Onko kellään kihtiä isovarpaassa?
Miten se on todettu ja miten kipukohtauksia hoidetaan?
Kommentit (22)
On
Ei saa juoda punkkua, kaljaa ja väriviinoja
Ei pikkukaloja, rasvaa ei broilerin nahkaa
Pitkäaikainen proteiinin liikasyönti tuottaa kihdin.
Mulla verikokeissa P-Uraat tosi koholla ja isovarvas sairaan kipeä, kun tulee kipukohtaus. Normaalit kipulääkkeet ei toimi. Varvas helottaa tulipunaisena, on arka joka puolelta.
Onko kellään otettu näyte varpaan nesteestä? Sattuiko sen ottaminen?
Onko jollain lääkitys kihtiin ja mikä?
Itse en juo ollenkaan ja syön proteiinia n.100-150g pvässä.
-Ap
Voitko kysyä apteekista /lääkäriltä jotain voidetta siihen +laastarit ja varmista ettei ole lisäksi tulehdus varpaassa (kuten kynsivallin tulehdus). Tulehduskipulääke lisäksi. Kysy lääkäriltä lisäohjeita ja verikoneen tuloksesta?
Mikä lääke vaivaa, kun ruokavalio ok?
Vierailija kirjoitti:
Oikealla ruokavaliolla. Kaljaa ei saa juoda mm.
Jopas on helvetillinen tauti.
t. Kaljamaisteri
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään lääkitystä vaivaan?
Aikoinaan akuuttiin tilanteeseen oli kipulääke, jonka nimeä en muista ja sen jälkeen estolääkitys apurin nimisellä lääkkeellä. Usein kuulee miten ihmiset elää tuskissaan ilman lääkitystä.
Kovin kipu mikä on ikinä ollut nivelissä. Paljon kihti arvot pitää olla yli, että saa siihen lääkityksen?
-Ap
Onko lääkkeet kalliita? Pitääkö syödä lopun ikänsä?
Vierailija kirjoitti:
Mikä lääke vaivaa, kun ruokavalio ok?
*Vaivaan* !!
Voiko kihti tulla jokaiseen varpaaseen? Mulla on moni varvas kipeä ja tykyttää punaisena.
Täällä 9vuotta kihtiä sairastanut ja nyt levinnyt yleisesti niveliin. Apuriinia n.300mg pv , vaikka ja mitä kipulääkkeitä kokeiltu mutta mulla toimii burana 800mg ja ehdottomasti kortisoni joka pitäis lopettaa kun toi ennaltaehkäisevä alkaa toimimaan ja saa arvot alas. Nyt alko kohtaus taas ja alotus 40mg kortisonia pv 3pv ja sitten vähitellen pois, mulla ei muu auta. Nyt on polvissa ja välillä ranteissa, sormissa, nilkoissa, isovarpaassa ja kipu on ihan sietämätön jos ilman kortisonia ei edes burana auta. Eli lääkäriin, kihtiarvot, apuriini ja kortisoni. Ja tietenkin alko pois ja muut himmelit kyl se siitä. 6vuotta kepeillä kävelyä kun ennenku alottivat kortisoonin=)
En tiedä onko kihtiä, mutta harvakseltaan herään yöllä järkyttävään kipuun isovarpaassa. Kipukohtauksen aikana varvas kuitenkin näyttää ulospäin normaalilta. Muita oireita ei ole.
Yleensä se alkaa levossa ja kipu voi olla esmes isovarpaan ensimmäisessä nivelessä tai tyvessä. Kylmää suositaan mutta eipä se ole kuin ensiapu. Kohtaus voi kestää parikin viikkoa ja myöhemmin levitä muihinkin niveliin ja alkaa kiertämään.
Vierailija kirjoitti:
Voiko kihti tulla jokaiseen varpaaseen? Mulla on moni varvas kipeä ja tykyttää punaisena.
Sulla on reuma. Mene lääkäriin ennen kuin tulee pysyviä vaurioita niveliin.
Oikealla ruokavaliolla. Kaljaa ei saa juoda mm.