Kirkosta eronnut, miksi kuitenkin menet
-laulamaan kauneimpia joululauluja
-joulukirkkoon
-kirkkohäihin
-hautajaisten kirkko-osuuteen
-seuraamaan konfirmaatiota
-ristiäisiin
-seurakunnan lastenkerhoon
Kommentit (55)
Joudun menemään joulukirkkoon työnantajan pakottamana. Olen yläkoulun ope, ja luokanvalvojan on mentävä oman luokkansa kanssa joulukirkkoon. Kirkkoon kuulumattomat oppilaat saavat jäädä pois mutta opet eivät...
En kirkkoon kuuluvana alaikäisenäkään uskonut, mutta koulun vuoksi oli silti mentävä joulukirkkoon ja osallistuttava muihin vastaaviin uskonnollisiin tapahtumiin.
Niihin en enää aikuisena ole huvikseni mennyt, mutta kysytkö oikeasti tosissasi miksi mennään häihin tai hautajaisiin? Vinkki: ei siksi, että päästäisiin nauttimaan kirkosta tai virsistä.
Miksi en menisi, voinhan olla vaikka uskovaisempi kuin kirkkoon kuuluvat.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka uskoisi Jumalaan ja ei kuulu kirkkoon, usein sukulaiset pyytävät tämänkin henkilön ruumiin siunausta vaikkapa siunauskappelissa tai haudalla ja tasa-arvonlain mukaan ei kuulemma saa pummaajia sortaa perimällä kirkkoon kuulumattomilta isompaa hintaa näistä palveluksista.
Voisihan siihen hautakiveen kirjoittaa, että "Ei seurakunnan jäsen" tai "Seurakunnan jäsen".
Seurakunta voi pyytää maksun siunaamistilaisuudesta, jos henkilö ei ole kuulunut kirkkoon. En tiedä periikö mikään seurakunta, mutta voisi periä. Mutta toisaalta, kuinkahan moni kirkkoon kuuulumaton haluaisi tuollaista palvelua?
Sen sijaan hautaamisen kuluja ei makseta kirkollisveroista, joten itse hautaamisessa kirkkoon kuulumaton ei ole yhtään enempää pummi kuin seurakunnan jäsenkään.
Uskovaisuus korreloi vahvasti matalan älykkyysosamäärän kanssa. On myös todettu, että prefrontaalicortex toimii huonosti uskonnollisilla ja poliittisilla ääriajattelijoilla ja muilla huuhaahan (yksisarvisiin, mäkikuismaan, kilpirauhasvaivoihin) uskovilla. Tätä voidaan tehokkaasti hoitaa sähkömagneettisella stimulaatiolla aivojen ulkopuolelta.
Eli: uskovainen ei hallitse loogista ajattelua ja pitkiä päättelyketjuja. Hänelle kirkossa käynti = Jumalan palvontaa. Meille muillehan se on julkinen rakennus muiden joukossa, ja sinne mennään ystävien pyynnöstä, työnantajan käskystä tai koska matkaopas sinne vie.
Koska uskovainen on lähtökohtaisesti tyhmä, hän jankkaa tiettyjä Raamatunlauseita ikuisina elämänohjeina tajuamatta, että ne ovat ihmisten kirjoittamia tuhansia vuosia sitten ja sidottuja silloisiin paikallisiin olosuhteisiin. Ei niitä voi soveltaa tämän päivän Suomeen, mukaanlukien esikoisen uhraaminen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska poisjäämiseni loukkaisi monia.
Höpö höpö. Taidat luulla vähän liikoja itsestäsi.
Sinulla ei taida olla ketään läheisiä ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Uskovaisuus korreloi vahvasti matalan älykkyysosamäärän kanssa. On myös todettu, että prefrontaalicortex toimii huonosti uskonnollisilla ja poliittisilla ääriajattelijoilla ja muilla huuhaahan (yksisarvisiin, mäkikuismaan, kilpirauhasvaivoihin) uskovilla. Tätä voidaan tehokkaasti hoitaa sähkömagneettisella stimulaatiolla aivojen ulkopuolelta.
Eli: uskovainen ei hallitse loogista ajattelua ja pitkiä päättelyketjuja. Hänelle kirkossa käynti = Jumalan palvontaa. Meille muillehan se on julkinen rakennus muiden joukossa, ja sinne mennään ystävien pyynnöstä, työnantajan käskystä tai koska matkaopas sinne vie.
Koska uskovainen on lähtökohtaisesti tyhmä, hän jankkaa tiettyjä Raamatunlauseita ikuisina elämänohjeina tajuamatta, että ne ovat ihmisten kirjoittamia tuhansia vuosia sitten ja sidottuja silloisiin paikallisiin olosuhteisiin. Ei niitä voi soveltaa tämän päivän Suomeen, mukaanlukien esikoisen uhraaminen jne.
Lopetin lukemisen kilpirauhaseen...
Olisi varmasti todella kohteliasta mennä hautajaisissa pelkästään sinne kahvitteluun :D
No mutta, en käy laulamassa kauneimpia joululauluja, en käy joulukirkossa, en ole ikinä ollut kirkkohäissä (häissä kylläkin), en ole ollut kenenkään konfirmaatiossa enkä ristiäisissä. Seurakunnan lastenkerhossa olin viimeksi 5-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka uskoisi Jumalaan ja ei kuulu kirkkoon, usein sukulaiset pyytävät tämänkin henkilön ruumiin siunausta vaikkapa siunauskappelissa tai haudalla ja tasa-arvonlain mukaan ei kuulemma saa pummaajia sortaa perimällä kirkkoon kuulumattomilta isompaa hintaa näistä palveluksista.
