Lapsilisistä kertyy 47000 euroa jos niitä ei tuhlata
18-vuotiaana lapsella on mukava pesämuna käytössään.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Faktan tarkastaja kirjoitti:
Ensimmäisen lapsen lapsilisä on 95€/kk. ja sitä saa 17 vuotta, eli nykyrahassa yhteensä 19.380€. Tuo 47.000€ on joku spekulatiivinen kuvitelmasi arvonnoususta sijoittaessasi "hyviin" yhtiöihin ja sijoittaen "hyvät" osingot aina uudelleen. Älä huijaa itseäsi.
Se on 4% tuotoilla laskettu, ei mitenkään kovin utopistinen kasvuprosentti.
Ja jos lisäksi tallettaa tuototkin, niin eikös pienempikin kasvuprosentti riitä?
Meidän lapsi sai säästetyt lapsilisät + hänelle keräämämme sijoitukset ja säästöt, eli n. 200k€ lähtiessään opiskelemaan.
Hieman käy sääliksi osaa opiskelijatovereista jotka joutuvat kituuttamaan köyhyysrajalla opintotuen varassa, asumaan rauhattomalla alueella missä puukko heiluu ja pyssyt laukeavat tämän tästä, syömään pelkää epäterveellistä ale-skeidaa ja ajamaan todella turvattomilla romuautoilla jos on varaa koko autoon ensinnäkään.
Eikö heidän vanhempansa tajunneet että vielä tulee sekin päivä kun lapsi lähtee omilleen, elämänhallintaongelmia? vai mistä moinen lyhytnäköisyys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen lapsen lapsilisä on 95€/kk. ja sitä saa 17 vuotta, eli nykyrahassa yhteensä 19.380€. Tuo 47.000€ on joku spekulatiivinen kuvitelmasi arvonnoususta sijoittaessasi "hyviin" yhtiöihin ja sijoittaen "hyvät" osingot aina uudelleen. Älä huijaa itseäsi.
Ja jos lisäksi tallettaa tuototkin, niin eikös pienempikin kasvuprosentti riitä?
Montako lasta teillä lapsilisien sijoittailla on?
Lapsilisä on 95 e kuussa, hiukan alle. Se kerrottuna 12 tekee siis 1140 e vuodessa. Ja sitä saa 17 vuotta, ei 18:aa. Maksaminen loppuu sen kuukauden jälkeen, jolloin lapsi täyttää 17.
Toisin sanoen sitä saa reilut 19 tuhatta. Jos kaiken pistäisi sijoituksiin, OP:n tuottolaskurin mukaan isoimmalla noin 6 prosentin tuotolla kertyisi 35 tonnia. Ei siis edes hypoteettisesti 47 tonnia.
Ja aina on se riski - kun tavoitellaan isoa tuottoa - että arvo romahtaa. Näin kävi viimeksi 2008-2009.
Sijoituksissa on aina riskinsä, riskittömät sijoitukset taas tuottavat paljon heikommin.
https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/saastot-ja-sijoitukset/tyokalut/saas…
Ps. Meillä on sijoitettu mukavaan elämään, eli lasten kanssa on matkusteltu paljon, syöty hyvin, kustannettu harrastuksia ja ajateltu, että se on parasta pesämunaa. Toki on kivaa, jos jollain on niin isot tulot, että molemmat onnistuvat, mutta ainakin meidän on stadissa kalliisti asuessa ollut pakko käyttää lapsilisät elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi sai säästetyt lapsilisät + hänelle keräämämme sijoitukset ja säästöt, eli n. 200k€ lähtiessään opiskelemaan.
Hieman käy sääliksi osaa opiskelijatovereista jotka joutuvat kituuttamaan köyhyysrajalla opintotuen varassa, asumaan rauhattomalla alueella missä puukko heiluu ja pyssyt laukeavat tämän tästä, syömään pelkää epäterveellistä ale-skeidaa ja ajamaan todella turvattomilla romuautoilla jos on varaa koko autoon ensinnäkään.
