Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyönnin eettisyys

Vierailija
23.12.2018 |

Olen ollut vegaani nyt kahden viikon ajan. Eli en syö mitään eläinperäistä. Kasvisten osalta kuitenkin mietityttää, olisiko aiheellista suosia sellaisia kasveja, joiden syöminen ei tapa niitä? Useimmitenhan syödään kasvien marjoja tai hedelmiä, jotka ovat täysin uusiutuvia ja joiden tuottaminen itse asiassa on osa kasvin leviämistä. Mutta esimerkiksi perunaa tai varsiselleriä syödessähän tavallaan tapetaan koko kasvi.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sen eettisempää ole. Siinähän kasvia kidutetaan jatkuvasti viemällä siitä aina vaan uusia ja uusia osia.

Valitettava tosiasia on, että ihminen ei voi syödä eettisesti. Sellainen eläin voisi, jolla ei ole tietoista ajatustoimintaa tehdä valintoja. Toisaalta ettisesti ei voi syömättäkään jättää, koska kun sinä kuolet, kaikki ne pikkueliöt punkin ja bakteerit, jotka nyt elävät sinussa vain koska sinäkin elät, jonkinlaisesa symbooosissa ruumiisi kanssa, sitten kärsisivät ja kuolisivat koska sinäkin kuolet.

Suo siellä, vetelä täällä. Tämä saattaa päätyä sellaiseen pohdintaa, ettei ihmisellä loppujen lopuksi ole sen enempää vaihtoehtoja kuin muillakaan eläimillä. Me tiedostamme, että ne ovat uonoja, mutta kaikki ne silti OVAT huonoja.

Vierailija
2/8 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda pelkästään auringonvaloon, se on terveellistä ja laihduttaa kivasti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen vegaani.

Älä kuuntele noiden ikävien líhapäíden persutusta. Me olemme heitä parempia ihmisiä, ja he ovat vain kateellisia.

Vierailija
4/8 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/8 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vedän rajan eläimen kärsimyksen määrään. Lihakarja, kanat ja maitokarja kärsivät koko elämänsä, joten ne jätän lautaseltani. Eli syön vähän riistalihaa ja vapaana kasvanutta kalaa kasvisten lisäksi. Näin vältyn syömästä kovin paljon esim. soijaa ja muita kaukana tuotettuja kasveja. Olen suunnitellut ottavani kanoja, kunhan pääsen muuttamaan maalle. (Vaikka surkea provohan tuo avaus tietysti oli.)

Vierailija
6/8 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa ruokavalio jossa vältellään sellaisia kasveja jotka ”kuolee” kun niistä poimitaan se syötävä osa, mutta mitään eettistä perustetta tälle ei ole. Se on enemmänkin sellaista uskomus hömppää.

Vierailija
7/8 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vedän rajan eläimen kärsimyksen määrään. Lihakarja, kanat ja maitokarja kärsivät koko elämänsä, joten ne jätän lautaseltani. Eli syön vähän riistalihaa ja vapaana kasvanutta kalaa kasvisten lisäksi. Näin vältyn syömästä kovin paljon esim. soijaa ja muita kaukana tuotettuja kasveja. Olen suunnitellut ottavani kanoja, kunhan pääsen muuttamaan maalle. (Vaikka surkea provohan tuo avaus tietysti oli.)

Ot, mutta mitä vikaa on kaukana tuotetuissa kasveissa? Ovat silti eettisempiä, ekologisempia ja vielä terveellisempiäkin kuin riista, kana ja kala. Ei mitään syytä vältellä.

Vierailija
8/8 |
23.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasveilla ei nykytietämyksen mukaan ole minkäänlaista hermojärjestelmää, aivoja, eikä tietoisuutta, joten ne eivät myöskään nykytietämyksen mukaan voi kärsiä.

Tämä oli varmaan trolli, mutta vastaan asiallisesti kuitenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi