Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Malmin lentokentän asuntorakentaminen

Äyripakolainen
20.12.2018 |

Koillis-Helsingin lähiuutisten artikkelissa kerrotaan,että Malmin lentokentän asuntorakentaminen tulee helsinkiläisten veronmaksajien kukkarolle kalliiksi. Voisiko joku kertoa paljonko joutuisin maksamaan.Ehtisinkö vielä muuttamaan Vantaalle?

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malmin kenttä on säilytettävä lentokenttänä kirjoitti:

SK:ssa - tämän luettuani kävin allekirjoittamassa kunta-aloitteen. Minä en halua sinne asuinaluetta, joka tulee maksamaan meille kaupungin asukkaille todella paljon.

Lisäksi Malmin lentokenttä saisi pysyä lentokenttänä: se on tärkeä rajavartiostolle ja pelastushelikoptereille. Paljon tärkeämpi pitämään näiden toimintaa yllä kuin konsanaan  pienkonekenttänä. Harrastajat ovat olleet siellä hiekanjyvä merenpohjalla, mutta ne ovat jostain syystä noestettu kaiken pahan aluksi ja juureksi ja tahallaan(ko?) jätetty mainitsematta miten tärkeä kenttä on juuri meripelastukselle ja rajojen vartoinnille.

”Malmin kiitotiet on rakennettu soiselle savimaalle, joka on kauttaaltaan vahvistettava ennen kuin ensimmäistäkään taloa aletaan rakentaa. Kaupungin on stabiloitava kadut, osa puistoista, putkijohtokaivannot ja pihat.

Tämä tehdään syvästabiloinnilla. Porakone kaivaa saveen 5–25 metrin syvyisen reiän, johon ruiskutetaan sideainetta, useimmiten sementtiä. Se jähmettyy pilariksi.

Tällaisia 600- tai 700-millisiä pilareita porataan metrin välein. Laakson oikeaksi myöntämän arvion mukaan niiden yhteismitta on 14 333 kilometriä, joka vastaa edestakaista matkaa Helsingistä Etelä-Korean pääkaupunkiin Souliin.

Sementtiä niihin menee puoli miljoonaa tonnia, joka on Betoniteollisuuden toimitusjohtajan Jussi Mattilan mukaan yli neljäsosa Suomen vuotuisesta sementintuotannosta. Se on järkyttävän suuri määrä.

Yhden sementtitonnin tuotannossa vapautuu hiilidioksidia ilmakehään 0,7 tonnia. Kaupungin esirakennustöistä Malmilla vapautuu näin yli 350 000 tonnia hiilidioksidia.”

Eikä se siihen edes pääty. Lukekaa tästä SK:n kokoamat tutkimustiedot.

Äyripakolainen kirjoitti:

Koillis-Helsingin lähiuutisten artikkelissa kerrotaan,että Malmin lentokentän asuntorakentaminen tulee helsinkiläisten veronmaksajien kukkarolle kalliiksi. Voisiko joku kertoa paljonko joutuisin maksamaan.Ehtisinkö vielä muuttamaan Vantaalle?

Virkistyspörrääjän epätoivoinen yritys päästä kotiportilta pörräämään veronmaksajien rahoilla. Kenttä teki 2 miljoonaa tappiota 2016 eli veronmaksajien "siivellä pörrättiin!

Rajavartion kopterit poistuivat jo 2016 Hki/Vantaalle! Näitä valheita yritetään vieläkin kertoa kansalaisille! Paljonko hiilidioksiidia vapautuu näistä meluisista 30-40v. vanhoista koneita,bensiiniä palaa 40-60litr/h ilman katalysaattoria vieläpä ilman käyttövoimaveroa!

Kenttä suljettu nyt kolmatta päivää ja koulutushan tapahtuu muualla kuin Malmin korpikentällä!

 Kouvolan logistiikkastrategiaan sopisi erinomaisesti Utin lentokentän kehittäminen ilmailualan koulutuskeskittymäksi, ehdottaa liikennelentäjä, lentokapteeni Petteri Hirvonen.

Hän on seurannut ilmailualan kehitystä ja toteaa, että muutoksen tuulia on ilmassa. Helsingin Malmin lentokentällä saattaa lentotoiminta loppua lähivuosina. Siellä toimivat lentokoulut etsivät parhaillaan uusia toimipaikkoja. Osia toiminnoista on jo siirtynyt muualle, lähinnä Tampere-Pirkkalaan, Turkuun ja Kuopioon.