Eikö heidän vanhempansa tajunneet että vielä tulee sekin päivä kun lapsi lähtee omilleen, elämänhallintaongelmia? vai mistä moinen lyhytnäköisyys?
Etkö nyt tajua, että suurimmalla osalla se menee ruokaan ja muihin ihan perusasioihin?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän niitä elämänhallintaongelmia tule niille, jotka saavat kotoa kaiken.
Tai no, me kun asumme stadissa niin lapsethan asuvat opintojensa ajan kotona, kunnes valmituvat ja muuttavat kotoa. Eri juttu tietysti maakunnissa.
Ps. Ruoka ei muutu skeidaksi sillä, että se on alessa. Jos osaa laittaa ruokaa, voi valmistaa aika huokeallakin hyvää ja terveellistä ruokaa. Kannattaa opettaa lapsille tämä taito, siitä on isosti enemmän apua elämässä kuin yksiön hinnalla.
Uteliaisuudesta kysyn kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako lasta teillä lapsilisien sijoittailla on?
Nolla, päätellen siitä ettei ap edes tiedä perusasioita eli sitä, miten paljon lapsilisää maksetaan ja mihin asti.
Kunhan on näitä wannabe-palstarikkaita fantasioimassa sijoitusvarallisuudesta.
Minun kokemukseni mukaan paras elämän- ja rahanhallintataito on nuorilla, jotka ovat oppineet tienaamaan rahansa itse. Itsenäistymiseen kuuluu se, että opitaan elämään omillaan eikä oteta rahaa omilta vanhemmilta.
Näin olen toiminut itse ja omat lapsenikin toimivat. Lapsilisät on meillä käytetty elämiseen.
Köyhänä opiskelijana eläminen opettaa rahankäyttöä ja on mielestäni tärkeä vaihe aikuiseksi kasvamisessa. Se motivoi työntekoon. Itse tienattu raha tuntuu arvokkaammalta, kun ilmaiseksi saatu.
Olisi ollut vaivaannuttavaa asua jossain omien vanhempien ostamassa yksiössä, kun opiskelukaverit asuivat soluissa ja kimppakämpissä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä säästetään joka euro ja pankin sijoitusneuvojan avustuksella laitetaan tuottamaan.
Kolmella lapsellamme on todellakin ihan kiva pesämuna kun lähtevät kotoa maailmalle.
Hiukan sukupolven yli siirrettyjä perintöjä vielä siihen päälle...
Ja anna kun arvaan, niin lapsenne elää pyhällä hengellä ja toimivat aurinkoenergialla ja ajattelevat tuulivoimalla. No joo. Eihän siinä mitään, jos voitte säästää nimenomaisesti lapsilisät ja kerryttää "kivan" pesämunan. Ja vielä saavat perintöjäkin.
Valitettvasti kaikki lapset eivät ole onnistuneet ajoittamaan tai sijoittamaan itseään niin, että olisivat saaneet yhtä hyvät talouellisen tuen tuekseen, vaan lapsilisät kuluvat ja menevät ihan arkisiin menoihin, koska muiden tulone ja tulon siirtojen ohella. En nyt osaa ajatella niinkään, että lapsilla tulisi olla taloudellisesti heikommat oltavat vain siksi, että tulevaisuudessa, jos tai kun muuttavat omilleen saisivat itselleen säästetyt lapsilisät, joita ei haluttu käyttää aiemmin, vaan mieluummin nähtiin puutetta.
Tämän tajuaminen voi olla vaikeaa jos aina on ollut niin paljon pelkästään tuloja, että niitsä osa on riittänyt sijoittamiseen, eivätkä saadut tulot ole menneet vain arjesta selviytymiseen ja päivittäisestä elosta selviämiseen, eikä omaisuutta ole syystä tai toisesta kertynyt, tai jos on, niin se on saatettu menettää merkittäviltä osiltaan konkurssin seurauksena, kun valtiolla oli kiire ja hätä pelastaa 90 -luvun laman seurauksena kriisiin joutuneet pankit ja niiden pelastamiseksi saatettiin paikoin lyödä lihoiksi hetki sitten erinomaisestikin tuottavia liiketoimia ja yrityksiä.
