Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sekasyöjä! Tekosyysi olla osallistumatta vegaanihaasteeseen tammikuussa 2019?

Vierailija
18.12.2018 |

Miksi et pystyisi olemaan syömättä eläinperäisiä tuotteita edes sen 1kk ajan? Voisi tehdä hyvää joulunajan porsastelun jälkeen :)

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sovi minulle, sain ikäviä pitkäkestoisia terveysongelmia veganismista. Sekä mm. puolet hiuksista tippui.

Sokeria en sen sijaan käytä ollenkaan mistä on huomattavaa terveyshyötyä!

Vierailija
22/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veganismi olisi kesällä kaikista järkevintä, kun kotimaista ja tuoretta on paljon tarjolla. En syö nytkään punaista lihaa tai lintuja, mutta kalaa kyllä enkä näe syytä muuttaa ruokailutottumuksiani varsinkaan tammikuussa, kun kaikki tuodaan sinne lähimarkettiin toiselta puolelta maailmaa.

Veganismi ja kasvissyönti on aivan eri asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et pystyisi olemaan syömättä eläinperäisiä tuotteita edes sen 1kk ajan? Voisi tehdä hyvää joulunajan porsastelun jälkeen :)

Kasvisruoat eivät sovi minulle. Minulla on krooninen paksusuolentulehdus.

Vierailija
24/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyni on se että kasvissyönti laskee älykkyyttää ja voi johtaa mielenterveysongelmiin. Vihaajat voi googlettaa.

Vierailija
25/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi pelkästään potkoo ja votkoo tammikuu?

Vierailija
26/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maistu tofunakki.

Vierailija
27/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nämä on aina tammikuussa? Niinkun joku sanoikin niin eikö kesällä olisi järkevämpi? Ai niin, mutta silloinhan on grillikausi....

En syö lihaa, mutta kotimaisia maitotuotteita ja munia kyllä, kalaa jos se on itse kalastettu. Jos Suomessa haluaa elää talvella vähänkään ekologisesti eli mahdollisimman pitkälle kotimaisella ruoalla, tammikuussa on vähän paha alkaa vegaaniksi. 

Vierailija
28/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan upeaa jos kaikki ihmiset soisivat vahemman lihaa ja nimenomaan naudan lihaa. Se on todettu pahimmaksi 'ilmastolle'. Itse MELKEIN AINA  ravintolassa syodessa tilaan vege aterian, koska kana ja kala on niin helppoja ja nopeita kokata kotona. Tama on minun contribution talle asialle, enka aio sen pidemmalle menna.  Olen kala/kana syoppo, mutta joskus on saatava Bic Mac!!

Vierailija
29/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmastonmuutos ja prosessoidun ruuan välttely. Härkis ei ole ilmakehälle sen parempi asia kuin possukaan eikä soijan hiilijalanjälki ole mikään pieni. Olisi kiva, jos joskus olisi vaikka kotimainen maaliskuu ja sitten saisi katsella, miten kaupassa väki joutuisi jättämään niin avocadon kuin bataatitkin puotiin. Mutta ei kai nyt niin hankalaa haastetta sentään.

Härkis on kyllä reilusti parempaa ilmakehälle kuin possunliha kuten myös soija vaikkakin vähemmän. Suosittelen tutustumaa oikeisiin tilastoihin eikä vain mutuilla.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/03/06/pitaako-liha-poistaa-lautaselta

Vierailija
30/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruokavalio on kylläkin terveellinen ja monipuolinen jos sen sellaisena toteuttaa, mutta elämäänsä voi toki elää sipsikaljalinjallakin sinne sydäriin asti ihan riippumatta siitä syökö eläinperäisiä ruokia vai ei.

Mulla tekosyy on ollut tähän asti aina laiskuus ja se varmaan koituu kohtaloksi tälläkin kertaa, mutta voisin yrittää ainakin kasvissyöntiä taas (olen ennenkin) ja vegaanivaihtoehdonkin pyrkiä valitsemaan.

Vierailija
31/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haastan sut vegaani sekasyöntiin.

Vierailija
32/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin juuri yhteen poikaystäväni kanssa. Hän valmistaa ruuat, eikä tasan tarkkaan tee mitään vegaanista. Välillä kasvisruokaa kyllä, ja aion pyytää myös vegaanisafkoja tammikuussa, mutta en voi vaatia kun en itse kokkaa.

Kodin ulkopuolella syön pelkästään kasvisruokaa, vegaanisena jos sellainen vaihtoehto on tarjolla.

Saat vegaanisafkaa vaikka heti, kunhan alat valmistämään. Juuri tuollaisia "vegaaneja" suurin osa on, etteivät viitsi edes itse miettiä mitä raaka-aineet sisältävät.

Vierailija
33/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää vegaanituotteista?

Vierailija
34/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raha. Syön sitä mitä saa halvalla.

Halvalla saa kyllä myös papuja ja juureksia. Mielestäni on todella kummallista, miksi liha on niin halpaa. Jos oikeasti haluttaisiin lihansyöntiä (joka on myös epäterveellistä niin suurissa määrin kun mitä ihmiset sitä nyt syövät), liha olisi paljon kalliimpaa. Tätä voisi miettiä myös ilmastonmuutoksen näkökulmasta. Voisiko esim. lihaveroa harkita, vai meneekö keskustan äänestäjillä liikaa tunteisiin? Suomessa on syöty viimeiset kaksi vuosikymmentä enemmän lihaa kuin koskaan. Ennen se oli juhlaruokaa, mikä olikin kaikin puolin järkevää. Eläimiäkin pidettiin paremmin ja kunnioitettiin enemmän.

Lihavero! Todellakin! Mutta mieti mikä itku alkaisi kun ei voisi enää joka päivä ostaa oranssia possusuikaletta tai lihapullia alesta ja sitten mietitään, millä lapset ruokitaan? :´( Mielikuvitusta ei voida yhtään käyttää ja lihaa on saatava joka päivä, vaikka nakeissakin taitaa olla enemmän jauhoja kuin lihaa. 

Mutta ihan vakavasti, noista prosessoiduista einestuotteista ja leikkeleistä voisi ihan hyvin alkaa verottaakin kovempaa. Kaikesta muustakin epäterveellisestä verotetaan, miksei tästä? Miksi tämä olisi joku pyhä oikeus, että pitää saada vetää lauantaimakkaraa viikon läpi ja aiheuttaa itselleen samalla sydänveritulpan? 

Vierailija
35/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin juuri yhteen poikaystäväni kanssa. Hän valmistaa ruuat, eikä tasan tarkkaan tee mitään vegaanista. Välillä kasvisruokaa kyllä, ja aion pyytää myös vegaanisafkoja tammikuussa, mutta en voi vaatia kun en itse kokkaa.

Kodin ulkopuolella syön pelkästään kasvisruokaa, vegaanisena jos sellainen vaihtoehto on tarjolla.

Eli esität olevasi vegaani? :D

Vierailija
36/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tekosyitä. Pystyn sanomaan ihan suoraan, että ei kiinnosta.

Vege ei tarkoita automaattisesti kevyempää ja terveellisempää. Saati ekologisempaa valintaa!

Vierailija
37/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon enemmän kuormittaa se, että kaikenmaailman ruokanirsojen takia täytyy isolle porukalle tehdä useat ruoat. Vegaanit ovat, no, jotenkin sellaisia vähän typeriä tuossa vouhotuksessaan.

Vierailija
38/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raha. Syön sitä mitä saa halvalla.

Halvalla saa kyllä myös papuja ja juureksia. Mielestäni on todella kummallista, miksi liha on niin halpaa. Jos oikeasti haluttaisiin lihansyöntiä (joka on myös epäterveellistä niin suurissa määrin kun mitä ihmiset sitä nyt syövät), liha olisi paljon kalliimpaa. Tätä voisi miettiä myös ilmastonmuutoksen näkökulmasta. Voisiko esim. lihaveroa harkita, vai meneekö keskustan äänestäjillä liikaa tunteisiin? Suomessa on syöty viimeiset kaksi vuosikymmentä enemmän lihaa kuin koskaan. Ennen se oli juhlaruokaa, mikä olikin kaikin puolin järkevää. Eläimiäkin pidettiin paremmin ja kunnioitettiin enemmän.

Lihavero! Todellakin! Mutta mieti mikä itku alkaisi kun ei voisi enää joka päivä ostaa oranssia possusuikaletta tai lihapullia alesta ja sitten mietitään, millä lapset ruokitaan? :´( Mielikuvitusta ei voida yhtään käyttää ja lihaa on saatava joka päivä, vaikka nakeissakin taitaa olla enemmän jauhoja kuin lihaa. 

Mutta ihan vakavasti, noista prosessoiduista einestuotteista ja leikkeleistä voisi ihan hyvin alkaa verottaakin kovempaa. Kaikesta muustakin epäterveellisestä verotetaan, miksei tästä? Miksi tämä olisi joku pyhä oikeus, että pitää saada vetää lauantaimakkaraa viikon läpi ja aiheuttaa itselleen samalla sydänveritulpan? 

Koska liha ei ole kohtuudella syötynä epäterveellistä. Kyllä sä niillä vegejutuillakin saat syötyä itsesi lihavaksi ja epäterveeksi, jos liikaa syöt.

Vierailija
39/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanitoukokuu olisi parempi ja kuulostaisi houkuttelevammalta. Kesän kynnyksellä muutenkin moni haluaa keventää ja tuoretta olisi jo ainakin jotain tarjolla. Tästä tammikuusta haiskahtaa just sellainen joulunjälkeinen ryhtiliike ja uudenvuodenlupaukset, jotka ei kauaa pidä. Muutenkin ihmiset on masentuneita tammikuussa, on kylmää ja pimeää, eikä paljoa kiinnostele pupeltaa pelkkiä papuja kotona. 

Sitten vielä se, että vegaanituotteet on monesti aika kalliita, ainakin puolivalmiit jutut. Outoa, että punajuuripyörykät voi maksaa enemmän kuin lihapullat. Kaikki ei ehdi, osaa tai jaksa tehdä tuollaisia juttuja todellakaan itse.

Vierailija
40/81 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tekosyitä. Pystyn sanomaan ihan suoraan, että ei kiinnosta.

Vege ei tarkoita automaattisesti kevyempää ja terveellisempää. Saati ekologisempaa valintaa!

No ekologisempaa se on kyllä helposti. Lihantuotanto saastuttaa aivan mielettömän paljon enemmän. Keveys ja terveellisyys riippuu sitten valinnoista.