Kirkosta eronnut, miksi kuitenkin menet
-laulamaan kauneimpia joululauluja
-joulukirkkoon
-kirkkohäihin
-hautajaisten kirkko-osuuteen
-seuraamaan konfirmaatiota
-ristiäisiin
-seurakunnan lastenkerhoon
Kommentit (55)
En oo eronnut kirkosta, koska en ole koskaan siihen kuulunutkaan, mutta vastaan silti: En käy muuten kirkossa, mutta tietenkin menen, jos on kyseessä jonkun toisen ihmisen juhla, eli häät, hautajaiset, ristiäiset tai konfirmaatio. Eihän se ole mun osalta uskonnon harjoittamista, se on sen toisen ihmisen uskonto. Olishan se nyt aika suppeeta jos ei voisi toisten juhlapäivää kunnioittaa menemällä paikalle kun kutsutaan. En ole uskontovastainen ihminen, enkä kukaan arvostelemaan toisten ihmisten maailmankatsomuksellisia valintoja, vaikka en itse siihen höpöhöpöön uskokaan.
Mä oon pakana ja teen mitä huvittaa.
Ai siis oliko ap:n pointti se, ettei kirkkoon saa mennä esim. häihin jos ei ole maksanut veroa? Kyllä sinne saa mennä, ei varmasti käännytetä pois. Sehän on ihan kirkon etujen ja oppien mukaista että porukka käy.
Kirkon ovet ovat avoimena kaikille, kaikkialla maailmassa. Kaikki ovat tervetulleita jumalanpalvelukseen ja pyhälle ehtooliselle, uskonnosta riippumatta, myös ateisteille..
Kirkon jäsenyys perustuu vapaaehtoisuuteen.
Ja seurakunnan jäsenenä on myös paljon niitä, jotka eivät maksa edes kirkollisveroa esim. pienituloiset, koska kirkollisvero peritään valtionveron yhteydessä, ei kunnallisveron.
ev.lut.srk jäsen
Vierailija kirjoitti:
Uskovaisuus korreloi vahvasti matalan älykkyysosamäärän kanssa. On myös todettu, että prefrontaalicortex toimii huonosti uskonnollisilla ja poliittisilla ääriajattelijoilla ja muilla huuhaahan (yksisarvisiin, mäkikuismaan, kilpirauhasvaivoihin) uskovilla. Tätä voidaan tehokkaasti hoitaa sähkömagneettisella stimulaatiolla aivojen ulkopuolelta.
Eli: uskovainen ei hallitse loogista ajattelua ja pitkiä päättelyketjuja. Hänelle kirkossa käynti = Jumalan palvontaa. Meille muillehan se on julkinen rakennus muiden joukossa, ja sinne mennään ystävien pyynnöstä, työnantajan käskystä tai koska matkaopas sinne vie.
Koska uskovainen on lähtökohtaisesti tyhmä, hän jankkaa tiettyjä Raamatunlauseita ikuisina elämänohjeina tajuamatta, että ne ovat ihmisten kirjoittamia tuhansia vuosia sitten ja sidottuja silloisiin paikallisiin olosuhteisiin. Ei niitä voi soveltaa tämän päivän Suomeen, mukaanlukien esikoisen uhraaminen jne.
Päättelen loogisesti ensimmäisen lauseesi perusteella, ettet ihan ymmärrä korrelaation käsitettä. Ehkä tilastotieteen alkeet ovat sinulle liian vaikeatajuista kamaa? Tarkoitat varmaan, että uskovaisuus korreloi voimakkaan negatiivisesti älykkyysosamäärän kanssa? Lähdeviittaus olisi myös paikallaan. Jos väitteesi pitäisikin paikkansa, korrelaatiosta ei seuraa, että kaikilla tai edes valtaosalla ns. uskovaisista on alempi älykkyysosamäärä kuin kellään ei-uskovaisella. Uskovaisten älykkyystutkimuksia en tunne, mutta kokemuksesta tiedän, että uskovaisissa on paljon yliopistotutkinnon suorittaneita, jopa professoreja, eivätkä kaikki suinkaan teologeja (jotka tuskin ovat muita tyhmempiä). Mutta ehkä tarkoitat uskovaisella vain jotain jankkaavaa äärihihhulia?
Minäkin menen kaikkiin noihin tilaisuuksiin ,jos halua. Uskon Jumalaan ja sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa,että monien juhlien pitopikka sattu olemaan kirkko.
Vierailija kirjoitti:
Kirkon ovet ovat avoimena kaikille, kaikkialla maailmassa. Kaikki ovat tervetulleita jumalanpalvelukseen ja pyhälle ehtooliselle, uskonnosta riippumatta, myös ateisteille..
Ja seurakunnan jäsenenä on myös paljon niitä, jotka eivät maksa edes kirkollisveroa esim. pienituloiset, koska kirkollisvero peritään valtionveron yhteydessä, ei kunnallisveron.ev.lut.srk jäsen
Mä luin jostain ev-lutien omalta sivulta, että ehtoolliselle ei saa mennä kuin jäsenet. Aikuisten pitää olla konfirmoituja, lapset saa mennä aikuisen kanssa, jos heille on opetettu kotona mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja seurakunnan jäsenenä on myös paljon niitä, jotka eivät maksa edes kirkollisveroa esim. pienituloiset, koska kirkollisvero peritään valtionveron yhteydessä, ei kunnallisveron.ev.lut.srk jäsen
Mä luin jostain ev-lutien omalta sivulta, että ehtoolliselle ei saa mennä kuin jäsenet. Aikuisten pitää olla konfirmoituja, lapset saa mennä aikuisen kanssa, jos heille on opetettu kotona mistä on kyse.
Eipä ehtoollisella mitenkään varmisteta henkilöllisyyttä saati jäsenkirjaa.
Vähän sama kuin ekalla ja toisella vastaajalla. En käy missään yleisissä tilaisuuksissa enkä koe tarvettakaan, mutta käyn häissä ja hautajaisissa kunnioituksesta. Rippijuhlien kirkkoon en ole koskaan mennyt, sitä pidän vähän leikkimisenä enkä ymmärrä sen tradition merkitystä toisin kuin kuolemaan liittyvien menojen tai kahden ihmisen liiton juhlistamisen. En ole siis saanut kristillistä kasvatusta (kastettiin aikoinaan mummon tahdosta ja otettiin pois kirkosta ekaluokalla, kun uskonnonopetus alkoi), mutta näen avioliiton ja hautajaiset sen verran moneen kulttuuriin kuuluvina tapahtumina, etten anna sen häiritä, jos juhlat siinä vaiheessa ovat kristilliset.
Enkä näe siinä kyllä mitään pahaa, jos joku käykin joulukirkossa. Käynhän minäkin ulkomailla ollessa kuuntelemassa vieraiden uskontokuntien messuja ja tunnelmoimassa kirkkojen sisätiloja ja hienoa arkkitehtuuria, muttei sekään minusta perusta minulle velvollisuutta maksaa kirkollisveroa tuolle kirkolle tai edes antaa rahaa messun aikana kerättävään kolehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka uskoisi Jumalaan ja ei kuulu kirkkoon, usein sukulaiset pyytävät tämänkin henkilön ruumiin siunausta vaikkapa siunauskappelissa tai haudalla ja tasa-arvonlain mukaan ei kuulemma saa pummaajia sortaa perimällä kirkkoon kuulumattomilta isompaa hintaa näistä palveluksista.
Voisihan siihen hautakiveen kirjoittaa, että "Ei seurakunnan jäsen" tai "Seurakunnan jäsen".
Seurakunta voi pyytää maksun siunaamistilaisuudesta, jos henkilö ei ole kuulunut kirkkoon. En tiedä periikö mikään seurakunta, mutta voisi periä. Mutta toisaalta, kuinkahan moni kirkkoon kuuulumaton haluaisi tuollaista palvelua?