Mutta eihän näin pitänyt koskaan käydä, kun vielä hetki sitten lähes jokainen joka huomasi kysyä sai itselleen lainaa ja talouden uskottiin kasvavan taivaaseen asti ja takaisin. Eikä näin tule enää ikinä käymäänkään kun ollaan oltu jo yli 15 yhteisvaluutta järjestelmässä ilman itsenäistä raha ja valuuttapolitiikkaa.
Vaan kun näin kirjoitan, niin olen se köyhä kateellinen, jonka kaikki rahat menevät vain viinaan ja tupakkaan. Olen noista vain ensinnä mainittua ja sitäkin toivottavasti vain hetkellisesti ja saan opintojeni jälkeen töitä. Erityisen kateellinen en suostu olemaan. (, mita se auttaisi?).
Tuttujen teini pisti vuodessa säästetyt lapsilisät haisemaan, sai ne itselleen kun täytti 18-v. Menivät vaatteisiin ja baariin.
Minä ja mieheni kuulumme niihin suurituloisiin, joille monen kirjoittajan mielestä ei pitäisi maksaa lainkaan lapsilisiä. Maksamme joka kuukausi tuloveroja yli 3500 euroa. Jos nyt suurimmillaan olemme saaneet lapsilisiä 330 euroa kuukaudessa, niin onko se oikeasti kohtuutonta?
Ap:n mainitsemaan loppusummaan pääsee, kun olettaa noin 6 %:n vuosituoton ja sen, että tuotot sijoitetaan edelleen, jolloin pääsee hyötymään korkoa korolle -ilmiöstä.
Mielummin käytetään elämiseen ihan normaalisti ja 18-vuotiaana on oikea muna käytössään.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja mieheni kuulumme niihin suurituloisiin, joille monen kirjoittajan mielestä ei pitäisi maksaa lainkaan lapsilisiä. Maksamme joka kuukausi tuloveroja yli 3500 euroa. Jos nyt suurimmillaan olemme saaneet lapsilisiä 330 euroa kuukaudessa, niin onko se oikeasti kohtuutonta?
Noiden verojen perusteella ansaitsette erittäin hyvin. Parempi kysymys siksi olisikin, että miksi koet että tarvitsisitte yhteiskunnalta 330e kuukaudessa. Onko yhteiskunnalta kohtuullista jakaa lapsilisiä myös hyvin toimeentuleville vanhemmille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noiden verojen perusteella ansaitsette erittäin hyvin. Parempi kysymys siksi olisikin, että miksi koet että tarvitsisitte yhteiskunnalta 330e kuukaudessa. Onko yhteiskunnalta kohtuullista jakaa lapsilisiä myös hyvin toimeentuleville vanhemmille?
Tavallaan ihan hyvä pointti, mutta jos vain pienituloiset saavat kaikkia etuja, niin lopulta tuloerot ovat niin pienet, ettei kannata edes yrittää kouluttautua ja päästä hyväpalkkaisiin töihin, kun erilaisilla tuilla pärjää lähes yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Maksaa pienituloisetkin veroja, olisi kohtuullista vähentää rikkaiden lapsilisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse hyvätuloisena koen että myös minulle kuuluu lapsilisät koska minulla on lapsia.
Lapsilisä kuuluu kaikille jolla on lapsia, köyhille on sitten muita tukia jotka eivät kuulu hyvätuloiselle.
En ymmärrä tätä vikinää että joku muu maksaisi meidän lapsilisämme, veroja maksetaan sen verran että kiva saada jotain takaisinpäin.
Niitä ei kannata pitää tilullä vaan sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Opintolainalla yliopistossa poikani elää. Annan välillä rahaa ja vien ruokakasseja. Lapsilisät meni milloin mihinkin. Olin kotona pitkän ajan.
Minä olen kokoomuslainen perustulon vastustaja, mutta kannatan silti lapsilisiä lämpimästi kaikille. Lapsia syntyy muutenkin liian vähän.