Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiinistä kiinnostuneille: ihanteellinen arvo on kaukana sadasta

Vierailija
22.12.2018 |

Useissa englanninkielisissä lähteissä mainitaan ihanteellisina ferritiiniarvoina varsin matalat arvot: 30-40, 40-50 tai 50-60. Tutkimuksissa on verrattu hollantilaisia miehiä, ferritiiniarvo 150 ja kreikkalaisia miehiä ferritiiniarvo 69. Kreikassa sydäntaudit harvinaisempia, koska ruokavalio ei imeytä paljon rautaa. Korkea ferritiini myös nopeuttaa ikääntymistä. Näitä asioita kannattaa miettiä ennenkuin latoo satasia yksityislääkärin tiskiin ja ottaa infuusion tai syö vuosia rautaa.

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudanpuuteryhmässä jotkut ilmoittavat säästävänsä että pääsevät gurulekurin vastaanotolle.

Vierailija
42/91 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja naiset vetää 100-400 mg rautaa päivässä hemoglobiinilla 140-150. Kyllä kohta diabetes ja kohonneet maksa-arvot kolkuttelevat. Mutta viis vaaroista kun tää hoito on muotia.

Hemoglobiini on huono mittari raudanpuutteen arviointiin. Mulla oli koko ajan hg yli 140 ja se hidasti pitkään sopivan hoidon löytymistä rls:n. (Levottomat jalat). Hg-arvoon luottavat lääkärit vain sanoivat että ei ainakaan johdu raudanpuutteesra. Vasta kun ties kuinka mones lääkäri määräsi tarkemman verenkuvan selvisi, että ferritiini on 2 ja punasolut todella pienet ja hailakat. Ihan lääkärin ohjeiden mukaan syön nyt rautaa, hg on 150, ferritiini nousee mutta hitaasti ja punasolut on taas normikoossa. Yllättävänä bonuksena kynnet ja ripset on taas kunnossa eikä ole enää vaikea niellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punasolujen koko näkyy perusverenkuvasta ja pieni koko kertoo raudanpuutteesta.

Vierailija
44/91 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko 21 ihan surkea arvo?

Vierailija
45/91 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näy jos otetaan vain hemoglobiini. Sitä en tiedä miksi siihen tyydytään kun ei se oikeastaan kerro mitään. Erityisen outoa se, että kuitenkin levottomien jalkojen yksi syy on raudanpuute. Työterveydessä tämä. Ehkä ajateltiin, että keski-ikäiset naiset ovat aina vaivaisia ja nukkuvat huonosti? Pramipeksolea kyllä kirjoitettiin kasvavalla annoksella.

Vierailija
46/91 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla löytyi sattumalta ferritiini 345. Ei ole aikaisemmin testattu. Hb aina huidellut noin 145 aiemmista runsaista menkoista huolimatta. Toisen vanhemman suku sydän- ja kilpirauhassairasta. Lekuriin aika tammikuun alussa. Olen ihan hemmetin väsynyt ja suu sinertää, raajat sinertää jne. Sydäntä ei oo samoin ikinä tutkittu mitenkään eikä mua oikein koskaan ole vaivannut mikään. Saa nähdä mitä sitte löytyy.

Vierailija
47/91 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Let’s look at what the study showed.

144 women aged 18-55 without anemia were given either iron (80 mg/day of elementaliron daily) or placebo for four weeks. Fifty-one percent had a serum ferritin concentration under 20 g/l.The level of fatigue after one month decreased by 29% in the iron group compared to 13% in the placebo group (P=0.004). Subgroups analysis showed it was the women withferritin concentrations under 50 g/l that improved with iron supplements.

They concluded that “non-anaemic women with unexplainedfatigue may benefit from iron supplementation.”

As we’ve discussed earlier, ignore the normal ranges for blood tests and use the optimal ranges we supply instead. This research supports earlier studies showing that ferritin levels should be at least 40-50, and that lower levels can contribute to restless leg syndrome, infertility, hair loss, fatigue, and immune dysfunction — even in the absence of anemia.

References

Iron supplementation for unexplained fatigue in non-anaemic women: double blind randomised placebo controlled trial. F Verdon, B Burnand, C-L Fallab Stubi, C Bonard, M Graff, A Michaud, T Bischoff, M de Vevey, J-P Studer, L Herzig, C Chapuis, J Tissot, A Pécoud, B Favrat. BMJVolume 326 24 May 2003. 1124-8. See Primary Care at BMJ online.

