Mitä teette jos samassa perheessä on joulupöydässä...
... yksi kala-allerginen, yksi maitoallerginen, yksi soija-allerginen ja yksi keliaakikko? Teettekö kaikille eri ruuat vai teettekö perinteiset jouluruuat ja muut syövät tai ovat syömättä?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Moni on sanonut ettei jouluruoissa ole soijaa, mutta jos teille tulee vieraaksi soija-allergikko, niin tutkikaapa varmuudeksi tuoteselosteet ihan kaikista aineista mitä käytätte. Soijaa on nimittäin todella monessa paikassa. Maitotuotteissa, leivissä, lihoissa jne.
.
Tämä on niin totta, sitä laitetaan vähän jokapaikkaan, jos ei muuten niin soijatärkkelyksenä.
.
Onneksi nykyisin tuoteselosteet ovat suht kattavat.
Vierailija kirjoitti:
Moni on sanonut ettei jouluruoissa ole soijaa, mutta jos teille tulee vieraaksi soija-allergikko, niin tutkikaapa varmuudeksi tuoteselosteet ihan kaikista aineista mitä käytätte. Soijaa on nimittäin todella monessa paikassa. Maitotuotteissa, leivissä, lihoissa jne.
Meillä tehdään kaikki itse aidoista raaka-aineista. Voin toki lukea porkkanan ja luomumaidon tuoteselosteet varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kun jouluruuat tekee itse, niissä ei ole soijaa. Jos oikein tarkkaan asiaa ajattelen, niin soijaa voisi olla .... vastaan tähän kysymykseen joulun jälkeen.
Mutta yhtään liha-vammaista ei ollut joukossa? Eli kaikille kunnon biusat kinkkua sinapilla ja reilut satsit punaviiniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Tämä on niin totta, sitä laitetaan vähän jokapaikkaan, jos ei muuten niin soijatärkkelyksenä.
.
Onneksi nykyisin tuoteselosteet ovat suht kattavat.
Mikä on se ruoka-aine, jossa kotikokilla voisi olla soijatärkkelystä? En ole sellaisesta koskaan kuullutkaan enkä havainnut ostamieni ruokien tuoteselosteissa, vaikka olen erittäin aktiivisesti niitä lukenut.
Netti on täynnä ohjeita gluuteenittomista, maidottomista ym. leivonnaisista.
.
Kotilieden gluuteenittomien pipareiden ohjeessa, kerrotaan että ne ovat maidottomia.
.
Resepti alkaa 150 grammaa voita.
Mistähän siellä kuvitellaan voita tehtävän?
.
Laitoin kommentin viikko sitten, ei ole huomioitu mitenkään.
.
Joku voi tehdä ohjeen mukaan maidottomia pipareita ja soppa on valmis, pahimmillaan sairaalareissu tiedossa.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehdään kaikki itse aidoista raaka-aineista. Voin toki lukea porkkanan ja luomumaidon tuoteselosteet varmuuden vuoksi.
Hyvä, niin mekin tehdään, mutta kaikki eivät. Tosin meillä kuuluu joulupöytään paljon muutakin kuin porkkanaa ja luomumaitoa. Moni ei lue tuoteselosteita ollenkaan, vaan luulee käyttävänsä aitoja, hyviä aineita, vaan käyttääkin tärkkelystä ja lisäaineita sisältäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh, kalaa lukuunottamatta kaikille käy samat ruuat, kun laatikoista tekee gluteenittomia, maidottomia ja soijattomia.
Punainen täysmaito tai vielä mieluummin kerma kuuluu aina laatikkoon!
No jos välttämättä kuuluu, niin soseista voi ottaa ennen kerman lisäämistä maitoallergiselle eri vuokaan oman annoksen.
Tai käyttää kaikille kauramaitoa/kermaa
Älä hullujas puhu, ei kaikkien ruokia pidä pilata maidottoman takia.
.
Itse teen gluteenitonta, maidotonta ja soijatonta.
Käytän kuohukerman sijaan Plantin kaurakermaa.
Tänä jouluna on tarjolla porkkana-, bataatti-, palsternakka-, maa-artisokka- ja perunalaatikkoa.
Riisipuuro mm. karjalanpiirakoihin keitetään liki kypsäksi veteen ja lopuksi lisätään kaurakerma ja annetaan hautua vielä 10-15 minuuttia.
.
Kaikille ikään ja säätyyn katsomatta on maistunut erinomaisesti.
Eivät ole kehdanneet valittaa :)
Mennyt ihan mahdottomaksi noitten korvikkeiden käyttö nykyään, aitoa ei haluta enää tehdä. Kaikille syötetään korvikeruokaa.
.
Tarkoitatko, että jos sairastuu käyttäessään gluteenia, maito- ja soijatuotteita, pitäisi olla käyttämättä esim. kaurakermaa?
.
Uskoisin, että jos saat maisteltavaksi kaksi esim. porkkanalaatikkoa, toinen tehty kuohukermalla ja toinen kaurakermalla, et osaisi sanoa, kumpi on tehty kaurakermalla.
Sairaudet on tietenkin eri juttu, mutta kun näitä korvikkeita tyrkytetään kaikille. Mun makuaisti on tallella ja kyllä huomaan eron. Ja arvostan ruokaa, en lisäainelitkuja.
Suomalaiset on opetettu siihen, että lehmän lapsen ruoka kuuluu ihmisen ruokaan eikä kasviruokaan voi laittaa kasvinestettä. Mutku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh, kalaa lukuunottamatta kaikille käy samat ruuat, kun laatikoista tekee gluteenittomia, maidottomia ja soijattomia.
No jos välttämättä kuuluu, niin soseista voi ottaa ennen kerman lisäämistä maitoallergiselle eri vuokaan oman annoksen.
.
Tänä jouluna on tarjolla porkkana-, bataatti-, palsternakka-, maa-artisokka- ja perunalaatikkoa.
Riisipuuro mm. karjalanpiirakoihin keitetään liki kypsäksi veteen ja lopuksi lisätään kaurakerma ja annetaan hautua vielä 10-15 minuuttia.
.
Mennyt ihan mahdottomaksi noitten korvikkeiden käyttö nykyään, aitoa ei haluta enää tehdä. Kaikille syötetään korvikeruokaa.
.
Tarkoitatko, että jos sairastuu käyttäessään gluteenia, maito- ja soijatuotteita, pitäisi olla käyttämättä esim. kaurakermaa?
.
Uskoisin, että jos saat maisteltavaksi kaksi esim. porkkanalaatikkoa, toinen tehty kuohukermalla ja toinen kaurakermalla, et osaisi sanoa, kumpi on tehty kaurakermalla.
Sairaudet on tietenkin eri juttu, mutta kun näitä korvikkeita tyrkytetään kaikille. Mun makuaisti on tallella ja kyllä huomaan eron. Ja arvostan ruokaa, en lisäainelitkuja.
Ole sitten syömättä jos ei kelpaa.
Te jotka sanotte, ettei jouluruuissa ole soijaa, muistattehan kuitenkin tarkistaa tuoteselosteet. Jos käytätte valmislaatikoita, niissä hyvin monissa on soijaa, luultavasti siksi että niillä korvataan korppujauho että laatikoista saadaan gluteenittomia, esim. Atrian porkkanalaatikko. Jos teette ruuat itse, niin vaikkapa Risetin gluteeniton korppujauho tehdään soijarouheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
.
.
.
Aivan varmasti erotan. Olen kasvissyöjä joka käyttää jonkin verran ”korviketuotteita” arjessaan (soijajogurtti, mantelimaito...) joten asenteellista suhtautumista niihin ei ole. Mutta kyllä nämä raaka-aineet sekä niistä kokatut/leivotut tuotteet ovat eri makuisia kuin maitoon tehdyt. Vertaapa itse riisi-, kaura- ja soijamaitoja keskenään. Maistuuko eriltä? No jos nämäkin kaikki maistuu erilaisilta, miten ne kaikki voisi maistua lehmän maidolta?
Kauratuotteista tulee heinän maku ruokaan ja niitä en käyttäisi missään.
Vierailija kirjoitti:
Maitoallergia olisi vaikein, sillä meillä on aika runsaasti kermaa melkein kaikessa. Pitäisi tehdä erikseen maidoton ja gluteeniton puuro ja laatikot, mutta ei se mitenkään mahdotonta olisi. Kalaruuat ovat aina erikseen, ja soijaa meillä ei käytetä muutenkaan.
