Te jotka kasvatatte lapsianne avoimuuteen ja rehellisyyteen, miten kehtaatte näyttää heille huonoa esimerkkiä valehtelemalla joulupukista ja tontuista?
Kommentit (7)
Jos sanoo että Joulupukki on ammattikunta, ei aina ole sama henkilö työvuorossa, mutta se ei poista etteikö niitä olisi.
Vrt jos soittaa poliisille se on olemassa vaikka olisikin toinen työvuorossa
Miksi luulet, että me valehtelisimme joulupukista?
Jossain artikkelissa juuri luki, ettei lapselle saisi edes sanoa pukin olevan satua. Itse pitäisi hoksata ja keskustella ikätoverien kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Jossain artikkelissa juuri luki, ettei lapselle saisi edes sanoa pukin olevan satua. Itse pitäisi hoksata ja keskustella ikätoverien kanssa...
Niin miksei saisi?
Minä sanon lapsilleni, että Joulupukki on kaikkien yhteistä leikkiä, aikuisten ja lasten yhteistä leikkiä siis. Käsittävät sen sitten miten käsittävät.
En kasvata lapsiani kyllä täydelliseen avoimuuteen ja rehellisyyteen. Nyt joku varmaan pitää kamalana, mutta olen siis opettanut ikätason mukaan, että joissain tilanteissa valheet ovat ok ja olen myös opettanut ettei täydellinen avoimuus ole tarpeen. Ihmisille ei täydy kertoa avoimesti itsestään sellaista mitä ei halua. Tietysti opetan samalla, ettei mikään asia ole sellainen, etteikö siitä kuitenkin voisi minulle tai muille läheisille kertoa.
Kyllä lapset oppivat valehtelemaan jo aika varhain. Itse opetan enemmänkin, että itseä ja toisia pitää kunnioittaa ja rakastaa, kyllä se sen myötä tulee, ettei esim. manipuloi toisia valheilla.
Eli et siis ap lue lapsille satujakaan? Vai korostatko jokaisen fiktiivisen asian kohdalla, että tämä ei ole totta?
En ole koskaan valehdellut pukista. Jos lapsi on kysynyt, olen sanonut, että pukki on olemassa saduissa. Se on riittänyt.