Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkkoon kuulumaton tai siitä eronnut, käytkö kuitenkin joulukirkossa fiilistelemässä ja hakemassa joulun tunnelmaa?

Vierailija
17.12.2018 |

Vai et?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käynyt joulukirkossa, en silloinkaan kun kuuluin kirkkoon. Voisin käydä, jos joku muu haluaisi välttämättä seuraksi, omasta aloitteesta en menisi.

Vierailija
42/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään ole ikinä käynyt joulukirkossa enkä aio jatkossakaan käydä. Ylipäänsä en ole ikinä käynyt omasta tahdosta kirkossa, häissä ja hautajaisissa olen kutsusta käynyt. Miksi ihmeessä kävisin? Ei minulla tule käytyä muidenkaan uskontojen pyhissä rakennuksissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joka vuosi ollut perheeni mukana joulukirkossa, vaikken itse kirkkoon kuulukaan. Paikallinen kirkko on arkkitehtuuriltaan lumoava ja joulumessu kestää ehkä joku puoli tuntia. Kynttilä vielä sankarihaudalle messun jälkeen ja siitä pääsee hyvään joulutunnelmaan.

Vierailija
44/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy. Olen käynyt joulukirkossa tasan kerran elämässäni, silloin kun esiinnyin siellä kuoron kanssa.

Vierailija
45/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy, etten kuulu kirkkoon on etten ole kristitty. Niinpä en mene mihinkään vapaaehtoisesti, jossa kristinuskoa toitotetaan. Mitä tekemistä kristinuskolla edes on joulun kanssa? Väkisin pakotettu Jeesusjuhla vanhan pakanajuhlan päälle. Tökeröä.

Vierailija
46/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eronnut kirkosta. Käyn joulukirkossa. Olen uskova.

Vierailija
47/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauneimmat joululaulut ovat vuodesta toiseen tosi suosittu tapahtuma, myös kirkkoon kuulumattomille.

Vierailija
48/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. En pidä joulusta muutenkaan, olen joulut aina töissä

Vierailija
49/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En fiilistele jouluakaan sen kummemmin, kun lapset ovat jo aikuisia, eikä lapsenlapsia vielä ole.  Laitan toki valoja, kun on pimeä vuodenaika ja syön ja juon hyvin, kun on pitkät vapaat, mutta muuten pääsee helpommalla ilmankin.  

Vierailija
50/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus, mutta vain siksi että osa suvusta on hyvin uskonnollista ja heiluu siellä itse suorittamassa jumalanpalvelusta. Tietävät hyvin että olen siellä muuten vain eikä heitä haittaa. En liity esim. uskontunnustukseen mutta on kirkoissa välillä ihan hieno tunnelma, jos ovat arkkitehtoonisesti kiinnostavia rakennuksia ja on sytytetty vaikka paljon eläviä kynttilöitä.

Yksin en kirkkoon menisi.

Vierailija
51/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, kuulun jopa kirkkoon koska pakolla siihen vauvana liitettiin mutta en silti, jeesus ei liity jouluun sitten mitenkään.

Kyllä se Jeesus liittyy mutta saat toki juhlia, joulu vain ei ole sitten juhlan nimi.

Nyt on mennyt vähän huti. Joulu on pakanajuonteinen historiallinen kansanjuhla, jonka traditioihin on liitetty kristillisiä merkityksiä, joita niissä ei alunperin ollut, mutta jota on aina kristillisen version rinnalla juhlittu myös kristinuskottomana kansanjuhlana, esimerkiksi meidän suvussa. Kristusmessu (Christmas) on sen juhlan nimi, johon se Jeesus olennaisesti liittyy, ei joulu.

Vierailija
52/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy. Jos joulumusiikki siellä olisi instrumentaalia niin voisin joskus harkita, mutta liian hölmöltä tuntuisi kuunnella höpöjuttuja herroista ja enkeleistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi