imetys ja maitohappobakteerit?
Osaako joku sanoa voiko täysimetetylle vauvalle antaa maitohappobakteereita??? Onko siitä mitään hyötyä? Voiko se jotenkin haitata rintamaidolla syotetyn suoliston tasapainoa? Mit ne bakteerit oikein ovat?
Kommentit (8)
Me alettiin antamaan meidän vauvalle 1kk ikäisestä lähtien maitohappobakteereita. On ollut erittäin terve lapsi, vain pari kertaa on ollut vähän nuhaa 3. ikävuoteen mennessä. Allergioita se ei ole kuitenkaan estänyt. Ne vaikuttavat suotuisasti mahan vointiin ja lisäävät vastustuskykyä. Niitä kannattaa syödä itsekin ja kun syöt itse, saa vauva rintamaidon kautta myös niitä mhb:eita! mutta voit hänelle myös niitä suoraankin antaa. Varmaan Rela Dropsit helpoiten annettavassa muodossa (tipat). Itse annettiin Gefilusta (jauhe kapselin sisältä), joka sekoitettiin pieneen tilkkaan maitoa.
Syö itse jos siltä tuntuu. Minun mielestä ei kannattais turhaan alkaa sekoittaan vauvan bakteeritasapainoa. Ei sielä ole mitään häikkää.
Niin, kun meille terveydenhoitaja ehdotti kuukauden ikäisen vauvan mahavaivoihin maitohappobakteereita.
En vain itse oikein ymmärrä mitä koko bakteerit varsinaisesti ovat, ja onko niissä mitään järkeä pelkästään rintamaitoa saavalle vauvalle??? Olen löytänyt tietoa vain ja ainoastaan liittyen LEHMÄNMAITOON ja sen aiheuttamiin vaivoihin, esim. juuri lehmänmaitoallergiaan...
Kuulemma Tutteliin aletaan lisätä ko. bakteereita, mutta tuttelihan on juuri lehmänmaitoa?
ap
Oikeasti haluaisin tietää tästä asiasta, mutta tietoa ei tunnu löytyvän mistään :(
ap
ja hän oli täysimetetty. Lääkäri sanoi, että kannattaa antaa maitohappobakteereja, jotta vatsa pysyy kunnossa. Yritin sitten sekoittaa kapselin sisältöä tilkkaseen äidinmaitoa ja juottaa lusikalla.
Myöhemminkin annoin usein gefiluspuuroja ja yhä edelleen juomme gefilusmaitoa ja lapsi syö valion gefiluslastenjugurtteja. On ainakin vatsa ollut kunnossa ja nuhat kestäneet vähän aikaa, silloin harvoin kun ovat tulleet. Ehkä ne bakteerit ovat jotain auttaneet.
Gefilus Plus kapseleissa EI ole maitoproteiinia eikä muitakaan maidon ainesosia. Sitä voi antaa maitoallergisellekin. Et jos lehmänmaitoa haluaa välttää ja kuitenkin antaa maitohappobakteereita niin Gefilus Plus on oikea valinta. Samoin Rela Drops.
Maitohappobakteereita kannattaa antaa. Pysyy lapsi terveempänä ja aikuinen myös kun niitä ottaa!
Aiheesta on tehty/tehdään paljon tutkimuksia ja on jo huomattu monia suotuisia vaikutuksia myös pelkän suoliston toimivuuden lisäksi. Suoliston hyvinvointi edistää koko muun kehon hyvinvointia sekä ravintoaineiden imeytymistä, joten suosittelen sekä vauvalle että vanhemmille.
Meillä Rela tipat sekä itse käytän laadukasta tuotesarjaa joka sisältää paljon maitohappobakteeria. Tavallisessa jugustissa on murto-osa siitä määrästä jota tipoista saadaan sekä korkealaatuisissa (aikuisten) ravintolisissä vielä kymmenkertaisesti tippoihin nähden. Mutta Gefilus ym tuotteet toki parempia kuin ei ollenkaan maitohappobakteerilisää.
Nykypäivän ravinto on maaperän köyhtymisen vuoksi paljon ravintoaine köyhempää, joten monesti ravintoaine lisät ovat jo tarpeen.
Kannattaa kysyä paremmin apteekista. Voi auttaa esim. ilmavaivoihin. Myös allergioihin sanotaan olevan jotain vaikutusta... tiedä häntä