Puoliso tutkii konetta
Olen kirjoittanut tänne aiemminkin tästä asiasta, haluaisin vaan lisää henkistä tukea. Eli töissä ollessani puolisoni käy PÄIVITTÄIN murtautumassa koneelleni lukuisista suojausyrityksistä huolimatta, tutkii sähköpostin ja luultavasti facen + tekee siellä jotain muuta mistä minulla ei ole tietoa. Mitään pettämistä tai muuta ei minun puoleltani ole koskaan ollut, eli hän ei saa sieltä irti mitään salaista. Silti hän tekee sitä, eniten tällä hetkellä vituttaa, että on luultavasti nähnyt tilausvahvistukset sähköpostissani hänen joululahjastaan ja siis tietää etukäteen mitä tulee saamaan.
Miten etenisitte tilanteessa? Kyseessä on kuitenkin törkeä rikos ja vaikka mitä tekisin, hän onnistuu aina pääsemään sisään. En halua kryptata konetta. Puoliso ei tiedä että minä tiedän.
a) Keräänkö lisää todisteita esim. asentamalla itse keyloggerin omalle koneelleni ja kunnes on tarpeeksi raskauttavaa materiaalia siitä, mitä hän siellä tekee, mietin jatkotoimenpiteitä?
b) Kerron hänelle että tiedän (on tehnyt tätä ennenkin ja jos mainitsen asiasta, se tulee päättymään riitaan ja hänen kiistämiseensä)?
Suora puhe olisi parasta, mutta sitten jäisi tavallaan pimentoon mitä hän oikeasti siellä kaivelee + näin joulun alla ei ole ollenkaan kiva ottaa tälläistä asiaa puheeksi.
Oon ihan umpikujassa ja todella loukattu. Vaikea käsittää miksi toinen tekee tuota päivittäin kun ei hän sieltä mitään löydä tai edes tule löytämään...
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on tuplavarmistus ja silti pystyy ne ohittamaan, kokeilepa laittaa ne uudelleen. On voinut jotenkin saada ne kytketyksi pois päältä. Ja varmista itse, että sinulle tulee se tekstiviesti, jossa on se vahvistuskoodi. Ettei mies olisi vaihtanut sinne tietoihin omaa puhelinnumeroaan?
Onko miehellä paljon kokemusta tietokoneista, jos tuosta vaan osaa hakkeroitua toisten koneille ja ohittaa salasanat ja suojaukset?
Tai sitten mies on asentanut sun koneelle oman keyloggerin. Koska olet viimeksi ajanut virustarkistuksen?
Ja toinen juttu... Kait sitä omaa konettaan saa Web kameralla kuvata niin paljon kuin haluaa?
Kannattaa sitten laittaa kaksi kameraa. Toinen melko näkyvästi ja toinen kunnolla piiloon.
Tämä oli minun oma mokani, mutta kerran kirjauduin mieheni tabletilla omaan facebookiini ja unohdin uloskirjautua... Sen jälkeen en ole miehen tabletilla siellä käynyt, mutta facesta näkee, että miehen tabletilla siellä käydään edelleenkin silloin tällöin... En ole ottanut asiaa puheeksi... Mies ei ole ainakaan käyttäytynyt muatasukkaisesti eikä sieltä edes mitään aihetta sille löydä, ehkä katsoo huvikseen...
Sitä, että mies on asentanut keyloggerin, olen itsekin epäillyt. Ainakaan avastin tarkastus ei löytänyt viikko sitten mitään. Yleensähän nuo tuommoiset ohjelmat piiloutuu hyvin koneelle niin uskon, etten edes sitä tule löytämään. Ainoa mahdollisuus torjua tämä uhka, on asentaa itsekin samanlainen.
Facebookista katson aina säännöllisin väliajoin, että tiedot on vaan minun ja itseasiassa loin sinne uuden sähköpostin eli uskon, ettei mies välttämättä minun facebookkiin enää pääse (ei varmaan ymmärrä että olen tehnyt uuden sähköpostin). Mies on harrastanut koodausta, ja tuntee paljon asiasta kiinnostuneita (myöskin työttömiä) ihmisiä. He ovat tehneet jotain källejä kavereille eli hyökkäilleet peliservereille eli en näe mitenkään ihmeellisenä tätäkään, että hän osaa näin laajalti torjua kaikki asettamani esteet.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Tärkeää olisi kai selvittää miksi hän on epäluuloinen netin käyttösi suhteen, etsiikö hän todisteita sopimattomasta yhteydenpidosta tms?
Onko jotakin tapahtunut joka olisi "laukaissut" hänen tiedon tarpeensa?
Onko hön aikaisemmissa suhteissaan tullut petetyksi ja hänen on vaikeaa luottaa ihmisiin vaikka haluaisikin?Onko hän joskus nähnyt sellaisia lähettämiäsi viestejä tai sinulle tulleita viestejä joita hän pitää sopimattomia?
Parisuhteessa jossa keskustellaan päivän tapahtumista ja muistetaan kertoa toiselle miten tärkeä hän on ja että välittää toisesta, ei epäluuloille pitäisi olla aihetta.
Rakastatteko vielä toisianne aidosti? Silloin pitäisi pystyä kipeätkin aiheet puhumalla selvittelemään.
Ikävää ja rasittavaa se molemmille varmasti on ja on hyvä jollakin tavalla saada keskustelua aikaiseksi, onko jotakin kuviteltua syytä luottamuspulaan tms.
Entä suhteen tulevaisuus, miten asiat sujuvat vuoden, tai viiden vuoden päästä jos epäluulo siinä taustalla myrkyttää suhdetta?Rikoshan se on tutkia luvattomasti toisen laitteita ja asia on selvitettävä.
Auttaisiko jos kutsuisit miehesi silloin tällöin yhtäaikaa koneellesi ja "selailisit" historiaasi ja katselisit postisi hänen nähtensä? Vaikkapa jonkun asian etsimisen varjolla tms?
Auttaisiko se puolisoa viimeinkin tajuamaan ettei sinulla todellakaan ole salailtavaa?Vai onko hänellä itsellään jotakin salattavaa ja ajattelee että sinullakin on?
Suhteessa jossa alkaa olla salaisuuksia joista ei kyetä puhumaan, ei hyvinvointi ainakaan lisäänny.
Hienotunteisesti ja toista loukkaamattomasti asioiden selvittäminen on varmasti vaikeaa muttei mahdotonta.Eihän tuollainen voi vuosia jatkua, parempi vaikka jatkaa lopulta matkaa yksin kuin ainainen epäluottamus kolmantena pyöränä.
Puhumattomuus aiheuttaa vain lisääntyvän määrän kysymyksiä joihin ei ole vastauksia...
Kiitos tästä viestistä, nappasit ajatukseni langasta tosi ihanasti kiinni!
Tärkeää olisi kai selvittää miksi hän on epäluuloinen netin käyttösi suhteen, etsiikö hän todisteita sopimattomasta yhteydenpidosta tms?
^ Varmasti etsii, hän varmaan oikein odottaa että tekisin jotain kamalaa ja hän saisi sen tietoonsa. Häntä on edellisessä suhteessa petetty josta tämä epäluuloisuus varmaan juontaakin juurensa. Tosin hän on itse käyttäytynyt minua kohtaan epäluotettavasti, eli luulisi että minä olisin se kuka niitä tietokonetietoja kaivelee :D Minä en ole koskaan valehdellut, tai ollut epäluotettava millään muullakaan tavalla.
Parisuhteessa jossa keskustellaan päivän tapahtumista ja muistetaan kertoa toiselle miten tärkeä hän on ja että välittää toisesta, ei epäluuloille pitäisi olla aihetta.
^ Olen miettinyt viime aikoina kovasti omaakin suhtautumista. On vaikea näyttää avoimesti välittämistä, kun tiedän että hän ei luota minuun ollenkaan. Pitäisi vielä enemmän näyttää arvostusta tästä ongelmasta huolimatta.
Auttaisiko jos kutsuisit miehesi silloin tällöin yhtäaikaa koneellesi ja "selailisit" historiaasi ja katselisit postisi hänen nähtensä? Vaikkapa jonkun asian etsimisen varjolla tms?
Auttaisiko se puolisoa viimeinkin tajuamaan ettei sinulla todellakaan ole salailtavaa?
^ Olen aina avoimesti tietokoneella, ainoastaan sen jälkeen kun tämän vakoilun huomasin, vältän sähköpostin tai fb:n avaamista sen takia ettei mahdollisen keyloggerin takia jää mitään salasanoja tietoon.
Vai onko hänellä itsellään jotakin salattavaa ja ajattelee että sinullakin on?
^ TÄMÄ. Tätä itse pelkään ja epäilen mutta en halua lähteä samalle epäilylinjalle miehen kanssa, ja koitan ajatella vain, että syytön kunnes toisin todistetaan ja todisteiden kaivaminen ei ole minun hommani.
- AP (kiitollinen kaikista todella asiallisista vastauksista, sekä muiden kokemuksista <3)
Miten olisi ihan sen koneen lukitus kunnon salasanalla?
kokeileppa hivuttaa johtoja aavistuksen irti niin ettei saa kosketusta.
Jos mies valittaa että koneesi ei käynnistynyt/näyttö ei toiminut voit kysyä miksi edes käy koneellasi. Jos on laittanut johdon kiinni paikalleen niin tiedät että on käynyt koneellasi.
Tietty jos laittaa johdon kiinni ja sitten taas irrottaa saman verran niin ei jää kiinni.
Exä teki samaa. Tutki sivuhistoriat ja evästeet tarkkaan rivi kerrallaan. Sitten jos löytyi hänestä jotain "hyvin epäilyttävää", niin alkoi tuntien ristikuulustelu syyttelyineen.
Ja kävin tosiaan mm. iltapäivälehtien sivuilla, sähköpostissa, yhdellä silloisella keskustelufoorumilla jne.
Paras vielä, kun tyyppi itse oli käynyt koneella jollain p*rnosivulla, ja huutosyytteli minua tästä kun tutki evästeitä. Kun huutaen ja solvaten availi linkkejä historiikin kautta, niin sivun nähdessään lehahti punaiseksi ja mutisi jotain epämääräistä.
Hyh, onneksi tajusin erota tuosta.
Hei ap mitä luulet miehen tykkäävän jos löytää tämän ketjun historioitasi selaillessa?
Tosiaan yleensä se joka pettää epäilee toista....
Mutta onko parisuhteella tulevaisuutta jos kumpikaan ei luota toiseen. Mies epäilee sinua jostain ja sinä epäilet miestä koneesi luvattomasta tutkimisesta. Mielestäni isoin ongelma on luottamuspula.
Miten olisi parisuhdeterapia? Oletko ehdottanut miehelle?
Miten mies muuten käyttäytyy? Onko huomaavainen? Tekeekö osansa kotitöistä? Hemmotteleeko sinua? Kunnioittaako sinua? Entä sinä miestä?
Eli ensimmäiseksi miettisin onko suhde pelastamisen arvoinen ja onko pelastaminen mahdollista. Jos on. Niin lähtisin ehdottamaan parisuhdeterapiaa tai jotain vastaavaa. Tietokoneeseen liittyvät asiat ratkoisin sitten sen jälkeen kun tietäisin nämä tärkeämmät asiat ensin.
Ja jos tulisi ero tyhjentäisin koneen ihan alkuasetuksiin ym. Eli koettaisin kerralla varmistaa ettei eron jälkeen ole mitään kenenkään asentamia haittaohjelmia/vakoiluohjelmia ym tietokoneessani tai puhelimessani.
Siis mitä ihmettä, et ole sanonut että lopeta? Vai oot, eikä lopeta? "kavereineen tehneet källejä ja hyökänneet peliservereille", just, sellasta porukkaa sitten. No ittepä oot ukkos valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trollihan tämä on, mutta ihan hyvä.
Jos puoliso on käynyt taas tänään koneellani, voin huvikseni pistää kuvan event vieweristä :D
- AP
Jos on tarvetta tsekata oman koneen event viewer puolison varalta joka päivä niin suosittelen suhteen lopettamista niinku heti.
Syynä luottamuspula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on tuplavarmistus ja silti pystyy ne ohittamaan, kokeilepa laittaa ne uudelleen. On voinut jotenkin saada ne kytketyksi pois päältä. Ja varmista itse, että sinulle tulee se tekstiviesti, jossa on se vahvistuskoodi. Ettei mies olisi vaihtanut sinne tietoihin omaa puhelinnumeroaan?
Onko miehellä paljon kokemusta tietokoneista, jos tuosta vaan osaa hakkeroitua toisten koneille ja ohittaa salasanat ja suojaukset?
Tai sitten mies on asentanut sun koneelle oman keyloggerin. Koska olet viimeksi ajanut virustarkistuksen?
Ja toinen juttu... Kait sitä omaa konettaan saa Web kameralla kuvata niin paljon kuin haluaa?
Kannattaa sitten laittaa kaksi kameraa. Toinen melko näkyvästi ja toinen kunnolla piiloon.
Suomessa ei saa kuvata edes kotonaan ilman että siitä ilmoittaa. Kyseessä on salakuvaaminen.
Tuo johtohomma oli aika hyvä idea. Olen koneen pikakelkat jo "ansoittanut" kääntämällä vetonarut väärinpäin eli jos hän ei huomaa asetella niitä takaisin, tiedän että niitä on käytetty. Mies ei voi löytää tätä keskustelua, koska kirjoittelen tätä työkoneeltani jonne hän ei pääse.
Kone on tosiaan windows-käyttöjärjestelmällä, ja sitä ei saa oikein muutoin lukittua, ellen kryptaa kovalevyä joka taas tuottaa minulle itselleni hankaluuksia sekä paljastaa sen, että tiedän (selitin tämän jo aikaisemmin). Mikään kirjautumistietojen vaihtaminen ei auta, jos se tapahtuu edelleen sähköpostillani koska hän pystyy jotenkin palauttamaan koneen vanhoihin asetuksiin ja menemään sisään tietämällään salasanalla. Koitan tänään kotona saada vaihdettua sähköpostinkin ilman että pitäisi poistaa kaikki sovellukset (kaamea homma, melkein sadan gigan sovelluksia yms mitkä pitäisi asentaa uudelleen...).
Luottamuspula tässä onkin ongelma, en ymmärrä miksei hän luota minuun. En ole samanlainen kuin hänen entisensä, silti saan samanlaista epäilyä ja yksityisyyteni loukkausta palkinnoksi. Minun ei tosiaan tarvitse epäillä enää miestä luvattomasta tutkimuksesta vaan se on ihan faktoilla todistettavaa. Se, että käyn event viewerissä, on vain minun tapani pysyä tilanteen tasalla ja tarkkailla, kuinka usein tätä todella tapahtuu jotta pystyn esimerkiksi asiasta puhuessani viittaamaan faktatietoon enkä turhiin syytöksiin. Mies on muuten todella antelias, huomaavainen, rakastava, tekee kotitöitä ja osoittaa hellyyttä yms. Sen takia tämä onkin niin raivostuttavaa, olisipa kokoaikainen mätämuna niin lähteminen olisi maailman helpoin vaihtoehto! Mutta rakastan häntä ja jollain tavalla pystyn pääsemään hänen päänsä sisälle. Tiedän ettei hän tee tätä ilkeyttään vaan hän on jäänyt tähän koukkuun ja saa turvallisuuden tunnetta kun pystyy tarkkailemaan tekemisiäni (sairaalla tavalla).
Tänään kotiin mennessä pistän ne selaimet tehdasasetuksiin ja voisi illalla koneen sammutettua tehdä jonkun "ansan", vaikka se lapselliselta kuulostaakin! Voisin vaihtaa windows-kovalevyni pikakelkkaan ja ottaa sen aina mukaan töihin, hah.
- AP
Lueppa AP ketju 'mustasukkaisen puolison hulluimmat aivoitukset' tms. Äijäsi kuulostaa aivan psykolta, varsinkin jos ei ole lopettanut tuota kun olet jo pyytänyt.
Aika monella on iso houkutus lukea puolison viestit, mutta tuollainen käytös kielii jo jonkin tason pakkomielteestä tai mielisairaudesta.
Seuraavaksi saat kantaa kauppakuitteja kotiin että mies voi olla varma että olit S-marketissa juuri silloin kuin sanoitkin olevasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trollihan tämä on, mutta ihan hyvä.
Jos puoliso on käynyt taas tänään koneellani, voin huvikseni pistää kuvan event vieweristä :D
- AP
Jos on tarvetta tsekata oman koneen event viewer puolison varalta joka päivä niin suosittelen suhteen lopettamista niinku heti.
Syynä luottamuspula.
Pakko vielä tähän sen verran palata, että tätähän voi verrata esimerkiksi äitiin, joka huomaa että tytär varastaa lompakosta rahaa/ askista tupakkaa. Jos äiti syyllistyy siihen, että alkaa laskea rahansa tai tupakkansa, hänkö on siinä se luottamuspulaa aiheuttava olento :D Ehkä näen tämän tilanteen kuitenkin niin, että oli syy mikä tahansa mies tekee silti väärin (jo ihan lain silmissä) ja jossei minulla muita oikeuksia enää ole, on sentään se että pystyn jotain reittejä pitkin tarkkailemaan kuinka useasti yksityisyyttäni loukataan ja millä keinoilla.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Tuo johtohomma oli aika hyvä idea. Olen koneen pikakelkat jo "ansoittanut" kääntämällä vetonarut väärinpäin eli jos hän ei huomaa asetella niitä takaisin, tiedän että niitä on käytetty. Mies ei voi löytää tätä keskustelua, koska kirjoittelen tätä työkoneeltani jonne hän ei pääse.
Kone on tosiaan windows-käyttöjärjestelmällä, ja sitä ei saa oikein muutoin lukittua, ellen kryptaa kovalevyä joka taas tuottaa minulle itselleni hankaluuksia sekä paljastaa sen, että tiedän (selitin tämän jo aikaisemmin). Mikään kirjautumistietojen vaihtaminen ei auta, jos se tapahtuu edelleen sähköpostillani koska hän pystyy jotenkin palauttamaan koneen vanhoihin asetuksiin ja menemään sisään tietämällään salasanalla. Koitan tänään kotona saada vaihdettua sähköpostinkin ilman että pitäisi poistaa kaikki sovellukset (kaamea homma, melkein sadan gigan sovelluksia yms mitkä pitäisi asentaa uudelleen...).
Luottamuspula tässä onkin ongelma, en ymmärrä miksei hän luota minuun. En ole samanlainen kuin hänen entisensä, silti saan samanlaista epäilyä ja yksityisyyteni loukkausta palkinnoksi. Minun ei tosiaan tarvitse epäillä enää miestä luvattomasta tutkimuksesta vaan se on ihan faktoilla todistettavaa. Se, että käyn event viewerissä, on vain minun tapani pysyä tilanteen tasalla ja tarkkailla, kuinka usein tätä todella tapahtuu jotta pystyn esimerkiksi asiasta puhuessani viittaamaan faktatietoon enkä turhiin syytöksiin. Mies on muuten todella antelias, huomaavainen, rakastava, tekee kotitöitä ja osoittaa hellyyttä yms. Sen takia tämä onkin niin raivostuttavaa, olisipa kokoaikainen mätämuna niin lähteminen olisi maailman helpoin vaihtoehto! Mutta rakastan häntä ja jollain tavalla pystyn pääsemään hänen päänsä sisälle. Tiedän ettei hän tee tätä ilkeyttään vaan hän on jäänyt tähän koukkuun ja saa turvallisuuden tunnetta kun pystyy tarkkailemaan tekemisiäni (sairaalla tavalla).
Tänään kotiin mennessä pistän ne selaimet tehdasasetuksiin ja voisi illalla koneen sammutettua tehdä jonkun "ansan", vaikka se lapselliselta kuulostaakin! Voisin vaihtaa windows-kovalevyni pikakelkkaan ja ottaa sen aina mukaan töihin, hah.
- AP
Ihan kamala tilanne. Nyt kerää pari viikkoa niin paljon aineistoa kun vaan pystyt, isket ne miehelle pöytään ja ilmoitat että tällainen toiminta loppuu nyt tai eroat ja jos pysytte yhdessä mies menee terapiaan. Jos jatkuu, niin eroat saman tien ja teet rikosilmoituksen.
Varaudu siihen, ettei tule lopettamaan tuota toimintaansa.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko mies työtön?
Miehellä on kyllä työpaikka, mutta on nyt ollut ensin sairaslomalla ja nyt seuraava keikka alkaa vuoden vaihteessa. Eli on ollut tässä pari kuukautta nyt kotona.
Ja muutama ylemmäs, niin olen itsekin nyt pohtinut että on parasta toimia. Kerään todistusaineistoa ja läväytän ne sitten naamalle ja sanon että antaa olla viimenen kerta jos haluaa vielä minun kanssa jatkaa. Toki aion olla sen verran rauhassa, että jos hän haluaa tästä oikeasti keskustella miksi on näin ruvennut tekemään, saisi suunvuoron kertoa. Kiinnostaa nimittäin erittäin paljon että mitä hän sieltä on luullut löytävänsä :D
- AP