Hoikka keski- tai yläluokkainen nainen; mitä syöt arkena
Paljasta tyypilliset arkipäivän ateriasi ja juomasi.
Kommentit (38)
Kelpaako hoikan akateemisen naisen rutiinit,joka keskiluokkalaisesta perheestä, mutta työtön tällä hetkellä? Ai ei vai?
Aamulla kotona kahvi klo 5.30. Seitsemäksi töihin. Töissä koneen äärellä maustamaton jugurtti ja mahdollisesti jotain pientä makeaa esim keksi. Töissä työpaikkaruokalan lounas dieetti linjastosta. Kotona teen ruoan koululaisille ja syön itse samaa ruokaa pienen lautasellisen. Lisäksi leipää, pähkinöitä, mandariineja ja omenoita. Illalla en syö enää juurikaan mitään, ehkä suklaapatukka palkinnoksi että jaksoin taas tämänkin päivän. Juomaksi yleensä vissyä, maustamatonta.
Aamulla: Jotain proteiinipitoista jossa on myös rasvaa, esim. munakas eri täyttein, sardiinivoileipä (pääpaino kalalla eikä leivällä), hummusta+tsatsikia+vihanneksia, tms. Juomana mustaa kahvia.
Päivällä: Aika usein työpaikan salaattibaarista annos. Vaihtoehtoisesti keittolounas, toisinaan sushia tms., mutta en tosiaankaan mätä jossakin puffetissa "koko rahan edestä".
Illalla kotona: Usein jotain keittoa, jonka olen tehnyt etukäteen. Ja joskus tekee mieli puuroa, jonka syön voisilmän ja hillosilmän kera. Puuron on minulla siis iltaruoka, ei missään tapauksessa aamiainen.
Ja syön kolme kertaa päivässä, ei mitän välipaloja tai naposteluja. Työpaikalla on iltapäiväkahvilla usein tarjolla jotain leipomuksia tms., niistä kieltäydyn kohteliaasti. (Oikeastaan ei tekisi mieli osallistua koko kahvitteluun, mutta katson että se on osa töihin liittyvien sosiaalisten suhteiden ylläpitoa.)
Elän käytännössä vihanneksilla ja juustolla. Syön siis salaatteja, keittoja ja erilaisia lämpimiä vihannesruokia. Viljaa ja lihaa en käytä lainkaan, enkä syö karkkia tai muutakaan makeaa.
Mitat 167/55, ikä 39 ja toimistotyö. Kuukausiansioni hilkulla ylittää keskituloisen naisen mediaanin.
Aamulla maustamatonta jogurttia pähkinäisen myslin kera, tuoremehua, espressoa. Joskus hedelmä lisäksi.
Lounaalla 4 ruileipäsiivua, joiden päällä kevyt-Beceliä sekä kevytjuustoa tai kalkkunaleikettä, joskus tomaatti- tai kurkkusiivuja päällimmäisenä, joskus salaatinlehtiäkin. Hedelmä tai pari.
Välipalaksi hedelmiä ja ehkä joku keksi.
Päivälliseksi joko sushia tai sitten samaa normaalia kotiruokaa kuin lapsellekin. Ruuassa yleensä kalaa tai broileria sekä perunoita/pastaa/riisiä ja reilusti tuoresalaattia.
Iltapalaksi usein pari leipäsiivua päällysteineen, hedelmä tai pari, ehkä ykkösolut joskus, ja joskus vähän jätskiä.
Aamulla kahvi ja croisantti. Päivällä kunnon lounas käsittäen salaatin ja lämpimän ruoan. Illalla kasvispainotteisesti ravintolassa. Sinihomejuustoa, suklaata ja lasi viiniä joka päivä. BMI 18,5.
Vierailija kirjoitti:
Kelpaako hoikan akateemisen naisen rutiinit,joka keskiluokkalaisesta perheestä, mutta työtön tällä hetkellä? Ai ei vai?
Kelpaa, paljasta ruokavaliosi salat. Miten työttömyys muutti ruokavaliotasi vai muuttiko mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
Aamulla maustamatonta jogurttia pähkinäisen myslin kera, tuoremehua, espressoa. Joskus hedelmä lisäksi.
Lounaalla 4 ruileipäsiivua, joiden päällä kevyt-Beceliä sekä kevytjuustoa tai kalkkunaleikettä, joskus tomaatti- tai kurkkusiivuja päällimmäisenä, joskus salaatinlehtiäkin. Hedelmä tai pari.
Päivälliseksi joko sushia tai sitten samaa normaalia kotiruokaa kuin lapsellekin. Ruuassa yleensä kalaa tai broileria sekä perunoita/pastaa/riisiä ja reilusti tuoresalaattia.
