Kirkkoon kuulumaton tai siitä eronnut, käytkö kuitenkin joulukirkossa fiilistelemässä ja hakemassa joulun tunnelmaa?
Kommentit (52)
En, kuulun jopa kirkkoon koska pakolla siihen vauvana liitettiin mutta en silti, jeesus ei liity jouluun sitten mitenkään.
No en, en todellakaan. Minulle joulu on ihan muuta kun uskon höpönlöpöä.
No tuskinpa kirkkoon kuulumattomat käyvät kirkoissa "fiilistelemässä", kun ei siellä käy kirkon jäsenistäkään kuin prosentti, pari.
En. Minusta se tunnelma siellä on ahdistava.
En ole käynyt Suomessa kirkossa koskaan missään menoissa muuta kuin kerran isoisän hautajaisissa. Oppimismielessä ollut retkillä ym toki. Ulkomailla olen käynyt pari kertaa katselemassa jotakin vieraan uskontokunnan messua ihan vain koska se näyttää niin "hassulta", kun siitä ei tajua mitään.
En tietenkään, hassu kysymys. En myöskään käy ortodoksien pääsiäisjuhlissa tai juutalaisten hanukka-menoissa...
En todellakaan käy. Kierrän kirkot kaukaa.
Käyn. Ja käyn myös kirkossa kuuntelmassa musiikkia, kuten urkutaiteilijoita, sopraanoja joiden laulutaitoa ihailen jne... En kylläkään ole käynyt kuuntelemassa iskelmälaulajia tms ja heidän konserttejaan. Heitäkin on nykyään paljon jotka esittävät kirkoissa laulujaan.
Vierailija kirjoitti:
No tuskinpa kirkkoon kuulumattomat käyvät kirkoissa "fiilistelemässä", kun ei siellä käy kirkon jäsenistäkään kuin prosentti, pari.
Itse asiassa meilläpäin kirkko on ihan täynnä aaton hartaudessa. Itse en kuulu kirkkoon (erosin 15 vuotta sitten) ja käyn kyllä juurikin jouluna kirkossa. Rakastan joulua ja joululauluja ja niitä kuulee paljon tuossa aattokirkossa.
Joskus. Tuttu muslimikin (jo vuosikymmeniä sitten muslimiksi palannut) käy mm. joululaulutilaisuuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa meilläpäin kirkko on ihan täynnä aaton hartaudessa. Itse en kuulu kirkkoon (erosin 15 vuotta sitten) ja käyn kyllä juurikin jouluna kirkossa. Rakastan joulua ja joululauluja ja niitä kuulee paljon tuossa aattokirkossa.
Ja montako asukasta siellä "teillä päin" on? Jo 10 000 hengen kylässä kirkon jäseniä on keskimäärin 80% (koska kaupungeissa jäsenmäärä on pienempi, ja pikkukylissä suurempi kuin keskimäärin), ja tuskin siellä kirkossa 8000 henkeä on... 160 tekee sen 2% jäsenistä ja sillä on jo pienehkö kirkko täynnä.
En käy. Ei kiinnosta kirkolliset toimitukset ollenkaan, eikä joulu ole mikään poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
En, kuulun jopa kirkkoon koska pakolla siihen vauvana liitettiin mutta en silti, jeesus ei liity jouluun sitten mitenkään.
Kyllä se Jeesus liittyy mutta saat toki juhlia, joulu vain ei ole sitten juhlan nimi.
En käy. Aina ovat siellä kolehtihaavi ojossa, oli sitten lauluiltana tai muuna mainostettu tilaisuus. Eihän siellä kaikki uskovatkaan käy kuin juuri ja juuri ehkä kauneimmat joululaulut kuuntelemassa, tai joulukirkossa, jos jaksavat nousta aamulla.
Käyn koska uskon, mutta en kuulu seurakuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja montako asukasta siellä "teillä päin" on? Jo 10 000 hengen kylässä kirkon jäseniä on keskimäärin 80% (koska kaupungeissa jäsenmäärä on pienempi, ja pikkukylissä suurempi kuin keskimäärin), ja tuskin siellä kirkossa 8000 henkeä on... 160 tekee sen 2% jäsenistä ja sillä on jo pienehkö kirkko täynnä.
Pieni maalaiskunta, n. 3000 asukasta, kirkossa paikkoja n. 800. Toki osan vievät minun kaltaiseni "vapaamatkustajat" ja mummolaan jouluksi tulleet ulkopaikkakuntalaiset. Mutta ero normaaliin sunnuntaihin on suuri, koska ilmeisesti (vanhempieni kertoman mukaan) tavallisena sunnuntaina kirkossa on ainoastaan 20-30 henkilöä jumalanpalveluksessa.
En tosiaan käy, välttelen kaikkea kirkkoon liittyvää kuin ruttoa.
M36
En