Also see Iron More Effective than Requip for Restless Leg Syndrome.

Vierailija
48/91 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Conclusion

A serum ferritin concentration less than 30μg/L in an

adult or 20μg/L in a child indicates iron deficiency. The

cause of the iron deficiency should be identified, and

is particularly important in men and post-menopausal

women, where this might be the first sign of bowel cancer.

It is important to recognise the limitations of this other-

wise valuable test.

Ferritin concentrations may be increased by inflamma-

tion, liver and kidney disease, malignancy, obesity and

age. These increases may obscure the decrease that one

might expect in iron deficiency. Measurement of soluble

transferrin receptors in serum may aid the diagnosis of

iron deficiency in these settings.

In early iron overload, the only sign of hereditary

haemochromatosis may be a transferrin saturation greater

than 45%. Even though serum ferritin is a valuable

marker of iron overload and a useful guide for therapy, it

is often normal in early disease.

Vierailija
49/91 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dr Que Lam

Chemical Pathologist, Austin

Pathology on todennut yllä olevan.

Vierailija
50/91 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritin is a measure of iron stores and is the most sensitive and specific test for iron deficiency. Low levels of ferritin less than 15 μg/ml are diagnostic of iron deficiency. Levels higher than 40 μg/ml in a healthy person are considered optimal.

Normal or high levels of ferritin does not exclude iron deficiency, because ferritin acts as an acutephase reactant. Levels are higher in the presence of chronic inflammation (eg rheumatoid arthritis), when erythrocyte sedimentation rate (ESR) or C-reactive protein (CRP) are elevated. Therefore, in the context of inflammation, significantly higher cut-off values for ferritin are used (eg 100 μg/ml) and are more predictive of iron deficiency. Ferritin is also higher in patients with chronic kidney disease and heart failure.

Vierailija
51/91 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Your Iron Levels

Iron is measured with a ferritin blood test.

But, doctors don’t always test for ferritin.

As noted in the Ferritin Levels chart above, ideal levels of ferritin are 40-70 mcg/L.

Iron is interesting in that it can be too low or too high.

Both can cause fatigue.

Iron that is too low doesn’t always get found with an anemia test (a CBC test), so a good doctor will always check your ferritin separately.

Vierailija
52/91 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Though reference ranges drop as low as 6 or 10 nanograms per milliliter for ferritin, children function better when it is at 30 or 40. In my own practice, any child with a ferritin below 30 will receive nutrition support to improve iron status, if they exhibit any of the signs below. Depending on other findings, this may be from food, from herbs, or from iron pills – but in any case, all is carefully monitored.

Jury Converse MPH

Vierailija
53/91 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näy jos otetaan vain hemoglobiini. Sitä en tiedä miksi siihen tyydytään kun ei se oikeastaan kerro mitään. Erityisen outoa se, että kuitenkin levottomien jalkojen yksi syy on raudanpuute. Työterveydessä tämä. Ehkä ajateltiin, että keski-ikäiset naiset ovat aina vaivaisia ja nukkuvat huonosti? Pramipeksolea kyllä kirjoitettiin kasvavalla annoksella.

Lainaamassasi viestissä sanottiinkin, että punasolujen koko näkyy perusverenkuvassa. Jos otetaan joku pika-Hb, niin ei se siinä näy, mutta eihän se liittynyt tuohon viestiin ollenkaan. Verenkuvatutkimus ei ikinä tarkoita pelkkää Hb-mittausta.

Vierailija
54/91 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari kuukautta sitten ferritiini 5 ja hb 7. Olen rautakuurilla ja syytä hoidetaan.

Jaksoin juuri ja juuri sohvalta keittiöön, sitten musteni silmissä. Väsymys oli tappava. Mutta mitämaks, pelkkää turhaa vouhotusta ferritiinin kanssa! Samaa hysteriaa kuin allergiatkin joihin tosin jotkut jopa kuolee, mutta ovat kyllä pelkästään ja vain keksittyä höpö-höpöä.

Alapeukuista päätellen ihmiset eivät ymmärrä ironiaa.

