Tyylitaiturit, auttakaa
En kerta kaikkiaan osaa itse löytää sellaista tyyliä, vaatemerkkiä/-ejä ja "tyyli-ikoneita" joiden avulla osaisin pukeutua. Vaatekaappini on täynnä markettivaatteita, joita inhoan, ja jotka reikiintyvät nopeasti.
Speksit:
- ikä 50+
- olen pyöreä ja nimenomaan vatsakas (ei vyötäröä), pienet rinnat, 162 cm (koko 44)
- asiantuntija-alalla mutta työ ei edellytä jakkupukua
- asun pääkaupunkiseudulla joten tarjontaa on
- en viihdy hameessa kuin poikkeuksellisesti
- ei korkeita korkoja
- hakemani tyyli on ajaton, hieman naisellinen, hieman "hippi"
- ehdottomasti ei kuitenkaan mikään punainen pystytukka + hassut pokat + isokuvioiset vaatteet -tyyli (tiedätte varmaan sen naistyypin, joka on joko taiteellinen tai sosiaalialalla)
- ei nahkaa (paitsi kengissä), silkkiä, untuvaa, angoraa ja mahdollisimman vähän keinokuituja; puuvilla ja villa ok, pellava erittäin ok
- tasokas materiaali, joka kestää useita vuosia
- vaatekaappi, jossa kaikki sopii kaikkeen ja jota voi täydentää pikkuhiljaa
- mielellään kylmiä värisävyjä
Tuleeko mieleenne joku vaatemerkki, johon minun kannattaisi tutustua? Joku julkisuuden henkilö tai bloggaaja, josta kannattaisi ottaa oppia?
Kommentit (24)
Sun hiukset? Onko käsitellyt. Silmälasit?
Näen edessäni tällaisen luonnollinen chic - tyylin : ).
Täysin omakeksimä tyylin nimi.
Lähde väreistä liikkeelle ensin. Mistä väreistä pidät vaatteissa /asusteissa?
Materiaalit ovat siis jo hallussa: kestävää, parasta, mukavuus päällä varmaankin myös.
Housuissa pitää tietää onko farkut nono, esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Sun hiukset? Onko käsitellyt. Silmälasit?
Näen edessäni tällaisen luonnollinen chic - tyylin : ).
Täysin omakeksimä tyylin nimi.Lähde väreistä liikkeelle ensin. Mistä väreistä pidät vaatteissa /asusteissa?
Materiaalit ovat siis jo hallussa: kestävää, parasta, mukavuus päällä varmaankin myös.
Housuissa pitää tietää onko farkut nono, esimerkiksi.
Hiukset lyhyehköt, vähän tämän tyyppiset http://parturikampaaja-mirka.blogspot.com/2016/04/etatehtava.html, väri ihan oma maantienväri jossa jo aika paljon harmaata (en värjää eettisistä, ekologisista ja terveyssyistä)
Silmälasit on, sellaiset mustasankaiset ajattomat joihin ei kiinnitä erityisemmin huomiota. Luonnollinen chic kuulostaa hyvältä :) Väreistä tykkään turkoosista ja vaaleanvihreästä, myös kylmät punaisen sävyt ok sekä tietysti musta ja valkoinen. Farkut on ehdottomasti yesyes. Lyhyet leveät lahkeet housuissa nono, näytän niissä persjalkaiselta pallolta. Olet ihana jos osaat auttaa!
Gudrun Sjödenillä oli sen tyylistä, josta voisin tykätäkin, sitäkin selailen lisää eli kiitos myös edelliselle.
Varaa aika pukeutumisneuvojalle. Saat vinkkejä sun vartalotyypille ja sulle sopiviin väreihin jne.
Mä kävin vuosia sitten Your Facen pukeutumisneuvojalla. Etukäteen piti täyttää sellainen lomake, mitä toivoo, mistä tykkää, mistä ei jne. Oli ihan tosi hyödyllinen, sain värianalyysin samalla jne. Oli ilmainen, mutta toki sitten ostin vaatteita kerralla useammalla satasella. Olin siihen varautunutkin.
Kaikki sopivat yhteen ja osa edelleen käytössä, ja opit muistissa.