Voisihan siihen hautakiveen kirjoittaa, että "Ei seurakunnan jäsen" tai "Seurakunnan jäsen".
Seurakunta voi pyytää maksun siunaamistilaisuudesta, jos henkilö ei ole kuulunut kirkkoon. En tiedä periikö mikään seurakunta, mutta voisi periä. Mutta toisaalta, kuinkahan moni kirkkoon kuuulumaton haluaisi tuollaista palvelua?
Sen sijaan hautaamisen kuluja ei makseta kirkollisveroista, joten itse hautaamisessa kirkkoon kuulumaton ei ole yhtään enempää pummi kuin seurakunnan jäsenkään.
Siunaaminen ei ole mikään edellytys hautaamiselle.
Harva kirkkoon kuulumaton varmaankaan edes tahtoo papin siunauksen ruumiilleen tai tuhkalleen?
Koska olen eronnut kirkosta institutiona en uskosta tai jumalasta. En maksa siitä että saan laulaa tai käydä häissä kutsuttuna.
Tuskin nyt kukaan kirkkoon kuulumaton haluaa kirkkohäitä, kastaa lapsiaan kirkossa tai kirkkohautajaisia, mutta kyllä ainakin täällä Helsingissä kirkosta eronneita on niin paljon että ei ehkä haluta tehdä asiasta numeroa ja nämä kirkkoon kuulumattomat kutsutaan ja he osallistuvat eikä asiasta tehdä mitään numeroa.
Miksi kirkkoon kuuluvat uskovaiset ystäväni kutsuivat minut häihinsä, jos en saisi kirkkohäissä käydä?
Ilmeisesti he ainakin ovat erilaisia uskomuksia ja uskomattomuutta kohtaan suvaitsevaisempia kuin sinä.
Pistähän ap anomus, ettei sinua haudata kirkon hautausmaalle kun syöpäsi kasvaa tarpeeksi ja tappaa.
Miksi ei, kirkossa järjestetään paljon konsertteja, en näe syytä miksi en menisi kirkkoon, kaunis paikka
-joulukirkkoon
Olen käynyt pari kertaa, ihan muuten vain, halusin mennä
-kirkkohäihin
Ilman muuta menen jos kutsutaan ja kohteliaisuudesta, eihän ne minun häät ole
Sama kuin edellinen
Sama kuin edellinen
-ristiäisiin
Sama kuin edellinen
Lapset kuuluvat kirkkoon, minä en käy kerhossa
-laulamaan kauneimpia joululauluja - pidän laulamisesta ja yhteislauluista, ihan sama mitä lauluja
-joulukirkkoon - en mene
-kirkkohäihin - menen koska kutsuttuna kohteliasta osallistua
-hautajaisten kirkko-osuuteen - kuten edellä
-seuraamaan konfirmaatiota - kuten edellä, tosin minulle on käynyt niin että kummilapsen vanhemmat eivät kutsuneet minua juhliin ollenkaan (ei edes kirkon jälkeisiin) koska olin eronnut kirkosta n. 10 v. kummiutta hoidettuani (kirkosta erottuanikin kummiladtani muistaen jouluisin ja synttäreinä), se taas kertoo lähinnä uskovaisten huonoista käytöstavoista
-ristiäisiin - edelleen, kutsuttuna on kohteliasta osallistua
-seurakunnan lastenkerhoon - Ei ollut tarvetta aikanaan, eikä tule
Vierailija kirjoitti:
-joulukirkkoon
-kirkkohäihin
-ristiäisiin
Aloittaja ei ilmeisesti käy yhdessäkään juhlatilaisuudessa, mitkä järjestetään sellaisessa juhlapaikassa, jonka omistajien järjestöön/yhdistykseen/osakeyhtiöön hän ei kuulu. On siinä selittelemistä kutsun lähettäjille, kun lähes aina pitää perua paikalle saapuminen sillä, ettei kuulu juhlapaikan omistajien järjestöön/yhdistykseen.
Minun maailmassa sinne ristiäisiin, rippijuhliin häihin tai hautajaisiin mennään juhlistamaan/muistamaan juhlien keskipistettä, ei suinkaan sitä juhlatilaa, jossa pippalot järjestetään.
0/5
laulamaan kauneimpia joululauluja- kävin työn puolesta, mukana paketteja🤐, enkä laulanut😂
-joulukirkkoon- en käy
-kirkkohäihin
-hautajaisten kirkko-osuuteen- en käy
-seuraamaan konfirmaatiota- en käy
-ristiäisiin- en käy
-seurakunnan lastenkerhoon- en käy
Ap, osa ihmisistä on lampaina maksanut kirkollisveroa vuosikausia hyödyntämättä lainkaan kirkon palveluja joten on ihan ok käyttää niitä kunnes se kirkolle syydetty raha on tullut kuitattua.
Onko sulla lisää tyhmiä kysymyksiä????
Toivottavasti et oikeasti ole niin tyhmä, ettet ymmärrä.