Iltapalaksi usein pari leipäsiivua päällysteineen, hedelmä tai pari, ehkä ykkösolut joskus, ja joskus vähän jätskiä.
Minkä valmistajan mysliä ostat?
Juon paljon vettä läpi päivän.
Syön ekan kerra 11-14 aikaan. Saattaa olla esim vegesushia,sosekeittoa tai salaattia
Päivällinen esimerkiksi tofupinaattipasta
Muuta en syö.
Vierailija kirjoitti:
Määrittelisitkö keski- ja yläluokan, niin tiedän saanko vastata.
Saat vastata; riittää kun itse kuvittelet sopivasi kriteereihin 😄.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä valmistajan mysliä ostat?
Vaihtelee. Usein Axan tosi pähkinäinen, joskus itse tehtyä, joskus Paratiisi-nimistä, en muista valmistajaa.
Olen akateeminen tehdastyöläisten jälkeläinen, ja koen hyvin outona, että joku yrittää ylläpitää mitään keinotekoista luokkayhteiskunta-ajattelua, saati että se liitetään tällaiseen kysymykseen. Eikö työväenluokkaisen hoikan naisen ruokavalio ole kiinnostava, kun se pitää nimenomaan sulkea pois vastauksista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelpaa, paljasta ruokavaliosi salat. Miten työttömyys muutti ruokavaliotasi vai muuttiko mitenkään?
Työttömyys lihottaa, koska en saa työn tuomaa liikuntaa ja tulee syötyä enemmän. Mutta syön kasvisruokaa, lihaa ja kalaa harvoin. Lounaalla vain salaatin tai hedelmiä. Karkkia kulutan kyllä lähes päivittäin pieniä annoksia. Alkoholia en juuri koskaan.
Kasvis, liha (hyvin vähän punaista), kala painotteinen ruokavalio. Hyvin vähän hiilareita esim vaan 1 peruna lounaalla. Juon vihreää teetä, vettä ja näin talvella kaakaota (ei sokeroitua). Nesteitä noin 2L/päivä. Sokeria välttelen kuin ruttoa, ainoastaan tumma suklaa käy mulle. Alkoholia jos otan niin ainoastaan seurassa (kotiin en osta) ja usein jätän sen seurassakin väliin. Syön erityisesti keittoja (kasvispohjaisia) näin talvella kun lämmittävät mukavasti. Laitan keittohin chiliä ja inkivääriä. Syön ainoastaan kun mulla on oikeasti nälkä, en kellon mukaan (kiitos joustavien lounasaikojen). Kun joinakin päivinä harrastan liikuntaa niin niinä päivinä syön enemmän jotta liikunnasta saan kaiken ilon irti. Haluaisin uskoa että ruokailutottumuksillani olisi jotain tekemistä sen kanssa että näytän 10 ikäistäni nuoremmalta, mutta voi kyseessä olla hyvät geenit myös.
Vierailija kirjoitti:
Paljasta tyypilliset arkipäivän ateriasi ja juomasi.
En kerro. Suosittelen sinua itseäsi vain pienentämään annoskokoa vaikka hankkimalla halkaisijaltaan pienempiä ruokalautasia.
Juon päivässä 3-4 kupillista teetä ja lisäksi noin litran vettä. Aamun aloitan joko kaurapuurolla ja marjoilla tai kauravoileivällä ja näiden lisäksi paistettu/keitetty kananmuna. Lounaan syön ravintolassa (kanaa, lihaa, kalaa ja paljon vihanneksia). Joskus syön iltaisin vain puuroa, joskus teen pastoja/salaatteja. Syön melkein joka päivä myös hieman herkkuja, esim. pari piparia, pienen suklaapatukan tai puolikkaan pullan. Syön usein myös iltapalan, joka on samanlainen kuin aamupala.
Vierailija kirjoitti:
Olen akateeminen tehdastyöläisten jälkeläinen, ja koen hyvin outona, että joku yrittää ylläpitää mitään keinotekoista luokkayhteiskunta-ajattelua, saati että se liitetään tällaiseen kysymykseen. Eikö työväenluokkaisen hoikan naisen ruokavalio ole kiinnostava, kun se pitää nimenomaan sulkea pois vastauksista?
Tee sille oma ketjunsa, jos se sinua kiinnostaa. Kyllä erilaisia aiheenrajauksia voidaan tehdä - onhan aihe sukupuolitettukin, eikä yksikään mies ole vielä loukkaantunut tästä.
Samalla lailla luokkaretkellä olen itsekin ja silti kiinnostaa, miten ruokavalio ja hoikkuus linkittyvät parempituloisten keskuudessa.
Sivusta tämä noin muuten, en siis ole aloittaja.
Ruokaa