Miksi jouluna jäädään yökylään?
Asutaan miehen kotitalossa ja meillä on pieni lapsi.
Miehen vanhemmat ja sisko perheineen ovat tulossa viettämään joulua meille. Siskon perhe asuu puolen tunnin ajomatkan päässä, mutta aikovat jäädä 2-3 yöksi. Näin ovat tehneet joka vuosi, myös silloin kun miehen vanhemmat vielä asuivat talossa.
Onhan täällä tilaa ja vapaita huoneita, mutta ihmettelen silti, miksi pitää jäädä yökylään, kun oma kotikaan ei ole kovin kaukana? No pystyy sitten viinittelemään. Ehkä ydyllisempää olla täällä, kuin rivitaloasunnossa kaupungissa. Olen vähän introvertti, joten koen usean päivän yhdessäolon melko haastavaksi, vaikka en näytä sitä ulospäin ja pidän miehen siskon perhettä mukavana.
Kommentit (37)
En tajua, miksette ole jo ajoissa keskustelleet asiasta miehesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos minulle sanottaisiin, että yksi yö riittää, niin loukkaantuisin. Olenhan olettanut olevani tervetullut, kun ei aiemmin ole muuta sovittu.
Samaa mieltä kuitenkin siitä, että ei ole järkeä lyhyen matkan takaa yöpyä.
No ehkä pitää pyytää miestä sanomaan ensi vuonna, jos eivät itse tajua ennen sitä. Oma veli voi varmaan helpommin sanoa suoraan, ilman että loukkaannutaan.
ap
On sitä ihmisillä ongelmat ja niitä riittää niin kauan kuin ei saa suutaan auki.
Vierailija kirjoitti:
Joulu ei ole ollut päällimmäisenä mielessä syksyllä, kun lapsikin on ihan pieni ja ajatukset siinä. Enkä ole mikään joulufriikki. Marraskuussa mies sitten sivulauseessa ilmoitti, että sisko oli kysynyt, että onko tulla ja viettää joulu kuten ennenkin ja mies oli vastannut, että tottahan toki.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua niin hyvin. Olen itse introvertti ja joudun perinteiden vuoksi järkkäämään joulun sukulaispariskunnalle joka tulee yökylään pariksi yöksi. Alkoholia tissuttelemalla kestän sitten paitsi sen etten saa rauhaa edes omille ajatuksille, niin myös sen, että kukaan, ei myöskään oma mies, ei auta yhtään sen rumban kanssa mikä tulee useamman päivän ruokatarjoiluista ja niiden jälkitöistä.- Voin jo masentuneena kuvitella miten tämä miehen sisko (vierasperheen äiti) istuu viinilasi kädessä tyytyväisen näköisenä juoruamassa, kun minä hinkkaan kattiloita ja patoja, pyyhin roskia pöydiltä, imuroin rikkaimurilla jne... 8 henkeä kyllä syö ja juo, mutta vain minä teen mitään jotta se ruoka ja juoma ilmestyy nenän eteen.
En ymmärrä ollenkaan,että sinä itse teet kaikki ruokahommat ym siivoukset itse.Ovatko nämä 3 muuta aikuista "kädettämiä ja aivottomia" , vai teetkö marttyyrinä sinä kaiken yksin.
Minä ainakin pyytäisin sukulaisrouvaa laittamaan yhdessä kaikki ateriat ja kattamaan pöydät.Sen jälkeen ilmottaisin reippaasti miehille ,että siivotkaapa pöytä ja hoitakaa tiskit( koneella tai ilman). Pedit saisivat vieraat pedata myös itse.
Eri asia on ,jos teidän perhe menee heidän luo yökylään ja passattavaksi esim vappuna ,silloinhan se on valittu perinne ,josta ei voi napista.
Puolustus ei ole se ,että näin on aina tehty.Tapoja voi muuttaa. Aivan ilmoitusluontoinen aisahan tuo on ja hymyssäsuin. Edessä pitää olla yhtä rehellinen ,kuin täällä vauvapalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinua niin hyvin. Olen itse introvertti ja joudun perinteiden vuoksi järkkäämään joulun sukulaispariskunnalle joka tulee yökylään pariksi yöksi. Alkoholia tissuttelemalla kestän sitten paitsi sen etten saa rauhaa edes omille ajatuksille, niin myös sen, että kukaan, ei myöskään oma mies, ei auta yhtään sen rumban kanssa mikä tulee useamman päivän ruokatarjoiluista ja niiden jälkitöistä.- Voin jo masentuneena kuvitella miten tämä miehen sisko (vierasperheen äiti) istuu viinilasi kädessä tyytyväisen näköisenä juoruamassa, kun minä hinkkaan kattiloita ja patoja, pyyhin roskia pöydiltä, imuroin rikkaimurilla jne... 8 henkeä kyllä syö ja juo, mutta vain minä teen mitään jotta se ruoka ja juoma ilmestyy nenän eteen.
Miksi teet kaiken? Kuka sua pakottaa, pyssylläkö uhkaa? Jätät roskat siihen etkä ota sitä rikkaimuria käteesi. Jos jotain haitaa ne roskat niin osaa varmasti tehdä itsekin asialle jotain. Ota rennosti kuten kälysikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu ei ole ollut päällimmäisenä mielessä syksyllä, kun lapsikin on ihan pieni ja ajatukset siinä. Enkä ole mikään joulufriikki. Marraskuussa mies sitten sivulauseessa ilmoitti, että sisko oli kysynyt, että onko tulla ja viettää joulu kuten ennenkin ja mies oli vastannut, että tottahan toki.