Sen sijaan hautaamisen kuluja ei makseta kirkollisveroista, joten itse hautaamisessa kirkkoon kuulumaton ei ole yhtään enempää pummi kuin seurakunnan jäsenkään.
Appiukkoni kuoli eikä kuulunut kirkkoon. Hautapaikka maksoi saman kuin kirkkoon kuuluvillakin. Viimeisellä hetkellä hän sanoi, että haudalla pitää olla pappi. Siunaaminen ei maksanut mitään, mutta kappelista meni joku vuokra, jota ei mene kirkkoon kuuluvilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ehtoollisella mitenkään varmisteta henkilöllisyyttä saati jäsenkirjaa.
No ei tietenkään, mutta jos olen kirkossa, en kyllä halua pilkata tai halventaa toisten tapoja. Oon aina halunnut maistaa öylättiä, mutta ei oo musta kohteliasta mennä vain sen vuoksi uskonnottomana ehtoolliselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka uskoisi Jumalaan ja ei kuulu kirkkoon, usein sukulaiset pyytävät tämänkin henkilön ruumiin siunausta vaikkapa siunauskappelissa tai haudalla ja tasa-arvonlain mukaan ei kuulemma saa pummaajia sortaa perimällä kirkkoon kuulumattomilta isompaa hintaa näistä palveluksista.
Voisihan siihen hautakiveen kirjoittaa, että "Ei seurakunnan jäsen" tai "Seurakunnan jäsen".
Seurakunta voi pyytää maksun siunaamistilaisuudesta, jos henkilö ei ole kuulunut kirkkoon. En tiedä periikö mikään seurakunta, mutta voisi periä. Mutta toisaalta, kuinkahan moni kirkkoon kuuulumaton haluaisi tuollaista palvelua?
Sen sijaan hautaamisen kuluja ei makseta kirkollisveroista, joten itse hautaamisessa kirkkoon kuulumaton ei ole yhtään enempää pummi kuin seurakunnan jäsenkään.
Siunaaminen ei ole mikään edellytys hautaamiselle.
Harva kirkkoon kuulumaton varmaankaan edes tahtoo papin siunauksen ruumiilleen tai tuhkalleen?
Toki on olemassa tosikkoja, jotka sen siunauksen loukkauksena ottavat.
Mutta niillä papin sanoilla on merkitystä vain uskoville ja uskostaan epävarmoille, muille ne on vain sanoja ja loruja ilman sen enempää merkitystä tai vaikutusta, varsinkaan jos ja kun on jo kuollut eikä ollut uskova.
Läheisille voi olla tärkeää, vastenmielistä tai merkityksetöntä -- riippuen omasta uskontoon liittyvästä ajattelusta, mutta se on sitä aina teki niin tai näin, eikä siihen voi ulkoa muut vaikuttaa.
En itse jaksa murehtia poismenon jälkeistä asioita, ne on jälkeen jäävien kontolla kuitenkin eikä niihin enää itse voi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tuo ei pidä lähes missään mielikuvitusolentojen uskomusjärjestössä paikkaansa, vaan pääsääntöisesti lapset pakkoliitetään heti syntymän jälkeen siihen mielikuvitususkomuskulttiin, mihin vanhemmat sattuvat kuulumaan. Koskee erityisesti sinun edustamaasi evlut uskomuskulttia.
t: lapsena evlut uskomuskulttiin pakkoliitetty, sittemmin kultista eronnut ihminen
En kuulu kirkkoon ja kyllä, kävin laulamassa joululauluja ja kävin myös aattona joulukirkossa. Tykkään joululauluista. Ei sen kummempaa syytä.
En mene kirkkoon muihin kuin hautajaisiin. Hautajaisiin menen kunnioittamaan vainajaa, en siis seurakunnan takia.