Olen nelikymppinen, joka lähtee palkkatukityöhön
Ei ollut tämä se mitä elämältä odotin. Pitkäaikaistyöttömyys on este työllistymiselle. Nyt sitten mennään osa-aikaiselle palkkatuelle. Onkohan tämä edes tyhjää parempi?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän palkkatukityö ole mikään häpeä tai epäonnistuminen.
Se on työsuhde jossa TYÖNANTAJA saa tukea palkanmaksuun.
No niinpä, jos nyt on pakko löytää joku syy tai taho tuntea alemmuutta niin olkoon se työnantaja joka ei kykene maksamaan työntekijöilleen kelvollista palkkaa ilman tukea.
Tai halua kun on ahne
Totta. Fiksumpi työnantaja ei ota pitkäaikaistyötöntä tai nuorta palkkatuella, vaan jonkun osaavan, joka tuottaa palkkansa verran työsuhteen alusta alkaen.
Olen näitä yrittäjiä nähnyt ketkä käyttää systeemiä hyväkseen. Työt on niin helppoja että niitä tekee kuka vaan mutta yrittäjä ei halua palkata täydellä palkalla kun haluaa itse enemmän. Kauhea itku ettei ole rahaa ja firma tekee hyvää tulosta. Ei tajua, että Googlelle löytää kuka tahansa taloustiedot heti.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuellahan voi päästä ihan normipalkattuun työhönkin. Työntekijälle normaali kk-palkka, työnantaja saa palkkauskustannuksiin tukea. Mikset ap mennyt tällaiseen?
Palkkatuella pääsee VAIN normipalkattuun työhön. Työnantajan on nimenomaan maksettava tesin mukaista palkkaa saadakseen palkkatuen. Tai jollei tesiä ole niin tavanomainen ja kohtuullinen palkka kyseisestä työstä.
Sellaiseenhan ap on mennyt. Työsuhde on kyllä osa-aikainen mutta soviteltua päivärahaa voi myös saada.
Rohkeasti vain. Itsekin olen menossa palkkatukityöhön 38-vuotiaana.
Voihan se paikka olla hyväkin. Lisäksi palkkatukityön aikana voit etsiskellä koko ajan muutakin työtä - tätähän itse asiassa suositellaankin.
Itsen olin myös 40+, kun pääsin palkkatuettuun duuniin. Ja nimenomaan pääsin, koska itse kysyin tätä mahdollisuutta työkkäristä (3v työttömyyttä takana). Siellä jeesattiin alkuun ja kerrottiin mihin kaikkeen tukeen minulla on mahdollisuus. Hain itse palkkatuetun työpaikan. Palkkatuettuna olin 2v, jonka jälkeen jatkoin ihan normi työntekijä.
Palkkatuen loppumisesta palkkani hieman tippui, mutta se ei ollut ongelma. Mulla oli töitä. Ja taas pienemmät tulot = pienemmät verot.
3v kotona työttömänä oli kauheeta. En pysty vain olemaan. Olihan sitä toki kaikenlaista puumaa, mutta työttömänä oleminen ei todellakaan olen mun juttu.
"Kyllä se työnantaja kykenee maksamaan palkkaa, mutta tuki onkin siksi, että työntekijässä on jokin puute, jonka vuoksi työpanos ei ole samanlainen kuin olisi osaavalla työntekijällä."
Ihan tosi ja kokemusta on vai? Olin palkkatuella työpaikassa, jossa olin työssäni pätevin ja kokenein kahdeksan hengen tiimissä. Hyvin kelpasivat tietoni ja taitoni työnantajalle sekä työkavereille. Puutteekseni voi joku kuvitella iän, mutta ei se estänyt minua olemasta tiimin ahkerin ja tuottoisin.
Yleistäminen ja ihmisten mollaaminen on pelottavan yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se paljon parempi kuin kuntouttavaan työtoimintaan tai työkokeiluun joutuminen.
Kuitenkin ihan oikea työsuhde.
Olin työkokeilussa kahdessa eri yrityksessä viiden syöpähoitovuoden jälkeen. En pitänyt tilannetta nöyryyttävänä, koska olin heikossa kunnossa rankkojen hoitojen vuoksi.
N 50
Aina löytyy tapauksia joihin yleistykset eivät sovi. En tarkoittanut loukata sinua, olen pahoillani jos niin tein.
Pointtini oli että jos terve, kaikin puolin "normaali" ihminen pääsee palkkatuella työsuhteeseen on se tietenkin (tulojen, lomien, cv:n, ..) parempi kuin olla ilmaistyöntekijänä jossain ilman että voi edes käyttää sitä hyödyksi työnhaussa.
Tuossa iässä pitäisi tienata hyvin ja olla omaisuutta. Ei mene hyvin Suomen asiat.
Sanoisin että teitä on petetty. Minulla menee hyvin. Olen 63-vuotias ja eläkkeellä. Löytyy omaisuutta ja pitkä työhistoria ja työelämää on ikävä.
Miten teidän ikäisille kävi noin huonosti? Ettekö osaneet aikoinaan äänestää oikeita puolueita, jotka olisivat pitäneet puolianne.
Mielestäni teitä on huijattu ja kun katselen lapseni elämää nyt, niin kyllähän nuoria on kusetettu.
Ette te tule saamaan ikinä samoja hienouksia kuin minä sain.
Ajatelkaapa että olen saanut palkallisia lomia ja muita hauskoja etuja, joista oma lapseni ei osaa edes uneksia. Ajatelkaapa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se paljon parempi kuin kuntouttavaan työtoimintaan tai työkokeiluun joutuminen.
Kuitenkin ihan oikea työsuhde.
Olin työkokeilussa kahdessa eri yrityksessä viiden syöpähoitovuoden jälkeen. En pitänyt tilannetta nöyryyttävänä, koska olin heikossa kunnossa rankkojen hoitojen vuoksi.
N 50
Tuossa ei puhuttu nöyryytyksestä mitään. Eiköhän se ollut suora vastaus ap:n kysymykseen onko palkkatuki tyhjää parempi. Ja tosiasia on että jos voimat riittävät niin palkkatukityö on parempi vaihtoehto kuin mainitut "työllistymistä tukevat" toiminnot.
Mutta onnittelut jos hoidot ja sairaus ovat nyt takanapäin, iloa ja kaikkea hyvää sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinpä, jos nyt on pakko löytää joku syy tai taho tuntea alemmuutta niin olkoon se työnantaja joka ei kykene maksamaan työntekijöilleen kelvollista palkkaa ilman tukea.
Kyllä se työnantaja kykenee maksamaan palkkaa, mutta tuki onkin siksi, että työntekijässä on jokin puute, jonka vuoksi työpanos ei ole samanlainen kuin olisi osaavalla työntekijällä.
Että kehtaatkin. Miksi sitten nämä palkkatukityöntekijät antavat/joutuvat antamaan ihan yhtä tasokkaan työpanoksen kuin ne mielestäsi osaavat tekijät?
Ei heissä ole mitään puutetta (toki poikkeuksiakin löytyy), työttömyys, edes pitkäaikainen sellainen ei tee ihmisestä vajaata tai viallista.
No miksi palkkatuesta sanotaan näin "Palkkatuki on taloudellinen tuki, jota TE-toimisto voi myöntää työnantajalle työttömän työnhakijan palkkauskustannuksiin.
Palkkatuetun tuen tarkoituksena on edistää työnhakijan työllistymistä avoimille työmarkkinoille silloin, kun hänellä on puutteita ammatillisessa osaamisessa tai tehtävissä selviytymiseen vaikuttava vamma tai sairaus. Vaikka palkkatuki myönnetään ja maksetaan työnantajalle, tuen myöntäminen lähtee aina työttömän työnhakijan palvelutarpeesta"
Vierailija kirjoitti:
Miten teidän ikäisille kävi noin huonosti? Ettekö osaneet aikoinaan äänestää oikeita puolueita, jotka olisivat pitäneet puolianne.
No voit varmasti näin anonymiteetin suojista kertoa, mitä nuo sinun ihmepuolueesi sitten ovat?
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä se työnantaja kykenee maksamaan palkkaa, mutta tuki onkin siksi, että työntekijässä on jokin puute, jonka vuoksi työpanos ei ole samanlainen kuin olisi osaavalla työntekijällä."
Ihan tosi ja kokemusta on vai? Olin palkkatuella työpaikassa, jossa olin työssäni pätevin ja kokenein kahdeksan hengen tiimissä. Hyvin kelpasivat tietoni ja taitoni työnantajalle sekä työkavereille. Puutteekseni voi joku kuvitella iän, mutta ei se estänyt minua olemasta tiimin ahkerin ja tuottoisin.
Yleistäminen ja ihmisten mollaaminen on pelottavan yleistä.
Sait TESsin mukaista palkkaa, eikös? Silloin on tarkoitus tehdä töitä ihan samalla tavalla kuin muutkin, vaikka palkkatukea työnantajalle maksetaankin.
Palkkatuen ehtona on lain mukaan, että työntekijällä on puutteita ammatillisessa osaamisessa tai tehtävien suoriutumiseen vaikuttava vamma tai sairaus. Pelkkä työttömyys ei riitä.
Miksi sinun pitää tehdä töitä? Eihän Suomessa kaikkien naisten pidä tehdä palkkatyötä. Maahanmuuttajanaiset eivät tee, eikä muidenkaan pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voit varmasti näin anonymiteetin suojista kertoa, mitä nuo sinun ihmepuolueesi sitten ovat?
Iästä voi päätellä paljon ja sitten siitä mitkä puolueet ovat hääränneet viimeaikoina 90-luvulta asti.
Sanoisin kyllä että vika löytyy siitä mitä ihmettä ihmiset ovat ajatelleet 90-luvulta asti näihin päiviin ja kuinka pitkään he vielä jaksavat uskoa että nykyiset puolueet ovat työväenluokan puolella?
80-luvun alussa oli asiat kunnossa ja enää olisi pitänyt ylläpitää asioiden kuntoa, vaan 80-luvun lopulla alettiin romuttaa kaikkea hienoa mitä oli saatu aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai halua kun on ahne
Totta. Fiksumpi työnantaja ei ota pitkäaikaistyötöntä tai nuorta palkkatuella, vaan jonkun osaavan, joka tuottaa palkkansa verran työsuhteen alusta alkaen.
Hyvin on hallituksen ja median propaganda uponnut. Missä itsenäinen ajattelu ja kriittisyys annettua informaatiota kohtaan? Vai onko sinussa jokin mentaalinen/kognitiivinen puute?
No jos on väärin palkata työtön palkkatuella ja on väärin palkata osaava työntekijä ilman palkkatukea, niin mikä sitten on se oikea vaihtoehto? Palkkatukilainen saa ihan TESsin mukaisen palkan samoin kuin se, joka on töissä ilman palkkatukea.
Se on muuten jännä kun niillä jotka ovat nyt eläkkeellä on melkoisesti omaisuutta.
Pitäisikö sitä alkaa jakamaan köyhemmille. Tuli vaan mieleen, kun tuntuu että tosiaan nuorempia on vedätetty pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et mennyt normaaliin työhön? Siivoamaan, kaupan kassalle tai raksalle pääsee aina.
Aivan! Kun minä olin nuori eikä pomoni suostunut nostamaan palkkaani, niin minäpä marssin naapurifirmaan töihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se työnantaja kykenee maksamaan palkkaa, mutta tuki onkin siksi, että työntekijässä on jokin puute, jonka vuoksi työpanos ei ole samanlainen kuin olisi osaavalla työntekijällä.
Työnantajalla on niin huono bisnes ettei pysy ilman tukiaisia hengissä.
No silloin kannattaa palkata vain osaajia, ei yhtäkään pitkäaikaistyötöntä,joka haastattelussa inttää, että kyllä hän osaa. Jääkööt työttömäksi, kyllä työnantajalla on varaa maksaa osaavalle työntekijälle, joten miksi ottaa heikommin osaavat palkkatuella. Palkkaahan molemmille pitää maksaa yhtä paljon, joten työnantajallekin parempi vaihtoehto on palkkatueton.
Otetaanko nuoria palkkatuki töihin? Itsellä on hyvin pieni työhistoria ja nyt en meinaa enää löytää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleistäminen ja ihmisten mollaaminen on pelottavan yleistä.Sait TESsin mukaista palkkaa, eikös? Silloin on tarkoitus tehdä töitä ihan samalla tavalla kuin muutkin, vaikka palkkatukea työnantajalle maksetaankin.
Palkkatuen ehtona on lain mukaan, että työntekijällä on puutteita ammatillisessa osaamisessa tai tehtävien suoriutumiseen vaikuttava vamma tai sairaus. Pelkkä työttömyys ei riitä.
Lukekoon laissa mitä tahansa, käytännössä pelkkä työttömyys riittää tuohon. Kuten myös kuntouttavaan työtoimintaan laittamiseen (kunnan sakkojen maksun välttämisen takia).
Valtaosassa ihmisissä tai heidän osaamisessaan ei ole mitään vikaa tai puutteita, nyt työttömiä on vain niin paljon että väärinkäytöksiä tapahtuu ja paljon. Työttömän on pakko suostua jos vaihtoehtona on karenssi.
Hallitus on siunannut tämän lain rikkomisen ja jopa vaatii sitä.
N 50