Ferritiinistä kiinnostuneille: ihanteellinen arvo on kaukana sadasta
Useissa englanninkielisissä lähteissä mainitaan ihanteellisina ferritiiniarvoina varsin matalat arvot: 30-40, 40-50 tai 50-60. Tutkimuksissa on verrattu hollantilaisia miehiä, ferritiiniarvo 150 ja kreikkalaisia miehiä ferritiiniarvo 69. Kreikassa sydäntaudit harvinaisempia, koska ruokavalio ei imeytä paljon rautaa. Korkea ferritiini myös nopeuttaa ikääntymistä. Näitä asioita kannattaa miettiä ennenkuin latoo satasia yksityislääkärin tiskiin ja ottaa infuusion tai syö vuosia rautaa.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla löytyi sattumalta ferritiini 345. Ei ole aikaisemmin testattu. Hb aina huidellut noin 145 aiemmista runsaista menkoista huolimatta. Toisen vanhemman suku sydän- ja kilpirauhassairasta. Lekuriin aika tammikuun alussa. Olen ihan hemmetin väsynyt ja suu sinertää, raajat sinertää jne. Sydäntä ei oo samoin ikinä tutkittu mitenkään eikä mua oikein koskaan ole vaivannut mikään. Saa nähdä mitä sitte löytyy.
Hei, pyysin työterveydessä ottamaan ferritiinin ja lukema oli 238. Hb minullakin lähes aina reippaasti yli 140 välilllä yli 150. Nyt se oli 142. Myös mulla ollut outoa väsymystä ja vapaa-aikana tulee otettua tuon tuostakin unet, koska ei muuten jaksa. Otettiin lisää verikokeita ja kaikki arvot olivat hyviä. Minkä alan lääkärille sulla on aika. Itsekin haluaisin selvyyden tähän älyttömään väsymykseen.
Mulla on aika nyt ensin terkkariin, lienee yleislääkäri, en löytänyt mainintaa hänestä. Aloitan sieltä ja toivon, että pääsen mutkitta perusteelliseen tutkimukseen. Jos en, jatkan sisätautilääkärille omin neuvoin. Työterveyteen ei taida olla asiaa, mutta yritän sinnekin, jos ei muuten etene. Jostain katsoin, että arvon ylittäessä 200 pitäis alkaa laskea verta kerran viikossa. Kyllä mua kiinnostaa, onko raudan kertymisestä jotain vaurioita ehtinyt tulla sisäelimiin. Arvoissa oli pieniä viitteitä muistakin ongelmista, mutta en ala niitä vielä miettimään, tulkitkoon viisaammat sitten. Hyvä että tämä nyt löytyi, olen vähän päälle 50v. Jos tälllainen on pitempään piilossa, altistaa monille vakaville sairauksille. Palaan asiaan tässä langassa tammikuussa, jos saan tietää jotain. Laitan nimimerkin nyt tunnisteeksi.
Hei, miten tuon korkean arvon kanssa kävi?
Ap, sydäntautien vähäisyys kreikkalailla todennäköisesti johtuu terveellisestä kreikkalaisesta ruokavaliosta (runsaasti oliiviöljyä ja kasviksia), ei alhaisesta ferritiinistä.
Mun ferritiini oli 11, kamala väsy oli ollut pari vuotta, lähetettä en saanut millään. Menin tutkimukseen ja maksoin sen 50 e. Luontaisraudalla + ruokavaliolla nousi puolessa vuodessa 32:een. Kyllä on jo enemmän energiaa, jaksan taas normaalisti. Onneksi luontaishoitajani kehotti testauttamaan. Häneltä sain myös rautavinkin ja ruokavalio-ohjeet.
Hei, minulla on rautalisä päivittäin syötynä auttanut levottomiin jalkoihin. Ajattelin mainita kun moni kertoo niistä kärsivänsä.
Hyvä kun aiheesta puhutaan monipuolisesti. Etenkin maallikoilla käy helposti niin, että kun löytää ratkaisun johonkin itseään vaivanneeseen ongelmaan, siitä innostuu liikaa ja kriittisyys aihetta kohtaan unohtuu kokonaan.
Oma ferritiiniarvoni oli kuukausi sitten 15,6. Olen kärsinyt jo vuosia monista raudanpuutteeseen liitetyistä oireista ja toivon nyt löytäneeni niille selityksen, mutta kyse voi tietysti olla jostain muustakin. Vain aika näyttää, korjaako rautalisä oireet vai ei.
Vaikka oireeni helpottaisi jo aiemmin, aion jatkaa raudan syömistä siihen asti, kunnes ferritiinini on yli 100 tai sen nostaminen rautalisällä muuttuu haastavaksi (pidän sitä merkkinä siitä, että olen tankannut rautaa selvästi liikaa ja kroppa taistelee vastaan välttyäkseen enemmältä). Sen jälkeen annan ferritiiniarvoni laskea itsestään ja puutun asiaan vasta sitten, jos vointini huononee tai raudanpuutoksen raja alittuu. En nimittäin usko, että lyhyestä korkean ferritiinin jaksosta on kovin suurta haittaa. Tällainen kokeilu voi kuitenkin auttaa mua selvittämään, mikä on juuri mulle optimaalinen rautataso, jolla voin hyvin. Yksilöllisiä erojahan varmasti on, ja jotkut on elämänsä kunnossa vaikka ferritiini on 10 kun taas toiset saa oireita jo silloin kun taso 50 alittuu.
Osaako muuten kukaan täällä sanoa, että jos alhaiset rautatasot on niin yleisiä ja alhainen ferritiini niin invalidisoivaa kuin väitetään, miksi niin harva saa raudanpuutoksen oireita verenluovutuksen jälkeen? Siinähän menetetään melkein puoli litraa verta ja sen mukana paljon rautaa.
Vierailija kirjoitti:
Raudanpuute ilman anemiaa ryhmässä näitä gerritiinihulluja riittää. Kaikki vaivat taivaan ja maan väliltä johtuvat ferritiinistä. Psykiatrin konsultaatio olisi monelle oikea osoite.
Missä on kykysi empatiaan?
Monella raudanpuutteesta kärsivällä ja kärsineellä on taustalla paljon ahdistusta ja tuskaa, kun on kärsinyt vakavista, pahimmillaan jopa invalidisoivista oireista eikä lääkäri tai edes lähipiiri ole ottanut niitä tosissaan. Moni on leimattu suoralta kädeltä luulosairaaksi tai masentuneeksi, osalle on syötetty psyykelääkkeitä ja käytetty terapiassa, eikä edes ferritiinin kaltaisia halpoja, yksinkertaisia perustutkimuksia ole suostuttu tekemään. Lopulta sairas ihminen on tajunnut hakeutua omalla kustannuksella halpaan verikokeeseen, joka on paljastanut oireilun syyn: raudanpuute.
Pahimmillaan lääkäri on vielä kuitannut matalan ferritiiniarvon sanomalla, että sehän on hyvä kun se on viitearvojen sisällä. Ei siis muuta kuin lisää masennuslääkkeitä vaan tai ottamaan itseään niskasta kiinni, koska kaikki on kunnossa!
Mitä tapahtuu sitten, kun rautatabletit tai infuusio parantaa tällaisen henkilön oireet? Raudanpuutetta nähdään helposti kaikkialla, sielläkin missä sitä ei ole. Äkkiäkös rautajutut menee överiksi, kun on niin pitkään joutunut taistelemaan tullakseen uskotuksi ja saadakseen tarvitsemansa avun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ferritiinin arvo oli työterveyden mittauksissa 238. Tehtiin lisää tutkimuksia verestä, joissa kaikki arvot hyviä. Enpä tiedä minkälaisen lääkärin pakeille olisi mentävä, jotta saisin selvyyden korkeaan ferritiinin arvoon.
Verisyöpään allogeenisen kantasolusiirron saaneilla on usein korkea ferritiini, jota joudutaan madaltamaan venesektioilla.
Luuydinsyöpään allogeeninen kantasolusiirto. Seurauksena ferritiini on 14-28. Ei koskaan venesektiota.
Vierailija kirjoitti:
Joko on englanninkieliset tekstit sisäistetty? Naisten miehiä alempi ferritiini voi olla yhteydessä myös heidän korkeampaan ikäänsä.
Onhan se mahdollista. Luultavasti siinä vedetään kuitenkin mutkia pahemman kerran suoriksi, jos rautavarastojen pienuudesta ja kohtalaisen alhaisesta ferritiinistä tehdään tavoiteltava pitkän iän merkki. Syyllistytään siis samanlaiseen yksinkertaistukseen kuin nekin, jotka pitää matalaa ferritiiniä syypäänä melkein kaikkeen mahdolliseen oireiluun, mutta toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja naiset vetää 100-400 mg rautaa päivässä hemoglobiinilla 140-150. Kyllä kohta diabetes ja kohonneet maksa-arvot kolkuttelevat. Mutta viis vaaroista kun tää hoito on muotia.
Mä vedän 300mg rautaa päivässä ja hb on yli 160. Ferritiini oli pitkään 7 ja hb 112. Pienempi määrä rautaa ei riittänyt nostamaan arvoja. Kaikki muutkin rauta-arvot viitteiden ulkopuolella. Nyt ovat viitteissä. Hb nousee ensin ja ferritiini myöhemmin, jolloin hb laskee omaan normaaliin arvoonsa. Oireita oli koko lista hiustenlähdöstä levottomiin jalkoihin. Rautaa ei voi saada liikaa, koska imeytyminen.
