Psykopaattinen lapsi imee mehut
Tein lapsen sokeasti rakastuneena psykopaattisen miehen kanssa. Olemme eronneet ja lapsi on isällään joka toinen vkl. Lapsella on ollut aina vaikeuksia lapsiryhmissä. Jo ihan pienenä hän vei muilta lapsilta lelut kädestä, eikä osannut odottaa vuoroaan. Nyt vieläkin 10 vuotiaana Wilmaan tulee viestejä, että lapsi on lyönyt tai muuten käyttäytynyt antisosiaalisesti. Lapsi ei itse selvästikään ymmärrä, mitä on tehnyt. Hänellä on diagnoosina ADHD, mutta mielestäni se ei ole ihan paikkansapitävä.
Lapsella ei ole minkäänlaista miellyttämisenhalua aikuisia tai ketään muuta kohtaan. Isänsä saa hänet kuriin alistamalla johdonmukaisesti. Itse en ole alistamiseen kyennyt, joten koen, että olen jopa itse tullut lapseni alistamaksi. Terapiassa sanotaan, että lapsi testaa rajojaan ja rakkauttani, mutta olen alkanut epäillä, että itse asiassa hän vain käyttää minua hyväkseen niin paljon kuin kykenee. Hän ei välitä vaikka loukkaisi, saisi minut väsyneeksi tai vaikka huutaisin kurkku suorana. Hän puskee niin pitkään, kunnes saa haluamansa tai luovuttaa, kun itse kylllästyy.
Kaikesta täytyy vääntää joka päivä. Esim. hampaiden pesuun menee vähintään puoli tuntia, koska lapsi ei suostu pesemään niitä. Hän saa myös viihdykettä siitä, että häneltä halutaan jotain ja hän saa vääntää. Usein annan lapsen mennä nukkumaan pesemättä hampaita, koska joka päivä ei huvita vääntää loppuun asti niin, että lapsi kyllästyy "leikkiin" ja pesee ylimalkaisesti hampaansa.
Lapsi satuttaa minua usein esimerkiksi hyppäämällä yllättäen päälle. Hän alkaa olla jo aika painava. Ahdistaa, kun joka paikassa lasta ymmärretään enemmän kuin minua. Lapsi on aina viaton. Toki diagnooseista on se hyöty, että saamme edes tukitoimia. Pelkään vain, että tällainen liika ymmärtäminen ja psykologisointi vahvistaa hänen narsistisia puoliaan. Lapsi ottaa vastaan kaiken huomion, eikä itse häpeä sitä, että esim. koulun henkilökunta joutuu käyttämään häneen kohtuuttoman paljon aikaa ja muita resursseja.
No, kannan tämän taakan loppuun asti ja rakastan, vaikkei hän tule koskaan rakastamaan minua niin kuin näen muiden lapsien rakastavan äitejään.
Kommentit (223)
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vankilalaakari-mtv-lle-psykopaatin-…
Koska lapsen käytös on häiritsevää kannattaa ehdottomasti hakea heti apua. Diagnoosia ei voi kukaan muu asettaa, kuin asiantuntija ja se vaatii tarkemmat ja syvemmät tutkimukset.
Joka tapauksessa lapsi tarvitsee asiantuntijan apua ja te ohjeita ja tukea perheenä. Psykopatiaa ei voi parantaa, mutta pitkällisellä hoidolla ja ohjauksella voi käytöstä saada ohjattua positiivisempaan suuntaan. Se kannattaa ehdottomasti lapsen tulevaisuuden takia, sekä tietysti myös ympärisön vuoksi.
Mulla on ollut samantyylinen tilanne. Tosin lapsi oli pienempi. Hän oli kokenut ja nähnyt väkivaltaa yms.
Alussa oli valvotut tapaamiset isän kanssa. Nyt käy jo ihan sovitusti, tosin ei kauaa viihdy.
Itse olin ollut ihan surkea äiti juuri tuon väkivaltaisen miehen takia. Lapsi ei ollut saanut sitä rakkautta mitä tarvitsi.
Pikkuhiljaa eron jälkeen oireet pahenivat ja päästiin psykiatriselle. Käytiin theraplayssä ja kaikessa mahdollisessa. Nyt poika 12 ja voin sanoa että matka on ollut pitkä ja raskas mutta aivan ihana nuori hänestä on tullut.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla itse psykopaatti
En tunne kyseisiä henkilöitä, mutta empatiakyvyttömiä lapsia on olemassa. Psykopaattinen on aika ronskisti kuvailtu.
