Miksi ne jotka viihtyvät yksin eivät ymmärrä niitä jotka eivät viihdy?
Itsellä hirveä tuska ja ahdistus kun joudun viettämään taas joulua yksin. Eikä ole ketään kerä kiinnostaisi tai jonka luokse saisin tulla. Nautin jouluna juhlien järjestämisestä ja yhdessä olosta. Yksinäisyys on suoranaista kidutusta. Se ei kuitenkaan lohduta, että lohdutukseksi kehitetaan viettämään oman näköistä joulua ja juhlimaan sitä kerrankin niin kuin itse haluaa. Sitten ylistetään miten yksin on aikaa itselleen, voi rauhoittua ja ladata akkuja. Mutta minulle yksinäisyys on ollut kaikkea muuta. Tulen hulluksi itseni kanssa, minulla on päällä kokoajan stressi ja koen koen yksinäisyyden jotenkin vain niin kuluttavaksi ja voimia vieväksi. Joskus pohdin onko ihmisten todella pakko v-tuilla minulle vai tekevätkö he sen tietämättömyyttään. Aivan kuin kaikkien pitäisi jouluna muuttua introverteiksi.
Kommentit (25)
Kerro ensin miksi ne jotka enemmän kaipaavat seuraa eivät ymmärrä niitä jotka viihtyvät yksin?
Joillain ihmisillä ylipäätään on vaikeuksia asettua toisen asemaan.
Sitten on psykologisen defenssin mahdollisuuskin... Jos kovin voimakkaasti hyökkää esim. yksinäisyyttä harmittelevaa vastaan ylistäen omaa yksinäisyyttään, saattaa olla ettei ylistäjä itsekään ole täysin sinut yksinäisyytensä kanssa, mutta on sulkenut ne ajatukset mielestään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole enemmänkin päinvastoin? Minä ainakin olen kurkkua myöten täynnä sitä sosiaalisten ihmisten säälittelyä miten vietän joulut yksin. Eihän nyt jouluna VOI haluta olla yksin! Kamalaa, synkkää, lohduttoman surullista, jne.
Minulle on varsinkin viimevuosina hössötetty että jouluna on hyvä olla yksin ja se on normaalia. Tyrkytyteen että tulee viettää omannäköistä joulua ja sellaista kuin itse haluaa. Ja sitten sössötetään miten nykyinen joulu on markki oiden luomaa harhaa. Mutta minä en voihdy yksin ja vielä vähemmän yksinäisenä. Kaipaan läheisyyttä.
Ap
Saattaa ymmärtääkin. Mutta jos haluaa olla yksin, ei halua "uhrata" sitä omaa rauhassa oloaan sun takia. Ja miksi pitäisikään.
Minä haluan olla yksin, enkä ymmärrä niitä jotka haluavat hälyä ja ihmisiä ympärilleen.
He taas eivät ymmärrä minua.
So what? Kun on kyse perustavaa laatua olevasta ominaisuudesta, ei voi vaatia ymmärtämään.
AP, introverttiys ei ole mikään uskonto. Ei kukaan pakota sinua olemaan yksin tai paasaa sinulle. Kuvittelet vain.
Älä kuuntele mitä muut sanovat, keskity siihen mitä joulussa on sinulle tärkeitä. Unohda kaikki kulutuksen vuoksi luotu hömpötys ja opettele olemaan onnellinen.
Opettele kerrankin olemaan yksin ja huomaat että se on oarasta mitä elämässä voi olla. Ei enäö kuotmittavia ihmissuhteita, ei turhaa hälyä, ei stressiä... Suosittelen.
Olen itse yksin viihtyvä, mutta minusta on ihan ymmärrettävää, että joulua ei haluaisi viettää yksin.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Yksinkertaisten ihmisten on vaikeaa ymmmärtää ihmisten erilaisuuden päälle.
Oletko ajatellut osallistumista johonkin vapaaehtoistyöhön, jossa pääsisit tekemään muille joulusta juhlan ja samalla itse saisit seuraa?