Ferritiinistä vouhottaminen on turhaa, jos ei oikeasti ole mitään oireita, vaan pelkästään kuvittelee tavallisen talviväsymyksen johtuvan ferritiiniarvoista.

Jos oikeasti kärsii raudanpuutteesta, niin pahimmillaan se tuntuu juuri noin, meinaa lähteä taju ja heikottaa jatkuvasti oikein kunnolla. Muutaman kuukauden rautakuuri saa olon tuntumaan todella hyvältä verrattuna aiempaan, vaikka hemoglobiini olisi ollut aiemminkin normaalin rajoissa.

Mitä ironiaa? Minä alapeukutin, koska kukaan ihminen ei olisi hengissä jos hemoglobiini olisi 7.

Vierailija
55/91 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritin

Ferritin is a measure of iron storage. Too little iron is associated with being tired and anemic, but too much, even high normal levels, is associated with stress, heart disease, and aging. Some scientists think women live longer than men because they lose iron through blood loss when they have menstrual cycles.

If your ferritin level is too high, you can lower it by donating blood, which is good for you and good for someone else.

Well, there you have it. Optimizing your important health numbers is very beneficial to your health, and you will reap the benefits for years to come.

amenclinics.com

Vierailija
56/91 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko on englanninkieliset tekstit sisäistetty? Naisten miehiä alempi ferritiini voi olla yhteydessä myös heidän korkeampaan ikäänsä.

Vierailija
57/91 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja naiset vetää 100-400 mg rautaa päivässä hemoglobiinilla 140-150. Kyllä kohta diabetes ja kohonneet maksa-arvot kolkuttelevat. Mutta viis vaaroista kun tää hoito on muotia.

Mä vedän 300mg rautaa päivässä ja hb on yli 160. Ferritiini oli pitkään 7 ja hb 112. Pienempi määrä rautaa ei riittänyt nostamaan arvoja. Kaikki muutkin rauta-arvot viitteiden ulkopuolella. Nyt ovat viitteissä. Hb nousee ensin ja ferritiini myöhemmin, jolloin hb laskee omaan normaaliin arvoonsa. Oireita oli koko lista hiustenlähdöstä levottomiin jalkoihin. Rautaa ei voi saada liikaa, koska imeytyminen.

Vierailija
58/91 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hb vuosi sitten 101. Raudanpuutetta kieli muut verikokeet, mutta ferritiiniä ei mitattu. Hoidoksi lääkäri käski syödä rautaa vain kuukautisten aikana (jotka runsaat). Pitääkö mun nyt mittauttaa ferritiini vai siis onko sillä ktään merkitystä, kun hb jo alhainen. Todennäköisesti nyt jo laskenut lisää. Mulla on ollut muutaman kerran hb niinkin alhainen kuin 80 enkä ole huomannut mitään muuta kuin että hengästyin helposti. Nyt oon taas ruvennut hengästymään. Mut siis en voi mennä "raudanpuute ilman anemiaa" -ryhmään koska mulla on anemia.

Vierailija
59/91 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit mennä ryhmään. Olen itsekin siellä, vaikka aneeminen olinkin. Sulla on jo anemia: hb laskee viimeisenä. Vaihda lääkäriä ja selvitä anemian syy ja hoida itsesi kuntoon.

Vierailija
60/91 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla löytyi sattumalta ferritiini 345. Ei ole aikaisemmin testattu. Hb aina huidellut noin 145 aiemmista runsaista menkoista huolimatta. Toisen vanhemman suku sydän- ja kilpirauhassairasta. Lekuriin aika tammikuun alussa. Olen ihan hemmetin väsynyt ja suu sinertää, raajat sinertää jne. Sydäntä ei oo samoin ikinä tutkittu mitenkään eikä mua oikein koskaan ole vaivannut mikään. Saa nähdä mitä sitte löytyy.

Hei, pyysin  työterveydessä ottamaan ferritiinin ja lukema oli 238. Hb minullakin lähes aina reippaasti yli 140 välilllä yli 150.  Nyt se oli 142. Myös mulla ollut  outoa väsymystä ja vapaa-aikana tulee otettua tuon tuostakin unet, koska ei muuten jaksa. Otettiin lisää verikokeita ja kaikki arvot olivat hyviä. Minkä alan lääkärille sulla on aika. Itsekin haluaisin selvyyden tähän älyttömään väsymykseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän