Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sekasyöjä! Tekosyysi olla osallistumatta vegaanihaasteeseen tammikuussa 2019?

Vierailija
18.12.2018 |

Miksi et pystyisi olemaan syömättä eläinperäisiä tuotteita edes sen 1kk ajan? Voisi tehdä hyvää joulunajan porsastelun jälkeen :)

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua. Pari kasvisruokapäivää viikossa riittää jatkossakin.

Vierailija
42/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raha. Syön sitä mitä saa halvalla.

Halvalla saa kyllä myös papuja ja juureksia. Mielestäni on todella kummallista, miksi liha on niin halpaa. Jos oikeasti haluttaisiin lihansyöntiä (joka on myös epäterveellistä niin suurissa määrin kun mitä ihmiset sitä nyt syövät), liha olisi paljon kalliimpaa. Tätä voisi miettiä myös ilmastonmuutoksen näkökulmasta. Voisiko esim. lihaveroa harkita, vai meneekö keskustan äänestäjillä liikaa tunteisiin? Suomessa on syöty viimeiset kaksi vuosikymmentä enemmän lihaa kuin koskaan. Ennen se oli juhlaruokaa, mikä olikin kaikin puolin järkevää. Eläimiäkin pidettiin paremmin ja kunnioitettiin enemmän.

jos vegaanihaasteeseen haluaisin osallistua, tulisi se kalliiksi. Minun pitäisi ostaa mm uudet kengät 8 vuotta käytössä olleiden nahkakenkieni tilalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halvalla saa kyllä myös papuja ja juureksia. Mielestäni on todella kummallista, miksi liha on niin halpaa. Jos oikeasti haluttaisiin lihansyöntiä (joka on myös epäterveellistä niin suurissa määrin kun mitä ihmiset sitä nyt syövät), liha olisi paljon kalliimpaa. Tätä voisi miettiä myös ilmastonmuutoksen näkökulmasta. Voisiko esim. lihaveroa harkita, vai meneekö keskustan äänestäjillä liikaa tunteisiin? Suomessa on syöty viimeiset kaksi vuosikymmentä enemmän lihaa kuin koskaan. Ennen se oli juhlaruokaa, mikä olikin kaikin puolin järkevää. Eläimiäkin pidettiin paremmin ja kunnioitettiin enemmän.

Lihavero! Todellakin! Mutta mieti mikä itku alkaisi kun ei voisi enää joka päivä ostaa oranssia possusuikaletta tai lihapullia alesta ja sitten mietitään, millä lapset ruokitaan? :´( Mielikuvitusta ei voida yhtään käyttää ja lihaa on saatava joka päivä, vaikka nakeissakin taitaa olla enemmän jauhoja kuin lihaa. 

Mutta ihan vakavasti, noista prosessoiduista einestuotteista ja leikkeleistä voisi ihan hyvin alkaa verottaakin kovempaa. Kaikesta muustakin epäterveellisestä verotetaan, miksei tästä? Miksi tämä olisi joku pyhä oikeus, että pitää saada vetää lauantaimakkaraa viikon läpi ja aiheuttaa itselleen samalla sydänveritulpan? 

Koska liha ei ole kohtuudella syötynä epäterveellistä. Kyllä sä niillä vegejutuillakin saat syötyä itsesi lihavaksi ja epäterveeksi, jos liikaa syöt.

Tuossa puhuttiinkin karrikoiden joka päiväisestä lihansyönnistä jos luit tekstiä ollenkaan. Samoin edellisessä lainatussa viestissä kukaan ei ollut lihansyöntiä kieltämässä, vaan argumentoi että liha voisi tulevaisuudessa olla juhlaruokaa. Totta kai millä tahansa ruokavaliolla saa syötyä itsensä lihavaksi, jos liikaa syö. Siitä on kuitenkin runsaasti näyttöä, että punaisen lihan syöminen (varsinkaan prosessoitujen tuotteiden kuten tuollakin sanottiin) on epäterveellistä NÄISSÄ MÄÄRIN kuin mitä ihmiset sitä keskimäärin syövät. 

Vierailija
44/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos vegaanihaasteeseen haluaisin osallistua, tulisi se kalliiksi. Minun pitäisi ostaa mm uudet kengät 8 vuotta käytössä olleiden nahkakenkieni tilalle.

Aina voi alkaa saivarrella, tai sitten osallistua ihan itselle sopivalla tavalla esim. juuri syömisen muodossa, kuten tuossa haasteessa tarkoitettiinkin. 

Vierailija
45/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää vegaanituotteista?

Vegaanituotteista? Etkö osaa itse sen verran ruokaa tehdä?

Vierailija
46/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin juuri yhteen poikaystäväni kanssa. Hän valmistaa ruuat, eikä tasan tarkkaan tee mitään vegaanista. Välillä kasvisruokaa kyllä, ja aion pyytää myös vegaanisafkoja tammikuussa, mutta en voi vaatia kun en itse kokkaa.

Kodin ulkopuolella syön pelkästään kasvisruokaa, vegaanisena jos sellainen vaihtoehto on tarjolla.

Saat vegaanisafkaa vaikka heti, kunhan alat valmistämään. Juuri tuollaisia "vegaaneja" suurin osa on, etteivät viitsi edes itse miettiä mitä raaka-aineet sisältävät.

Mutta kun en halua. On aika mahtavaa kun töistä tullessa ruoka on valmis tai vähintäänkin juuri valmistumassa. Vihaan ruoanlaittoa, enkä osaa tehdä yhtään mitään. Onneksi ei tarvitsekaan. Olen niin onnellisessa asemassa, etten todellakaan ala sohia muurahaispesää vinkumalla vegaanivaihtoehdoista. Ja kahden ihmien taloudessa olisi silkkaa hulluutta tehdä kaksi eri ruokaa päivässä.

Mä olen omasta mielestäni riittävän vege kun syön lihaa tasan yhdellä aterialla päivässä, enkä aina silloinkaan.

/8

Vierailija
47/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse asiassa jonkinlainen lihavero on tulevaisuudessa varmaan tulossa. Tietenkin toivottavasti niin, että lihan saastuttavuus eri vaiheissa on otettu huomioon. Metsästetyllä riistalla ei olisi veroa paitsi metsästysmaksut (maassa on muuten aivan h*lvetisti valkohäntäpeuroja, joita pitäisi saada kitkettyä) . Poronlihaan ei tarvitsisi sellaista olla vaikka muuten niin laadukkaasta lihasta kuten metsästetystäkin) pitäisi maksaa sen verran mitä nyt maksetaan. Ulkomainen sika, lammas ja varsinkin nauta verolle, nämä kenguruviritykset ynnä muut voisi Lidlin pakastealtaissa olla sitten myös hinnoiltaan sitä luokkaa, että erikoisuudeksi täällä jäävät. 

Vierailija
48/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavero! Todellakin! Mutta mieti mikä itku alkaisi kun ei voisi enää joka päivä ostaa oranssia possusuikaletta tai lihapullia alesta ja sitten mietitään, millä lapset ruokitaan? :´( Mielikuvitusta ei voida yhtään käyttää ja lihaa on saatava joka päivä, vaikka nakeissakin taitaa olla enemmän jauhoja kuin lihaa. 

Mutta ihan vakavasti, noista prosessoiduista einestuotteista ja leikkeleistä voisi ihan hyvin alkaa verottaakin kovempaa. Kaikesta muustakin epäterveellisestä verotetaan, miksei tästä? Miksi tämä olisi joku pyhä oikeus, että pitää saada vetää lauantaimakkaraa viikon läpi ja aiheuttaa itselleen samalla sydänveritulpan? 

Näytä yksikin nakki jossa lihaa on vähemmän kuin "jauhoja". Huom Kamara, koneellisesti irroitettu liha ja sisälmykset lasketaan lihaksi, niitä makkarassa kuuluukin olla.

Vierailija
49/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin juuri yhteen poikaystäväni kanssa. Hän valmistaa ruuat, eikä tasan tarkkaan tee mitään vegaanista. Välillä kasvisruokaa kyllä, ja aion pyytää myös vegaanisafkoja tammikuussa, mutta en voi vaatia kun en itse kokkaa.

Kodin ulkopuolella syön pelkästään kasvisruokaa, vegaanisena jos sellainen vaihtoehto on tarjolla.

Eli esität olevasi vegaani? :D

En esitä. En tiedä mistä sait sellaisen kuvan. Syön ilmastosyistä ja eläinten hyvinvoinnin vuoksi vegaaniruokaa silloin kun sitä on tarjolla. Kotona ei ole, koska en ole se joka hankkii raaka-aineet ja valmistaa ruoan. En ole koskaan sanonut tai tule sanomaan kellekään olevani vegaani, kun en sitä ole.

/8

Vierailija
50/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat vegaanisafkaa vaikka heti, kunhan alat valmistämään. Juuri tuollaisia "vegaaneja" suurin osa on, etteivät viitsi edes itse miettiä mitä raaka-aineet sisältävät.

Mutta kun en halua. On aika mahtavaa kun töistä tullessa ruoka on valmis tai vähintäänkin juuri valmistumassa. Vihaan ruoanlaittoa, enkä osaa tehdä yhtään mitään. Onneksi ei tarvitsekaan. Olen niin onnellisessa asemassa, etten todellakaan ala sohia muurahaispesää vinkumalla vegaanivaihtoehdoista. Ja kahden ihmien taloudessa olisi silkkaa hulluutta tehdä kaksi eri ruokaa päivässä.

Mä olen omasta mielestäni riittävän vege kun syön lihaa tasan yhdellä aterialla päivässä, enkä aina silloinkaan.

/8

Olet varmaan trolli, mutta et ainakaan vegaani jos syöt yhden liha-aterian päivässä. Eikä siinä mitään, mutta ihan naurettavaa kutsua itseään sellaiseksi. Veganismi ei ole mielipidekysymys eikä ole olemassa mitään "riittävän vegaania" - sitä joko on tai ei ole. Ehkä olet somevegaani? 

Vierailija
51/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi alkaa vegaaniksi, kun en pidä vuohenjuustosta. Ne syövät kuulemma vuohenjuustoa, tosin vain pieniä palasia ja muun ruuan sekaan piilotettuna. Tällä palstalla ainakin on puhuttu asiasta.

Kasviksia syön paljon ja lihaa harvoin. Kalaa pari kertaa viikossa. Voisin oikeastaan alkaa kasvissyöjäksi, mutta tuo huohenjuustojuttu jotenkin häiritsee.

Vierailija
52/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ibs.

Suurin osa kasvikunnan tuotteista aiheuttaa kammottavat vatsakivut ja ravinnon imeytyminen heikkenee. Saan oireita mm. kaikista palkokasveista ja noudatan erittäin tiukkaa fodmap-ruokavaliota. Harmittaa muuten tosi paljon, etten voi sairauteni takia syödä niin eettisesti ja ekologisesti kuin haluaisin.

Vierailija
53/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

K o s k a :

1970-luvulla oli rauhanmarssit, ja kaikkia armeijan palveluksessaolevia vihattiin - r a u h a oli IN. Omat aggressiot valjastettiin kaikkia niitä vastaan, jotka eivät osallistuneet mainitulle marssille. Ihan kuten nyt.

1990-luvulta alkaen on vihattu turkistarhoja ja turkisten käyttäjiä. Kun boomi alkoi, vapautettiin minkkejä l u o n t o o n, jossa ne aiheuttivat tuhoa esim lintujen pesinnälle. Pääasia oli, että oma viha sai kohteen, johon se voitiin purkaa. Turkistuotannossa on nyt tilanne, että turkiseläimiä viedään Kiinaan. Tuotantoeläinten kohtelu on Kiinassa on kuin koirien kidutus-ja syöntifestivaaleilla.

2018. Nyt on vuorossa viha noita h - - - - - - n lihansyöjiä kohtaan.

I h a n s a m a mikä se aate on, mutta aatteen takana on ns sivistynyt aggressio - jos oltaisiin 1800-luvulla, vaadittaisiin sotaa, teloituksia. Ennen marssittiin lapsia myöten hirttopaikalle, nyt hirttämistä tapahtuu sosiaalisessa mediassa. Tässä. Nyt.

On niin helpottavaa, kun on joku, joka on kauhean väärässä (turkki päällä talvisodan paukkupakkasissa tappoi hirven ja koko komppania söi, jotta jaksoi puolustaa isänmaata) , jota voi vihata, syyttää, vaatia olemaan kuin minä - vegaani.

Vierailija
54/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisin itse kyllä hyvin, mutta koska en usko, että se on riittävää ravintoa kasvavilla lapsille, niin em tällaiseen ryhdy. Minulla on kolme, erittäin aktiivista lasta jotka tarvitsevat monipuolista ravintoa takaamaan kasvunsa. Esikoinen muutenkin kouluhoitajalla seurannassa liian alhaisen painon takia, joten EI KIITOS

Vierailija
55/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En esitä. En tiedä mistä sait sellaisen kuvan. Syön ilmastosyistä ja eläinten hyvinvoinnin vuoksi vegaaniruokaa silloin kun sitä on tarjolla. Kotona ei ole, koska en ole se joka hankkii raaka-aineet ja valmistaa ruoan. En ole koskaan sanonut tai tule sanomaan kellekään olevani vegaani, kun en sitä ole.

/8

No ettekö voisi poikaystävän kanssa puhua tästä ja siirtyä vaikka kompromissina kasvis- tai kalapainotteisiin ruokiin? Jos perustelet, miksi haluat syödä mahdollisuuksien mukaan vegaanisesti (ja sulla on ihan oikeat, hyvät syyt<3) ja olisit mielelläsi kasvissyöjä, ehkä hän ymmärtäisi sen. Ja voisithan ehkä auttaa sen verran, että ideoisit vaikka joskus mitä voisi kokata. :)

Vierailija
56/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/8

Olet varmaan trolli, mutta et ainakaan vegaani jos syöt yhden liha-aterian päivässä. Eikä siinä mitään, mutta ihan naurettavaa kutsua itseään sellaiseksi. Veganismi ei ole mielipidekysymys eikä ole olemassa mitään "riittävän vegaania" - sitä joko on tai ei ole. Ehkä olet somevegaani? 

Missä vaiheessa olen kutsunut itseäni vegaaniksi? Enhän ole edes kasvissyöjä, vaan sekasyöjä. Ehkä sekoilet kommenttien kanssa.

/8

Vierailija
57/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun vegaanit alkaa sekahaasteeseen kuukaudeksi.

Vierailija
58/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi alkaa vegaaniksi, kun en pidä vuohenjuustosta. Ne syövät kuulemma vuohenjuustoa, tosin vain pieniä palasia ja muun ruuan sekaan piilotettuna. Tällä palstalla ainakin on puhuttu asiasta.

Kasviksia syön paljon ja lihaa harvoin. Kalaa pari kertaa viikossa. Voisin oikeastaan alkaa kasvissyöjäksi, mutta tuo huohenjuustojuttu jotenkin häiritsee.

Kuulostaa oudolta. Minä olen luullut, että vegaanit ovat ihan kokonaan kasvissyöjiä.

Vierailija
59/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/8

No ettekö voisi poikaystävän kanssa puhua tästä ja siirtyä vaikka kompromissina kasvis- tai kalapainotteisiin ruokiin? Jos perustelet, miksi haluat syödä mahdollisuuksien mukaan vegaanisesti (ja sulla on ihan oikeat, hyvät syyt<3) ja olisit mielelläsi kasvissyöjä, ehkä hän ymmärtäisi sen. Ja voisithan ehkä auttaa sen verran, että ideoisit vaikka joskus mitä voisi kokata. :)

Ei onnistu, yrietty on. :D Pari kertaa viikossa suostuu tekemään kasvisruokaa, mutta siitäkin narisee vaikka hyvin on onnistunut. Kalaa en laske kasvikseksi, ja niiltäkin on löydetty kipuaistin lisäksi perustunteet. Menee samaan kastiin muiden eläinten kanssa siis.

/8

Vierailija
60/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tekosyy, jos raskauden takia en lähde pidättäytymään lihasta.

Liha on ihmiselle tärkeä, mutta kohtuudella sitäkin.