Mulla on yksinkertainen tyyli. Muutama väri, joita käytän ja pyrin siihen että kaikki sopii yhteen keskenään, vaatekaappi ei ole suuri. Mustaa pyrin välttämään, mutta kyllä sitä vain tulee ostettua. Pyrin kuitenkin valitsemaan tummansinisen mustan sijaan, sopii mulle paremmin. Sen lisäksi on beigeä, valkoista, peruspunaista ja sinistä. Housut aina mustat tai tummansiniset, muutama laadukas neuletakki eri värisenä - musta, beige, harmaa. Puseroita joko yksivärisiä tai muutama kuviollinen. Muutama mekko. Jne. Eniten taitaa kaapissa olla Your Facen ja Rils’in vaatteita.
Mutta joo. Sinuna varaisin ajan jollekin neuvojalle, teettäisin värianalyysin ja alkaisin pikkuhiljaa rakentaa itselle mieluista vaatekaappia muutaman perusvaatteen ympärille.
Miksi korot ovat no-no? Minulle korot olivat herätys nelikymppisenä, ne tuovat ihan uskomattomasti lisää ryhtiä ja tyyliä, ja tekevät muutenkin pitkät kinttuni hauskan pitkiksi puikuloiksi. :)
Jouduin kokeilemaan useamman hutiostoksen ennenkuin löysin Clarksin korkkarit, jotka istuvat jalkaani täydellisesti ja ovat niin tukevat, että voin juosta niissä. Nyt minulla on duunikenkinä aika hurjat Clarksin platformkorot :) Duunimatkat kyllä kuljen lenkkareissa.
Kuvittele mielessäsi farkut, teepaita ja converset- asu aikuisella naisella. Vaihda converset korkkareihin ja lisää huivi- avot, asu on suorastaan chic. :)
Hyvä huivi on myös nopea keino näyttää puetulta. Kunnollinen, täyspitkä villakangastakki on ehdoton sijoitus, kokeile erilaisia kaulusmalleja ja sävyjä ja kysy kaverin tai myyjän mielipidettä.
Mikä kohta vartalossasi on kivoin? Nilkat? Sääret? Ranteet? Kaula? Mieti, mikä muoto vaikkapa kaula- aukossa on sinulle paras.
Minulla on kivat solisluut joten tykkään isoista, leveistä kaula- aukoista, ne saavat minut näyttämään sirolta vaikka solisluista etelään onkin ikäkeskittymä :D
Osta pellavaa: housuja perusmallia, isoja tunikoita, tilavia mekkoja, puseroita. Esim. vaaleat pellavahousut ja valkoinen/vaalea tai kirkas kylmänsävyinen pellavapaita. Tuntuu mukavalta, on kestävä materiaali ja näyttää kalliilta vaikka on "ryppyinen". Valkoinen tai vaalea voi olla helpompi noille sun väreille perusväriksi. Jos ruskea/nude ei ärsytä niin se sopii vaalean kanssa hyvin ja on tyylikkäämmän näköinen kuin esim. kirkas punainen tai turkoosi. Punainen, turkoosi, vaaleanvihreä ovat sikäli hankalia, että on vaikea löytää täsmälleen samaa sävyä ja sen eron huomaa. Kun taas vaalea, luonnonvaalea, harmaa, nude, beige voivat vaihdella ja tyyli on silti yhtenäinen ja harmoninen.
Minäkin haluaisin pukeutua "latinotyyliin" mustaan ja tulipunaiseen, mutta kun ulkomuoto on se peruna niin valitsen jotain muuta :)
Omenavartaloisista blogaajista tulee mieleen: https://www.menaiset.fi/blogit/tyylia-metsastamassa
Mutta hänkin hyvin rintava, joten samat vaatteet ei ehkä sovi pienirintaiselle naiselle.
Suosittelen tutustumaan Noshin valikoimaan. Ekologiset ja laadukkaat materiaalit, vaatteet tyylikkäitä, mukavia, ajattomia ja helposti yhdisteltävissä. Nohsilta löytyy kammoksumiasi isokuvioisia tunikoita, mutta myös paljon muuta. Hintataso on kohtuullinen.
Ihanasti tullut vastauksia, kiitos! En tänään ehdi palstailla pitempään, mutta laitan ketjun talteen ja kirjoitan vielä varalta muistiin nuo muutamat mainitut merkitkin. Palaan huomenna paremmalla ajalla lukemaan ajatuksella ja googlettamaan niitä.
