Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jouluna jäädään yökylään?

Vierailija
19.12.2018 |

Asutaan miehen kotitalossa ja meillä on pieni lapsi.

Miehen vanhemmat ja sisko perheineen ovat tulossa viettämään joulua meille. Siskon perhe asuu puolen tunnin ajomatkan päässä, mutta aikovat jäädä 2-3 yöksi. Näin ovat tehneet joka vuosi, myös silloin kun miehen vanhemmat vielä asuivat talossa.

Onhan täällä tilaa ja vapaita huoneita, mutta ihmettelen silti, miksi pitää jäädä yökylään, kun oma kotikaan ei ole kovin kaukana? No pystyy sitten viinittelemään. Ehkä ydyllisempää olla täällä, kuin rivitaloasunnossa kaupungissa. Olen vähän introvertti, joten koen usean päivän yhdessäolon melko haastavaksi, vaikka en näytä sitä ulospäin ja pidän miehen siskon perhettä mukavana.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan kertoa heille, että ovat tervetulleita mutta toivoisitte heidän menevän yöksi kotiin.

Vierailija
2/37 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro heille, että yksi yö riittää. Jokainen saa jotakin - vieraat yökyläilyn ja te omaa rauhaa muiksi joulupäiviksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan kertoa heille, että ovat tervetulleita mutta toivoisitte heidän menevän yöksi kotiin.

Sisko oli kysynyt mieheltä jo joskus pari kuukautta sitten, että onhan ok tulla. Ja mies siihen, että totta kai. En kai minä sitten ala perinnettä rikkomaan.. Onhan tuo sisko ollut minulle kovin mukava. Sanoin asiasta miehelle, ja hänen mukaansa kestän kyllä pari päivää. Nyt siis ensimmäinen joulu, kun asumme täällä vakituiseen.

ap

Vierailija
4/37 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän tuossa tullut jo ne syyt. Ei tarvitse etukäteen miettiä, kumpi ajaa, ja laskeskella, että jos nyt otan lasin glögiä ja ruoalla lasin viiniä, niin klo 21 voin lähteä turvallisesti rattiin, jos olen arvioinut oikein. Ei tarvitse ajaa pimeässä ja kenties liukkaalla väsyneenä. On tunnelmallisempaa omakotitalossa, puhumattakana perinteistä, jotka monelle ovat tärkeitä - kun on aina joulut näin vietetty, voi olla iso kynnys muuttaa perinnet "vain" siksi, että vanhempien sijaan se kotitalo on nyt teidän kotinne. Ehkä myös ajatus siitä, että jos kuitenkin halutaan viettää kaikki päivät yhdessä syöden, on "turhaa" ajella edestakaisin. Mutta keskustele asiasta: ensin miehesi kanssa ja sitten yhdessä juttelette muun suvun kanssa. Voisiko kompromissi esim. olla, että jäisivät vain yhdeksi yöksi, että sinulle jäisi edes hetki omaa rauhaa, mutta ihan kaikista perinteistä ei heti luovuttaisi?

Vierailija
5/37 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä 1yön jälkeen vieraat pihalle.

Vierailija
6/37 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan tehdä niin, että lähden lapsen kanssa jo joulupäivänä vanhemmilleni ja vietän siellä tapania edeltävän yön. Alun perin tarkoituksena oli, että mennään koko perheen kanssa tapanina, mutta tällöin visiitti jää lyhyeksi, mikä harmittaa omia vanhempianikin. Mies saa sitten tulla tapanina perässä.

Mutta onko tämä nyt sitten miehen siskon perheen kannalta loukkaavaa? Tarkoituksenani ei ole näyttää mieltä, haluan vaan "omaa rauhaa" ja omien vanhempien kanssa se nyt vaan onnistuu paremmin. Pärjäävät kyllä talossa, onhan se miehen siskon vanha koti, mies on siellä ja yhdessä hankittua ruokaa on kaapissa yllin kyllin. Ja miehen vanhemmat saapuvat paikalle aina päiväsaikaan.

ap

Vierailija
7/37 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin teillä ei saisi olla öitä mutta toki sinä saat mennä ja olla lapsuuden kodissa yökylässä. Entäs jos sinun vanhempasi ihmettelee samaa että miksi jäät nurkkiin haisemaan?

Mutta koti on sinun ja miehesi yhteinen joten päätökset tehdään yhdessä. Miehesi olisi pitänyt kysyä sinultakin onko vieraat ok jos ovat monta yötä. Ensi jouluna sitten ovat sen yhden yön niin on kiva kompromissi kaikille.

Toki voit lähteä omille porukoille koska haluat jos se on ok sinun miehellesi...vain te 2 päätätte kuinka joulut teillä vietetään...ei ne vieraat.

Vierailija
8/37 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin teillä ei saisi olla öitä mutta toki sinä saat mennä ja olla lapsuuden kodissa yökylässä. Entäs jos sinun vanhempasi ihmettelee samaa että miksi jäät nurkkiin haisemaan?

Mutta koti on sinun ja miehesi yhteinen joten päätökset tehdään yhdessä. Miehesi olisi pitänyt kysyä sinultakin onko vieraat ok jos ovat monta yötä. Ensi jouluna sitten ovat sen yhden yön niin on kiva kompromissi kaikille.

Toki voit lähteä omille porukoille koska haluat jos se on ok sinun miehellesi...vain te 2 päätätte kuinka joulut teillä vietetään...ei ne vieraat.

No omalla kohdallani vanhemmat ovat erityisesti sanoneet, että olisi kiva jos jäisimme lapsen kanssa myös yöksi, niin olisi paremmin aikaa yhdessä ja voisivat osallistua ilta- ja aamutoimiimme.

Pitää keskustella miehen kanssa ensi joulun tilanteesta hyvissä ajoin etukäteen. Tällä kertaa minulta ei kysytty mielipidettä, oletettiin vaan, että toki on ok. Eihän minun tarvitse heitä edes erityisemmin passata, kun valmistelut tehdään yhdessä.

Vierailija
9/37 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet introvertti, niin yritä löytää joku hetki jouluillasta, jolloin pääsisit vaikka itseksesi kävelylle, makkariin päikkäreille tms. Jos ovat järkeviä ihmisiä niin tajuavat kyllä kun selität, että tarvitset pienen oman lepotauon tämän kaiken joulustressin jälkeen.

Vierailija
10/37 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska te mahdollistatte sen.

Vierailija
11/37 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni jää sukulaisensa luo yöksi siksi, että heillä on tapana juoda jouluaterialla viiniä ja sen jälkeen pelailevat lautapelejä myöhään yöhön, jonka jälkeen voivat vielä ottaa yöpalaa. Itse jään vanhempani luo yöksi siksi, että matkustan hänen luokseen nimenomaan pitääkseni hänelle seuraa joulupyhien yli ja huolehtiakseni hänestä.

Tämä vastauksena otsikon kysymykseen.

Yhteisistä jouluvieraista, kuten kaikista muistakin vieraista, pitää kyllä omasta mielestäni keskustella aina etukäteen. Minusta voit oikein hyvin lähteä jo joulupäivänä omille vanhemmillesi.

Vierailija
12/37 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisko oli kysynyt mieheltä jo joskus pari kuukautta sitten, että onhan ok tulla. Ja mies siihen, että totta kai. En kai minä sitten ala perinnettä rikkomaan.. Onhan tuo sisko ollut minulle kovin mukava. Sanoin asiasta miehelle, ja hänen mukaansa kestän kyllä pari päivää. Nyt siis ensimmäinen joulu, kun asumme täällä vakituiseen.

ap

Siinä se sitten tulikin jo vastaus kysymykseesi.

Mukavaan joulun aikaa teille!

Vierailija
13/37 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sääntö, että vain yhden yön saavat vieraat olla, muuten kaikki väsyvät liikaa. Myös lapset ja vanhukset väsyvät vieraassa paikassa. Kenenkään etua ei palvele liika oleilu. Ja meillä on ajomatkaa 300 km.

Vierailija
14/37 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan tehdä niin, että lähden lapsen kanssa jo joulupäivänä vanhemmilleni ja vietän siellä tapania edeltävän yön. Alun perin tarkoituksena oli, että mennään koko perheen kanssa tapanina, mutta tällöin visiitti jää lyhyeksi, mikä harmittaa omia vanhempianikin. Mies saa sitten tulla tapanina perässä.

Mutta onko tämä nyt sitten miehen siskon perheen kannalta loukkaavaa? Tarkoituksenani ei ole näyttää mieltä, haluan vaan "omaa rauhaa" ja omien vanhempien kanssa se nyt vaan onnistuu paremmin. Pärjäävät kyllä talossa, onhan se miehen siskon vanha koti, mies on siellä ja yhdessä hankittua ruokaa on kaapissa yllin kyllin. Ja miehen vanhemmat saapuvat paikalle aina päiväsaikaan.

ap

Sinä olet jo ihan iso tyttö ja saat tehdä niin kuin parhaaksi katsot. Toki lasta et voi omia automaattisesti itsellsesi ja ottaa mukaan vaan tästä sinun tulee keskustella ensin miehen kanssa.

Vierailija
15/37 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua niin hyvin. Olen itse introvertti ja joudun perinteiden vuoksi järkkäämään joulun sukulaispariskunnalle joka tulee yökylään pariksi yöksi. Alkoholia tissuttelemalla kestän sitten paitsi sen etten saa rauhaa edes omille ajatuksille, niin myös sen, että kukaan, ei myöskään oma mies, ei auta yhtään sen rumban kanssa mikä tulee useamman päivän ruokatarjoiluista ja niiden jälkitöistä.- Voin jo masentuneena kuvitella miten tämä miehen sisko (vierasperheen äiti) istuu viinilasi kädessä tyytyväisen näköisenä juoruamassa, kun minä hinkkaan kattiloita ja patoja, pyyhin roskia pöydiltä, imuroin rikkaimurilla jne... 8 henkeä kyllä syö ja juo, mutta vain minä teen mitään jotta se ruoka ja juoma ilmestyy nenän eteen.

Vierailija
16/37 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onneksi tehdään näissä asioissa kompromisseja. Toisaalta minä myös olen sanonut kaikille suoraan tykkääväni siitä, että meillä kyläillään, mutta yövieraista en. Enkä tykkää olla vieraassa paikassa yötä. Tämä kun on selitetty kaikille ja myös se, ettei ole mitenkään henkilökohtaista, vaan koskee aivan kaikkia tuttujamme, ei kukaan oo ainakaan meille suoraan kiukustunu eikä paahottanu mieltään. En toki tiiä mktä selän takana puhutaan :D

Vierailija
17/37 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sääntö, että vain yhden yön saavat vieraat olla, muuten kaikki väsyvät liikaa. Myös lapset ja vanhukset väsyvät vieraassa paikassa. Kenenkään etua ei palvele liika oleilu. Ja meillä on ajomatkaa 300 km.

Tuo yksi yö olisikin ok. Mielestäni vieraiden tulisi se itsekin tajuta. Kolme yötä toisten kotona (jos oma koti suhteellisen lähellä) on vain liikaa, vaikka kyseessä olisi oma entinen koti. Ja onhan se eri asia olla vanhempiensa luona kuin kotonaan, kuin veljensä ja tämän vaimon.

Vierailija
18/37 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sinua niin hyvin. Olen itse introvertti ja joudun perinteiden vuoksi järkkäämään joulun sukulaispariskunnalle joka tulee yökylään pariksi yöksi. Alkoholia tissuttelemalla kestän sitten paitsi sen etten saa rauhaa edes omille ajatuksille, niin myös sen, että kukaan, ei myöskään oma mies, ei auta yhtään sen rumban kanssa mikä tulee useamman päivän ruokatarjoiluista ja niiden jälkitöistä.- Voin jo masentuneena kuvitella miten tämä miehen sisko (vierasperheen äiti) istuu viinilasi kädessä tyytyväisen näköisenä juoruamassa, kun minä hinkkaan kattiloita ja patoja, pyyhin roskia pöydiltä, imuroin rikkaimurilla jne... 8 henkeä kyllä syö ja juo, mutta vain minä teen mitään jotta se ruoka ja juoma ilmestyy nenän eteen.

Tuo on kyllä ikävää! Meillä minun ei onneksi tarvitse passata kovin paljoa ainakaan vielä, kun miehen vanhemmatkin tekevät paljon, mistä olen hyvin kiitollinen. Ja tuohan tuo sisko valmiita kaloja ja juomia. Vähän pelkään, että kun miehen vanhemmille tulee lisää ikää, siirtyy heidän tehtävät meille, jos tällaista jouluperinnettä jatketaan..

Ap

Vierailija
19/37 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulle sanottaisiin, että yksi yö riittää, niin loukkaantuisin. Olenhan olettanut olevani tervetullut, kun ei aiemmin ole muuta sovittu.

Samaa mieltä kuitenkin siitä, että ei ole järkeä lyhyen matkan takaa yöpyä.

Vierailija
20/37 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä muista tiedä, mutta meillä exäni pyysi, että kun kerran vietetään perhejoulua avioerosta huolimatta, niin voisimmeko jäädä sinne yöksi. Ja miksikäs ei - mukavaahan se on viettää koko joulu "perheen kesken". Exän isäkin tulee sinne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän