Sekasyöjä! Tekosyysi olla osallistumatta vegaanihaasteeseen tammikuussa 2019?
Miksi et pystyisi olemaan syömättä eläinperäisiä tuotteita edes sen 1kk ajan? Voisi tehdä hyvää joulunajan porsastelun jälkeen :)
Kommentit (81)
Koska en porsastele jouluna niin ei ole tarvetta olla tekopyhästi mukavegaani tammikuussa.
Ja en ole vielä syönyt hyviä vegaaniruokia. Jotain salaatteja joo, mutta lähes kaikissa muissa ruuissa on jotain tomaattiia mausteena tai väriä tuomassa. Ja kun sen tomaatin tai tomaattimössön jättää pois, niin ruoka on mautonta ja väritöntä ja pahaa.
Ja minä en voi tomaattia syödä yhtään missään muodossa, joten en ala syödä paskaa.
Kun aika moni ruoka jää minulta syömättä tai joudun syömään siitä mauttoman ja värittömän version, niin kompensoin sitä sitten sillä, että syön kaikkea muuta mikä maistuu hyvältä. Olkoonkin eläinperäistä, ei haittaa.
En yksinkertaisesti osaa tehdä hyvänmakuista vegaaniruokaa. Yritetty on. No, hernekeitto ilman lihaa on hyvää mutta ei sitä nyt kuukautta pupella.
En ymmärrä, kun jotkut väittävät että esim. soijarouhetta ei jauhelihasta erota, kyllä erottaa... Ihan jo sen pahvisen purutuntuman ja pölyisen sivumaun perusteella tasan erottaa. Tästä taas pääsee takaisin tuohon, että en kai vaan osaa valmistaa sitä oikein eikä myöskään kukaan sitä minulle tarjonneista. Eikä kyse ole ennakkoluuloista, maistelen kyllä mielelläni ja kiinnostuneena kaikkea uutta.
Vierailija kirjoitti:
En yksinkertaisesti osaa tehdä hyvänmakuista vegaaniruokaa. Yritetty on. No, hernekeitto ilman lihaa on hyvää mutta ei sitä nyt kuukautta pupella.
En ymmärrä, kun jotkut väittävät että esim. soijarouhetta ei jauhelihasta erota, kyllä erottaa... Ihan jo sen pahvisen purutuntuman ja pölyisen sivumaun perusteella tasan erottaa. Tästä taas pääsee takaisin tuohon, että en kai vaan osaa valmistaa sitä oikein eikä myöskään kukaan sitä minulle tarjonneista. Eikä kyse ole ennakkoluuloista, maistelen kyllä mielelläni ja kiinnostuneena kaikkea uutta.
Vegaanit on nyt niin harhaisia. Maistavat porkkanassakin kalan.
Vierailija kirjoitti:
Haluanko kuulua aloittajan kanssa samaan kiihkoporukkaan? Jos pidän niin olen asiasta hiljaa. T. Lakto-ovo-vege
Olen 50+ nainen, kuolleita eläimiä söin viimeksi lapsena. Nuoruudessani kasvispainotteinen ruokavalio oli jotain uutta ja ihmeellistä, aina joutui perustelemaan ja luokittelemaan itsensä johonkin"lahkoon" .Onneksi nykyisin on helpompaa!
Syön todella monipuolisesti ja tervellisesti, mutta vältän mm. kaukana kasvaneita hedelmiä ja liian prosessoituja valmisteita. Syön lähinnä kotimaista viljaa, marjoja, hedelmiä, (villi)vihanneksia, juureksia, sieniä...myös luomumunia, jogurttia, juustoa.
Ruokavalioni sopii minulle, eettisyys, ekologia, ihmisten- ja eläintensuojelu, kierrätys ovat tärkeitä arvoja. Mieheni syö joskus lihaa, aikuisista lapsista toinen sekasyöjä, toinen vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Pystyisin itse kyllä hyvin, mutta koska en usko, että se on riittävää ravintoa kasvavilla lapsille, niin em tällaiseen ryhdy. Minulla on kolme, erittäin aktiivista lasta jotka tarvitsevat monipuolista ravintoa takaamaan kasvunsa. Esikoinen muutenkin kouluhoitajalla seurannassa liian alhaisen painon takia, joten EI KIITOS
Eihän tämä mikään uskon asia ole. Vegaaniruokavalion voi toteuttaa aivan terveellisesti ja monipuolisesti, mutta jos ei osaa niin ei kannata.
Kiinnostaa niin kohtuuttomasti että en pidä haastetta osallistumiseni arvoisena
Koska liha on niin namia ja terveellistä namnam pekonia menenpä tästä kaatamaan hirven koska syön oikeasti vain tuoretta riistaa mäkkärin kautta t. kaikki tämän ketjun osallistujat
Olen jo ollut vegaani muutaman vuoden ajan ja päättänyt luopua siitä.
Ruokailuni on jo muuten hyvin rajoitettua sairauden takia joten en rupea sitä rajoittamaan entistä enemmän. Siksi. Eikä se ole mikään tekosyy, sori vaan.
Vierailija kirjoitti:
Tekosyyni on juustot.
Kohta pystytään tekemään todella hyviä vegaanijuustoja, jäätelöitä ja vaikka mitä.
Tammikuussa torstaisin meillä syödään hernekeittoa joka on keitetty kinkun rippeisiin
Olen no waste ihminen mieluummin kuin vegaaniporsastelija joka heittää ruokaa roskiin
Ei ole tekosyy jos ei vaan kiinnosta. Ei nappaa vegaanina olo enkä ymmärrä sen tuputtamista. Samantekevää miten muut elävät mutta minä olen sekasyöjä hautaan asti, piste.
Mä syön arjessa melko paljon vegaanista ruokaa, mutta olen kokenut hyviksi ja tarpeellisiksi kuitenkin ne muutamat liharuoat viikossa. Mulla ei oikein mitkään karkkilakot tai muutkaan toimi, lopputuloksena vain päädyn ahmimaan karkkia (tai sitä lihaa) vain koska se on kiellettyä.
En osallistu mihinkään näihin tipattomuus/vegaani/yms juttuihin, ei nappaa.
Ja kalasta ja juustoista en luovu. Toki voisin luopua vaikka punaisesta lihasta tms.
Pidän vegaaniutta naurettavana. Enemmin panostaisin eläinten hyvään kohteluun, jotta kananmunia ja maitotuotteita voisi saada eettisesti. Lihaa en juuri tarvitsisi.
En ole kohta kolmeen viikkoon syönyt lihaa ja alkaa pikkuhiljaa monien narinat kuinka esim. tofua tai soijaa ei voi syödä kuulostamaan naurettavilta. Argumentit joita minäkin olen käyttänyt, koska kuvitellut että jos ei syö lihaa, niin pitää syödä kyseisiä tuotteita. Yllätys olikin kun tajusin ettei tarvitse. En ole siis syönyt lihaa, tofua tai soijaa. Vatsa on tullut täyteen ja ruoka on ollut hyvää. Maitotuotteita käyttänyt myös minimaalisesti ja kaksi kananmunaa syönyt. Kerran ruoka oli pahaa, en tehnyt itse vaan ostin lounasravintolasta ylijäämä kasviskiusausta. Pitkin hampain vedin sitä kolme päivää. Tuosta syystä minunkin päässäni soi edelleen että kasvisruoka on pahaa, monesti esim. lounas paikoissa se onkin mutta niin on myös valmis liha ruuat.
Ja miksi alkanut syömään enemmän kasviksista ja kokojyvistä tehtyä ruokaa, lihaa syönyt niin paljon elämäni aikana että alkanut kyllästyttämään, joka kerta kun navettaan mennyt on säälittänyt eläimet ja olen halunut alkaa monipuolistamaan ruokavaliotani ja liha vie tilaa siltä.
Pointtini onkin, ennakkoluulot on tehty murrettaviksi, jos vain niille annetaan tilaisuus. Kasvisruokailijaksi, saatika vegaaniksi en itseäni vielä kuitenkaan luokittele. Ja haaste kuukausiin en ole ennenkään osallistunut, en aloita siis nytkään.
Hyi. Tämänkään takia en mitään nakkeja syö.