Jos sinulla auttoi ruokavalion muutos masennukseen, voisitko kertoa millainen?
Tosiaan melkein 10v masennusta takana eikä mikään tunnu auttavan. Montaa erilaista terapiaa kokeiltu (joihin olen ollut motivoitunut) ja toistakymmentä eri lääkettä, ei vaan mikään tunnu tepsivän. Minkälaisilla ruokavaliomuutoksilla olet alkanut voida paremmin? Sokeriton, gluteeniton ja raakaruoka kokeiltu. Siis oikeasti kokeiltu useamman kuukauden mutta ei auttanut. Olisiko jotain vinkkejä? Olen avoin kaikelle.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Ei ruokavaliolla voi parantaa masennusta, mutta varmista, että saat riittävästi B12:ta. Parin kuukauden B12-kuuri teki omille hermoilleni ihmeitä. En potenut masennusta mutta olin muuten ihan loppu ja hermorauniona. Se on vesiliukoinen vitamiini, joten ei tule vahinkoa, vaikka söisit kuukauden-pari kokeeksi. Vain imeskelytabletit ja suusuihkeet imeytyvät.
Pika-apua mielihyvähormoneille saa raakakaakaosta, tummasta suklaasta ja banaanista, mutta ei niillä masennuksesta parane.
Otatko asioista ensin selvää ennen kuin puhut sellaisesta mistä et selvästkään mitään tiedä, kiitos.
..
..
"Lisäksi useimmat B-vitamiinit ovat turvallisia myös suurina vuorokausiannoksina, mutta toisaalta ihmisillä havaituista B-vitamiinien liikasaannin aiheuttamista oireista on toistaiseksi niukasti tietoa."
..
..
"Vaikka useimpien B-vitamiinien liikasaannista ei ole todettu olevan haittaa, on muistettava, ettei pitkäaikaisen altistumisen vaikutuksista ole tutkimustietoa. Haittavaikutukset saattavat yksilö- ja väestötasolla tulla esille vasta vuosien kuluttua."
https://www.evira.fi/elintarvikkeet/tietoa-elintarvikkeista/elintarvike…
Alkoholi, kahvi ym "nautintoaineet" pois, omega3 ja d-vitamiini runsaina annoksina tilalle. Kannattaa perehtyä myös omega6/omega3 tasapainoon...
Säännöllinen (päivittäinen) reipas liikunta
Sokeri, alkoholi ja vehnä pois sekä vitamiinitasot kohdilleen. Siitä olo alkoi pikku hiljaa parantua, niin että jaksoin käydä lenkillä ja ulkona. Lisäksi kävin terapiassa, ja psykiatri oli samaa mieltä etten masennuslääkkeitä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä pysty pidemmän päälle pääsemään masennustasi pakoon millään liikunnalla, keto dieetillä tai popsimalla maagisia pillereitä. Tietenkin nuo auttavat terveyteen ja saatat saada tilapäisesti hieman paremman olon joten sen takia kannattaa niitäkin tehdä. Aivosi kuitenkin kyllä mukautuvat noihin aivan kuten ne nistillekin tekevät joka aina sitten joutuu vetämään suuremmat määrät huumeita jotta tulisi hyvä olo, kunnes joku päivä ei sekään auta. Eli kyllä sinä tulet olemaan masentunut jos aivosi ovat niin päättäneet.
Ainoa mikä oikeasti auttaa on tarttuminen masennuksen syihin. Ei ne masennukset syyttä tule. Yleensä taustalla on joku tragedia tai toksiset ihmissuhteet. Noitten käsittelyyn on olemassa mm kognitiivinen terapia. Voisit myös miettiä niitä syitä itse ja yrittää ratkaista ne jos et halua terapiaan mennä.
Lukemalla kirjoja saat paremman käsityksen. Esim lost connections, feel good the new mood therapy, the depression cure.
Joillain masennus tai alavireisyys johtuu ihan vain alhaisista välittäjäainepitoisuuksista, ja siihen ruokavaliolla ja elämäntavoilla voi vaikuttaa suuresti.
Suoliston ja aivojen yhteydestä on saatu lähiaikoina paljon uutta tietoa. Suoliston voinnista kannattaa koittaa pitää huolta. Paljon kuituja, juureksia, täysjyväviljaa, leseitä jne. jotta omat bakteerit saavat hyvää ravintoa ja työtä itselleen.
Maitohappobakteerivalmisteista on ristiriitaista tietoa. Osa tutkimuksista sanoo, että kehon ulkopuoliset bakteerit eivät omaa kehoa pahemmin auta, eli kannattaa keskittyä omien bakteerien tilan kohentamiseen.
Suurta osaa ihmisistä tuntuu myös auttavan jaksamisessa riittävä proteiinin saanti. En siis tarkoita hillitöntä tankkaamista, vaan oikeasti kunnollista ja riittävää.
Käy testauttamassa vitamiinitasot, hivenaineet yms. Vaikka söisit ns. suositusten mukaisesti niin sinulla saattaa olla vakavia puutoksia jossain tasoissa. Kun taas joku on miinuksella niin se vaikuttaa kaikkeen ja kaikki on kytköksissä toisiinsa.
Summanmutikassa ei kannata tankata.
B12 ja Magnesium vaikuttavat hermostoon.
Seleeniä et saa oikein mistään, koska Suomalainen maaperä on niin köyhää, että seleeniä pitää lisätä maahankin, että kasvit kasvavat edes normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä pysty pidemmän päälle pääsemään masennustasi pakoon millään liikunnalla, keto dieetillä tai popsimalla maagisia pillereitä. Tietenkin nuo auttavat terveyteen ja saatat saada tilapäisesti hieman paremman olon joten sen takia kannattaa niitäkin tehdä. Aivosi kuitenkin kyllä mukautuvat noihin aivan kuten ne nistillekin tekevät joka aina sitten joutuu vetämään suuremmat määrät huumeita jotta tulisi hyvä olo, kunnes joku päivä ei sekään auta. Eli kyllä sinä tulet olemaan masentunut jos aivosi ovat niin päättäneet.
Ainoa mikä oikeasti auttaa on tarttuminen masennuksen syihin. Ei ne masennukset syyttä tule. Yleensä taustalla on joku tragedia tai toksiset ihmissuhteet. Noitten käsittelyyn on olemassa mm kognitiivinen terapia. Voisit myös miettiä niitä syitä itse ja yrittää ratkaista ne jos et halua terapiaan mennä.
Lukemalla kirjoja saat paremman käsityksen. Esim lost connections, feel good the new mood therapy, the depression cure.
Joillain masennus tai alavireisyys johtuu ihan vain alhaisista välittäjäainepitoisuuksista, ja siihen ruokavaliolla ja elämäntavoilla voi vaikuttaa suuresti.
Voi se kai jollekin olla niinkin. Oma kokemus oli että menin mittauttamaan kaikki puutokset eikä niitten korjaamiset auttaneet masennukseen. Voi olla että vaikuttivat terveyteen mutta vaikea sanoa kun se ei ollut mitenkään huono alkujaan.
Ja se mikä todettiin oli dopaaminin puute (2g tyrosiiniä/pvä), d vitamiinin puute ( 5000 iu / pvä), omega 6:3 oli jotain 12 ( 4 pilleriä vahvaa kalaöljyä / pvã), hieman alhainen testo mutta kuitenkin raja arvojen sisällã (25mg dhea/pvä). Suluissa millä ne hoituivat. Varmistin verikokeilla jälkeenpäin että nuo myös todellakin auttoivat. Kalaöljynkin kanssa tuo omega 3 suhde meni kahteen joten vieläkin enemmän voisi popsia sitä. Sellaista se on kun työruokaloissa ne sodexon idiootit käyttävät rypsiöljyä tai jotain vieläkin pahempaa.
Vierailija kirjoitti:
Suoliston ja aivojen yhteydestä on saatu lähiaikoina paljon uutta tietoa. Suoliston voinnista kannattaa koittaa pitää huolta. Paljon kuituja, juureksia, täysjyväviljaa, leseitä jne. jotta omat bakteerit saavat hyvää ravintoa ja työtä itselleen.
Maitohappobakteerivalmisteista on ristiriitaista tietoa. Osa tutkimuksista sanoo, että kehon ulkopuoliset bakteerit eivät omaa kehoa pahemmin auta, eli kannattaa keskittyä omien bakteerien tilan kohentamiseen.
Suurta osaa ihmisistä tuntuu myös auttavan jaksamisessa riittävä proteiinin saanti. En siis tarkoita hillitöntä tankkaamista, vaan oikeasti kunnollista ja riittävää.
Noita aminohappojen puutteitakin voi käydä mittauttamassa. Ei se protskujen lisäsyönti auta jos niistä puuttuu joku niistä välttämättömistä aminohapoista. Ja liika protskun syönti vanhentaa nopeasti. Katso esim mentulan naama.
Ehdottomasti kannattaa käydä mittauttamassa niin monta juttua kuin mahdollista. Muuten koko lisäravinteilla mässäily on pelkkää hakuammuntaa.
Ei kahvia ollenkaan. Vaaleita viljoja ja sokeria vain harvoin. Paljon vihanneksia ja kasviksia. Lihaa ei usein, mielummin kalaa, niin saa terveellisiä rasvoja. AB-piimää tai -jugurttia, joka tekee suolistolle hyvää.
D-vitamiini on tärkeä, täällä aiemmin mainitut B12 ja magnesium myös mulla käytössä. Maitohappobakteereitakin oon välillä syönyt. Ja psyllium-kuitulisä tekee hyvää vatsan toiminnalle.
Rautatablettien syömisellä huomasin myös piristäviä vaikutuksia, mulla oli varastorauta-arvot tosi matalalla, ja luin jonkun artikkelin missä sanottiin, että monilla raudan puute diagnosoidaan masennukseksi tai kilpirauhasen vajaatoiminnaksi, kun oireet voivat olla hyvin samanlaiset!
Tää ei sinänsä liity keskustelun aiheeseen (ruokavalio) ja saan ehkä tämän takia miinuspeukkuja, mutta kannattaa kokeilla myös meditointia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla auttoi kyllä maitohappobaktien syönti. Jokaisen aterian kanssa min 30 miljardia plus pari kpl enzyymipillereitä ja parissa viikossa tuli tuloksia.
Ennenkin olin yrittänyt mutta tuloksetta. Ongelma oli etten ottanut niitä tarpeeksi. Joku 1-3 miljardin pilleri ei kyllä yhtään vaikuta mihinkään. Pitäisi kieltää niitten myyminen kokonaan.
Hyviä pointteja tullutkin jo, d-vit, rasvahapot, liikunta. Vielä huomion arvoinen asia on tulehduksen ja masennuksen yhteys (googlaamalla löytynee lisätietoa). Sokeri tutkitusti aiheuttaa matala-asteista tulehdusta joten sen olen itse jättänyt kokonaan pois ruokavaliosta, samoin vehnän.
Höpö höpö.
B12 kyllä varastoituu!
Olisi kiva, jos ette lööperiä laskisi.