Ap
Silloin järkevä ihminen olisi vastannut, että nyt meni mönkään. Soita ja korjaa asia. Minulle ei käy. Kylään voi tulla käymään muttei asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä ikävää! Meillä minun ei onneksi tarvitse passata kovin paljoa ainakaan vielä, kun miehen vanhemmatkin tekevät paljon, mistä olen hyvin kiitollinen. Ja tuohan tuo sisko valmiita kaloja ja juomia. Vähän pelkään, että kun miehen vanhemmille tulee lisää ikää, siirtyy heidän tehtävät meille, jos tällaista jouluperinnettä jatketaan..
Ap
Jossain vaiheessa niitä perinteitäkin on pakko muuttaa kun sukupolvet vaihtuu. Jos isovanhemmat ovat isännöineet perinnejouluja, ja heistä aika jättää, on ehkä aika jokaisen lapsen jolla on jo omia lapsia, aloittaa se oma perinne, jostain ne isovanhemmatkin ovat aloittaneet. Eihän sinne samaan taloon voi koko suku kokoontua ikuisesti niin että siellä on lopuksi kymmeniä ihmisiä kun lapsenlapsetkin perustaa perheitä. Alunperin jos on ollut kolme lasta, sitten on tullut heille perheet, puoliso ja kaksi lasta, on porukkaa jo isovanhemmat, kuusi muuta aikuista ja kuusi lasta eli yhteensä 14 henkeä, jos ne kuusi lasta saa vielä puolisot ja kaksi lasta on porukkaa jo 30 vaikka isovanhemmat on jo kuolleet.
En kyllä ymmärrä millään miksi joku jolla on koti lähes naapurissa jää useammaksi yöksi toisen kotiin, eihän sitä montaa päivää viinaakaan vedetä, eikö oikeasti se yksi ilta riitä?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä millään miksi joku jolla on koti lähes naapurissa jää useammaksi yöksi toisen kotiin, eihän sitä montaa päivää viinaakaan vedetä, eikö oikeasti se yksi ilta riitä?
Tätä minäkin ihmettelen. Ja kun ne viini- ja muut alkoholimäärät ovat melko pieniä. Lasi tai pari aterialla. Jos toinen aikuisista jättää siihen yhteen lasiin, voi ihan hyvin ajaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Taidan tehdä niin, että lähden lapsen kanssa jo joulupäivänä vanhemmilleni ja vietän siellä tapania edeltävän yön. Alun perin tarkoituksena oli, että mennään koko perheen kanssa tapanina, mutta tällöin visiitti jää lyhyeksi, mikä harmittaa omia vanhempianikin. Mies saa sitten tulla tapanina perässä.
Mutta onko tämä nyt sitten miehen siskon perheen kannalta loukkaavaa? Tarkoituksenani ei ole näyttää mieltä, haluan vaan "omaa rauhaa" ja omien vanhempien kanssa se nyt vaan onnistuu paremmin. Pärjäävät kyllä talossa, onhan se miehen siskon vanha koti, mies on siellä ja yhdessä hankittua ruokaa on kaapissa yllin kyllin. Ja miehen vanhemmat saapuvat paikalle aina päiväsaikaan.
ap
Ei ole, jos selität asian tosiaan noin ja käyttäydyt muuten tuon aaton ja joulupäivän aamun normaalin ystävällisesti, etkä osoita mieltä. Varmasti ymmärtävät, että haluat oman sukusikin kanssa viettää aikaa.
Ehkä siinä käy niin, että lapsenne huutaa jouluyön. Eipä tule yövieraita sitten ensi vuonna. ;)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä siinä käy niin, että lapsenne huutaa jouluyön. Eipä tule yövieraita sitten ensi vuonna. ;)
Hyvinkin mahdollista. On tosiaan vielä sen verran pieni, että yöherätyksiä tulee ja välillä äänekkäämpiä.
Ap
Meillä joulunviettäjät yöpyvät aatosta tapaniin, vaikka asuvat vartin taksimatkan päässä. Ruokaa tulee varattua niin paljon, että on hyvä kun on porukkaa syömässä. Turhaan he sitten varaisivat joulupäiväksi jouluruuat.
Todellakin erikseen vannotan miestä ettei kutsu ketään kylään. Muulloinkin ehtii nähdä vieraita. Olin varmaan yli nelikymppinen kun ensi kertaa näin Roomasta tulevan messun, vaikken uskovainen olekaan niin telkastakin voi tulla jotain kaunista ja herkkää, kaiken maailman älämölyä ja hässäkkää on jouluisin ehtinyt kokea, rasittavia vierailuja ym. No thanks anymore.
Toki puhun miehen kanssan ensin. Täysimetän vielä, joten ei tunnu kovin realistiselta vaihtoehdolta jättää vauvaa miehen ja tämän sukulaisten kanssa yöksi. Olisihan se mahdollista, mutta varmaan kaikkien kannalta helpompi, jos lapsi kulkee mukanani.