Miksi pelaaminen on muka ajan haaskausta, mutta lukeminen ja television katsominen ei?
Itselle pelaaminen on rentoutumisen muoto ja samalla yhteistä ajanviettoa kavereiden kanssa.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukemalla oppii asioita ja sivistyy.
Eikö pelaamalla opi ?
Hmm, no pakko tunnustaa, että tiedän pelaamisesta aika vähän, mutta sanoisin, että ei se varmaankaan kovin yleissivistävää noin keskimäärin ole.
Läheskään kaikki kirjatkaan eivät ole yleissivistäviä jos nyt tuolle linjalle lähdetään.
Iso osa on. Ja lukeminen kehittää kieltä ja kielitajua, joka taas kehittää ajattelua. Siitä puheenollen, argumentointisi toimisi paremmin, jos nyt yrittäisit enemmän korostaa pelaamisen etuja verrattuna lukemiseen.
No pelaaminen kyllä edistää vieraiden kielien taitoa, koska yleensä niitä ei ole dubattu ja tekstityskin englanniksi. Yksi esimerkki.
Eipä se dialogi kyllä kovin kaksista taida olla...
Kyllä mun tulee pelikavereiden kanssa puhuttua paljonkin. Ihan muistakin asioista kuin vain kyseisestä pelistä.
Minä puhuin siis pelien dialogista, kuten olisit lainauksista huomannutkin, jos olisit viitsinyt lukea (pun intented).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö pelaamalla opi ?
Hmm, no pakko tunnustaa, että tiedän pelaamisesta aika vähän, mutta sanoisin, että ei se varmaankaan kovin yleissivistävää noin keskimäärin ole.
Kannattaisiko tutustua ennenkuin olettaa. :Thinking:
Jos tämän ketjun tarkoituksena on vaihtaa ajatuksia, et suoraan sanottuna ole oikein onnistunut siinä. Jos haluat kertoa pelaamisen opettamista asioista, tee se, ja unohda tuo v ittuilu. Mitä hyötyä on tehdä tällainen avaus, jos saamasi vastaukset eivät oikeasti juurikaan kiinnosta, etkä ole myöskään valmis esittelemään omia näkemyksiäsi?
Itse asiassa en tehnyt avausta. :) Tuntuu vaan turhalta edes kertoa, jos oletus on jo mitä on
Ajatteletko, että ilkeily on sitten jotenkin parempi tie?
Ilkeily? Kannattaisiko miettiä ensiksi omaa sanavarastoa. :3
Eikö ilkeily ole sinulle tuttu sana? Etkö nyt kuitenkin mieluummin jakaisi oman mielipiteesi kuin jatkaisit tätä tyhjänpäiväistä jankkausta?
Jankkausta ? Tarkoitin kyllä sinun alapää sanastoa. :) Ihan tuolla aiemmin on jo, en ala toistamaan erikseen sinulle, jankkaamaan. ;)
Pitääkö vastauksestasi nyt siis tulkita, että et ole kiinnostunut tuomaan esille sitä, mitä itse asiasta ajattelet, vaan enemmän vänkäämään toisten sanomisista?
Huokaus :D ihan tuonne aiemmin olen kommentoinnut jo aiheesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö pelaamalla opi ?
Läheskään kaikki kirjatkaan eivät ole yleissivistäviä jos nyt tuolle linjalle lähdetään.
Iso osa on. Ja lukeminen kehittää kieltä ja kielitajua, joka taas kehittää ajattelua. Siitä puheenollen, argumentointisi toimisi paremmin, jos nyt yrittäisit enemmän korostaa pelaamisen etuja verrattuna lukemiseen.
No pelaaminen kyllä edistää vieraiden kielien taitoa, koska yleensä niitä ei ole dubattu ja tekstityskin englanniksi. Yksi esimerkki.
Eipä se dialogi kyllä kovin kaksista taida olla...
Ei ehkä niinkään dialogista, mutta muiden pelaajien kanssa. Ei puhuta nyt satunnaisista pelaajista, vaan ihan vakavasta peliporukasta.
Se on ihan sama lukee, katsoo telkkaria, pelaa tai dokaa. Kunhan pääsee todellisuutta pakoon.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen monesti miettinyt tietokoneen kohdalla. Vanhempani esimerkiksi ovat valittaneet netissä surffailustani, mutta vastaavasti ihan yhtä paljon itse viettävät aikaa television ääressä. Ei se minusta koneesta eroa mitenkään.
Tämä on melko tuttu kokemus minulle. Isäni pitää pelaamista lapsellisena ajanhaaskauksena, mutta itse ei työpäivän jälkeen juuri muuta tee, kuin tuijottaa televisiosta kaikenmaailman roska-ohjelmia (on itse tunnustanut tämän). sensijaan äitini tykkää pelailla PC:llä esim. Silent Hillejä ja Tomb Raidereita.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen monesti miettinyt tietokoneen kohdalla. Vanhempani esimerkiksi ovat valittaneet netissä surffailustani, mutta vastaavasti ihan yhtä paljon itse viettävät aikaa television ääressä. Ei se minusta koneesta eroa mitenkään.
Sellaistakin ajattelua olen joskus huomannut, että pelejä vastustavat ihmiset (sukupuolesta riippumatta) perustelevat erilaisilla (todellisuudessa koomisilla) ajatuksilla, miksi minkäkin peligenren pelaaminen on väärin: tasohyppelyjä (esim. Mariot ja Sonicit), ei voi aikusena pelata siksi, että me ovat "lapsellisia", ja taas aikusille suunnattuja mahdollisesti jopa väkivaltaa sisältäviä pelejä (esim. GTA, Mortal Kombat, Resident Evil) ei voi pelata siksi, koska niitä pelaa näiden pelien vastustajien mielestä vain "psykopaatit". Eli oli minkälainen videopeli tahansa, sen pelaaminen on jollain lailla kamala ajatus näiden ihmisten mielestä.
Sen sijaan jonkun Temptation Islandin ja Barchelor Suomen katsominen tunnutaan katsovan jotenkin järkeväksi vapaa-ajanviettotavaksi näiden videopelejä pelkäävien ihmisten keskuudessa, samoiten kuin alkoholin runsas käyttö.
Toisaalta, onneksi suurin osa niistä ihmisistä, jotka eivät videopeleistä ole kiinnostuneita, eivät moiti toisten pelaamista.
T:nro 53
Meidän sukupolvemme kauhistelee pelejä ja muistelee kaiholla niitä nostalgisen ihania TV-ohjelmia mitä lapsina katsoimme (Speden Spelit, mikä sivistyksen huippu!). Ehkä vanhempamme kauhistelivat TV:tä ja jotain musavideoita, joissa sätkyteltiin keimaillen ja toivoivat, että me olisimme lukeneet. Äitini taas on sanonut omasta lapsuudestaan, ettei lukemista (edes koulussa) pidetty mitenkään järkevänä. Luulen, että aika tekee vain tehtäväänsä. Joskin on tässä sellainen varaus, että monella nykylapsella pelit vievät paljon enemmän aikaa kuin mitkään musavideot tai lukeminen aiemmin, enkä ole mitenkään riemuissani tästä digiajasta.
Siksi koska aina on helppoa moralisoida muiden elämäntapoja mitkä ei itseään kiinnosta
olen 26v nainen ja olen lapsesta asti pelaillut todella paljon mutta aikaa on aina jäänyt muuhunkin, kirjojen lukemiseen, taiteen/musiikin tekoon ja opiskeluun :) rakastan pelaamista kuitenkin olen löytänyt ihan mahtavia ystäviä videopeleistä osan tuntenut jo vuosia. Olen ammatiltani ITC alan yrittäjä. Olen elämäni aikana pelannut vaikka mitä, hack n slash, rpg, shooters, puzzle. Pidän erityisesti Oblivionista ja yleisesti Elder Scrolls pelit on hyviä ja Portal, Halo ja Dynasty Warriors pelit on nuoruuden lempparit. Tällä hetkellä pelaan Farcry 5 ja Destiny pelejä aika paljon mutta sen jälkeen kun Bungie joutui tekemään yhteistyötä Activisionin kanssa niin pelit ovat vain huonontuneet ja liikaa yrittävät rahastaa pelaajiaan. Paljon tapahtuu peliteollisuudessa! Monissa peleissä on mielenkiintoiset aiheet. Joissakin on hyviä opetuksia, monista oppii englantia (kuten itse olen oppinut), historiaa oppii monista sota ja strategia peleistä. Usein jos jostain pelin tarinasta innostuu niin menen nettiin etsimään lisää tietoa oliko tarina historiallisesti faktaa vai muunneltu. Pelit ovat kuin kirjan lukeminen paitsi joskus voit itse päättää miten tarina loppuu jos pelissä pelaajan valinnoilla on merkitystä. :) Pelaaminen on tulevaisuutta ja sillä voidaan myös auttaa ja opettaa ihmisiä. Mielestäni vanhempien kannattaisi enemmän tutustua videopeleihin jotta tietäisivät mitä antavat lastensa pelata.
On hölmöä tapella onko videopelit ajan hukkaa vai ei, varsinkin jos keskustelee ihmisen kanssa joka ei ikinä ole edes peleihin koskenut. Kokeilkaa eka niin teidänkin mielipiteillä on sitten jotain väliä.
minä pelaan, luen sekä katson telkkaria.
Mielestäni kaikki näistä ovat yhtä viihdyttäviä, luen vain kaunokirjallisuuden klassikoita joten en koe oppivani mitään, mutta kaipa se on "sivistävää"
varsinkin nuorten keskuudessa pelaaminen ja pelit ovat useammin puheenaiheena joten pelaamalla pääsee myös keskusteluihin mukaan.
n23
Minun paheeni on isot palapelit. Siinä ilta (ja seuraavayökin) hurahtaa huomaamatta, kun väsään kuvaa kasaan. Onkohan mitään turhempaa?!
Paitsi: palapelin kokoaminen vaatii täydellistä keskittymistä. Kaikki muu unohtuu, jopa oma olemassaolo. Hyvin terapeuttista ja mielihyvää tuottavaa.
pelien avulla oppii mm englantia. Eikö se ole sivistävää?
Lukemalla ja joistakin tv-ohjelmista saattaa jopa oppia jotain, se ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö pelaamalla opi ?
Kannattaisiko tutustua ennenkuin olettaa. :Thinking:
Jos tämän ketjun tarkoituksena on vaihtaa ajatuksia, et suoraan sanottuna ole oikein onnistunut siinä. Jos haluat kertoa pelaamisen opettamista asioista, tee se, ja unohda tuo v ittuilu. Mitä hyötyä on tehdä tällainen avaus, jos saamasi vastaukset eivät oikeasti juurikaan kiinnosta, etkä ole myöskään valmis esittelemään omia näkemyksiäsi?
Itse asiassa en tehnyt avausta. :) Tuntuu vaan turhalta edes kertoa, jos oletus on jo mitä on
Ajatteletko, että ilkeily on sitten jotenkin parempi tie?
Ilkeily? Kannattaisiko miettiä ensiksi omaa sanavarastoa. :3
Eikö ilkeily ole sinulle tuttu sana? Etkö nyt kuitenkin mieluummin jakaisi oman mielipiteesi kuin jatkaisit tätä tyhjänpäiväistä jankkausta?
En ole se kenelle vastasit, mutta ota itseäsi niskasta kiinni ja kasva aikuiseksi. Ota kritiikki vastaan kun sen olet ansainnut. Aivan turhaa lätinää kommenttisi kun kommentoit veikkaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Koska naiset eivät pelaa, vaan sen sijaan kastovat hömppää ja lukeva kaunokirjallisuutta. Vain naiset voivat olla oikeassa.
Et sinäkään miehenä(?) anna itsestäsi kovin fiksua kuvaa yleistämällä. Itse luen, katson tvtä ja pelaan. Välillä hömppää ja välillä asiaa. Onneksi on mies joka myös pitää näistä kaikista.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti kyllä kummastuttaa jos vielä ihan aikuinen mies ostaa konsolipelejä?
Onneksi aikuiset naiset eivät osta konsolipelejä. En minä ainakaan, nehän ovat lapsille ja siksi ostankin tietokonepelejä. Itselleni tietenkin.
Miksi kaiken tekemisen pitäisi olla sivistävää/työllistävää/jotain muuta "parempaa" tai "tuottavaa". Koko elämän pitäisi olla jotain helvetin suorittamista ja sitten täältä kuollaankin pois. Pelit tarjoavat elämyksiä. Ai niin mutta kun ainoa sallittu rentoutumistapa suomalaiselle on vetää viinaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaiken tekemisen pitäisi olla sivistävää/työllistävää/jotain muuta "parempaa" tai "tuottavaa". Koko elämän pitäisi olla jotain helvetin suorittamista ja sitten täältä kuollaankin pois. Pelit tarjoavat elämyksiä. Ai niin mutta kun ainoa sallittu rentoutumistapa suomalaiselle on vetää viinaa.
Kyllä ihminen sirkushuvejakin tarvitsee, mutta teknisesti kaikki hauskanpito on ajan haaskausta.
Kyllä mun tulee pelikavereiden kanssa puhuttua paljonkin. Ihan muistakin asioista kuin vain kyseisestä pelistä.