Ei kaikki introvertitkään ole valinneet yksinäisyyttä. usein se yksinäisyys vaan pitää hyväksyä omalle kohdalle.
järjestä itse vaikka nyyttärit jouluksi, laita facebookiin ilmoitus ja kohdista kutsu kaikille. näin eräs ekstro-kaverini tekee.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki introvertitkään ole valinneet yksinäisyyttä. usein se yksinäisyys vaan pitää hyväksyä omalle kohdalle.
järjestä itse vaikka nyyttärit jouluksi, laita facebookiin ilmoitus ja kohdista kutsu kaikille. näin eräs ekstro-kaverini tekee.
Kuinkahan monella on vielä nykyään Facebook? Poistin omani silloin ensimmäisten kohujen aikaan. Muuten hyvä neuvo. Somen kautta voi hakea seuraa ja etsi tapahtumia niin ei tarvitse olla yksin.
Vierailija kirjoitti:
Opettele kerrankin olemaan yksin ja huomaat että se on oarasta mitä elämässä voi olla. Ei enäö kuotmittavia ihmissuhteita, ei turhaa hälyä, ei stressiä... Suosittelen.
Oletko introvertti? Opettelepa itse olemaan sosiaalinen, niin huomaat miten mukavaa on olla ihmisten seurassa. Ihmisistä saa energiaa.
Terveisin introvertti, joka ymmärtää kyllä että ekstroverteille se (jatkuva) yksinolo on raskasta ja masentavaa, kun heidän aivonsa kaipaavat toisenlaisia virikkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko introvertti? Opettelepa itse olemaan sosiaalinen, niin huomaat miten mukavaa on olla ihmisten seurassa. Ihmisistä saa energiaa.
Terveisin introvertti, joka ymmärtää kyllä että ekstroverteille se (jatkuva) yksinolo on raskasta ja masentavaa, kun heidän aivonsa kaipaavat toisenlaisia virikkeitä.
Pöryä. Jokaisessa on edes pieni ripaus introverttiä. Yksin ollessa on sitä paitsi hyvin aikaa olla vain kerrankin itsensä kanssa ja ajatella.
Ymmärrän että jouluna haluaisi että on muitakin siinä seurana viettämässä, mutta sitä en ymmärrä miten yksinolo voi aiheuttaa jotain ahdistusta ja stressiä.
Kyllähän sitä pitäisi yksin kuitenkin osata olla ettei aina tarvitse jotakuta siihen viereen koko ajan, kannattaa siis miettiä että mikä siinä yksinolossa on niin kamalaa.
Toiset haluavat seuraa ja läheisyyttä ,toiset olla rauhassa yksin. Itse olisin vallan tyytyväinen jos saisin viettää jouluni rauhassa yksin. Perheelliselle tämä on aika mahdoton haave. Jotenkin on tosi nurinkurista ajatella, että jonkun muun pitäisi sinulle järjestää seuraa ja läheisyyttä jouluna. Kyllä se seura sun muut täytyy hankkia omalla toiminnalla sen vuoden aikana.
On monen laisia ihmisiä. Normaaleja ja mülkkuja. Ekstrovertit ovat aina mülkkuja. Mülkuista ei pidä kukaan. Koita vain tyytyä osaasi ja olla kiitollinen että olet edes olemassa.
Mukava olisi olla seurassakin, mutta ei silloin kun jotkut puhuvat, huutavat ja ölisevät tyhmyyksiään; Minä, minä, minä...
Fiksussa seurassa, jossa keskustellaan, kuunnellaan ja kunnioitetaan toisia ( vaikka mielipiteet eroaisivatkin).
Mieluummin yksin, vaikka hyvän elokuvan tai kirjan kanssa.
Eikö tuo ole enemmänkin päinvastoin? Minä ainakin olen kurkkua myöten täynnä sitä sosiaalisten ihmisten säälittelyä miten vietän joulut yksin. Eihän nyt jouluna VOI haluta olla yksin! Kamalaa, synkkää, lohduttoman surullista, jne.