Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: espoolainen ope: ei lahjastani kauheaa summaa oppilaiden vanhempien maksettavaksi tule.

Vierailija
21.12.2018 |

Espoolaiset opettajat vetäneet herneen nenään, kun kaupunki kielsi kalliiden lahjojen vastaanottamisen. HUOH! Eikö olisi yksinkertaisinta ilmoittaa vanhemmille, että kiva jos haluavat muistaa, mutta lahja voi olla enimmillään lapsen piirtämä kortti tai joku yhteisteos lasten piirustuksista. Ei kai sen espoolaisen olen talous tähän kaadu.

Kommentit (241)

Vierailija
21/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi opettajaa ei sais lahjoa? Ketä kiinnostaa?

Koska opettaja on virkamies.

Onneksi Suomessa ei ole korruptiota.

On vaan tapana antaa lahjoja joillekin virkamiehille 😁

Vierailija
22/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko (oikein) vähävaraisen kiva ottaa osaa moiseen? Toisena vaihtoehtona on olla osallistumatta, jolloin ei saa nimeään lahjassa olevaan korttiin ja itse saa muIkun maineen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpompaa ja halvempaa se vanhemmille on jos opelle kerätään 2€/oppilas ja hankitaan yhteinen lahjakortti.

Virkamiehen lahjonta on siis ihan ok?

Vierailija
24/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei opettajat anna lahjoja oppilailleen?

Antaahan ne - nelosia ja kymppejä

Miksi ne ovat sinusta lahjoja? Ajatteletko niin, että bussikuski antaa sinulle joka päibä lahjan, kun suostuu ajamaan autoa tai lääkäri antaa lahjaksireseptilääkkeitä?

Huumorintajua joko on tai ei ole, sinä kuulut jälkimmäiseen kategoriaan.

Ohis

Olen itsekin samaa mieltä. Jos väittää palkkatyötään lahjaksi, niin ei voi olla ihan tervepäinen. Onneksi minä näen huumorintajuttomana mukahauskuuden taakse.

Vierailija
25/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpompaa ja halvempaa se vanhemmille on jos opelle kerätään 2€/oppilas ja hankitaan yhteinen lahjakortti.

Miksei voi kerätä 0,50 € per oppilas ja hankkia joulukukkaa. Juuri tuollaiset lahjakortit antaa vähän oudon kuvan koko opejen lahjomiskulttuurista.

Vierailija
26/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin lapset itse haluavat antaa opettajalle jotain, koska on heille tärkeä. Mielestäni luokan antama lahjakortti oli parempi, koska siitä ei selvinnyt, ketkä osallistuivat. Ja ope sai ostaa mieleistään sen sijaan, että nyt tulee monta suklaarasiaa (tai pahempaa, joulukoristetta tai kippoa). Vapaaehtoistahan antaminen kuitenkin on.

Vierailija
27/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä anna mitään lahjoja lapsen opettajille. Opettajat tekevät työtänsä, niin teen minäkin. Siitä maksetaan palkkaa.

t.Mies

Vierailija
28/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo ollut tapana lahjoa opettajia. 5 lasta, kiva summa tulis jos joka joulu ja kevät kaikkien opeja lahjois. Poikkeuksena kun esikoinen lopetti peruskoulun, niin maailman parhaalle luokanvalvojalle ostettiin lahjakortti Ticketmasteriin. Kaikki heitti kehiin muutaman euron, vitosen maksimissaan, ja sillä saatiin jo kiva summa kehiin. Tähän siis mielelläni osallistuin, lv oli tehnyt ihan mahtavaa työtä lapseni eteen, kun kukaan muu ei.

Vierailija
29/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkamiehen lahjonta on siis ihan ok?

Miksi noin vähäpätöinen olisi lahjontaa varsinkaan, kun ei opettaja edes tiedä, ketkä osallistuivat, niin ei voi sen perusteella suosia ketään.

Vierailija
30/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun opettaja saa rahaa asemansa/työtehtävänsä vuoksi (eli koska on opettaja), niin se on verotettavaa tuloa.

Vierailija
31/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne ovat sinusta lahjoja? Ajatteletko niin, että bussikuski antaa sinulle joka päibä lahjan, kun suostuu ajamaan autoa tai lääkäri antaa lahjaksireseptilääkkeitä?

Huumorintajua joko on tai ei ole, sinä kuulut jälkimmäiseen kategoriaan.

Ohis

Olen itsekin samaa mieltä. Jos väittää palkkatyötään lahjaksi, niin ei voi olla ihan tervepäinen. Onneksi minä näen huumorintajuttomana mukahauskuuden taakse.

Kyllähän se palkkatyö nykypäivänä on lottovoitto ja lahja.

Minäkin sain taas semmoisen lahjan, että työsopimusta jatkettiin kuukaudella.

Vierailija
32/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakortit opettajalle tuntuvat arveluttavilta, mutta tavanomaiset lahjat ovat ok. Kyllä monissa muissakin ammateissa toimivat saavat tavallisesti lahjoja asiakkailtaan ja yhteistyökumppaneiltaan.

Vierailija
33/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjojen antaminen pitäisi kieltää. Opettajat saavat hyvän korvauksen työstään + pitkät lomat, sen pitäisi riittää.

Vierailija
34/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjoja on kiva saada. Itse lähetin oppilaat eilen joululomalle ja olihan se kiva saada ruusuja ja muutama suklaarasia. Varmaan tämän jokainen ymmärtää, ihan sama mikä ala. Muilla aloilla tätä tapaa ei ole, että asiakkaat antaisivat lahjoja työntekijälle ja varmaan se herättää kateutta. Ja monet opet eivät haluaisi saavutetusta edusta tietenkään luopua. Vein itse omien lasteni opettajille joulumuistamiset ihan vaan koska tiedän kuinka kiva niitä on saada.

T. Opettaja

Kyllä monilla aloilla saadaan joululahjoja asiakkailta. Itse olen saanut lähinnä suklaata ja viinipulloja. Joskus on tullut jotain keittiötarvikkeita, astioita ja leffalippuja. Viinipullot annan eteenpäin. Suklaat saatan laittaa työpaikalla jakoon. Muut olen sitten yleensä vienyt kotiin. Läheskään kaikki lahjat eivät ole tulleet käyttöön. En mitenkään oleta, että saisin lahjoja. Kiva toki saada lahjoja, mutta en loukkaantuisi, vaikka en yhtään lahjaa saisi asiakkailta.

Opettaja on kuitenkin yleensä kunnan virkamies ja käyttää valtaa antaessaan oppilaille arvosanoja. On täysin ymmärrettävää, että kaupunki pyrkii puuttumaan suuriin lahjakortteihin.

Lapsen päiväkotiryhmän opelle ja hoitajalle veimme lapsen tekemät kortit, kun en keksinyt lahjoja. En halua viedä tavaraa, jolle ei tule käyttöä. Olisin voinut tehdä villasukat, mutta en ehtinyt. Sukissa on tosin se riski, että tekee liian pienet tai isot.

En tätä opettajien marinaa kyllä ymmärrä. Valittajat vaikuttavat ahneilta.

Vierailija
35/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kyllä aina antanut ja annan jatkossakin lahjakortin opettajalle. Opettaja on antanut ymmärtää, että tällä perinteellä hyvät ajat jatkuvat sekä perheelläni että myös hänellä.

Vierailija
36/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjoja on kiva saada. Itse lähetin oppilaat eilen joululomalle ja olihan se kiva saada ruusuja ja muutama suklaarasia. Varmaan tämän jokainen ymmärtää, ihan sama mikä ala. Muilla aloilla tätä tapaa ei ole, että asiakkaat antaisivat lahjoja työntekijälle ja varmaan se herättää kateutta. Ja monet opet eivät haluaisi saavutetusta edusta tietenkään luopua. Vein itse omien lasteni opettajille joulumuistamiset ihan vaan koska tiedän kuinka kiva niitä on saada.

T. Opettaja

Lahjojen saaminen on saavutettu etu?

Virkamiehelle?

Tiesitkö, että virkamiehet eivät saa ottaa lahjoja vastaan. Eivätkä saa monen muunkaan ammatin edustajat. Lahjoista päästään hyvin nopeasti korruptio-epäilyyn.

Kyllähän opettajat suhtautuvat eri tavalla eri perheisiin. Ja varmasti niillä lahjoilla on vaikutusta.

Itse huomasin tämän vasta kun lapseni alkoi sairastelemaan ja hänelle tuli paljon poissaoloja. Opettajan suhtautuminen koko perhettä kohtaan muuttui tylyksi ja alentuvaksi. Se oli todella outoa, sillä sitä ennen oltiin aina tultu hyvin toimeen kaikkien lastemme opettajien kanssa.

