Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! Kinkku pilalla! :(

Vierailija
25.12.2018 |

Leikattiin miehen kanssa ensimmäiset siivut äsken ja kinkku oli ihan vetinen! Ei ollenkaan sellainen kuiva murea mihin olen tottunut. Itkettää kamalasti miten se voi edes olla tuollainen...

kinkku on 2,5kg ja paistoin sitä ensin tunnin 125 asteessa, loput viisi tuntia sadassa asteessa. Kuusi tuntia paistoin ja silti on vetelä 😢 paistomittari näytti 78 astetta kahdesta eri kohtaa mitattuna. En vaan voi käsittää mitä tapahtui!

Voiko sitä enää pelastaa mitenkään? Ei sitä voi varmaan toiste kypsentää 😭

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa. Mulla kävi taas päinvastoin. Ostin ekaa kertaa kivikylän kinkkurullan ja v...u mitä p....a! Ei murea, vaan kuiva, sitkeä ja aivan mauton. Ei maistu kinkulta yhtään. On kun olisi porsaan maustamattoman ulkofileen kypsentänyt liikaa. Sisälämpötila oli lopussa 80 astetta ja uuniin laitettaessa 10 astetta. Oon kuitenkin kolmisenkymmentä kinkkua paistanut ja aina onnistunut. Nyt v.....aa!

Kinkkurullat olen todennut aivan kelvottomiksi. Suuri riski saada täyttä moskaa.

Vierailija
22/36 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita paistomittari ja uuni 150 astetta. Ota pois kun mittari näyttää 90 astetta. Pitäisi toimia.

Kinkun kuorrute kärähtää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita paistomittari ja uuni 150 astetta. Ota pois kun mittari näyttää 90 astetta. Pitäisi toimia.

Kinkun kuorrute kärähtää...

Laita folio päälle.

Vierailija
24/36 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan osaa. Mulla kävi taas päinvastoin. Ostin ekaa kertaa kivikylän kinkkurullan ja v...u mitä p....a! Ei murea, vaan kuiva, sitkeä ja aivan mauton. Ei maistu kinkulta yhtään. On kun olisi porsaan maustamattoman ulkofileen kypsentänyt liikaa. Sisälämpötila oli lopussa 80 astetta ja uuniin laitettaessa 10 astetta. Oon kuitenkin kolmisenkymmentä kinkkua paistanut ja aina onnistunut. Nyt v.....aa!

Snellmanin potkalliselle juhlakinkulle kävi samoin. Kuivahti. Viime vuonna oli paljon parempi kinkku. Oli murea ja kostea. Nyt on vain kuiva ja takertuu kurkkuun.

Vierailija
25/36 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viesteistä joissa ehdotettiin mitä voisi tehdä, aina ennen olen hyvän kinkun saanut näillä ohjeilla, siksi en käsitä miten ensimäistä kertaa kävi näin... Kaavin pinasta sinapit pois ja lykkään uuniin vielä toviksi paistomittarin kanssa jos siitä syötävän saisi. Mehevä ja vetinen on eri asia ja on se kumma ettei alle kahden ja puolen kilon kinkku tule sadassa asteessa kuivaksi vaan on vetelä kuin mikä... Hyviä jouluja kaikille ja ihanaa että teillä on kinkut onnistunut ❤🎄

T: ap

Vierailija
26/36 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuiva kinkku, hyi.

Vierailija
27/36 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko paistomittarin toiminta tarkastettu, kiehuva vesi ja mittari näyttää 100 C? Meillä oli yhtenä jouluna rikkinäinen mittari onneksi huomattiin ennen käyttöä.

Oli toimiva, testaan sen aina ennen käyttöä juuri siinä pelossa että se olisikin rikki

Vierailija
28/36 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Snellmanin potkalliselle juhlakinkulle kävi samoin. Kuivahti. Viime vuonna oli paljon parempi kinkku. Oli murea ja kostea. Nyt on vain kuiva ja takertuu kurkkuun.

.

Meille ostettiin Snellmanin  maatiaispossun tuore juhlakinkku  n. 3,4 kg (kilohinta 8,49),

sisälämpö  95 astetta,  mureaa on mutta aivan ihmeellisen, eltaantuneen makuista, puolet kinkusta on tumman punaruskeaa ja puolet normaalin kinkun väristä.

.

Ei tuota voi syödä

Vierailija
29/36 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kannattaa paistaa kunnolla sisälämpötilaa, eikä jättää siihen mihin kokit suosittelee. Heillä on tapana jättää lihat ensimmäiseen turvalliseen lämpötilaan, joka ei ole vielä hyvää, vaan vetistä. 

Vierailija
30/36 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kellään on ideoita tämän pelastamiseen niin saa kertoa, kaikki ideat otetaan vastaan.

Voisitko (= kehtaatko) mennä kinkun kanssa kauppaan ja kertoa, miten kävi?

En ole koskaan kuullut, että kinkku olisi mennyt paistossa pilalle.

Vierailija
31/36 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kellään on ideoita tämän pelastamiseen niin saa kertoa, kaikki ideat otetaan vastaan.

Voisitko (= kehtaatko) mennä kinkun kanssa kauppaan ja kertoa, miten kävi?

En ole koskaan kuullut, että kinkku olisi mennyt paistossa pilalle.

Voisitko sinä katsoa miltä vuodelta aloitus oli?

Vierailija
32/36 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI IKINÄ ENÄÄ KIVIKYLÄN JOULUKINKKUA. Kuviteltiin, että sula kinkku, senhän pitäisi olla helppo, vaan eipä siitä syötävää tullut. 

Vierailija
33/36 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kinkku on raaka jos siälämpötila on alle 90. Mun makuun pitää olla niin kypsä että murenee ja lohkeilee. Ihan ylikypsä siis oikeaoppisesti katsottuna, mutta mun mielestä sellaisena paras.

Vierailija
34/36 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joulu on jo ohi, mutta AP:n tapauksessa on kyllä tehty ihan kaikki mahdollinen väärin näinkin yksinkertaisen ruoan valmistuksessa...

Vierailija
35/36 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joulu on jo ohi, mutta AP:n tapauksessa on kyllä tehty ihan kaikki mahdollinen väärin näinkin yksinkertaisen ruoan valmistuksessa...

Kyllä vuoden 2018 joulu on ollut ohi jo kauan sitten. Aloitus on nimittäin tehty silloin.

Vierailija
36/36 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi laitetaan kylläkin asteeksi 200 astetta ja paistetaan siinä puolisen tuntia. Sitten vasta lasketaan alhaiselle lämmölle.