Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkosta eronneet vietättekö joulua? Miten?

Vierailija
25.12.2018 |

Niin palstan kirkosta eronneet kuinka vietätte joulua? Onko ihan perinteistä perheen ja suvun kanssa syömistä ja ajan viettämistä? Vai kuuluuko siihen jotain pakanallisia perinteitä? Vai vietättekö joulua ylipäätään?

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja tunnettu tosiasia että kristinsuskoon lainattiin monia myöhäisantiikin muista uskonnoista. .

Se ei ole tunnettu tosiasia, se on ateistisen uskontotutkimuksen väite.

Väitätkö siis että Jeesus olisi syntynyt ennen muinaisegyptiläisten myyttien syntymää? Sinulla on historia hieman hakosessa. Tosin uskoohan jotkut tollot maailman olevan 6000 vuotta vanha. Liekkö itse kuulut tähän samaan porukkaan?

Vierailija
62/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja tunnettu tosiasia että kristinsuskoon lainattiin monia myöhäisantiikin muista uskonnoista. .

Väitätkö siis että Jeesus olisi syntynyt ennen muinaisegyptiläisten myyttien syntymää? Sinulla on historia hieman hakosessa. Tosin uskoohan jotkut tollot maailman olevan 6000 vuotta vanha. Liekkö itse kuulut tähän samaan porukkaan?

En tietenkään väitä. Muinaisegyptiläiset myytit eivät liity Jeesuksen syntymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän joulua samalla lailla kuin kirkkoon kuuluessanikin. Joinakin jouluina olen myös käynyt sukulaisteni mukana joulukirkossa, vaikken itse kirkkoon kuulukaan tai ole uskonnollinen, ihan vain mukavan joulutunnelman vuoksi.

Vierailija
64/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään väitä. Muinaisegyptiläiset myytit eivät liity Jeesuksen syntymään.

Egyptiläiset myytit ja myöhemmät antiikin aikaiset tarinat sisältävät valtavasti samoja osia kuin Jeesukseen liitetyt tarinat. Kreikan sankarijumala Dionysos oli Zeuksen poika, joka syntyi kuolevaiselle naiselle. Teki elämänsä aikana lukuisia ihmetekoja, kuten muutti veden viiniksi omissa häissään. Keräsi hurmoksellisis seuraajia. Kuoli ja heräsi kuolleista. Ylennettiin lopulta olymposlaisten jumalten joukkoon. Näitä samanlaisia elementtejä vilisee antiikin sankari ja jumalmyyttien seassa. Monet ovat olleet osana jo muinaisen egyptin varhaisia myyttejä. Jeesus myytin taruista suuri osa on jonkin sortin plagiaatteja näistä taruista.

Vierailija
65/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukaan luetaan myös myytti neitseellisestä syntymästä, joka oli yksi vanhimpia tunnettuja myyttejä.

Vierailija
66/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kirkkoon kuulunutkaan ja olen uskonnoton. Toki vietän joulua suomalaisen perinteen mukaan. Annan lahjoja läheisille kiitokseksi kuluneesta vuodesta. Juhlin sitä, että pian päivät alkavat taas valaistua ja sitä, että ollaan selvitty pimeimmästä vuodenajasta (ei ole sattumaa, että talvipäivänseisaus on joulun kynnyksellä). Vuosi on minulle pysähdyksissä joulusta uuteen vuoteen. Vuoden vaihduttua lasketaan iloisesti kohti kesää.

Uskonnonopettajatuttuni kysyi minulta joskus ihmeissään, että juhlinko joulua ja mitä oikeastaan siinä juhlin. Ihan hassua. Vastasin, kuten edellä.

Vierailija
67/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristitty, vietätkö joulua paistamalla sian takapuolta uunissa vaikka Jeesus ei syönyt edes sikaa?

Jeesuksen ruokavaliosta ei sanota yhtään Raamatussa yhtään mitään. J*laisille annetuista käskyistä Jeesus on rikkonut muitakin, kuten esim sapattia. Söikö hän sikaa vai ei, sitä ei enää kukaan pysty meille kertomaan, kun Raamatussa ei sitä lue.

Vierailija
68/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön, juon, nussin, nukun, eli perinteisin suomalaisin menoin ennen miekkakäännytystä.

Vierailija
69/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan tavallisesti vietän joulua, perheen parissa. Laulan joululauluja, myös uskonnollisia. Musiikki on tärkeintä, ei sanoja tarvitse ottaa kirjaimellisesti. Kuuntelenhan myös esim. Bachin passioita.

Joulukirkossa voisin ihan hyvin käydä jos pitäisi lähteä seuraksi; ehtoollista en tietenkään ota enkä sano uskontunnustusta.

Vierailija
70/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko ihan tosissas?? Se ettei kuulu kirkkoon, ei vaikuta joulunviettoon mitenkään. Erosin kirkosta 6 v sitten ja se on yksi elämäni parhaista päätöksistä. Raha minkä olen asian tiimoilta säästänyt olikin se tärkein juttu siinä. Mun palkasta ei kirkkoa elätetä.

Vietän joulua kuten ennenkin, käyn joulukirkossa jos huvittaa ym. normimeininkii. Tyhmät kirkollisveroja maksaa, se kun ei todellakaan ole pakollista niinkuin se toinen humpuuki: Yle-vero.

Vierailija
71/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään, juodaan, seurustellaan, levätään, katsotaan elokuvia, pelataan.

Pistetään vanha vuosi pakettiin ja valmistaudutaan uuteen.

Vierailija
72/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppäillessä menee koko pyhät

Vierailija
73/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin palstan kirkosta eronneet kuinka vietätte joulua? Onko ihan perinteistä perheen ja suvun kanssa syömistä ja ajan viettämistä? Vai kuuluuko siihen jotain pakanallisia perinteitä? Vai vietättekö joulua ylipäätään?

Sä  olet ap tyhmä.

Vierailija
74/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jäsenyys Suomen ev. Lut. kirkossa liittyy joulunviettoon? Tai siihen, onko joku kristitty? Tiedoksesi ap, että Suomessa on paljon kristittyjä, jotka eivät kuuluu enää tai ole koskaan kuuluneetkaan evankelisluterilaiseen kirkkoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän