Tammikuiset!! oletteko jo päässeet tiettyyn päivärytmiin?
Meillä mennään vielä ihan miten sattuu. Yöt poika nukkuu hyvin, syö kerran, monesti ei enää sitäkään. Öisin nukkuu noin 7-8h ja ylös joka aamu noin 5.30-6.30 välillä. Siihen se meidän säännöllisyys sitten loppuukin.
Päivällä hän nukkuu ihan miten sattuu ja nukkumaan laittaminen on lähes joka kerta kauheaa itkua. Kuitenkaan hän ei jaksa olla iloinen ja pirteä jos annan valvoa yli 2h..Kovasti olen odottanut että päivään jonkinlaista järjestystä alkaisi löytymään mutta ei,j oka päivä on erilainen vaikka poika herääkin jotakuinkin samaan aikaan...olen yrittänyt parin tunnin välein nukuttaa kun hieroo silmiä mutta en viitsi huudattaa 45 minuuttia vaan otan ylös jos ei millään uni tule..teenkö väärin? Miten teillä muilla? joko jonkinlaista rytmiä? miloin on tullut?mielelläni kuulisin teidän päiväjärjestyksistä..
neuvolassakin sanottiin että jonkinmoista rytmiä olisi hyvä jo olla..no, milläs sitä rytmitetään kun toinen ei vaan nuku...
Kommentit (5)
Tyttö (3,5 kk) herää klo 6-7.30 (nyt kipeänä nukkunut vähän pidempäänkin) ja aamuhommien jälkeen eli n. 1 h heräämisen jälkeen pistän sitteriin, johon nukahtaa jonkin ajan päästä puoleksi tunniksi. Torkuilta heräämisestä n. tunnin päästä lähdemme vaunujen kanssa ulos, ja niissä nukkuu (kävellä pitää aluksi mahd. kauan!) 2-3 h, nykyisin yleensä vain 2 h. Tärkeää on, että syötän juuri ennen lähtöä ja ettei ole liian kuuma vaunuissa. Iltapäivällä uudet päikkärit alkaa n. 1,5 tuntia edellisestä heräämisestä, ne nukutaan makuuhuoneen sängyllä ja olen itse vieressä nukuttamassa. Ne kestää n. puoli tuntia. Illansuussa mahdollisesti vielä yhdet puolen tunnin unet sängyllä, ei läheskään aina uni tule, enkä minäkään silloin väkisin nukuta. Iltaunille klo 20 maissa, toisinaan nukuttaminen kestää pidempään, mutta laulelen ja soitan soittorasiaa. Nykyisin tosin näyttää siltä, että valvoisi ehkä vähän myöhempään kuin kahdeksaan. Yöllä syö 2-4 kertaa edelleen. Aika vakioksi on menneet nämä kuviot meillä. Syökö vauvasi tuttia? Meillä tyttö ei nukahda oikeastaan ikinä ilman sitä, sylkee kyllä sen pois, kun pääsee kunnon uneen.
Meillä poika melkein 4kk. Aamulla noustaan ylös klo.9-10. Muutama tunti leikitään ja syömisen jälkeen lähdetään ulos. Päiväunet vaunuissa vaihtelee 1-3h. Sitten taas syödään ja leikitään, minkä jälkeen poika nukkuu sisällä sängyssä lyhyemmät unet. Nostan hänet leikkimatolta syliin, kun alkaa kitisemään ja vähän aikaa hyssyttelen ja laitan sänkyyn. Illalla sitten vielä yhdet nokoset ulkona vaunuissa.
Meillä syödään myös tuttia ja jos poika meinaa herätä heti uniltaan vaunuissa ollesaan laitan tutin takaisin suuhun ja heiluttelen vaunuja vähän aikaa, jolloin nukahtaa uudelleen.
Illalla nukkumaan klo.22, syömään herätään klo.5-6 ja klo.7-8. Öihin olen itse tosi tyytyväinen.
Näin siis yleensä. Välillä jos ollaan poissa kotoa otetaan lyhyitä torkkuja pitkin päivää. Tänään taas nukkui aamupäivällä vaunuissa, heräsi ja söi ja nukahti samantien uudelleen ja on edeleen niillä unillaan. Taitaa poikaa väsyttää, kun kahtena päivänä ollaan oltu reissussa.
Meillekin kaikki hoki, että " kyllähän sitä rytmiä ois hyvä rueta löytymään" mielestäni tosi varhain. Meillä tyttö ei kuitenkaan rytmeihin taipunut (nukkui todella lyhyitä päikkäreitä jne.) . Nyt tyttö on 1-vuotias ja rytmi on löytynyt eli yhdet päiväunet ja selkeät ruoka-ajat. Minusta tuntuu, että meillä rytmi alkoi hahmottua vasta, kun kiinteitä meni hyvin (kun lopetin imetyksen vähän ennen kuin tyttö täytti vuoden). Ja nyt kun tuota " vauvavuotta" mietin huomaan, että muutenkin asiat muuttuvat ekan vuoden aikana tosi nopeaan: nekin joilla se rytmi löytyi varhain sanoivat, että se kuitenkin muuttui aika tiuhaan... Ja itse aloin sitten lopulta (kun hyväksyin, ettei meidän neiti nyt millään rytmillä elä) nauttia siitä, että saatoin mennä mihin vain milloin vain eikä tarvinnut pitää kiinni tiukoista rytmeistä. Tiedön että asia voi tällä hetkellä ahdistaa sinua paljon, mutta uskothan minua kun sanon, että kyllä se rytmi sieltä hiljalleen löytyy.
toivottavasti ymmärsit pointtini, on hiukan huono hetki kirjoittaa, kun tuo nykyään niin rytmintarkka neiti vaatii iltapuuroaan : )
Piti vielä sanoa, että muutenkin noita " olisi hyvä" -kommentteja tulee mielestäni ihan liikaa. Meille esim. sanottiin, että olisi hyvä, jos vauva nukkuisi pitkät päiväunet. Olisihan se minustakin kiva ollut... Ja kun sanoin, ettei vaan nuku niin kommenttina tuli, että " laita vaunuihin nukkumaan" . Ja kun just sinne meidän tyttöä ei saanut ollenkaan nukkumaan. Eli patenttiratkaisuja ei ole. Jos olisi niin kylläpäs tämä koko touhu olisi kovin helppoa, eikö.
Meillä rytmi löytyi melko vaivattomasti, ens alkuun neiti ei meinannu nukkua päiväunia siis n.3vko ikäsenä mutta sitten se alkoi nukkuun kun vaan pakkasin sen vaunuihin ja uloskäveleen ja sit parvekkeelle jatkaan jos ei kauheita pakkasia ollu, no nyt nukkuu jo hyvinki päikkärit parhaimmillaan kahet=) nukahtaa illalla 20-21 ja herää aamulla aika tarkkaan 6 syömään sit takas nukkuun ja herää 8-9, 10-11 lähetään ulos käveleen ja nukkuu silloin 3-4 tutnia, nykyään enee melkein kyllä 3 sit heräilee 13-14 ja jos nukkuu viä niin melkein se on siinä 16-17 nukkuu max tunnin melki vaan puoltuntia.
On ihan vastasyntyneestä asti nukkunu pitkiä öitä, neuvolassaki sitä ihmetteli, koska on kuitenki rintamaidolla.