Pidätkö todennäköisenä että olisit selvinnyt v. 2004 tsunamista koska olisit tiennyt mikä sieltä tulee
ja osannut varoa. Sanotaan nyt jossain rannalla Thaimaassa vaikka.
Siis tiesit mikä on tsunami ja miten se toimii.
Kommentit (629)
Vierailija kirjoitti:
Olin aikuinen enkä ollut koskaan kuullut mikä on tsunami ja olisin varmaan jäänyt suu auki katsomaan, mikä ihmeen suuri aalto sielä oikein tulee ja varmaan luullut, että se iso aalto iskee vaan rantaan, kun kaikki muutkin allot.
Siis oletko ihan oikeasti noi tyhmä? Varmaan alpeillakin jäisit mollottamaan kun lumivyöry lähestyy, lumihan on pehmeää eiks jee? :D
Vierailija kirjoitti:
En. Ole syntynyt 1980 enkä muista,että maantiedossa olisi puhuttu tsunameista. Olisin kuvitellut että kyseessä on jokin vuoroveden kaltainen ilmiö ja kävellut kenties vähän kauemmas rannasta ajatellen,että nyt kastuu mekon helmat. En todellakaan olisi odottanut talon kokoista aaltoa,joka ei vetäydy.
Kyllä maantiedon kirjoissa on mainittu tsunamit, olen syntynyt 60-l.
En tiennyt, ja pelastuminen oli ihan vaan onnekkaiden sattumien ansiota. Toinen vanhemmistamme kävi huutamassa meille että lähdetään, veljeni kuuli sen, itse en, ja lähdimme poispäin rannasta. Satuttiin olemaan hyvässä kohdassa, ei jouduttu veden varaan siten että veden voima olisi vienyt mukanaan ja pääsimme kiipeämään ylemmäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin aikuinen enkä ollut koskaan kuullut mikä on tsunami ja olisin varmaan jäänyt suu auki katsomaan, mikä ihmeen suuri aalto sielä oikein tulee ja varmaan luullut, että se iso aalto iskee vaan rantaan, kun kaikki muutkin allot.
Siis oletko ihan oikeasti noi tyhmä? Varmaan alpeillakin jäisit mollottamaan kun lumivyöry lähestyy, lumihan on pehmeää eiks jee? :D
Siinä vaiheessa kun tsunamiaalto tulee on myöhäistä. Voi vaikka jäädä katsomaan suu auki. Karkuun pitäisi lähteä siinä vaiheessa, kun vesi vetäytyy ja eläimet lähtevät pois.
Vierailija kirjoitti:
En olisi ollut hereillä noin aikaisin, korkeintaan hotellin aamiaisella, en rannalla. Jos olisin ollut ulkona ja nähnyt veden vetäytymisen, olisin joutunut pakokauhun valtaan, mutta eri asia olisinko Thaimaan olosuhteissa päässyt mihinkään.
Minua hämmästytti ja kauhistutti se, että edes paikalliset eivät ymmärtäneet paeta. Eikö Thaimaan kouluissa opetettu mitään maanjäristyksistä ja valtameren liikkeistä?
Katselin itse samaan aikaan kansainvälisiä uutiskanavia Espanjassa ja tilanne oli ensiminuuteista lähtien karmea. Sitten suomalaisissa uutisissa väitettiin, että ei ole tiettävästi suomalaisuhreja, vaikka sokea reettakin näki että kaikki on veden alla, paitsi Yle ja ulkoministeriö eivät nähneet.
Tsunami ei todellakaan ole mikään yleinen ilmiö Thaimaassa. Harva paikallinen sitäpaitsi edes oli rannalla katselemassa merta, toisin kuin turistit, vaan paikalliset olivat töissä tai viettämässä tavallista sunnuntaita.
Harva myöskään osasi yhdistää aiempaa aamuista maanjäristystä tsunamiin, koska maanjäristys ei tuntunut erityisen voimakkaalta ja ihmiset saattoi ajatella että ei se mikään maanjäristys ollut vaan joku iso auto ajamassa läheistä katua. Kaikki eivät varmasti edes huomanneet mitään maanjäristystä, ja moni osasi vasta jälkeenpäin yhdistää sen mielessään.
Totta kai uutisissa aluksi kerrottiin, että ei tiettävästi ole suomalaisia uhreja, koska virallisesti niitä ei ollut tiedossa. Se oli sen hetkinen tilanne ja tieto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä aallon kokoa ja voimaa voinut tietää rannalta katsoen, ennen kuin aalto oli selkeästi lähellä, joten jälkiviisastelu on aivan turhaa.
Yllättäen taas tsunamista olisi pelastuneet parhaiten ne jotka ei ollut lähelläkään vaan turvallisesti koti-Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi ollut hereillä noin aikaisin, korkeintaan hotellin aamiaisella, en rannalla. Jos olisin ollut ulkona ja nähnyt veden vetäytymisen, olisin joutunut pakokauhun valtaan, mutta eri asia olisinko Thaimaan olosuhteissa päässyt mihinkään.
Minua hämmästytti ja kauhistutti se, että edes paikalliset eivät ymmärtäneet paeta. Eikö Thaimaan kouluissa opetettu mitään maanjäristyksistä ja valtameren liikkeistä?
Katselin itse samaan aikaan kansainvälisiä uutiskanavia Espanjassa ja tilanne oli ensiminuuteista lähtien karmea. Sitten suomalaisissa uutisissa väitettiin, että ei ole tiettävästi suomalaisuhreja, vaikka sokea reettakin näki että kaikki on veden alla, paitsi Yle ja ulkoministeriö eivät nähneet.
Tsunami ei todellakaan ole mikään yleinen ilmiö Thaimaassa. Harva paikallinen sitäpaitsi edes oli rannalla katselemassa merta, toisin kuin turistit
Ei tietenkään ole tsunami yleinen ilmiö missään päin maailmaa, onneksi. Suomessa se ei ole minkäänlainen ilmiö, silti se opetetaan kouluissa.
Suomalaisten viranomaisten alkuvaiheen vähättely ja kieltäminen ei ole millään lailla puolustettavissa, jos maallikko telkkarinkatsojakin näkee että uhreja täytyy olla ja paljon. Ei saa sanoa, että ei koske suomalaisia jos ei tiedä yhtään mistä puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Ole syntynyt 1980 enkä muista,että maantiedossa olisi puhuttu tsunameista. Olisin kuvitellut että kyseessä on jokin vuoroveden kaltainen ilmiö ja kävellut kenties vähän kauemmas rannasta ajatellen,että nyt kastuu mekon helmat. En todellakaan olisi odottanut talon kokoista aaltoa,joka ei vetäydy.
Selasin ihan mielenkiinnosta yläasteen maantiedonkirjat, ei mitään tsunamista.
Vierailija kirjoitti:
Olin alakouluikäinen silloin, en olisi tiennyt, en ollut koko sanaa kuullut.
Itse kyllä tiesin sanan ja myös merkityksen jo alaluokilla, ja tämä oli kuitenkin jo 70-luvulla...
Vierailija kirjoitti:
Yllättäen taas tsunamista olisi pelastuneet parhaiten ne jotka ei ollut lähelläkään vaan turvallisesti koti-Suomessa.
Kyllä kai ihminen voi tietää, mikä on tsunami tai mikä on vuorovesi, ei vaadi suurta osaamista. Eri asia on, ehtiikö tai kykeneekö pakenemaan ajoissa.
Mitenkähän sen olisi tiennyt etukäteen?
Tietääkseni tulevaisuuteen ei näe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsunami ei todellakaan ole mikään yleinen ilmiö Thaimaassa. Harva paikallinen sitäpaitsi edes o
Ei tietenkään ole tsunami yleinen ilmiö missään päin maailmaa, onneksi. Suomessa se ei ole minkäänlainen ilmiö, silti se opetetaan kouluissa.
Suomalaisten viranomaisten alkuvaiheen vähättely ja kieltäminen ei ole millään lailla puolustettavissa, jos maallikko telkkarinkatsojakin näkee että uhreja täytyy olla ja paljon. Ei saa sanoa, että ei koske suomalaisia jos ei tiedä yhtään mistä puhuu.
Eihän missään sanottu, että ei koske suomalaisia, vaan kerrottiin se mitä tilanteesta tiedettiin. Ja alkuvaiheessa tieto oli se, että sen hetkisten tietojen mukaan ei ole tietoja suomalaisuhreista. Suomessa roskamedia vääristeli tämän siitä, että mitä oli muka sanottu, vaikka todellisuudessahan viranomaiset Suomessakin aloitti tilanteen selvittämisen jo Tapaninpäivän aamuna. Esimerkiksi evakuointilentoja alettiin valmistella heti kun mahdollista, joten suomalaiset viranomaiset toimi tilanteessa niin nopeasti kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä outoa kun omassani se oli, pienellä, siellä missä maanjäristyksetkin. Ehkä 70-luvulla olimme fiksumpia muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä outoa kun omassani se oli, pienellä, siellä missä maanjäristyksetkin. Ehkä 70-luvulla olimme fiksumpia muutenkin.
Laita kuva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän kirja kyseessä? Nimi, kustantaja ja painos?
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän sen olisi tiennyt etukäteen?
Tietääkseni tulevaisuuteen ei näe.
Merkeistä. Vesi vetäytyy merelle, eläimet pakenevat vuorille, maanjäristys jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppikirjat muuttuvat ja samalla painotukset. Onhan isoisäni aapisessa juttuja joiden lukemisesta saisi nykyään tuomion viharikoksesta.
Eihän missään sanottu, että ei koske suomalaisia, vaan kerrottiin se mitä tilanteesta tiedettiin. Ja alkuvaiheessa tieto oli se, että sen hetkisten tietojen mukaan ei ole tietoja suomalaisuhreista. Suomessa roskamedia vääristeli tämän siitä, että mitä oli muka sanottu, vaikka todellisuudessahan viranomaiset Suomessakin aloitti tilanteen selvittämisen jo Tapaninpäivän aamuna. Esimerkiksi evakuointilentoja alettiin valmistella heti kun mahdollista, joten suomalaiset viranomaiset toimi tilanteessa niin nopeasti kuin mahdollista.
Roskamedia? Ylen uutiset väitti, että kaikki hyvin, ei koske meitä ollenkaan. Väitti vielä seuraavanakin päivänä, maikkari uutisoi paremmin heti alusta lähtien. Ja Yle tosiaan käytti UM:ää lähteenään, maikkarilla seurattiin ilmeisesti muita uutistoimistoja.
Ajatelkaa, että ex-presidenttimme on selviytynyt tosta. On todistanut, että todella kykenee toimimaan jopa noin katastrofaalisissa olosuhteissa.