Rautaa voi saada liikaa. Vahvojen rautatablettien avulla yliannostus on mahdollista, vaikkei taustalla olisi mitään sairautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ferritiinin kautta multa löydettiin keliakia. Arvo pysyi matalana, jolloin otettiin keliakiakokeet kun arvo ei noussut raudansyönnistäni huolimatta. Eipä siitä raudansyönnistä apua olekaan, kun se ei sairauden takia imeydy. Nyt on hyvät arvot jo kun olen puoli vuotta ollut glluteeniton :) Enkä syö rautaakaan enää.
Minulla on tota samaa, että rauta ei imeydy. Olen jo monena vuonna ollut anemian takia terveydenhuollossa, koskaan se ei pysy. Ja kun söin rautaa, arvo vaan jatkoi laskuaan siitä huolimatta. Itse olen siis myös keliakiaa epäillyt, vatsavaivoja kun löytyy mutta ne on "diagnosoitu" ärtyvän suolen oireyhtymäksi..🙄
Verikokeissa ei ollut kuitenkaan viitteitä keliakiasta, mutta passittivat minut vatsan tähystykseen ja sinne olen pian menossa. Siellähän se taitaa sitten todella selvitä, onko se keliakia vai eikö.
No kellään mun tuntemalla keliaakikolla ei näkyny verikokeissa vaan vasta tähystyksessä! Joten hyvä kun menet! Aika veemäistä jos on keliakia pitkään tietämättään.. :/
Miten tähystykseen pääsee jos se ei näy verikokeissa? Mulla ei näkynyt verikokeissa mutta noudatan aika pitkälle gluteenitonta ruokavaliota koska se lopetti ripulin.
kai te luitte sen alzheimer-uutisen, jossa tutkijat olivat ensi kertaa löytäneet alzheimer-potilaiden aivoista rautaa ja kuparia? eli voi päätellä, että liialla raudalla tekoa alzheimerin kanssa. Ja voi päätellä senkin, että kun löydetyt metalli Fe ja Cu, niin
Rauta: ruuasta
Kupari: veden mukana kupariputkista.
Hyvää alzii tulevaisuutta kaikille!
En käytä alkoholia ja välttelen kaikkea rautapitoista. Ferritiini liian korkea, Hb oudon korkea. Vereni ei kelpaa luovutettavaksi koska on vaikeat allergiat. Uupumus vaivaa pahasti.
Miten saisin ferritiinin laskemaan?
Vierailija kirjoitti:
kai te luitte sen alzheimer-uutisen, jossa tutkijat olivat ensi kertaa löytäneet alzheimer-potilaiden aivoista rautaa ja kuparia? eli voi päätellä, että liialla raudalla tekoa alzheimerin kanssa. Ja voi päätellä senkin, että kun löydetyt metalli Fe ja Cu, niin
Rauta: ruuasta
Kupari: veden mukana kupariputkista.
Hyvää alzii tulevaisuutta kaikille!
Luitko itse sen uutisen, jossa todettiin jäätelönsyönnin lisäävän hukkumiskuolemia?
Hyvää jätskitöntä kesää kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Jos on kilpirauhasen vajaatoiminta, tulisi olla lähempänä 100 ferritiini. Tiedoksi heille kenellä se on, minulla ei ole.
Jep mutta tyroksiini ja rautalisä yhdessä tuo taas muita ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
En käytä alkoholia ja välttelen kaikkea rautapitoista. Ferritiini liian korkea, Hb oudon korkea. Vereni ei kelpaa luovutettavaksi koska on vaikeat allergiat. Uupumus vaivaa pahasti.
Miten saisin ferritiinin laskemaan?
Todennäköisesti elämänlaatusi paranee enemmän, jos pääset eroon pakkomielteisestä suhteesta rautaan ja keskityt jatkossa ruokavalioon kokonaisuutena.
Vierailija kirjoitti:
Mene raudanpuutteisten ryhmään ja näet, miten maallikot siellä neuvoo nostamaan sataan. Mun lääkäri neuvoi lopettamaan raudan arvolla 40. Että näin. Eräs kallis lääkäri myös nostaa naisilla sataan.
Mulla oli 33 ja vasta nyt kun sain sen 74:een niin loppui nivelkivut. Haluan nähdä miten käy kun saan sen sataan. Laihtuakin meinaan pitäisi. T: kilpirauhasen vajis
Luepa noita tekstejä, niin huomaat korkean ferritiinin aiheuttavan väsymystä. Kokeile verenluovutusta.