Vuoden ajan pesemättömät hiukset ja päänahka. Miten on vaikuttanut?
Oon menossa tämän kuun lopussa vihdoin kampaajalle ja hoidattamaan itseni parempaan kuntoon. Mulla on ollut masennusta, rankka elämä ja yksi sairauksistani on kaljuuntuminen jonka takia lopetin hiustenpesun ja harjaamisen koska sillon lähti eniten hiuksia ja en ollut valmis luopumaan viimesistä hiuksistani... Päänahassani on karstaa tai ainakin talia, pelkään että olen onnistunut pilaamaan taas elämääni pahemmaksi ja karsta on tuhonnut hiusjuuret ja mulle ei enää koskaan kasva hiuksia? Hiukseni ovat myös rastottuneet. Välillä olen kynnellä rapsutellut karstaa, talia, hilsettä pois.Tuntuu että kaljuuntumisen hoito on kuin taistelisi tuulimyllyjä vastaan, mikään ei auta. :(( hiukset lähteneet tasaisesti joka puolelta päätä vähitellen 4 vuoden ajan, mummoni ja äitini ovat kaljuuntuneet myös mutta vasta vaihdevuosi iässä, olen 23v nainen.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Hyi, toivottavasti ei satuta koskaan samaan bussiin. Haiset varmasti eltaantuneelta talilta monen kymmenen metrin päähän. Kerran törmäsin kaupassa ihmiseen, joka ei ollut pessyt hiuksiaan ikuisuuksiin ja se löyhkä... jestas. Pysyttelin visusti niin monen hyllyrivin päässä kuin mahdollista.
Ompa rumasti sanottu masentuneelle ihmiselle...
Vierailija kirjoitti:
Hyi, toivottavasti ei satuta koskaan samaan bussiin. Haiset varmasti eltaantuneelta talilta monen kymmenen metrin päähän. Kerran törmäsin kaupassa ihmiseen, joka ei ollut pessyt hiuksiaan ikuisuuksiin ja se löyhkä... jestas. Pysyttelin visusti niin monen hyllyrivin päässä kuin mahdollista.
Miten kuvittelet tälläsen haukkumisen parantavan masentuneen vointia? :o
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei näytä olevan mitään käsitystä siitä mitä vaikea masennus voi olla! silloin itsestä huolehtiminen myös helposti jää... Yhden asian tässä maailmassa olen oppinut, jos ajaudut syöksykierteeseen niin se todennäkösesti pahenee vaan. Ei oo olemassa mitään oikeutta ja kohtuutta!
Jos et osaa auttaa aloittajaa ja olet empatiakyvytön ihminen, niin suosittelen olemaan vastaamatta. Jokainen nainen tahtoo olla kaunis ja viehättävä, eikä ole helppoa jos elämä ajautuu aloittajan kaltaiseen pisteeseen.
Kerro etukäteen tilanteestasi kampaajalle.
Voi nimittäin olla aika shokeeraavaa saada tuoliin tuollainen asiakas ihan tuosta vain. Voivat myös keskenään neuvotella, kuka ottaa sinut hoitoon.
Ilmeisesti et ole vedelläkään pessyt? Itse en pese ollenkaan shampoolla. Huljuttelen lämpimällä vedellä perusteellisesti n. joka toinen päivä.
Hiukset ovat paljon paksumman ja elinvoimaisemman näköiset kuin shampoo-aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kerro etukäteen tilanteestasi kampaajalle.
Voi nimittäin olla aika shokeeraavaa saada tuoliin tuollainen asiakas ihan tuosta vain. Voivat myös keskenään neuvotella, kuka ottaa sinut hoitoon.
Ilmeisesti et ole vedelläkään pessyt? Itse en pese ollenkaan shampoolla. Huljuttelen lämpimällä vedellä perusteellisesti n. joka toinen päivä.
Hiukset ovat paljon paksumman ja elinvoimaisemman näköiset kuin shampoo-aikoihin.
En oo ees vedellä pessyt ja oon rehellisesti kertonut tilanteeni kampaajalle vaikka hävetti... en minä ole mikään saastaläjä, mullakin on oikeus ihmisarvoiseen kohteluun, oman pääni sisällä olen edelleen se kaunis ja terve nainen mitä olin joskus...
Hienoa, että olet jaksanut varata jan kampaajalle. Kyllä hiuksesi saadaan kuntoon. Hiuksiahan lähtee aina, se kuuluu hiuksen elämään. Se kasvaa aikansa ja putoaa pois, tilalle kasvaa uusi. Masentuneena tuo normaalikin hiustenlähtö voi tuntua siltä että nyt ne lähtevät kaikki. Se on kuitenkin sairauden aiheuttama tunne. - Kyllä sinä selviät, kampaajat ovat ammattilaisia ja autatvat sinua eteenpäin!
Ihan turhaan alapeukutatte kommentteja joissa rehellisesti kerrotaan masennuksesta ja kun sanon että masentuneen pahaa oloa ei saa lisätä haukkumalla, koska eihän masentunut silloin ikinä pääse pohjalta ylös kun pyritään lyömään takas sinne pohjalle! Eiköhän aloittajalla itselläänkin ole ällöttävä olo kun hiukset ja päänahka pesemättä vuoden ajan, ei hänelle tarvitse erikseen kertoa asiaa jonka tietää itsekkin. Nämä alapeukuttajat eivät ole sairastaneet samanlaista pahaa masennusta kuin aloittaja niin on helppo alapeukuttaa kun ei ymmärtämättömyyden takia pysty samaistumaan tilanteeseen ja emme voi myöskään tietää onko aloittajalla muitakin mielenterveysongelmia masennuksen lisäksi. Mielenterveysongelmat ei ole häpeä vaikka ne edelleen pyritään leimaamaan sellaisiksi, mielenterveysongelmat ovat sairauksia siinä missä reumakin, psoriasis tai diabetes!
Antakaa aloittajalle ennemmin vinkkejä mistä syystä hänen kaljuuntumisensa voi johtua ja miten sitä pystyisi hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että olet jaksanut varata jan kampaajalle. Kyllä hiuksesi saadaan kuntoon. Hiuksiahan lähtee aina, se kuuluu hiuksen elämään. Se kasvaa aikansa ja putoaa pois, tilalle kasvaa uusi. Masentuneena tuo normaalikin hiustenlähtö voi tuntua siltä että nyt ne lähtevät kaikki. Se on kuitenkin sairauden aiheuttama tunne. - Kyllä sinä selviät, kampaajat ovat ammattilaisia ja autatvat sinua eteenpäin!
Ihan todellisuudessa kärsin kaljuuntumisesta ja se on yks syy masennukseeni! Ei ole mikään sairauden aiheuttama harha.
Ap:lle haluaisin sanoa, että monet kaljut naiset ovat todella kauniita! Esim. Natalie Portman V niin kuin verikostossa.
https://fi.pinterest.com/pin/1970393558427007/
Vähän mukaillen vanhaa sanontaa, ei hiusten puute naista pahenna, ellei nainen hiusten puutetta.
Olen varma, että olosi alkaa tuntua vähän paremmalta kun saat hygieniapuolen kuntoon. Ymmärrän ettei masentuneena jaksa niin huolehtia itsestään, mutta pesemättömyys saa helposti fiilikset entistä kurjemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle haluaisin sanoa, että monet kaljut naiset ovat todella kauniita! Esim. Natalie Portman V niin kuin verikostossa.
Vähän mukaillen vanhaa sanontaa, ei hiusten puute naista pahenna, ellei nainen hiusten puutetta.
Olen varma, että olosi alkaa tuntua vähän paremmalta kun saat hygieniapuolen kuntoon. Ymmärrän ettei masentuneena jaksa niin huolehtia itsestään, mutta pesemättömyys saa helposti fiilikset entistä kurjemmiksi.
Kalju ei sovi mun pyöreälle päänmuodolle ja en myöskään halua kaljua... mulle naisellisen olon tuo pitkät hyväkuntoiset hiukset.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut peruukeista?
Olen, mutta peruukki ei ole sama asia kuin omat kauniit hiukset. Onko mulla mitään mahdollisuutta saada omat kauniit pitkät hiukset takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Tämä ihan sama aloitus on ollut täällä ennenkin.
Mitä v*tun väliä!? mitä sinä kyttäät jos olen tähän samaan asiaan kysynyt apua ennenkin?
Peruukki on vaan sellanen kapistus että se estää muiden ihmisten haukkumisen mua kohtaan kadulla. Koska kalju nainen herättää selvästi huomiota, eikä mitenkään positiivisella tavalla. Emmä kehtaa kenenkään miehen kanssa alkaa esimerkiksi lähempään tuttavuuteen kun joutuisin hänelle jossain vaiheessa todistamaan, että ne hiukset ei olekkaan mun omat. Haluan olla kaunis terve itsevarma nainen.
Eikö olisi nyt syytä yrittää hakea apua siihen masennukseen ja miettiä hiuksia vasta kun voit vähän paremmin? Kaikilla naisilla ei ole ikinä niitä "kauniita, pitkiä, hyväkuntoisia omia hiuksia", saati sitten että kaikki olisivat kauniita ja itsevarmoja. Silti nämä ihmiset yleensä elävät ihan normaalia elämää. Kuulostat siltä, että sinulla on pakkomielle hiuksistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalju ei sovi mun pyöreälle päänmuodolle ja en myöskään halua kaljua... mulle naisellisen olon tuo pitkät hyväkuntoiset hiukset.
Tuossa tapauksessa kehottaisin kaikella ystävyydellä sinua miettimään uudestaan, mitä naisellisuus sinulle tarkoittaa ja miksi. En nyt tarkoita sanoa, että käsityksesi on väärä, sillä kukin meistä yhdistää miehekkyyteen ja naisellisuuteen mitä nyt yhdistääkään. Esimerkiksi viikinkimiehiä ihannoiville pitkät elinvoimaiset hiukset saattavat liittyä nimenomaan viriiliin miehekkyyteen.
On mahdollista, ettei tukkasi kasva koskaan sinulle takaisin. Mielestäni on hyvä pitää tämä mahdollisuus mielessä ja miettiä, miten voisi päästä siitä eteenpäin. Voisitko kompensoida hiusten puutetta tietynvärisillä tai -mallisilla vaatteilla, huiveilla, meikeillä, koruilla tai mitä nyt koetkaan naiselliseksi?
Uskon ettei pääsi muodolla ole juurikaan tekemistä sen kanssa, sopiiko kalju sinulle vai ei. Asenne määrittää enemmän. Ymmärrän toki, ettei asennettaan tai uskomuksiaan pysty noin vain vaihtamaan, mutta toivon, että et pitäisi minään kiveen hakattuna faktana sitä ettei kalju sovi sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi nyt syytä yrittää hakea apua siihen masennukseen ja miettiä hiuksia vasta kun voit vähän paremmin? Kaikilla naisilla ei ole ikinä niitä "kauniita, pitkiä, hyväkuntoisia omia hiuksia", saati sitten että kaikki olisivat kauniita ja itsevarmoja. Silti nämä ihmiset yleensä elävät ihan normaalia elämää. Kuulostat siltä, että sinulla on pakkomielle hiuksistasi.
Haluan olla kaunis, älä tyrkytä mulle muuta!
Kaljuunnut ja se nyt vain on hyväksyttävä, jos tilanne on mitä kerroit. Ongelmasi on, ettet halua olla kaljuna etkä halua käyttää peruukkia. Haluat omat hiuksesi takaisin, mutta se on mahdotonta. Sinulla on kaksi vaihtoehtoa: joko hyväksyt tilanteen muuttaen samalla ajatuksiasi asiasta pikkuhiljaa ja toivottavasti tätä myöten paranet masennuksesta tai jumitat nykyisessä tilanteessa masentuneena. Olen itsekin ollut masentunut, mutta mua ottaa päähän ihmiset jotka jäävät vellomaan mahdottomiin tilanteisiin yrittämättä auttaa itseään. Puhu terapeutille, edistä omaa paranemistasi yrittämällä muuttaa ajatuskuvioitasi positiivisempaan, itsesi hyväksymiseen.