Porissa toimiva liikennelentäjiä kouluttava Suomen ilmailuopisto oli vuosi sitten tilanteessa, jossa se haeskeli uutta sijaintipaikkaa.

— Miksei suunta voisi olla Utti, joka kuitenkin on lähinnä Helsinkiä oleva toimiva kenttä, Hirvonen kysyy.

Yksityinen toimija on rakentamassa Pyhtäälle uutta lentokenttää. Vaikuttaako se mahdollisuuksiin kehittää toimintaa Utissa?

Kouvola innovationin toimitusjohtaja Martti Husu sanoo, että joitain yhteydenottoja Malmilla toimivista yrityksistä on Kouvolaan tullut, mutta vielä ei ole mitään konkreettista kerrottavaa.

— Mahdollisuuksia on tutkittu ja kaupunki on varautunut niin, että tulijoille on osoittaa rakennustontteja kentän vierestä.

Husun mukaan infrastruktuuri on Utissa kunnossa.

Aiemmin on puhuttu lentorahtiliikenteen saamisesta Uttiin, mutta se ei Husun mielestä ole tällä hetkellä realistisista.

— Isoilla kuriiriyrityksillä on vakiintuneet reitit ja kentät, eikä niillä ole tarvetta muutokseen. Sitä varten tarvittaisiin myös isoja investointeja.

Fasiliteetit ovat Utissa kunnossa: lennonjohto toimii arkipäivisin ja asvaltoitu kiitorata on kahden kilometrin mittainen. Lisäksi Utissa on mittarilentomahdollisuus.

Malmilla toimivan Salpauslento Oy:n koulutuspäällikkö Anssi Viljanen kertoo, että harjoituslennot on siirretty Kuopioon, Tampereelle ja osittain Ruotsiin. Malmin kentällä ei enää ole lennonjohtoa.

Malmilla jatkuvat edelleen simulaattoriharjoitukset ja teoriaopetus.

Lentoharjoituksia tehdään eri puolilla maata leirimuotoisina. Viljanen tuntee Utin olosuhteet ja sanoo, että se on hyvä harjoituskenttä ja lähempänä kuin muut kentät.

— Utti on mukana harkinnassa, kun suunnittelemme jatkoa. Uttiin on tehtykin harjoituslentoja mittarilentomahdollisuuden takia.

Aeropole Oy:n toimitusjohtaja Mikko Riepula kertoo, että yrityksellä on toimipisteet Malmin lisäksi Kuopiossa, Jyväskylässä ja Pirkkalassa. Uttia yritys käyttää jo nyt sivukoulutuskenttänä sen vuoksi, että Utissa on mittarilähestymislaitteet.

Kun lentotoiminta loppuu Malmilla, Aeropolen toiminta hajautuu luultavasti usealle paikkakunnalle.

— Uttikaan ei ole poissuljettu, joskin tällä hetkellä kallistumme enemmän Pirkkalan suuntaan, Riepula arvioi.

Vierailija
2/71 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malmin kentän savimaa tutkittiin – "Ei vaikeuta rakentamista"

Geologian tutkimuskeskus on selvittänyt Malmin lentoaseman savipohjan koostumusta. Helsingin kaupungin mukaan tulokset ovat myönteisiä rakentamisen kannalta.

Miljardin arvinen alue nyt "tyhjän panttina" Kun omistaja Helsingin kaupunki myy alueen rakentajille ja perii maavuokraa niin vuosittain kahisee Helsinkikäisten veronmaksajien laariin valtavasti euroja .Puhutaan kymmenistä miljoonista pelkästään maavuokratuloista!

Vierailija
4/71 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei joroisiin siirretä mitään toimintaa?

Siellä on hyvä kenttä ilman käyttöä.

Kukaan ei myöskään kerro mitä maksaa ma mu jen asuttaminen malmille discorahoineen päivineen.

Malmin korpikentällä vain muutama kymmenen ongelmajäte konetta ei niitä riitä joka pienkentille joita on monia kymmeniä lähempänä Helsinkiä.

Vierailija
5/71 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malmilla maat saastutettu,puhdistettava välittömästi!

Luonnonsuojelua? Malmin valvomattomalla lentopaikalla elikorpikentällä.

> Katja Pellikka

Tattarisuon ojavesinäytteiden ja Helsingin purojen haitta-ainetulokset

> Longinojan merkittävin sivuoja on Malmin pienlentokentän suunnalta

> laskeva Lentokentänoja.

