Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö todennäköisenä että olisit selvinnyt v. 2004 tsunamista koska olisit tiennyt mikä sieltä tulee

Vierailija
17.12.2018 |

ja osannut varoa. Sanotaan nyt jossain rannalla Thaimaassa vaikka.

Siis tiesit mikä on tsunami ja miten se toimii.

Kommentit (629)

Vierailija
41/629 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nyt 25, silloin olin siis lapsi. Kympin oppilas, mutta en ollut ikinä sitä ennen kuullut edes sanaa tsunami.

Vierailija
42/629 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ollut rannalla ja nähnyt veden paon, olisin tiennyt ja häipynyt. Kiitos varhaisteiniaikojen japanian innostukseni, ilmiö on ollut tuttu jo todella pitkään. Myös termi "tsunami" on tuttu samasta syystä - ja siksi olinkin yllättynyt, kun Aasian katastrofin jälkeen tajusin, että merkittävä osa ihmisistä ei joko tiennyt sanaa tai koko ilmiön olemassaolosta mitään.

Lukeminen kannattaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/629 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis minkä ikäisiä olette te, jotka ette olleet kuulleet koko tsunami-sanaa vielä vuonna 2004? :o

Väitän, että valtaosa ihmisistä on kuullut tsunamista ensimmäisen kerran Thaimaan onnettomuuden yhteydessä. Tuskin paikallisetkaan olisivat osanneet kuvitellakaan, että moinen ilmiö voisi tapahtua. Ilmeisesti asiasta paremmin tietävätkään eivät tuon mittakaavan laajuista ongelmaa ole sitä aiemmin osanneet ennakoida, sillä tsunamivaroitusjärjestelmätkin lienevät yleistyneet vasta sen jälkeen.

Vierailija
44/629 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mistä ihmeen tsunamista täällä puhutaan? Mitä siellä Thaimaassa on tapahtunut, kun ei uutisissa ollut mitään?

Hengitä syvään ja lue otsikko.

Jaa siellä on 2004 ollut joku tsunami. Kuulen siitä ekaa kertaa. No ei mikään ihme, kun kuolleita oli alle 300. Ei varmaan aikoinaan juurikaan ollut uutisissa.

Lähes 300 000 ihmistä kuoli tai katosi pysyvästi, trolli.

Hups. Katoin väärin luvun. Ompa ollu paha katastrofi. Olin tuolloin vasta 12 vuotias, joten ei mikään ihme, että kuulen siitä nyt vasta ekaa kertaa. Ei teininä paljon tullu seurattua uutisia.

Vierailija
45/629 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aika moni oli silloin vielä nukkumassa rantahotellissa.

vain jos olit jalkeilla, ulkona, ja näit meren tarpeeksi hyvin sekä huomasit lähteä täysillä juoksemaan ylemmäs olisit voinut selviytyä kastumatta. mutta moni ei ehtinyt vaikka oli valveilla, tuntuu että tsunamin voimaa aliarvioidaan täällä. veden vetäytyminen on sinänsä hyvä merkki poistua mutta se että ehtiikö tarpeeksi kauas on asia erikseen.

Aika moni meni kuvaamaan sitä ilmiötä, eivätkä tajunneet lähteä pois. Syystä, ettei oltu tajuttu, mikä tsunami oikeasti on. Niin, eikä siellä ollut varoitusjärjestelmää.

Itse olisin tajunnut mennä ja huutanu hulluna muillekkin, että nyt pois. Lukiossa oli juuri käsitelty tsunamit ja sen merkit maantieteen luonnonkatastrofit-kurssilla.

Vierailija
46/629 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en varmaan 14-vuotiaana olisi tiennyt, mutta Merivoimissa palvellut ja ikänsä purjehtinut isäni luultavasti olisi tiennyt, ja toivon mukaan olisimme ehtineet kaikki tarpeeksi kauas rannasta.

Vierailija
47/629 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin tiennyt, mikä on tsunami, mutta tuskin olisin ihan heti tajunnut, että se on kyseessä. Riippuu siis missä vaiheessa olisin tajunnut paeta....

Katoin just jotain videonpätkiä ja porukka on vaan et ai jaa, olipa nopee laskuvesi ja katos vaan, nyt vesi tulee takaisin ja sit onkin jo kiire .

Vierailija
48/629 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis minkä ikäisiä olette te, jotka ette olleet kuulleet koko tsunami-sanaa vielä vuonna 2004? :o

Väitän, että valtaosa ihmisistä on kuullut tsunamista ensimmäisen kerran Thaimaan onnettomuuden yhteydessä. Tuskin paikallisetkaan olisivat osanneet kuvitellakaan, että moinen ilmiö voisi tapahtua. Ilmeisesti asiasta paremmin tietävätkään eivät tuon mittakaavan laajuista ongelmaa ole sitä aiemmin osanneet ennakoida, sillä tsunamivaroitusjärjestelmätkin lienevät yleistyneet vasta sen jälkeen.

Itse en ilmeisesti sitten edusta tätä "suurinta osaa", koska olin lukenut tsunameista jo ala-asteella. Kuka tahansa 90-luvulla ennätystenkirjoja lukeneena muistaa varmasti lukeneensa Krakataun valtavasta purkauksesta ja siihen liittyneestä megatsunamista.

Vierailija
49/629 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin tuolloin 12 ja muistan varsin hyvin kun tuo tapahtui. Aika pensaassa on täytynyt elää jos tuolta tapahtumalta kokonaan välttyi.

Vierailija
50/629 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olin tuolloin 12 ja muistan varsin hyvin kun tuo tapahtui. Aika pensaassa on täytynyt elää jos tuolta tapahtumalta kokonaan välttyi.

Taisi olla Suomen ja koko maailman ykkösuutinen monta viikkoa.

Vierailija
51/629 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuohon aikaan 17-vuotias. "Hyökyaalto" oli toki tuttu sana ja Muumipeikko ja pyrstötähti moneen kertaan nähty (pahaenteinen paljas merenpohja ja "Meri tulee takaisin!"). En muistaakseni erityisesti käsittänyt mikä on tsunami tai millainen tuhovoima vedellä voi olla.

Vetäytynyt meri olisi varmaan tuntunut tosi oudolta ja kalpeana olisin ehkä ollut rannalla juuri aamuaikaan. Ehkä olisi ollut niin outo juttu ja väärä fiilis että olisin lähtenyt, mutta tuskin, kun muutkaan eivät. Ihmiselle on kai ominaista odottaa mitä tapahtuu ja olla uskomatta että jokin voisi oikeasti olla vialla. Sitten onkin jo myöhäistä.

Vierailija
52/629 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on hyvä video, joissa havainnollistetaan videoesimerkein tsunamin voima pienestä vuorovesiaallosta massiivisen joukkotuhon aiheuttavaan tsunamiin: https://www.youtube.com/watch?v=_eh5aq_GeUY

Vierailija
53/629 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 24-vuotias ja voin kyllä sanoa että en tiennyt ennen sitä, että tsunamin tunnistaa siitä valkeasta seinästä merellä. Mutta luulen että olisin tajunnut siinä vaiheessa, että jotain suurempaa mylläkkää on tulossa, kun rantavesi vetäytyy. En tiedä olisiko siitä vielä ehtinyt johonkin pakoon.

Vierailija
54/629 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 24-vuotias ja voin kyllä sanoa että en tiennyt ennen sitä, että tsunamin tunnistaa siitä valkeasta seinästä merellä. Mutta luulen että olisin tajunnut siinä vaiheessa, että jotain suurempaa mylläkkää on tulossa, kun rantavesi vetäytyy. En tiedä olisiko siitä vielä ehtinyt johonkin pakoon.

Suurin osahan tuossa möllötti merelle ja osa kuvasi. Sitten olikin jo myöhäistä.

Vierailija
55/629 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En

Vierailija
56/629 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsunami oli nolo tapaus 

Vierailija
57/629 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin varmaan kuollut ilman hyvää tuuria

Vierailija
58/629 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mistä ihmeen tsunamista täällä puhutaan? Mitä siellä Thaimaassa on tapahtunut, kun ei uutisissa ollut mitään?

Hengitä syvään ja lue otsikko.

Jaa siellä on 2004 ollut joku tsunami. Kuulen siitä ekaa kertaa. No ei mikään ihme, kun kuolleita oli alle 300. Ei varmaan aikoinaan juurikaan ollut uutisissa.

Lähes 300 000 ihmistä kuoli tai katosi pysyvästi, trolli.

Minä olin yksi niistä, jotka katosivat pysyvästi, mutta eivät kuolleet!

Vierailija
59/629 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan tiennyt mitä sieltä tulee.

Vierailija
60/629 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tsunami huutanut mitään että täältä tulee tsunami, että varokaa. Rannalta katsoen näytti ihan tavalliselta vähän isommalta aallolta, ja rannalta katsoen sitä todellista voimaa oli mahdoton arvata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä