Lapsen luokka lähtee joulutorille, opettajalta viesti "omaa rahaa mukaan" kun ei ole rahaa
Niin mitä tehdä? Ei oo antaa yhtään ylimääräistä rahaa tä se olisi pois ruokabudjetista.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuipa kerran joulutorilla.
Ope: no niin lapset älkää poistuko torilta, tavataan tässä tunnin päästä
Köyhä: Ope mulla ei oo rahaa
Ope: Eikö äiti antanut? Minä laitoin kyllä Vilman kautta viestiä kaikille.
No odottele sitten tässä..muista hyppiä että jalat ei jäädy.köyhä:ok
Minkälainen ihminen ei voi kävellä, jos ei osta mitään? Itse en ole köyhä, mutta useimmiten joulutoreilla vain kiertelen, en osta. Enkä suoraan lapsille mitään kymppiä antaisi tuhlattavaksi, vaikka se olisi meille pikkuraha. Ei lapsia pidä opettaa materialisteiksi, voi opettaa nauttimaan myös tunnelmasta ja ulkoilusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuipa kerran joulutorilla.
Ope: no niin lapset älkää poistuko torilta, tavataan tässä tunnin päästä
Köyhä: Ope mulla ei oo rahaa
Ope: Eikö äiti antanut? Minä laitoin kyllä Vilman kautta viestiä kaikille.
No odottele sitten tässä..muista hyppiä että jalat ei jäädy.köyhä:ok
Niin varmaan joo. Ihan hyvin voi kierrellä muiden mukana, vaikka ei ostaisikaan mitään.
Kierteletkö sinä rahattomana kaupoissa?
Vaikka kiertäisin rahojen kanssa, käyn välillä kiertelemässä kaupoissa, joista ei tulisi mieleenkään ostaa mitään. Meillä on lähellä ostari, jossa on Guccit, YSL:t, Pradat ja muut. En sellaiseen tuhlaisi rahojani, mutta ihan hauska siellä on näin joulun alla kiertää katsomassa jouluvaloja ja koristeita. Vähän vaihtelua kävelylenkkeihin.
Miksi ihmeessä koulusta mennään joulutorille?? Eihän siellä myydä mitään lapsia kiinnostavaa (no, ehkä pullaa). Mutta nuohan on täynnä jotain havukransseja ja villasukkia (ja kaikessa hirveä hinta). En edes näin aikuisena jaksa noita kierrellä. Opettajalta kyllä virhearvio. Mielummin vaikka metsäretkelle tai kirjastoon.
Ei siis tosiaan ole vaikka kahta euroa antaa että lapsi saisi tikkarin? Syöt sitten vaikka yhden päivän pelkkää puuroa.
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset yllätysreissut ovat hirveitä lapsiperheitä kohtaan missä on köyhyyttä. Muistan oman lapsuuden ja miten näitä reissuja tuli, ja yh-äidillä ei ollut varaa antaa yhtään mitään niin jäin pois.. olis edes varoitusaikaa antanut niin varmaan olis 10e saatu säästettyä (vaikka eihän sillä paljoa saakaan). Ja siis me oltiin todella köyhiä sanan oikeassa merkityksessä. Ei ollut välipaloja jääkaapissa eikä uusia vaatteita :/
Meidän perhe oli myös niin köyhä, että se aidosti hävetti ja vtutti. Minulla ja veljelläni ei ollut koskaan mitään eikä ikinä päästy mihinkään, kun ei ollut rahaa äidillä. Kaverit lähti kiskalle ostaa viikkorahoilla karkkia, niin me mentiin ulos vasta tunteja myöhemmin, että ne on vetänyt karkit napaansa. Ei mitään urheiluharrastusta ollut kun ei ollut rahaa. Ei sitä loputtomiin jaksanut. Veljeni, joka on 2v vanhempi, niin sillä tuli mitta täyteen sitä köyhyyttä. Se ei vaan kestänyt enää ja rupesi systemaattisesti varastaa aivan kaiken. Yhtäkkiä minulla oli uusia takkeja, kenkiä, paitoja, rahaa ja oikeata ruokaa. Hän kysyi, että haluatko alkaa harrastaa jotain, esim voimistelua, luistelua ihan mitä vaan. Olin silloin 13v tyttö.
Nyt kun ollaan 44 ja 46v, niin olen kerran kysynyt veljeltäni, että oletko ikinä katunut sitä aikaa kun varastit aivan järjettömästi. EI ole, että me elettiin ensimmäiset sinä 13 ja minä 15v ilman yhtään mitään, niin eipä siinä paljon mieli ala painamaan. Siihen aikaan asiat oli muutenkin täysin eri. Netistä ei ollut tietokaan ja nykymaailman lasut ja muut, niin ei sellasia ollut esillä missään.
Muistan sen, kun kasvettiin sitten aikuiseksi ja opiskeltiin kunnon ammatit ja saatiin hyväpalkkaiset työt, niin veljeni sanoi että muista, kun perustat perheen. Sulla pitää olla rahaa tilillä tuhansia, että älä tee sitä omille lapsilles mitä me elettiin.
Paljonko sitä rahaa piti ottaa mukaan? Meidän muksujen koulussa nämä ovat tarkoittaneet noin kahta euroa.
Onhan se lapselle vähän ikävää jos kaikki muut ostavat jotain ja hän ei saa yhtään mitään, edes sitä pienintä tikkunekkua.
Miksi pitää tehdä lapsia jos ei ole varaa elättää heitä? Onneksi itse synnyinen normaaliin perheeseen jossa oli varaa ihan perusasioihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää tehdä lapsia jos ei ole varaa elättää heitä? Onneksi itse synnyinen normaaliin perheeseen jossa oli varaa ihan perusasioihin.
Voisiko olla, että elämäntilanne saattaa muuttua?
Minunkin vanhemmillani oli kaikki ihan ok, kun oli kaksi lasta, molemmat töissä ja ostaneet juuri asunnon.
Minä synnyin kolmantena, samoihin aikoihin isäni jäi työttömäksi, pian sen jälkeen he erosivat. Isäni lähti ja jätti osuutensa veloista maksamatta, joten äitini otti kaiken itselleen.
Siinä sitten elintaso vähän tipahti, kun on kolmen pikkulapsen pienipalkkainen yh.
Ei tehnyt mielestäni äidistäni sen huonompaa vanhempaa. Emme me uusia vaatteita saaneet tai ulkona käyneet syömässä, mutta rakastava vanhempi meillä oli, se riitti.
Etkö sä? Aina on budjettia just siihen täydelliseen 800€ talvitakkiin jonka bongaat sukkahousujen hakureissulla?