Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkkoon kuulumaton tai siitä eronnut, käytkö kuitenkin joulukirkossa fiilistelemässä ja hakemassa joulun tunnelmaa?

Vierailija
17.12.2018 |

Vai et?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Yhteislaulussa ei sinänsä olisi mitään vikaa mutta näin aikuisena olen alkanut pitämään uskonnollisia rituaaleja irvokkaina.

Vierailija
22/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa uskontoroskaa pilaamaan joulutunnelmaani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, kuulun jopa kirkkoon koska pakolla siihen vauvana liitettiin mutta en silti, jeesus ei liity jouluun sitten mitenkään.

Kyllä se Jeesus liittyy mutta saat toki juhlia, joulu vain ei ole sitten juhlan nimi.

Ehkä kannattaisi sinun tarkistaa sanan joulu etymologia.

Vierailija
24/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kirkossa vain toisten häissä ja hautajaisissa.

Vierailija
25/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn mutta kirkossa jonka yksityishenkilöt ovat rakentaneet ja omilla varoillaan ynnä lahjoituksilla ylläpitävät.

Vierailija
26/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonain jouluna käyn. Tunnelma ei valitettavasti vaan ole joulukirkossa samanlainen kuin ennen, tunnelma puuttuu.

Vierailija
27/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonain jouluna käyn. Tunnelma ei valitettavasti vaan ole joulukirkossa samanlainen kuin ennen, tunnelma puuttuu.

Mistä johtuu?

Vierailija
28/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu?

Moderneista "syyllistämis"saarnoista monotonisella äänellä. Edesmenneet papit sentään saarnasivat voimakkaasti tunteella raamatun sanaa.

Vierailija
29/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy, en käynyt koskaan kirkkoon kuuluessanikaan.

Vierailija
30/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu?

Moderneista "syyllistämis"saarnoista monotonisella äänellä. Edesmenneet papit sentään saarnasivat voimakkaasti tunteella raamatun sanaa.

Missäpäin pappi enää syyllistää yhtään mistään?

Monotonisella äänellä vain todetaan että "kaikki käy".

Vierailija
31/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein käyty, tilaisuudet upeita, joskus hiukan väkinäistä tuo joulutunnelman haku.

Vierailija
32/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pari kertaa käynyt. Ei nyt mikään perinne mulle, mutta jos joku pyytää mukaan niin lähden mielelläni.

Vierailija
33/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Käyn kirkossa jos kutsutaan esim. häihin, ja toki joskus turistina ihan vaan nähtävyytenä katsomassa. Voisin myös mennä katsomaan jotain esitystä, jos sattuisi olemaan sellainen joka itseä kiinnostaa, mutta tähän mennessä sellaista ei ole tullut vastaan.

En ole koskaan uskonut, enkä siksi juuri käyttänyt kirkon palveluita. Vauvana minut on kastettu ja riparin kävin painostuksen takia. 9-vuotiaana kävin tutustumassa seurakunnan kuviskerhoon, mutta kun aiheet olivat tyyliä "tee kuva joka ilmaisee Jeesuksen rakkautta sinuun" niin yhteen kertaan jäi. Niin ja koulun pakolliset joulu- ja kevätkirkot myös. Erosin kirkosta kun olin 18.

Vierailija
34/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kirkossa kuunnella tuttuja joululauluja, jos ne soitettaisiin virsimäisesti, raskaudella ja synkkyydellä.

Vierailija
35/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen satanisti ja todennäköisesti koko kirkkorakennus itsesyttyisi jos astuisin sisään.

Onneksi kirkontorneissa on ukkosenjohdattimet, ettei salama sytytä niitä. Ovatko teologit muuten koskaan tutkineet, että miksi jumala lähettää salamoita kirkontorneihin niin, että niissä tarvitaan ukkosenjohdatinta alun alkujaankaan. Onko jokin pielessä, kun jumala ei suojaa rakennuksiaan? Seurakunta säästäisi pitkän pennin vakuutusmaksuissakin...

Vierailija
36/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko tosissasi kyselet? Minun on valitettavasti töiden puolesta käytävä (olen opettaja) ja joka vuosi se tuntuu kiusallisemmalta ja oudommalta. Odottelen vain sitä päivää, kun uskonnonvapaus oikeasti koittaa myös minulle ja oppilaille. 

Vierailija
37/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin hyvin käydäkin, jos sellaisesta nauttisin. Mutta en. Emäntä kuuluu kirkkoon ja voi mennäkin, lähden mukaan jos pyytää.

Vierailija
38/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oo tullut käytyä.

Vierailija
39/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa kirkon jäsenistäkään ei käy. En käy minäkään, enkä ole käynyt koskaan. Olen viisikymppinen ja erosin kirkosta 30 vuotta sitten. Monet hengelliset joululaulut ovat kyllä kauniita, ja kuuntelen niitä esim. radiosta/tv:stä ihan mielelläni, vaikka en pidäkään niiden "sanomaa" totena. Siinä mielessä olisi tietenkin teoriassa mahdollista, että kävisin niitä kirkossakin kuuntelemassa jossain Kauneimmat joululaulut -tilaisuudessa. Mutta toisaalta taas niitä kuule riittävästi muutenkin, niin eipä senkään vuoksi tarvitse.

Vierailija
40/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus käynyt kirkossa jossain joulukonsertissa, kun saatiin liput jostain lahjaksi tms. Muuten en ole kyllä ollut enkä ole aikeissa mennäkään. Hyvä musiikki on tietysti asia sinänsä, mutta uskonnollisten joululaulujen tekstejä ei voi oikein vakavalla naamalla kuunnella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan