Millainen työnjako teillä on jouluvalmisteluissa? Oletko tyytyväinen tilanteeseen?
Meidän perheessä on vanhemmat ja teini, ja jouluvalmistelut menee näin:
-Koristelusta vastaan minä teinin kanssa, koska meistä se on mukavaa mutta miestä ei kiinnosta.
-Lahjat hankitaan yhdessä miehen kanssa, teini antaa yleensä jotain pientä itse tehtyä
-Leivon joulutorttuja, teini osallistuu joskus. Tykkään leipomisesta, joten ei stressaa. Piparit ostetaan valmiina, koska niitä menee niin vähän että turha leipoa.
-Ruuat laitetaan yhdessä miehen kanssa. Tosi vähän on perinteisiä jouluruokia, koska niitä menisi meillä niin vähän ettei tunnu järkevältä laittaa esim. jotain yhtä annosta lanttulaatikkoa (vain yksi perheessä tykkää eikä hänkään haluaisi syödä useammalla aterialla) tjsp. Kaloja on, mutta ei juuri muuta. Ruuat valitaan ihan sen perusteella mitä minäkin vuonna halutaan. Ai niin, aattona lounaaksi on riisipuuroa, sen teen minä koska minä sitä eniten haluan.
-Minä paketoin, koska tykkään siitä. Paketteja yleensä noin kymmenkunta joten ei ole iso homma, etenkin kun oman perheen paketit menee kestopakkauksiin.
-Normaali viikkosiivous, kaikki osallistuvat samalla tavalla kuin muulloinkin.
Lyhyesti voisi ynnättä, että jokainen osallistuu oman halunsa mukaan niihin juttuihin jotka kiinnostavat. Minä tykkään laittaa joulua eniten, ja teenkin eniten mutta ihan vaan siksi että oikeasti tykkään.
Kommentit (22)
Minä ja kolme lasta. Mietin hetken kysymystä, koska meillä kaikki tekee vain niitä asioita, joita itse tärkeinä pitävät. En ole ymmärtänyt ikinä mitään "pakko"-valmisteluja.
Rakastan sisustamista, rakastan myös joulusisustamista. Keskimmäinen ja kuopus haluavat omia huoneitaan koristaa, esikoinen ei ole paljon kysellyt koristeiden perään. Joulukuusta olivat myös nämä nuoremmat valitsemassa. Pipareita leivottiin myös samalla porukalla, esikoinen leipoi toisenlaisia keksejä. Eilen leivottiin suolaista keskimmäisen kanssa. Laatikot tein itse. Jokainen hommaa ne lahjat, jotka haluaa. Siivoukseen kaikki osallistuu, vähän perusteellisempi viikkosiivous (tai kuukausi 😬 ).
Missä jouluvalmisteluissa? Ei meillä sitä 3 pvän putkea valmistella mitenkään erityisesti enkä minä tee edes metatyötä joulun takia.
Olen todella tyytyväinen. Mies hoitaa siivouksen, lahjat, kuusen sekä joulupukin. Minä teen laatikot :) Toinen joulu jo nyt näillä järjestelyillä.
Leivotko oikeasti joulutorttuja vai ostat vaan valmiin pakastetaikinan?
Olen tyytyväinen. Yhdessä tehdään valmistelut ja ne on ollut valmiina jo useamman viikon. Kinkku paistetaan viikonloppuna ja äitini tuo tullessaan kaikki ruoat aattona. Lapselle ainoastaan lahjoja, jotka joulupukki sitten tuo 😊
Mies ostin kummipojalleen lahjan ja minulle. Itse ostan yhteisille kummilapsille ja kaikille muille. Teen yksin ruoat, koristelut ja siivoukset tai jos nyt ehkä saisi miehen imuroimaan.
Meidän perheessä on minä ja mies. Minä teen jouluvalmistelut, ne kaikki. Olen tyytyväinen tilanteeseen.
joulukortit: minä
jouluvalot ulos ja sisälle: minä
jouluruoat ja leipomiset: minä
kuusen hankinta ja koristelu: minä
siivoaminen: mies siivoaa oman työhuoneensa, muut minä
Lahjojen hankinta lapsille: minä ja mies yhdessä
lahjat muille: minä
En tiedä. Mies kun on sellainen, että toimii viime tingassa. Jos minä en tekisi ajoissa, niin kaipa hän liikkuisi sitten aatonaattona.
Minä taas tykkään tehdä asiat ajoissa, niin minähän toimin.
Se tekee, joka jotain haluaa eli jos haluan jouluvalot, ostan ja ripustan ne enkä ruikuta muille, että nyt tarvitaan joulun tuntua.
Toisaalta meidän perhe osallistuu ilmastotalkoisiin siten, että ei ole jouluvaloja,piha on aivan pimeänä. Jos tarvitaan tilapäisesti valoa, laitetaan pihavalot hetkeksi päälle. Minusta omat valinnan ratkaisevat, meillä valittiin tämä tapa säästää sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Leivotko oikeasti joulutorttuja vai ostat vaan valmiin pakastetaikinan?
Leivon pakastetaikinasta. Jos se ei sinusta ole leipomista, niin ihan sama :)
Minä teen kaiken jos teen. Mies ei osallistu mitenkään paitsi korkeintaan aaton paniikkiostoksilla.
Hoidan kaikki kun ei kumppania. Olishan se kiva jos ois. Nuori käy kaupassa täydennyksiä hakemassa. Auttaa edes vähän.
Välillä mietin, että millaista elämää ihmiset viettävät, kun joulusta pitää tehdä niin iso numero. Meillä jokaisena viikonloppuna kokataan kunnon ruoat. Jouluruoka on paljon yksinkertaisempaa tehdä kuin moni muu ruoka. Jouluruokaa voi myös syödä monta päivää putkeen, joten ei tarvitse kuin kerran laittaa ruoka ja lämmitellä sitä. Torttuja ja pipareita voi paistaa, jos tekee mieli.
Joululahjoistakaan en ole koskaa osannut ottaa stressiä. Aikuisille ei osteta mitään ja lapsillekin muutama lahja riittää.
Meillä on aina perussiistiä, joten joulu tehdään kuusella ja jouluvaloilla.
Kuka tekee? Ihan sama. Voin tehdä vaikka kaiken, ei ole iso juttu.
Pidän siivoamisesta ja siivoan itse perusteellinen joulusiivo. Aatonaattona laitetaan lapsen kanssa joulukuusi ja koristeet. Vain lapselle muutama toivottu paketti on jo ostettu. Kinkun paistan itse ja kaiken muun ostan valmiina. Helppoa eikä yhtään stressiä😊
Ei ole jouluvalmisteluja. Helppoa ja stressitöntä.
- Teemme yhdessä jonkun laatikon
- Paistamme yhdessä kinkun
- Menemme yhdessä kauppaan ostamaan loput ruuat
- Ostetaan varalta taikinaa pakkaseen, jos jomman kumman tekee mieli leipoa torttuja / pipareita
- Mies hommaa tuliaisen sukulaisilleen, minä omilleni
- Joulupäivänä oleillaan ja syödään
- Minä koristelen
- Olemme miehen asunnolla joten hän siivoaa, miten haluaa :)
En tee mitään, ostin kyllä joulukukkia.
Mieheni käy hoitamassa joulun ruokaostokset hallista sun muualta, meillä on valmista panettonea, mätiä sun muuta, valmista ja helppoa.
Mieheni on hoitanut joulukortit ja lahjat, on jo vienyt ne sukulaisille.
Roomba siivoaa, ja minä voin pyyhkiä pölyt.
Joulustressiä ei ole ollut tänä vuonna, minä hoidan lahjat ja joulukortiti ja siivous on normaali imurointi ja pintojen pyyhkiminen, vessojen ja saunan siivous. Vaihdan joulumattoja ja jouluverhoja, ripustelen valoja ikkunoihin ja laitan joululakanat. Kuusi haetaan yhdessä ja joulun ruokaostokset hoidetaan yhdessä. Ukko saattaa avustaa siivouksessa eli imuroi yläkerran. Laatikot ostetaan valmiina ja leivonnaiset puolivalmiina, teen itse hedelmäkakun. Kuusen saan minä koristella, ukko laittaa sähkökynttilät ja latvatähden. Lapsia ja lastenlapsia tulee aattona eli tuttua porukkaa, ei tarvitse pönöttää. Myöhemmin illalla kun ollaan kahdestaan istuskellaan pyjamissa ja tissutellaan sohvalla mustaherukkaviiniä ja katsotaan jotain hyvää elokuvaa tai kuunnellaan joulumusiikkia.
Minä ostan lahjat puolisolle ja omille sukulaisilleni, puoliso ostaa lahjat minulle ja omille sukulaisilleen.
Joulunpyhät vietän omilla sukulaisillani ja puoliso omillaan.