Vierailija kirjoitti:
Gudrun Sjögren?
no musta tämä merkki edustaa kyllä ihan jotain muuta mitä ap on hakemassa." ehdottomasti ei kuitenkaan mikään punainen pystytukka + hassut pokat + isokuvioiset vaatteet -tyyli (tiedätte varmaan sen naistyypin, joka on joko taiteellinen tai sosiaalialalla)"
Vierailija kirjoitti:
Gudrun Sjögren?
Onko tää vitsi? Tästä merkistä tulee just mieleen sosiaalialalla työskentelevä, punatukkainen ja erikoisia silmälaseja käyttävä erikoisesti pukeutuva nainen.
Mun mielestä aapeen kannattaisi harkita materiaalien päivittämistä. Viskoosia ja modaalia saa nykyään paljon puuvillaa laadukkaampana ja ekologisempana.
Joo hae vaan esimerkkiä julkimoista ja muista turhakkeista niin susta tulee samanlainen persoonaton massa muotti pukeutuja niinkuin valtaosasta ihmisistä nykypäivänä.
Yksi lemppari muodokkaampi bloggaaja on Musemo Handahu, seuraan instassa ja aivan ihana tyyli.
Minuakin kiinnostaisi pellava. Kellään kokemuksia tunika.fi verkkokaupasta?
Minusta kuulostaa siltä, että saattaisit pitää 70-luvun tyylistä. Tai hae sieltä joitain vaikutteita. Laadukasta löytyy mm.R-collectionilta.
Neloskommentoijan neuvo on hyvä.
Käynyt itsekin ystävän kanssa just your facen pukeutumisneuvojalla - suosittelen!
Prosessin saa niinkin käyntiin hyvin.
-2-
Mieti ensin vaatekaappisi perusväri. Lisää siihen muutama tykkäämäsi väri.
Vältä mustaa kasvojen lähellä - se vanhentaa kenet tahansa (paitsi niitä harvoja suomalaisia, joille väri oikeasti sopii)
Mieti vartalostasi joku hyvä asia. Mikä on kauneinta sinussa ja korosta sitä.
Vyötärö olisi hyvä saada esiin - tavalla tai toisella. Hyvin leikattu jakku tms on hyvä esimerkki siitä, miten vaatteilla voi "huijata" ja luoda mielikuvia.
Olen 160cm, 50+ ja asiantuntijatöissä minäkin. 10kg tuli vaihdevuosivaivoina ja nyt olen vähän helisemässä kroppani kanssa. Tykkään neuletakeista: niillä saa luotua slimmin figurin. Lisäksi käytän aina pitkaa hihantona t-paitaa slimmaan figurini. Lisäksi minulla on aika korkeat korot. Se tuo upeasti 7-10 cm pituutta olemattomiin sääriini ja pitää ryhdin.
Ostan vaatteeni kenkäni laukkuni ulkomailta, Zalando Loungesta (merkkivaatteet pilkkahintaan). Tämä siksi että päävärini ei ole musta. Ja muuta kuin mustaa ei tahdo Suomesta saada.
Jotain asiantuntijaa minäkin sinuna käyttäisin. Pikkuliikkeissä on myös usein hyvä palvelu. Dopp? Detalji boutique, Peura... Mene sallaiseen "aikuisen naisen tunikaliikkeeseen" - kuten näitä kutsun. Siellä ymmärretään, että naisen kroppa on erilainen 20- ja 50-vuotiaana.
Muista myös alusasujen merkitys. Luovuin hepeneistä vv-lihomisen jälkeen ja minulla on sellaisia korkeavyötäröisiä (kauniita) pikkareita, jotka tukevat myös hieman massua. Panosta myös muutamiin hyviin rintsikoihin, vaikka olisitkin pienirintainen.
Onnea matkaan!
Jos sinulla on aikaa ja innostusta, niin itse suosittelisin YouTube-kanavaa " Aly art". Hän selittää juurta jaksaen vartalo-ja kasvotyypit. Esim. Voit analysoida, oletko tyyliltäsi romanttinen, klassinen, dramaattinen yms. Tai jotain siitä väliltä. Niitä tyyppejä on siis useita. Hän neuvoo niille pukeutumisvinkkejä ja asustevinkkejä.
Tuosta luonnehdinnasta minkä annoit, eli naisellinen/hippi, mulle tulee tyylillisesti mieleen joku "boho"/ "ethereal" yms.
Gudrun Sjögren?