Tietenkin kysyisin ensin allergikolta, mitä hän halua syödä, jotta en suotta valmistaisi jotain työlästä ruokaa, jota hän ei söisi edes kohteliaisuudesta.
Olin kerran ex-puolison vanhemmilla joulun, minulta kysyttiin hyvissä ajoin mitä haluan syödä sillä anoppi ja appi kyllä tiesivät maitoallergiani. Tekivät lopulta vain maksalaatikon maidottomana kun ei jaksanut tehdä muuta. Ainoa mitä en halunnut syödä. Kinkkua sentään otin, mutta kuorin siitä kermaleivityksen pois.
Ap:n kokoonpanolla tekisin mahdollisimman paljon kaikille sopivaa. Kala-allerginen ei tietenkään syö kalaa, joten hänelle tarvitaan muuta syötävää. Jos kinkku riittää, niin hyvä, muuten myös jotain muuta. Kinkun kuorrutus gluteenittomalla korppujauholla. Kaikki laatikot gluteenittomiksi ja soijattomiksi, ei todellakaan ole vaikeaa. Maitoallergiselle pikkulaatikot, ne mitä hän haluaa syödä, ilman maitoa. Äärettömän helppo ottaa pari kauhallista erikseen ennen kermojen lisäämistä. Maidottoman laatikot ilman kermaa tai kermakorvikkeillta. Maidoton ei välttämättä kaipaa rosollille kastiketta, joten sitä en tekisi. Kahvipöytään muille maidottomasta lehtitaikinasta valmistetut joulutortut sekä normaalit piparit, keliaakikolle valmiit gluteenittomat tortut ja piparit. Eli ei pienintäkään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
... yksi kala-allerginen, yksi maitoallerginen, yksi soija-allerginen ja yksi keliaakikko? Teettekö kaikille eri ruuat vai teettekö perinteiset jouluruuat ja muut syövät tai ovat syömättä?
Minä korvaisin kalan leväkaviaarilla ja paistaisin pieniä blinejä, jotka tekisin maustamattomasta
kaurajogurtista ja 100% tattarijauhoista. Jos ei löydy kaurajogurttia niin sen tilalla voi vallan mainosti käyttää alkoholitonta olutta. Lehmänmaitoallergisille on olemassa omaa smetanankorvikeitta. Noiden lisäksi laittaisin pitkittäin leikattuja hapankurkkuja ja juoksevaa hunajaa.
Joululaatikoihin tulevat riisit voi keittää vaikka riisimaidolla puuroksi.
Vegaaniliiton sivuilta löytyy joulureseptejä ja heidän sekasienisalaattinsa on varmaan maailman parasta. Teemme sitä joka vuosi vaikka lapsi on parantunut lehmänmaitoallergiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensiksi, kuinka paha se kala-allergia on? Jotkut ei voi edes oleskella kalan kanssa samassa tilassa.
Jos on lievempi tapaus niin normaalit kalat on tarjolla. Kinkkua voi syödä kaikki (ei ole pakko kuorruttaa korppujauhoilla). Laatikot voi valmistaa ilman maitoa tai gluteenia. Soija ei perinteiseen joulupöytään edes kuulu. Rosolli käy kaikille, sikäli kuin maistuu, samoin luumukiisseli.
Kinkun voi kuorruttaa myös gluteenittomilla korppujauhoilla. Tarkkana vaan, ettei jauho sisällä soijaa.
Ei voi.
Sitten syödään kuorruttamatta. Asiat on helppoja kun niistä ei tee vaikeita.
Itselläni keliakia. Viime vuonna mut kutsuttiin joulupöytään mutta ohjeistettiin tuomaan omat ruuat koska eivät pysty laittamaan mulle mitään. (!) Ostin Saarioisen valmiit peruna ja porkkanalaatikot, kahta eri lohta, valmista kinkkua ja rosollia ja gluteenittoman joulutortun ja konvehteja jotka vein mukanani sinne. Niin "vaikeata" se gluteeniton jouluruokailu on... varmuudeksi vein oman valkkaripullonkin jos sitäkään ei olisi voinut mulle varata koska mulla keliakia...
Tää ei ollut todellakaan aapeelle mutta ehkä jollekin muulle jolla on paha asennevamma. Positiivista tapauksessani oli se että asia ilmoitettiin etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä korvaisin kalan leväkaviaarilla ja paistaisin pieniä blinejä, jotka tekisin maustamattomasta
kaurajogurtista ja 100% tattarijauhoista. Jos ei löydy kaurajogurttia niin sen tilalla voi vallan mainosti käyttää alkoholitonta olutta. Lehmänmaitoallergisille on olemassa omaa smetanankorvikeitta. Noiden lisäksi laittaisin pitkittäin leikattuja hapankurkkuja ja juoksevaa hunajaa.Joululaatikoihin tulevat riisit voi keittää vaikka riisimaidolla puuroksi.
Vegaaniliiton sivuilta löytyy joulureseptejä ja heidän sekasienisalaattinsa on varmaan maailman parasta. Teemme sitä joka vuosi vaikka lapsi on parantunut lehmänmaitoallergiasta.
.
Blinitaikinan oluen valinnassa kannattaa tarkistaa, ettei sisällä gluteenia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensiksi, kuinka paha se kala-allergia on? Jotkut ei voi edes oleskella kalan kanssa samassa tilassa.
Jos on lievempi tapaus niin normaalit kalat on tarjolla. Kinkkua voi syödä kaikki (ei ole pakko kuorruttaa korppujauhoilla). Laatikot voi valmistaa ilman maitoa tai gluteenia. Soija ei perinteiseen joulupöytään edes kuulu. Rosolli käy kaikille, sikäli kuin maistuu, samoin luumukiisseli.
Kinkun voi kuorruttaa myös gluteenittomilla korppujauhoilla. Tarkkana vaan, ettei jauho sisällä soijaa.
Ei voi.
Sitten syödään kuorruttamatta. Asiat on helppoja kun niistä ei tee vaikeita.
Itselläni keliakia. Viime vuonna mut kutsuttiin joulupöytään mutta ohjeistettiin tuomaan omat ruuat koska eivät pysty laittamaan mulle mitään. (!) Ostin Saarioisen valmiit peruna ja porkkanalaatikot, kahta eri lohta, valmista kinkkua ja rosollia ja gluteenittoman joulutortun ja konvehteja jotka vein mukanani sinne. Niin "vaikeata" se gluteeniton jouluruokailu on... varmuudeksi vein oman valkkaripullonkin jos sitäkään ei olisi voinut mulle varata koska mulla keliakia...
Tää ei ollut todellakaan aapeelle mutta ehkä jollekin muulle jolla on paha asennevamma. Positiivista tapauksessani oli se että asia ilmoitettiin etukäteen.
Teit aivan oikein. Kaikkien allergisten ja erikoisruokavalioisten tulisi ottaa sinusta mallia ja tehdä samoin.
Vierailija kirjoitti:
Maitoallergia olisi vaikein, sillä meillä on aika runsaasti kermaa melkein kaikessa. Pitäisi tehdä erikseen maidoton ja gluteeniton puuro ja laatikot, mutta ei se mitenkään mahdotonta olisi. Kalaruuat ovat aina erikseen, ja soijaa meillä ei käytetä muutenkaan.
Tietenkin kysyisin ensin allergikolta, mitä hän halua syödä, jotta en suotta valmistaisi jotain työlästä ruokaa, jota hän ei söisi edes kohteliaisuudesta.
Tee se maidoton puuro uunipuurona. Siitä tulee hyvää! Sen kanssa ruokarasvaa ja kanelisokerisekoitusta niin hyvä tulee. Viitseliäin tekee erikseen jouluisen kanelisokerin sekoittamalla kanelia fariinisokeriin ja laittaa samaan purkkiin vielä vaniljatangon antamaan lisämakua.
Kaikki ei voi syödä kaikkea, mutta jokainen voi syödä jotain. Pahimpien allergioiden ehdoilla mennään. Jos kala-allerginen saa oireita jo hajusta, niin sitten pitää ne kalat jättää...
Laatikot kannattaa tehdä gluteenittomina, soijaa on helppo välttää. Maitoallergiselle voi tehdä maidottomana hänen lempiruokansa (vaikkapa riisipuuro tai porkkanalaatikko), ja muut saa sen maidottomana versiona tänä vuonna.
Vegaani jättää lihan ja maitotuotteet pois, joten sekään ei ole ongelma. Diabeetikko mittailee sokerit itse ja syön sen mukaan.