Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiinistä kiinnostuneille: ihanteellinen arvo on kaukana sadasta

Vierailija
22.12.2018 |

Useissa englanninkielisissä lähteissä mainitaan ihanteellisina ferritiiniarvoina varsin matalat arvot: 30-40, 40-50 tai 50-60. Tutkimuksissa on verrattu hollantilaisia miehiä, ferritiiniarvo 150 ja kreikkalaisia miehiä ferritiiniarvo 69. Kreikassa sydäntaudit harvinaisempia, koska ruokavalio ei imeytä paljon rautaa. Korkea ferritiini myös nopeuttaa ikääntymistä. Näitä asioita kannattaa miettiä ennenkuin latoo satasia yksityislääkärin tiskiin ja ottaa infuusion tai syö vuosia rautaa.

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattellaan...

Vierailija
82/91 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko 21 ihan surkea arvo?

On. Rautavarastot on tyhjät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kilpirauhasen vajaatoiminta, tulisi olla lähempänä 100 ferritiini. Tiedoksi heille kenellä se on, minulla ei ole.

Jep mutta tyroksiini ja rautalisä yhdessä tuo taas muita ongelmia.

Ei niitä yhdessä otetakaan.

Vierailija
84/91 |
27.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ferritiinin kautta multa löydettiin keliakia. Arvo pysyi matalana, jolloin otettiin keliakiakokeet kun arvo ei noussut raudansyönnistäni huolimatta. Eipä siitä raudansyönnistä apua olekaan, kun se ei sairauden takia imeydy. Nyt on hyvät arvot jo kun olen puoli vuotta ollut glluteeniton :) Enkä syö rautaakaan enää.

Minulla on tota samaa, että rauta ei imeydy. Olen jo monena vuonna ollut anemian takia terveydenhuollossa, koskaan se ei pysy. Ja kun söin rautaa, arvo vaan jatkoi laskuaan siitä huolimatta. Itse olen siis myös keliakiaa epäillyt, vatsavaivoja kun löytyy mutta ne on "diagnosoitu" ärtyvän suolen oireyhtymäksi..🙄

Verikokeissa ei ollut kuitenkaan viitteitä keliakiasta, mutta passittivat minut vatsan tähystykseen ja sinne olen pian menossa. Siellähän se taitaa sitten todella selvitä, onko se keliakia vai eikö.

No kellään mun tuntemalla keliaakikolla ei näkyny verikokeissa vaan vasta tähystyksessä! Joten hyvä kun menet! Aika veemäistä jos on keliakia pitkään tietämättään.. :/

Miten tähystykseen pääsee jos se ei näy verikokeissa? Mulla ei näkynyt verikokeissa mutta noudatan aika pitkälle gluteenitonta ruokavaliota koska se lopetti ripulin.

Yksityiselle pääsee myös ilman lähetettä.

Vierailija
85/91 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen näkökulma

Vierailija
86/91 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
87/91 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Infuusioon olen joutunut kun ferritiini arvo on ollut 10 kieppeillä tai sen alle, rautatabletit eivät mun suolistossa imeydy ja aiheuttavat turhaa ummetusta (vaikeaa). Viimeksi arvo oli 87 ja sinänsä minulle ihanteellinen, sairastan lievää munauaisten vajaa-toimintaa ja nuo arvot tsekataan säännöllisesti.

Vierailija
88/91 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niimpäniim

Vierailija
89/91 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kilpirauhasen vajaatoiminta, tulisi olla lähempänä 100 ferritiini. Tiedoksi heille kenellä se on, minulla ei ole.

Jep mutta tyroksiini ja rautalisä yhdessä tuo taas muita ongelmia.

Kiinnostaisi tietää, että mitä? Itse syön meinaa kumpaakin

Vierailija
90/91 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syönyt vuosia rautaa (resepti julkisella) koska se ei vaan nouse ja tippuu muuten. Saan syödä vain vatsaystävällisiä valmisteita, koska muutenkin vatsavaivoja. Nyt viimeksi taas keskusteltiin ja lääkäri suositteli kokeileen toista valmistetta. :/ haluaisin väsymyksen pois... haitannut mm opiskeluja jne. En jaksa mitään ja aiemmin oli jatkuvia lenssuja.

Vierailija
91/91 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raudanpuute ilman anemiaa ryhmässä näitä gerritiinihulluja riittää. Kaikki vaivat taivaan ja maan väliltä johtuvat ferritiinistä. Psykiatrin konsultaatio olisi monelle oikea osoite.

Mä en ole tuohon ryhmään liittynyt, mutta mulla on ns raudanpuute ilman anemiaa koska mulla ei hb tipahda alle viitearvon vaikka ferritiini ois alle 5. Alimmillaan oli 117. Silti hoidetaan julkisella puolella. Mulla nimittäin on hb ollut alunperin normaalisti joku 150. Että aika alas meni ferritiini ennen kuin tuli kellään mieleen edes raudanpuute, ei mullekaan. Väsymystä oon toki ihmetellyt jo vuosia ja se on mm. aiheuttanut opintojen viivästymistä ja työpaikan menetyksen koeajalla, koska olin sairaslomalla jälkitautien vuoksi. Nää pitäis mun mielestä mitata kaikilta väsyneiltä naisilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan