Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkosta eronneet vietättekö joulua? Miten?

Vierailija
25.12.2018 |

Niin palstan kirkosta eronneet kuinka vietätte joulua? Onko ihan perinteistä perheen ja suvun kanssa syömistä ja ajan viettämistä? Vai kuuluuko siihen jotain pakanallisia perinteitä? Vai vietättekö joulua ylipäätään?

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on kristinuskoa vanhempi juhla.

Joulu on pakanallinen juhla, mihin on jälkikäteen koitettu liimata kristillisiä elementtejä.

Vierailija
2/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän joulua ihan perinteisesti, hain kuusen, joulusiivous, kynttilöitä haudalle, Raamatun lukua, jouluateria.

En kuulu kirkkoon koska kirkolla ei ole juuri mitään tekoa kristinuskon kanssa enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia joulua. On jouluvalot, koristeltu kuusi, jouluruokia ja joululauluja. Eihän joulussa ole mitään uskonnollista, kun jättää jouluevankeljumin lukematta. Uskovaiset hanakasti haluavat omia joulun itselleen unohtaen joulun alkuperäisen tarkoituksen keskitalven juhlana.

Vierailija
4/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja vielä lisäkysymys. Laulatteko kristillisiä joululauluja?

Vierailija
5/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Olen kirkosta eronnut kristitty. Vietän joulua tiedostaen, ettei se satu juuri jeesuksen syntymäpäivälle. Tärkeää on silti muistaa jouluevankelimi.

Minun joulunjuhlinnassa on muutoin vähän kristillisia piirteitä. Syön jouluruokaa, annan lahjoja jne

Vierailija
6/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään juodaan ja naidaan.

Vierailija
7/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen joulu menee siten, että ensin käydään anopilla syömässä ja ehkä pari laulua laulamassa. Sitten käymme minun vanhempien luona syömässä ja lahjat avaamassa. Loppuilta yleensä menee kotona kavereiden kanssa ollessa, ellei sitten väsytä sen verran että voi suoraan mennä nukkumaan.

Vierailija
8/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän ihan tavallisen joulun, aamupäivästä uhraan lampaan ja illalla ouija-lauta nostetaan esille. Pari sadetanssia välissä,jos jaksaa.

Vierailija
9/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perinteisesti, mutta apen ja anopin kuoltua ei enää lueta jouluevankeliumia ruokapöydässä. Joululauluja ei lauleta ollenkaan. Joulukirkossa ei käydä. Pakanallisia perinteitä toki on paljon, kuten juuri syöminen ja joulukuusi.

Vierailija
10/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentääkö kukaan ulkomaille jouluksi?

Vierailija
11/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristitty, vietätkö joulua paistamalla sian takapuolta uunissa vaikka Jeesus ei syönyt edes sikaa?

Vierailija
12/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki vietämme joulua, ihan normaalein menoin. Ei kirkkoa, ei enkeleitä, ei jeesustelua, ei virsiä. Tonttuja, kinkkua, laatikoita, kaikkea ihan tavallista mitä joulunviettoon nyt Suomessa pääsääntöisesti kuuluu.

Eihän joulu alun perin mikään jeesusjuhla ole ollutkaan.

Vierailija
13/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei

Olen kirkosta eronnut kristitty. Vietän joulua tiedostaen, ettei se satu juuri jeesuksen syntymäpäivälle. Tärkeää on silti muistaa jouluevankelimi.

Minun joulunjuhlinnassa on muutoin vähän kristillisia piirteitä. Syön jouluruokaa, annan lahjoja jne

Me emme tiedä sattuuko se Kristuksen syntymäpäivälle vai ei. Sen tiedämme että jo 100-luvulla alkukristityt viettivät joulujuhlaa joulukuun 25. pvä. Rapiat sata vuotta ennen kuin Aurelian rakensi Sol Invictusta varten temppelin ja määräsi juhlan samalle päivälle.

Vierailija
14/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristitty, vietätkö joulua paistamalla sian takapuolta uunissa vaikka Jeesus ei syönyt edes sikaa?

Vietän, koska Messias selitti kaiken ruoan puhtaaksi, ja myöhemmin Paavali sanoi että pakanakristityt (ei-juutalaista alkuperää olevat kristityt) voivat syödä mitä lihaa vain.

Vierailija
15/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulu on kristinuskoa vanhempi juhla.

Joulu on pakanallinen juhla, mihin on jälkikäteen koitettu liimata kristillisiä elementtejä.

Kerroppa omista pakanallisista jouluperinteistä?

Vierailija
16/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattoaamuna kuusi tupaan.

Autoin lapsia koristelussa.

Telkussa pyöri Joulupukin kuumalinja.

Jouluruokien valmistusta.

Jouluateria.

Lahjojen jako.

Iltatoimet.

Lapsille luin iltakirjaa(1800- luvulla kirjoitettu seikkailuromaani).

Niin meni aatto.

Vierailija
17/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saastaisten eläinten syömisen kielto on ollut voimassa ihmiskunnan historian alusta asti, ja uskon isät ja Israelin kansa ovat noudattaneet näitä säädöksiä. Jopa muslimit ovat noudattaneet osaa Jumalan käskyistä tällä alueella. Kirjauskontojen joukossa vain kristityt ovat ymmärtämättömyydessään ja mielensä turhuudessa kapinoineet Jumalaa vastaan näissä säädöksissä, ja ovat syöneet saastaisia ja terveydelle vaarallisia eläimiä vastoin Jumalan sanan ohjeita.

Fariseukset ja kirjanoppineet nuhtelivat Jeesuksen opetuslapsia, kun nämä söivät pesemättömin käsin. (Mar 7:1-23.) Jeesus nuhteli puolestaan fariseuksia ja kirjanoppineita siitä, että näiden sydämen asenne oli paha. He nuhtelivat väärin perustein asiasta, joka ei ollut ihmisille kovin vahingollista. Likaisilla käsillä syöty ruoka menee vatsaan ja ulostuu, eikä se saastuta ihmistä, mutta ihmisen sisältä lähtevät kaikki saastaiset ajatukset, ja ne saastuttavat ihmisen. Tämä oli Jeesuksen opetus kyseisessä kohdassa. Herra ei kumonnut Vanhan testamentin ruokasäädöksiä, vaikka niin yleisesti kristittyjen keskuudessa väitetään, ja tehdään Jeesuksesta väärä opettaja, joka olisi kehottanut kansaansa rikkomaan lakia vastaan.

Jeesus salli riivaajien mennä sikoihin

Riivaajat pyysivät Jeesukselta, että he saisivat mennä sikoihin, kun Jeesus ajoi heitä ulos eräästä miehestä. (Mar 5:1-19.) Jeesus salli heille sen, ja ne menivät sikoihin. Siat syöksyivät tämän jälkeen järveen ja hukkuivat. Jeesus salli sikafarmarin kärsiä mittavia taloudellisia tappioita. Mitä se kertoo meille Jeesuksen suhtautumisesta sikoihin ja sikatalouteen?

http://www.kolumbus.fi/~w462389/oppi/ruoka.htm

Vierailija
18/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja vielä lisäkysymys. Laulatteko kristillisiä joululauluja?

En laulele mitään joululauluja. Kuuntelen niitä mitä sattuu televisiosta tai radiosta tulemaan, eikä haittaa jos on kristillinen joululaulu. Ihan kuten kirkkoon vielä kuuluessani minua ei haitanneet pakanalliset tonttu- tai joulupukkilaulut.

Vierailija
19/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kirkosta eronnut sitoumaton! Luterilainen kristitty. Vietän perinteistä perhejoulua jouluaterioineen ja haudoillakäybteineen paitsi, että kirkosta eroamisen jälkeen olen alkanut käydä joulupäivän aamun joulukirkossa. Ainakaan vielä ei ole ajettu pois.

Vierailija
20/74 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu vietän. Meillä ei ollut kuusta, joulusiivousta, joulukoristeita eikä saunaa. Siis tänä vuonna.

Jouluruuat perinteisiä, riisipuuro, laatikot, kinkku sekä teineille kalajuttuja, joista tykkäävät.

Joululahjat on mun tärkein joulujuttu, niihin panostan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi