Lapsen luokka lähtee joulutorille, opettajalta viesti "omaa rahaa mukaan" kun ei ole rahaa
Niin mitä tehdä? Ei oo antaa yhtään ylimääräistä rahaa tä se olisi pois ruokabudjetista.
Kommentit (70)
Itsekin olen köyhästä perheestä. Noihin päiväretkille ei nyt rahaa tarvitse, vaikka se kivaa olisikin. Koululla on velvollisuus järjestää kouluruokailu, eli useimmiten oli pillimehu+banaani+leipä. Eli ei siellä nälkää joudu näkemään.
Olihan se tosin kurjaa kun yläasteella luokkaretken päätteeksi oli useampi tunti "shoppailuaikaa" Helsingissä. Ketään ei saanut tietenkään yksin jättää, joten piti muiden mukana kierrellä ilman rahaa kaupoissa monta tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtä kymppiä ole antaa?
Sinänsä peruskoulutasolla? ei pitäisi järjestää mitään aktiviteetteja, jotka vaativat omaa rahaa.
Vai onko piltti lukiossa?
No kymppi on paljon rahaa, en minä ainakaan niin paljon antaisi alakouluikäiselle jos olisivat johonkin torille menossa. kympillä ostaa päivän ruuat perheelle.
Missä maailmassa porukka täällä elää kun sanotaan ettei ole yhtä kymppiä antaa?!
Vierailija kirjoitti:
Ota raha lapsilisistä, lapsesi sitä kuitenkin saa.
Raha maksetaan vanhemmille, ja se käytetään lasten elättämiseen ruokaan, vaatteisiin ja muuhun välttämättömään.
Vierailija kirjoitti:
Niin että kaikkien pitäisi vain katsella viimeisellä viikolla pelkkiä leffoja koulussa, kun arvosanat on jo annettu, eikä koulukirjoja enää käytetä? Parempi se on, että menevät ulos kävelylle mun mielestä.
Ehkä parempi olisi kuitenkin jotain mihin ei tarvitse rahaa.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ope parkaa, ei tuollasta retkeä saisi ehdä. Opetetaan ostamaan aina vaan lisää ja lisää.
Etenkin yläkoulussa ihan arkipäivää. Kaikki koulun järjestämät retket ovat maksullisia. Talviliikuntapäivänä pitää maksaa ruuasta ja välinevuokrat jne.
Tyhmästä päästä kärsii koko perhe.
Ei mene näin. Perusopetus on maksutonta myös leirikoulujen ja erityispäivien osalta. Mutta jos jossain toiminta on tätä luokkaa, niin ensimmäiseksi rehtorille puhumaan ja hallintovirasto seuraava osoite.
Tämä on siis perusopetuslaissa ja siitä ei koulu voi poiketa jollain "vanhempien yhteispäätöksellä".
Käytännössä menee aina näin. Eikä tosiaan ole mikään vanhempien taholta tullut juttu. Ihan yleinen käytäntö, että koulu tarjoaa retkipäiväksi banaanin evääksi ja vanhempia pyydetään antamaan oppilaalle rahaa mukaan muuhun syömiseen tai mahdollisesti vähintäänkin omat eväät mukaan. Yhtään kevätretkipäivääkään ei ole lapsillani ollut, etteikö olisi pitänyt näin toimia. Mulla sentään on rahaa antaa lapsille mutta kaikilla ei ole.
Ei nyt missään pelkkää banaania evääksi ole. Yleensä se on leipä, banaani ja mehu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihen sitä omaa rahaa tarvii? Retkien tulee olla ilmaisia peruskoulussa, ja retkieväiden tulisi tulla koulun pussista.
Ainahan kouluretkillä on omaa rahaa mukana.
Ei kai retkissä muuten ole ideaa.
Ai se idea on se raha? Retkissä ei ole muuta ideaa? Lähdetään vaikka museoon tms. mutta ei siinä ole mitään ideaa jos ei rahaa ole mukana? Erikoinen näkemys.
Eiköhän mukaan pääse ilman rahaakin, mutta jos haluaa ostaa torilta jotain, niin siihen voi antaa rahaa mukaan. Tuskin siellä niin montaa tuntia ollaan, että ehtii tulla nälkä.
Kannattaisiko mennä töihin tienaamaan?
Tapahtuipa kerran joulutorilla.
Ope: no niin lapset älkää poistuko torilta, tavataan tässä tunnin päästä
Köyhä: Ope mulla ei oo rahaa
Ope: Eikö äiti antanut? Minä laitoin kyllä Vilman kautta viestiä kaikille.
No odottele sitten tässä..muista hyppiä että jalat ei jäädy.
köyhä:ok
Kyllä lapseni koulussa on vähintään pari kertaa vuodessa joku "herkkuja mukaan"-päivä, seuraavan kerran ylihuomenna. Toki jos itse vaikka leipoo, pääsee halvemmalla kuin kaupasta ostamalla, mutta noissa on oikeasti kyse niin pienistä rahasummista, ettei kenenkään talous voi siihen kaatua. Ainakaan, jos niihin varautuu etukäteen. Varmaan viitosella lapsi saa sieltä torilta jo jonkin halvimman limsan tai pullan, jos ovat ryöstöhinnoissa. Mikään pakko sinne ei ole ottaa mitään, mutta lapselle on yleensä kiva saada ostaa jotain, jos muutkin ostavat. (Joskin omalla lapsellani on niin paljon ruokarajoitteita, että syömisen ostaminen olisi varmaan vaikeaa.) Mihinkään kilpavarusteluihin nyt ei ole järkeäkään lähteä mukaan, mutta muutama euro pari kertaa vuodessa, haloo...
Vierailija kirjoitti:
Olisin kouluun yhteydessä, toiminnan ei pitäisi olla maksullisia. Lisäksi noissa retkistä pitäisi huomioida kaikki mahdolliset ruoka-aine allergiat mitä tuskin voidaan valvoa jos lapsi itse ostaa "herkkunsa", varsinkin leivonnaisia ostaessa pitäisi osata lukea ja kysellä koko tuoteseloste läpi, kananmunaa sisältäviä tuotteita on mahdottomasti ja ehkä yksi yleisimmistä allergioista lapsilla...
Sä oot just näitä, joiden allergisen lapsen luokalla ei saa tuoda tuliaiskarkkeja tai synttäriherkkuja. Koska sun Matille voi tulla paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuollaista voi vaatia?
Tuskin kukaan mitään on vaatimassa. Lasten koulussa oli tänään joulujuhla ja buffa sen jälkeen. Halutessaan sai ottaa rahaa mukaan ostosta varten. Toinen lapsi ei halunnut mitään, pienempi halusi. Sain 2€ mukaansa vielä kommentilla, että mitä jää voi laittaa omaan säästöönsä. Saa nähdä iltapäivällä halusiko säästää tai ostaa jonkin mokkaruudun.
Annat siitä vähän rahaa siitä ruokabudjetista ja keräät pulloja sen edestä.
Vierailija kirjoitti:
No odottele sitten tässä..muista hyppiä että jalat ei jäädy.köyhä:ok
Niin varmaan joo. Ihan hyvin voi kierrellä muiden mukana, vaikka ei ostaisikaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin kouluun yhteydessä, toiminnan ei pitäisi olla maksullisia. Lisäksi noissa retkistä pitäisi huomioida kaikki mahdolliset ruoka-aine allergiat mitä tuskin voidaan valvoa jos lapsi itse ostaa "herkkunsa", varsinkin leivonnaisia ostaessa pitäisi osata lukea ja kysellä koko tuoteseloste läpi, kananmunaa sisältäviä tuotteita on mahdottomasti ja ehkä yksi yleisimmistä allergioista lapsilla...
Sä oot just näitä, joiden allergisen lapsen luokalla ei saa tuoda tuliaiskarkkeja tai synttäriherkkuja. Koska sun Matille voi tulla paha mieli.
Kyllä kouluikäinen yleensä osaa sen verran lukea (pois lukien ehkä ekaluokkalaiset), että tajuaa, mitä voi syödä. Omalla lapsellani on aika paljon ruokarajoitteita ja joskus on vaikea löytää hänelle sopivia herkkuja, muttei hän nyt vahingossa syö mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan joo. Ihan hyvin voi kierrellä muiden mukana, vaikka ei ostaisikaan mitään.
Kierteletkö sinä rahattomana kaupoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverit mättää herkkuja naamaan, en viitsisi itse katsella sivusta..ootko masokisti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kierteletkö sinä rahattomana kaupoissa?
Kyllä..varsinkin näin joulun alla.
Kahvit vedän termarista ja banaanin syön evääksi, samalla kävellen.
Lähinnä se vastuu kun jotain tapahtuu, omiin lapsiin luotan, mutta lapsia on niin monenlaisia.