> Lentokentänojalla ei kuitenkaan ole kaikki hyvin. Sen sedimentissä

> lyijyn,

> nikkelin, sinkin, kuparin, kadmiumin ja arseenin pitoisuus oli korkeampi

> kuin Longinojan latvoilla tai pääuomassa. PAH- ja PCB-yhdiste- sekä

> torjunta-ainepitoisuudet olivat sentään pieniä.

> Haitallisimman organotinayhdisteen, tributyylitinan, pitoisuus oli

> suurin

> Lentokentänojassa.Joka laskee Taimenpuro Longinojaan!

> Johtuu ilmeisesti nykyisestä lentotoiminnasta.

> Metalleista erityisesti kadmiumin ja nikkelin liukoiset pitoisuudet olivat Lentokentänojassa muita ojavesiä huomattavasti korkeampia. Nikkelin pitoisuus oli melko korkea ja sillä saattaa olla kielteisiä vaikutuksia esimerkiksi kaloihin. Lentokentänojan korkeat nikkeli- ja kadmiumpitoisuudet ovat todennäköisesti peräisin lentokenttäalueen maaperästä.

Vierailija
6/71 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

 Että semmosta..Mitenkäs lintujen laita? Hki/Vantaalla haulikolla hoidetaan  linnut pois kentältä ,kun ovat turvallisuus riski. Miten malmilla on tämä ongelma hoidettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/71 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Daa onhan sitä rakennettu kamppikin suolle aikoinaan ja Jätkäsaari meren päälle

Vierailija
8/71 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiminta loppuu malmin korpikentällä kirjoitti:

Täällä koulutetaan liikennelentäjiä:https://www.aamulehti.fi/kotimaa/tampere-pirkkalasta-merkittava-ilmailu…

Kyll maar  tääl Porisskin vielä koulutetaan. http://www.finaa.fi/fi/etusivu.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/71 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua miten tämä yksi sontasampo kopypasteaa nuo samat kommentit jokaiseen aihetta käsittelevään ketjuun. Propagandaa selvimmillään. Lisäksi väärää sellaista. Liekö jollain rakennusliikkeellä tai sellaista lähellä olevalla mystisellä vasemmistopuolueella tarve koittaa kääntää mielipide kentän rakentamisen puolesta kun vaalitkin on tulossa ja tarttis saada vaalirahoja... Tai ainakin pitää huoli siitä ettei ikävät "faktat" häiritse poliitikkoja just nyt herkällä hetkellä.

Vierailija
10/71 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiminta loppuu malmin korpikentällä kirjoitti:

Täällä koulutetaan liikennelentäjiä:https://www.aamulehti.fi/kotimaa/tampere-pirkkalasta-merkittava-ilmailu…

Myös Malmilla koulutetaan liikennelentäjiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/71 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Malmilla ja kannatan ehdottomasti kentän säilyttämistä. Enemmistö helsingissä asuvista kannattaa kentän säilyttämistä. Jos asiasta tehdään helsinkiläisten kesken kansanäänestys, kenttä tulee jäämään.

Vierailija
12/71 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhäistä enää kannattaa suuntaan tai toiseen, koska päätöksin jo tehty

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/71 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Malmilla ja kannatan ehdottomasti kentän säilyttämistä. Enemmistö helsingissä asuvista kannattaa kentän säilyttämistä. Jos asiasta tehdään helsinkiläisten kesken kansanäänestys, kenttä tulee jäämään.

Niin, siksipä vihervasemmistolainen helsinki ei asiaa haluakaan kuntalaisilta kysyä ja ne lukuisat aloitteet joita kaupungille tulee dumpataan roskiin samaa tahtia kun uusia saapuu. Annetaan toki kunnia myös kokoomukselle ja ex kaupunginjohtaja pajuselle joka tätä asiaa junttasi aikanaan läpi vasemmiston tuella vaikka ihan koko kokoomuksen valtuustoryhmä ei asiaa tunnukaan kannattavan.

Siinäpä sitä tosi demokraattista kuntalaisten asioidenhoitoa vasemmistolta ja osalta kokoomusta. 

Vierailija
14/71 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa tarkkaan katsoa ketä äänestätte. Äänestäkää niitä jotka ovat kentän säilyttämisen PUOLESTA. Kukaan ei voi olla niin h u l l u, että haluaisi tonne asuinalueen ja lisäksi maksumieheksi koko touhulle, joka ei kuitenkaan koskaan tule valmiiksi. Sehän on ihan selvä homma ettei siitä valmista tule koskaan.

