Todella vaikea PMS
Heippa! Olen 16-vuotias tyttö ja minulla on todella vaikeat PMS oireet. Oletan siis että johtuu siitä, tai sitten mulla on jokin persoonallisuushäiriö. Viikko tai pari(!!!) ennen kuukautisia tulee itkukohtauksia, itsetuhoisia ajatuksia, olen todella vihainen ja huonolla tuulella ja ajattelen vain itseni t**pamista. Äidilläni on vakavia mielenterveysongelmia ja hän on nyt sairaslomalla, aina kun hän on kotona oireiluni pahenee. Silloin olen jopa yrittänyt riistää hengen itseltäni pari kertaa. Mikä mua vaivaa? Onko normaali PMS?
Kommentit (10)
Niin mustakin tuntuu. Kotona on kamalan paha olla. Tekisin itsestäni varmaan lasun jos olisin yhtään nuorempi. Äiti huutaa ja haukkuu hulluksi, raivoaa koko perheelle. En ymmärrä miksi isä on vielä sen kanssa yhdessä. :/
Ap
Vierailija kirjoitti:
Heippa! Olen 16-vuotias tyttö ja minulla on todella vaikeat PMS oireet. Oletan siis että johtuu siitä, tai sitten mulla on jokin persoonallisuushäiriö. Viikko tai pari(!!!) ennen kuukautisia tulee itkukohtauksia, itsetuhoisia ajatuksia, olen todella vihainen ja huonolla tuulella ja ajattelen vain itseni t**pamista. Äidilläni on vakavia mielenterveysongelmia ja hän on nyt sairaslomalla, aina kun hän on kotona oireiluni pahenee. Silloin olen jopa yrittänyt riistää hengen itseltäni pari kertaa. Mikä mua vaivaa? Onko normaali PMS?
Kuulostaa siltä että sulla on erityisen vaikea PMS. PMS voi oireilla voimakkaammin stressin takia. Tarvitset ehdottomasti jonkinlaisia lääkkeitä. Vaihtoehtoja on monia alkaen e-pillereistä mielialalääkkeisiin joita otetaan PMS:n hoitoon vain pieniä annoksia eli eivät aiheuta niin helposti sivuoireita.
Pelkään että pillerit lihottaa, enkä muutenkaan uskalla syödä niitä migreenin takia. Tuntuu muutenkin ahdistavalta ajatukselta syödä mitään lääkkeitä.
Ap
Ahdistaa kun äiti itkee tuolla, koska halusin laittaa vanhoja vaatteita että vietäisiin jonnekin Hopelle tms. myöhemmin. Haukkui hulluksi ja sanoi että varmaan helpompi heittää vaatteet roskiin kuin siivota..haluaisin olla joulun mieluummin vaikka koulussa. Lomat ahdistaa aina etukäteen jos äiti on kotona.
Ap
Saan itse paniikkikohtauksia ja kotona en viihdy ollenkaan, vietän kaiken Vapaa-aikani ulkona tai jossain muualla. Äiti ei hae edes apua ongelmiinsa. Pelottaa ja ahdistaa, haluaisin muuttaa kotoa pois.
Ap
Voit vieläkin tehdä lasun, olet alaikäinen.
Pääsisitkö vaikka koulupsykologille juttelemaan? Voisi helpottaa ja auttaa käsittelemään asiaa kun on joku jolle voi sen jakaa ja miettiä mitä olisi hyvä tehdä. Onko sula isän kanssa millaiset välit? Voitkö hänelle kertoa miten pahalta äitisi takia kotona on ja kysyä että ettekö voisi muuttaa erilleen äidistä?
Hormonikierto ja pms tietty voi osalta vaikuttaa tunteiden voimakkuuteen ja hallitsemattomuuteen, mutta kyllä kanssa sanoisin että ihan noista perheasioista ja siitä johtuvasta pahasta olosta on siellä takana varmastikin todella kyse. Ja syystäkin on tuollaisesta paha olla. Itsemurha ei kannata. Olet 16 ja oikeasti sulla on elämä edessä. Pystyt pääsemään noista perheasioista selvemmille vesille kyllä. Kohta olet täysi-ikäinenkin ja alat oikeasti rakentaa ihan sitä omaa ja omannäköistä elämää. Koita keskittyä itseesi ja jo nyt oman elämän rakentamiseen. Millaisista asioista pidät ja mitä haluat tulevaisuudessa enemmän elämääsi? vähitellen toteutat niitä sitten. Älä odota äidiltäsi muutosta, hän ei välttämättä nyt sellaiseen kykene. Hae haluamasi asiat elämään muualta. Toivottavasti saat tukea ja ymmärrystä isältäsi tai vaikka siltä psykologilta. Onko esim. suvussasi muita tärkeitä aikuisia joihin luotat ja joille voisit puhua?
Varsinaisesti pms:sään jotkut ovat saaneet apua maca-jauheesta.
Ap täällä. Käyn psykologilla. Muita sukulaisia ei hirveästi ole enää elossa. Äiti on ollut tänäänkin ihan hirveän huonolla tuulella.
Ap
Oireilet varmaan äitiäsi.