Myös lapsi voi olla ihan oikea psykopaatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne kyseisiä henkilöitä, mutta empatiakyvyttömiä lapsia on olemassa. Psykopaattinen on aika ronskisti kuvailtu.
Ei voi. Minkäänlaista persoonallisuushäiriötä ei voi olla koska persoonallisuuden kehitys on vielä kesken. Ympäristö määrittää millaiseksi petsoonallisuus kehittyy. Jos tämän lapsen isä todella on psykopaatti, on 100% varma asia ettei hänkään ole saanut kasvaa normaaleissa tasapainoisissa olosuhteissa. Tunnekylmä ympäristö missä lapsen tunne-elämän kehitystä ei tueta eikä lapsi koe turvaa, rakkautta ja huolenpitoa kasvattaa epävakaita ja narsistisia aikuisia, äärimmillään psykopaatteja. Lapsi oppii empatiaa ja toisten tunteisiin samaistumista vain saamalla itse johdonmukaisesti samanlaista kohtelua, tunteiden hyväksyntää, jakamista ja sanoittamista. Yksikään lapsi ei ole paha syntyessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Minkäänlaista persoonallisuushäiriötä ei voi olla koska persoonallisuuden kehitys on vielä kesken. Ympäristö määrittää millaiseksi petsoonallisuus kehittyy. Jos tämän lapsen isä todella on psykopaatti, on 100% varma asia ettei hänkään ole saanut kasvaa normaaleissa tasapainoisissa olosuhteissa. Tunnekylmä ympäristö missä lapsen tunne-elämän kehitystä ei tueta eikä lapsi koe turvaa, rakkautta ja huolenpitoa kasvattaa epävakaita ja narsistisia aikuisia, äärimmillään psykopaatteja. Lapsi oppii empatiaa ja toisten tunteisiin samaistumista vain saamalla itse johdonmukaisesti samanlaista kohtelua, tunteiden hyväksyntää, jakamista ja sanoittamista. Yksikään lapsi ei ole paha syntyessään.
Juuri näin. Hetken jo mietin kirjoitinko minä tämän
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vankilalaakari-mtv-lle-psykopaatin-…
Koska lapsen käytös on häiritsevää kannattaa ehdottomasti hakea heti apua. Diagnoosia ei voi kukaan muu asettaa, kuin asiantuntija ja se vaatii tarkemmat ja syvemmät tutkimukset.
Joka tapauksessa lapsi tarvitsee asiantuntijan apua ja te ohjeita ja tukea perheenä. Psykopatiaa ei voi parantaa, mutta pitkällisellä hoidolla ja ohjauksella voi käytöstä saada ohjattua positiivisempaan suuntaan. Se kannattaa ehdottomasti lapsen tulevaisuuden takia, sekä tietysti myös ympärisön vuoksi.
Tässä kuulostaa lähinnä että äiti tarvitsee apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuntisit niin pystyisitkö muka sanomaan mikä hän on.
Sivusta sanoisin, että ei tuo lapsi tuolla kuvauksella psykopaattiselta vaikuta. Eikä lapsia voi sillä tavoin edes luokitella, heillä ei ole vielä aikuisen psyykettä.
Hän käyttää niitä keinoja, mitkä on huomannut toimiviksi ap:n, isänsä ja muiden ihmisten seurassa. Jos ja kun ongelmia on, ne ovat enemmän aikuisten kuin tuon lapsen syytä.
Se, etä ap pitää lastaan psykopaattina, kertoo hyvin huolestuttavaa ap:sta.
Vierailija kirjoitti:
Ap, lopeta kyökkidiagnosointi. Et todellakaan vaikuta rakastavan lastasi, vaan suorastaan vihaavan. Anteeksi suora puhe, mutta kirjoituksessasi suorastaan demonisoit lastasi ja se on outoa.
Kyse ei ole nyt siitä, että en ymmärtäisi erityislapsne vanhemmuutta. Ymmärrän oikein hyvin haastavan lapsen uuvuttavuuden, koska itsellänikin on vaikea as-lapsi. Ei silti tulisi mieleenkään syyllistää häntä ja keksiä omasta päästäni hänelle lisädiagnooseja.
Hae lapselle apua perheneuvolasta. Siellä voidaan arvioida myös mahdollisten lisätutkimusten tarvetta.
Sopeutumisvalmennuksesta olisi sinulle itsellesi hyötyä, samoin lapsen isälle. Kuulostatte aika kädettömiltä lapsenne suhteen, ja se tietysti lisää hänen oirehdintaansa. Ei ole hyvä, jos isän luona lasta alistetaan ja määräillään ja äidin luona saa olla kuin pellossa, jopa satuttaa äitiä.
Sopeutumisvalmennuskursseille mennään yleensä koko perhe, ja niihin haetaan Kelan kautta. Ilmaisia ovat. Pyydä suositus lapsesi diagnosointitaholta.
https://www.kela.fi/kuntoutus-ja-sopeutumisvalmennuskurssit
https://www.kela.fi/kuntoutus-ja-sopeutumisvalmennuskurssit-nain-haet
https://adhd-liitto.fi/tukea/kurssit/
Myös vertaisryhmä voisi olla sinulle isosti avuksi, saisit muiden adhd-lasten vanhemmilta hyviä vinkkejäkin.
Ja taas yksi oman elämänsä keittiöpsykologi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsen pitäisi edes yrittää miellyttää aikuisia. Tässä on nyt kyse voimakastahtoisesta itsenäisestä lapsesta. Tunnekylmä ja älykäs, oppinut manipuloimalla saamaan tahtonsa läpi. Kasvattajalta järkeä ja kuri johdonmukaisesti joka tilanteeseen. Älä lähde mihinkään pelleilyyn mukaan. Keskity olennaiseen. Jos ei pese hampaita niin kaikki sokeria sisältävät syötävät pois. Kun hyppää päälle niin että sinua sattuu niin anna palaa takaisin samalla mitalla.
Normaali lapsi haluaa miellyttää aikuisia.
Itselläni miellyttämisenhalu loppui siinä iässä, kun tajusin, että vanhemmat voivat olla myös väärässä.
Ja heitä voi silti rakastaa. Siis vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juurikin näin. Tulee mieleeni esimerkki oikeasta psykopaatista, Anders Breivikista, luin, että tämän äiti oli jo raskausaikana tuntenut, että lapsi kiusaa pyörimällä mahassa. Kokenut poikansa koko tämän lapsuusiän ajan hankalaksi, vaikeaksi ja rajoittamaksi, lääkäreiden papereissa poika todettu masentuneeksi. En vertaa lastasi kyseiseen tappajaan, mutta ei ole aikuiselta tervettä kokea omaa lasta "psykopaatiksi". Nyt ap hommaat itsellesi apua vaikkapa terapiasta, ja katsot peiliin, oma ajattelutapasi lisää ongelmia.Jos ajattelet poikasi lapsesi olevan tahallaan ilkeä ja kiusaavan sinua jatkuvasti, empaattista ja rakastavaa vuorovaikutussuhdetta ei voi ylläpitää. Ja kaikki lapset tarvitsevat taas sitä kehittyäkseen tasapainoisiki aikuisiksi.
Voi mitä typeryksiä ketju täynnä. Juuri luin vankilapsykiatrin haastattelun, jossa hän sanoi, että psykopatian oireet ovat nähtävissä 3-4 -vuotiaana. Se on synnynnäinen ominaisuus, ei kasvatuksen tulos. Jos isä on psykopaatti, ap:n lapsi on voinut periä isänsä ominaisuudet.
Koska lapsi ei ilmeisesti kiduta eläimiä, eikä uhkaa äitiä puukolla, ap on onnistunut kasvatuksessaan. Ilmeisesti myös lapsen isä on psykopaatti, joka pysyy lain rajoissa. Tämä on hyvä tavoite.
Kukaan ei pysty kasvattamaan psykopaattisesta lapsesta empaattista ja rakastavaa.
Alapeukuttajat voisivat hetken googlailla psykopatiaa ja sen ilmenemistä lapsilla ja syyttää ap:ta vasta sitten.
Vaikka me kuinka haluamme elää maailmassa, jossa kukaan ei synny pahana ja lapset ovat sydämeltään puhtaita, se ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Ap, lopeta kyökkidiagnosointi. Et todellakaan vaikuta rakastavan lastasi, vaan suorastaan vihaavan. Anteeksi suora puhe, mutta kirjoituksessasi suorastaan demonisoit lastasi ja se on outoa.
Kyse ei ole nyt siitä, että en ymmärtäisi erityislapsne vanhemmuutta. Ymmärrän oikein hyvin haastavan lapsen uuvuttavuuden, koska itsellänikin on vaikea as-lapsi. Ei silti tulisi mieleenkään syyllistää häntä ja keksiä omasta päästäni hänelle lisädiagnooseja.
Hae lapselle apua perheneuvolasta. Siellä voidaan arvioida myös mahdollisten lisätutkimusten tarvetta.
Sopeutumisvalmennuksesta olisi sinulle itsellesi hyötyä, samoin lapsen isälle. Kuulostatte aika kädettömiltä lapsenne suhteen, ja se tietysti lisää hänen oirehdintaansa. Ei ole hyvä, jos isän luona lasta alistetaan ja määräillään ja äidin luona saa olla kuin pellossa, jopa satuttaa äitiä.
Sopeutumisvalmennuskursseille mennään yleensä koko perhe, ja niihin haetaan Kelan kautta. Ilmaisia ovat. Pyydä suositus lapsesi diagnosointitaholta.
https://www.kela.fi/kuntoutus-ja-sopeutumisvalmennuskurssit
https://www.kela.fi/kuntoutus-ja-sopeutumisvalmennuskurssit-nain-haet
https://adhd-liitto.fi/tukea/kurssit/
Myös vertaisryhmä voisi olla sinulle isosti avuksi, saisit muiden adhd-lasten vanhemmilta hyviä vinkkejäkin.
Sorry, mutta ap:n lapsi ei ole ADHD eikä as.
Empatiakyvytön eikä ole miellyttämisen halua eli valitettavasti enemmän psykopaatti jos joku nimi pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juurikin näin. Tulee mieleeni esimerkki oikeasta psykopaatista, Anders Breivikista, luin, että tämän äiti oli jo raskausaikana tuntenut, että lapsi kiusaa pyörimällä mahassa. Kokenut poikansa koko tämän lapsuusiän ajan hankalaksi, vaikeaksi ja rajoittamaksi, lääkäreiden papereissa poika todettu masentuneeksi. En vertaa lastasi kyseiseen tappajaan, mutta ei ole aikuiselta tervettä kokea omaa lasta "psykopaatiksi". Nyt ap hommaat itsellesi apua vaikkapa terapiasta, ja katsot peiliin, oma ajattelutapasi lisää ongelmia.Jos ajattelet poikasi lapsesi olevan tahallaan ilkeä ja kiusaavan sinua jatkuvasti, empaattista ja rakastavaa vuorovaikutussuhdetta ei voi ylläpitää. Ja kaikki lapset tarvitsevat taas sitä kehittyäkseen tasapainoisiki aikuisiksi.
Anders Breivik EI ole psykopaatti! Hänellä ei esimerkiksi lapsena ollut mitään psykopatian oireita. Hän ei ole tunnekylmä. Hän on toki muuten häiriintynyt lapsuutensa takia. Mutta tämä onkin sitten aivan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta siltä.
On vaikea sanoa onko lapsi psykopaatti. Noiden piirteiden perusteella vaikea sanoa. Jos kiduttaa eläimiä, niin luultavasti.
Suomessahan uskotaan naiivisti, ettei lapsi voi olla psykopaatti. Todellisuudessa psykopaatin piirteet näkyvät jo lapsessa.
Psykopatiaa ei voi parantaa, mutta sitä voi hillitä jonkin verran.
Se on surkeaa, kun vanhemmat eivät tue toisiaan, ja "asiantuntijat" ovat ihan pihalla. Jatkuva huomiolla palkitseminen varmasti vahvistaa lapsen huonoa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaadi laspelle lisätutkimuksia. Meilläkin on adhd-lapsia, ja hammaspesut ym. on samanlaisia kuin kuvaamasi. Empatiakyvyttömiä lapsemme eivät silti ole - kauheiden vääntöjen , haukkumisten ja kiroilujen jälkeen kyllä katuvat ja tulevat pyytämään anteeksi. Impulsiivisuus ja nopeat tunnevaihtelut aiheuttavat noita hetkiä.
Oma lapseni ei kadu tai pyydä anteeksi. Tai ainakaan omatoimisesti. Toki koulussa sanoo puhuttelun jälkeen anteeksi, koska tietää, että sillä taikasanalla pääsee pälkähästä. Eikä hän ole mielestäni edes impulsiivinen, vaan kykenee monesti olemaan jopa "pari askelta edellä". Esimerkiksi huijaamalla taitavasti itsensä tilanteisiin, joissa saa pelata kännykällä. Olisiko ADHD:lla hermoja suunnitella huolella valheita?
Ap
Millä tavoin olet opettanut lapselle empatiaa, katumusta ja toisten huomiointia?
Millä tavoin itse osoitat nältä lapsellesi? Oletko saanut vahempainohjausta lapsen diagnoosin myötä?
Vaikuttaa siltä, että suurin ongelma on äidin ja lapsen kiintymys- ja vuorovaikutussuhteessa. Äiti näkee lapsensa vain pahana (psykopaattina, kuten kirjoittaa). Etenki adhd-lapsi on usein erityisherkkä, myös lukemaan toisia ihmisiä ja näiden negatiivista suhtautumista itseen. Joku viisas joskus sanoi, että adhd-lapsi tarvitsee tuplasti rakkautta kasvaakseen hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anders Breivik EI ole psykopaatti! Hänellä ei esimerkiksi lapsena ollut mitään psykopatian oireita. Hän ei ole tunnekylmä. Hän on toki muuten häiriintynyt lapsuutensa takia. Mutta tämä onkin sitten aivan eri asia.
Aina on näitä jotka on kiivaasti heti puolustamassa, kuinka hienoja ihmisiä pahantekijät on. On puolustus, oikeutus ja selitys. Mikä suakin vaivaa joka näitä breivikejä ja muita paskoja puolustat?
Jos et miettisi niitä diagnooseja vaan käytöstä. Jokaista asiaa, mitä lapsi tekee. Vaikka olisi psykopaatti, käytöshän se ratkaisee.
Ap, pidä oma elämäsi omissa käsissä. Ei tuo ole vain karmea kohtalo joka voi vaikka tuhota sinut ei, pidä rajasi, opeta lapselle rajat.
Vaadi hyvää käytöstä, älä itse sekoile.
Lapset kehittyvät yksilölliseen tahtiinsa. Ei alakouluikäisestä voi tehdä mitään psykopatiadiagnooseja! Rohkaise hyvää käytöstä, vaikka se ei näytä välittömästi mitään tuloksia tuottavankaan. Ja usko lapseen. Hyvä siitä tulee.
Ja loppupeleissä niitä kovempiakin ihmisiä tarvitaan.
Asiahan on nyt niin, että selvästi on juuri niin kuin teille on sanottukin. Lapsi testaa rajojaan ja rakkauttasi. Hänellä ei ole elämässään turvallisia johdonmukaisia aikuisia. Sinä sanot itsekin että annat periksi ja lapsi saa tehdä oman päänsä mukaan. Yksikään lapsi ei ole luonnostaan paha, ja petsoonallisuushäirötkin kehittyvät lapsuuden ja nuoruuden aikana huonoista ihmissuhteista johtuen. Joten lopeta heti vikojen hakeminen lapsestasi. Hän huutaa apua käytöksellään kun on yksin maailmassa. Äiti ei pärjää joten on kuin aikuista ei kotona olisikaan ja isä ilmeisesti umpihullu pelolla kasvattaja. Miksi altistat lastasi isälle jota kuvailet psykopaatiksi? Sun kuuluu suojella lastasi joten tee lastensuojeluilmoitus ja vaadi valvottuja tapaamisia jos on totta että isä on tuollainen kun annoit ymmärtää. Kukaan ei suojele nyt lastasi ja ole hänen puolellaan. Hänelle on annettu kokemus että yksin on maailmassa pärjättävä joten tottakai hän käyttää mitä keinoja vaan pärjätäkseen kuten itse parhaaksi näkee. Lapsesi on jo pahasti rikottu ja tarvitsee vankkaa tukea ja apua sekä paljon rakkautta jotta kehitys voisi kääntyä parempaan suuntaan.