Näkyvin ero oli se, että kokeissa alkoi vaatimaan sanatarkkoja vastauksia, ei enää kelvannut omin sanoin selittäminen. Vastaus piti täsmällisesti samalla tavalla ja samoilla sanoilla kuin oppikirjassa.

Tilanne kärjistyi lopulta niin pahaksi, että piti vaihtaa koulua kun lapsi ei enää pystynyt vanhaan kouluun menemään lainkaan. Opettajan käytös aiheutti niin voimakasta stressiä ja ahdistusta, että se pahensi myös sitä sairautta joka oli poissaolojen syynä. Nyt sitten kuskataan lasta kouluun toiselle puolelle kaupunkia.

Itse annan aina lahjan siivoojalle, sillä hän auttaa arkeani niin paljon. Opettajan en voi sanoa helpottavan arkeani millään tavalla.

Eli koska sinun lapsellasi on ollut ammattitaidoton opettaja, kaikki opettajat ovat samanlaisia ja siksi ruusukimput on ehdottomasti kiellettävä?

Vierailija
37/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjojen antaminen pitäisi kieltää. Opettajat saavat hyvän korvauksen työstään + pitkät lomat, sen pitäisi riittää.

Varma joulun merkki: opettajien saamat lahjat herättävät närää. Ja kuvitelkaa, he ovat täydellä palkalla lomalla seuraavat kaksi viikkoa. Miten ne kehtaavatkin.

Vierailija
38/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Opettaja

Niin, kollega ja vielä tuo lahjoja. Varmaan kivat todistukset lapsilla taas..

Vau. Tämän argumentin keksiminen vaati jo luovuutta. Olen vaikuttunut.

Vierailija
39/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Opettaja

Lahjojen saaminen on saavutettu etu?

Virkamiehelle?

Tiesitkö, että virkamiehet eivät saa ottaa lahjoja vastaan. Eivätkä saa monen muunkaan ammatin edustajat. Lahjoista päästään hyvin nopeasti korruptio-epäilyyn.

Kyllähän opettajat suhtautuvat eri tavalla eri perheisiin. Ja varmasti niillä lahjoilla on vaikutusta.

Itse huomasin tämän vasta kun lapseni alkoi sairastelemaan ja hänelle tuli paljon poissaoloja. Opettajan suhtautuminen koko perhettä kohtaan muuttui tylyksi ja alentuvaksi. Se oli todella outoa, sillä sitä ennen oltiin aina tultu hyvin toimeen kaikkien lastemme opettajien kanssa.

Näkyvin ero oli se, että kokeissa alkoi vaatimaan sanatarkkoja vastauksia, ei enää kelvannut omin sanoin selittäminen. Vastaus piti täsmällisesti samalla tavalla ja samoilla sanoilla kuin oppikirjassa.

Tilanne kärjistyi lopulta niin pahaksi, että piti vaihtaa koulua kun lapsi ei enää pystynyt vanhaan kouluun menemään lainkaan. Opettajan käytös aiheutti niin voimakasta stressiä ja ahdistusta, että se pahensi myös sitä sairautta joka oli poissaolojen syynä. Nyt sitten kuskataan lasta kouluun toiselle puolelle kaupunkia.

Itse annan aina lahjan siivoojalle, sillä hän auttaa arkeani niin paljon. Opettajan en voi sanoa helpottavan arkeani millään tavalla.

Eli koska sinun lapsellasi on ollut ammattitaidoton opettaja, kaikki opettajat ovat samanlaisia ja siksi ruusukimput on ehdottomasti kiellettävä?

Ei, vaan koska korruptio ei ole sallittua.

Lapseni ongelmien takia pääsin näkemään millä tavalla opettajien asenteet vaikuttavat perheisiin.

Lahjoilla voi vaikuttaa näihin asenteisiin.

Lahjoja voivat antaa hyvin toimeentulevat perheet. Siitä päästäänkin siihen että miksi vanhempien asema vaikuttaa lasten koulumenestykseen.

Vierailija
40/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne ovat sinusta lahjoja? Ajatteletko niin, että bussikuski antaa sinulle joka päivä lahjan, kun suostuu ajamaan autoa tai lääkäri antaa lahjaksireseptilääkkeitä?

Kyllä, onhan ne lahjoja! Ei pitäisi pitää asioita itsestäänselvyyksinä, esim. puolisoa. Sekin on lahja <3

Jos vielä hymyssä syin palevelee eli ajaa bussia, antaa reseptin tai ojentaa todistuksen, niin aina parempi lahja!