Valmiiksi ärsyttää joulupöydän puheenaiheet
Asioita jotka olivat lapsena normaaleja-ketjua täällä lukeneena huomasin, että monen perheessä oli tyylinä se, että lapsia nolattiin. Eli siis sukulaisten tms edessä kerrottiin mitä kaikkia noloja juttuja on pikkulapsena tehnyt ja sanonut. Äitinihän on tässä aiheessa mestari, ja harrastaa tuota yhä edelleen, vaikka me lapset olemme jo ajat sitten aikuistuneet. Yhä edelleen jaksaa kertoa puolisoille ja kaikille jotka vaan jaksavat kuunnella nämä samat tarinat vuosi toisensa jälkeen.
Joskus nuorempana ärähdin kun tuo levy lähti päälle (mistä tietenkin loukkaantui ja moitti huumorintajuttomaksi), nyt vähän vanhempana kuuntelen vaan hiljaa ja käännän puheenaiheen muihin aiheisiin kun lopettaa. Tuohon tapaan ei ole tehonnut pyynnöt tai puhe. Maanantaina taas sama edessä🙄 Mikä saa ihmisen käyttäytymään noin?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko olla, että äitisi on kiinnittynyt noiin muistoihin ja haluaa siksi käydä niitä läpi uudestaan ja uudestaan? Jos tarkoituksena ei olekaan muiden viihdyttäminen, vaan oma hyvän mieli rakkaiden muistojen kertaamisella?
Joku sellainen siinä on kai taustalla. En vain ymmärrä miksi tuota tekee, vaikka hänelle on siitä sanottu että se ei ole kivaa. Noi muistot on aiheuttanut monta riitaa meidän välillä kun olin teini ja herkempi tuolle nolaamiselle. Onhan niitä paljon muitakin muistoja mitä voi kertoilla. Ap
Ihmettelin myös miksi ne nolot jutut pitää kerrata, enkö ikinä tehnyt mitään hauskaa tai vaikka fiksua. En näköjään. Muisti kuitenkin kaikki kivat jutut mitä veljeni oli tehnyt, rasittavaa edelleenkin kuunnella kuinka mainio hän oli tai on.
Onko tämä varmasti nyt totta, ethän vaan kuvittele? Eikö äitisi tosiaaan koskaan sano sinusta mitään positiivista, vaan ainoastaan veljestäsi? Vai voisiko olla, että sulta menee ohi ne jutut, joita eniten kaipaisit, koska keskityt niihin negatiivisiin? En sano, että näin on. Mutta asia, jota kannattaa myös miettiä. Valtaosa sisaruksista kokee nimittäin, että aina toista/muita suositaan.
Suosittelen sanomaan tuon kaiken, mitä tänne sanoit, mahdollisimman suoraan äidillesi. Mutta ota sanoessasi huomioon, ettei äiti ole välttämättä nähnyt asiaa ollenkaan samalla tavalla. Se voi vaatia vähän prosessointia ennen kun menee perille (jos menee).
Minkä ikäinen olet? Onko sinulla omia lapsia?
Olen ilmeisen katkera 5kymppinen:D ja lapsia on. Äiti on rauhoittunut nykyään kun veljeni teki jotain peruuttanattoman typerää, ehkä auttoi ymmärtämään että kenties minussakin on jotain hyvää. On kyllä oikeasti ollut todella puuduttavaa kuunnella samat asiat läpi vuosia, asiat joita tyhmänä lapsena tein. Hieman on käynyt itsetunnon päälle. Vanhemmiten sitä itsekin suhtautuu lempeämmin, nuorempana kun yrität löytää itsesi niin inhottavaa on kuulla pelkkää negatiivista. Jos olisin vahvempi sanoisin äidilleni, mutta se ei niin helppoa olekaan.
Vierailija kirjoitti:
No ajatelkaapa tulevaisuuden aikuisia, kun ne mamman muistelut ei rajoitu joulupöytään, vaan ovat sossumediassa jatkuvasti ensi rääkäisystä lähtien! Silti yllättävän moni tuntuu hyväksyvän (tykkäyksistä ja kommenteista päätellen) tällaisen toiminnan.
Ethän sorru sellaiseen, ap?
En ole sosiaalisessa mediassa, ainoastaan tänne kirjoittelen joskus. Mulla ei ole lapsia, eikä tule. Ap
Minun vanhemmillani on tapana kertoa joulupöydässä ja muissa vastaavissa tilaisuuksissa mm. seksisessioistaan. Ole onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Joulupöydässähän kukaan ei voi sanoa, että hei, me on kuultu jo ne jutut, mutta mitä mieltä olet Trumpin tavasta johtaa USA:ta.
Politiikka, uskonto ja raha ovat tyypillisesti vaaralliset keskusteluaiheet, joista saa helposti riidan aikaiseksi.
Kannattaa miettiä tarkkaan missä, milloin ja kenen kanssa niistä ryhtyy keskustelemaan.
Helpointa ja turvallisinta se on itse asiassa tuntemattomien kanssa, joiden kanssa ei tarvitse sitten olla tekemisissä myöhemmin jos ei halua, toisin kun lähipiiriin kuuluvien kanssa.
No niin, tästä se ilta alkaa :) Ap
Vierailija kirjoitti:
Joulupöydässähän kukaan ei voi sanoa, että hei, me on kuultu jo ne jutut, mutta mitä mieltä olet Trumpin tavasta johtaa USA:ta.
Parempi kysyä mitä mieltä olette Pöpilän johtamasta Suomen hallituksesta. Hys hys
eihän siitä saa puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa oikeasti kerran olemassa pariskunta, jossa mies nolasi vaimoaan muiden vieraiden läsnäollessa vuosista toisiin. Yhden kerran vaimo sanoi, että nyt minä kerron mitä mies on mokaillut ja sen pituinen se. Mies sulki siis suunsa ja nolaamiset loppuivat. Joten laadi lista valmiiksi teidän äidin mokista ja muista hassutuksista. Eiköhän mutsikulta tajua tilanteen siinä vaiheessa, kun kerrot ekan mokan ja väki hekottelee.
Hei eikö tällaista keskustelua olisi voinut käydä jo aikasemmin ja mikä tärkeintä: kahden kesken?!?
Älkää missään nimessä pilatko muiden juhlaa näin typerällä tavalla. Tässä just näkee nämä minäminäminä-ihmiset. Se on muille todella kiusallista ja antaa kertojasta todella moukkamaisen kuvan.
Jos se kahden kesken keskustelu ei toimi, niin pitää ottaa järeämmät keinot keinot käyttöön.
Vaikka eiväthän nämä aina ymmärrä niitä järeitä keinoja. Itkevät vaan marttyyrina kuinka"se sanoi niin pahasti vaikka kaikkeni olen aina yrittänyt".
Itse olen päätynyt vältyelyyn kun mikään puhe ei tepsi.
Selvä. Olet selvästi samaa sarjaa itsekin, kun ei millään mene perille miten asian voisi hoitaa paremmin. Onnea vaan tulevaisuuteen!