Ja täällä tosiaan pyörii tasan yksi kentän vastustaja. Käyttää sanoja "virkistyspörrääjät" ja "korpikenttä". Kyseisellä ihmisellä ei todennäköisesti ole kerta kaikkiaan yhtään mitään tietoa koko lentämisestä tai Malmin kentästä.😂

Noihin Valheisiin et usko itsekään. Älä tule tänne neuvomaan miten äänestetään ja hulluksi nimittelemään ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/71 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua miten tämä yksi sontasampo kopypasteaa nuo samat kommentit jokaiseen aihetta käsittelevään ketjuun. Propagandaa selvimmillään. Lisäksi väärää sellaista. Liekö jollain rakennusliikkeellä tai sellaista lähellä olevalla mystisellä vasemmistopuolueella tarve koittaa kääntää mielipide kentän rakentamisen puolesta kun vaalitkin on tulossa ja tarttis saada vaalirahoja... Tai ainakin pitää huoli siitä ettei ikävät "faktat" häiritse poliitikkoja just nyt herkällä hetkellä.

 Propagandaa  löytyy ihan muualta...  Kerropa mitä  "väärää" tietoa niissä on.

Vierailija
16/71 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään järkeä museoida jotain pikkukenttää kasvavan kaupungin keskelle. Harrastelijat voivat puuhastella muilla pikkukentillä, joita löytyy 100km säteellä useita. Suurempi hyöty siitä alueesta on kun sille rakennetaan asutusta ja palveluita.

Vierailija
17/71 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maan omistaja Helsingin kaupunki ei ryhdy kannattamattoman kentän operaattoriksi vaan rakentaa auntoja tuhansille ihmisille.

Vierailija
18/71 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntoja ei pienkoneita kaupunkiin kirjoitti:

Maan omistaja Helsingin kaupunki ei ryhdy kannattamattoman kentän operaattoriksi vaan rakentaa auntoja tuhansille ihmisille.

Rahasta puheenollen väitättä että kenttäalue on miljardien arvoinen. Jätätte kuitenkin kertomatta että sen tontin hinnan eli ne miljardit + muualla kerrotut jokseenkin jättimäiset rakennuskustannukset tulee maksamaan alueen asukkaat ja jos(kun) paikalle tulee sossutukiasuntoja niin helsinkiläiset veronmaksajat ja voitothan menee rakennusliikkeille eli mm. vvo/kojamolle.

Eli siis alue on tosiaan miljardien arvoinen ... rakennusliikkeille. Ja nämä palstan pari propagandaspämmijää takoo kommenttia toisensa perään pitääkseen huolen siitä että rakennusliikkeet tosiaan saavat omansa ilman että kansa pääsee väliin sanomaan mielipiteensä.

Ironista kyllä nämä on helsingin vasemmistolaiset puolueet ml. vihreät jotka tätä rakennusliikkeiden ja maarakennusliikkeiden yms. miljardien tulonlähdettä ja jokseenkin jättimäistä saastutusprojektia (rakennusaikana) ajavat likimain väkisin läpi.

Vierailija
19/71 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiminta loppuu malmin korpikentällä kirjoitti:

Täällä koulutetaan liikennelentäjiä:https://www.aamulehti.fi/kotimaa/tampere-pirkkalasta-merkittava-ilmailu…

Myös Malmilla koulutetaan liikennelentäjiä.

Malmilla liikennelentäjiä kui?

Fasiliteetit ovat Utissa kunnossa: lennonjohto toimii arkipäivisin ja asvaltoitu kiitorata on kahden kilometrin mittainen. Lisäksi Utissa on mittarilentomahdollisuus.

Malmilla toimivan Salpauslento Oy:n koulutuspäällikkö Anssi Viljanen kertoo, että harjoituslennot on siirretty Kuopioon, Tampereelle ja osittain Ruotsiin. Malmin kentällä ei enää ole lennonjohtoa.

Aeropole Oy:n toimitusjohtaja Mikko Riepula kertoo, että yrityksellä on toimipisteet Malmin lisäksi Kuopiossa, Jyväskylässä ja Pirkkalassa. Uttia yritys käyttää jo nyt sivukoulutuskenttänä sen vuoksi, että Utissa on mittarilähestymislaitteet.

Kun lentotoiminta loppuu Malmilla, Aeropolen toiminta hajautuu luultavasti usealle paikkakunnalle.

Loppuu 31.12.2019 Goodbye, eipä tule ikävä

Vierailija
20/71 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malmin kenttä taas suljettu on virkistyslentäjälläkin aikaa kertoa tänne "totuuksia" ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi