Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkkoon kuulumaton tai siitä eronnut, käytkö kuitenkin joulukirkossa fiilistelemässä ja hakemassa joulun tunnelmaa?

Vierailija
17.12.2018 |

Vai et?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En

Vierailija
2/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tullut edes mieleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, kuulun jopa kirkkoon koska pakolla siihen vauvana liitettiin mutta en silti, jeesus ei liity jouluun sitten mitenkään.

Vierailija
4/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en, en todellakaan. Minulle joulu on ihan muuta kun uskon höpönlöpöä.

Vierailija
5/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskinpa kirkkoon kuulumattomat käyvät kirkoissa "fiilistelemässä", kun ei siellä käy kirkon jäsenistäkään kuin prosentti, pari.

Vierailija
6/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Minusta se tunnelma siellä on ahdistava.

Vierailija
7/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy.

Vierailija
8/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt Suomessa kirkossa koskaan missään menoissa muuta kuin kerran isoisän hautajaisissa. Oppimismielessä ollut retkillä ym toki. Ulkomailla olen käynyt pari kertaa katselemassa jotakin vieraan uskontokunnan messua ihan vain koska se näyttää niin "hassulta", kun siitä ei tajua mitään.

Vierailija
9/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään, hassu kysymys. En myöskään käy ortodoksien pääsiäisjuhlissa tai juutalaisten hanukka-menoissa...

Vierailija
10/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan käy. Kierrän kirkot kaukaa.

Vierailija
11/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn. Ja käyn myös kirkossa kuuntelmassa musiikkia, kuten  urkutaiteilijoita, sopraanoja joiden laulutaitoa ihailen jne... En kylläkään ole käynyt kuuntelemassa iskelmälaulajia tms ja heidän konserttejaan. Heitäkin on nykyään paljon jotka esittävät kirkoissa laulujaan.

Vierailija
12/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuskinpa kirkkoon kuulumattomat käyvät kirkoissa "fiilistelemässä", kun ei siellä käy kirkon jäsenistäkään kuin prosentti, pari.

Itse asiassa meilläpäin kirkko on ihan täynnä aaton hartaudessa. Itse en kuulu kirkkoon (erosin 15 vuotta sitten) ja käyn kyllä juurikin jouluna kirkossa. Rakastan joulua ja joululauluja ja niitä kuulee paljon tuossa aattokirkossa.

Vierailija
13/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus. Tuttu muslimikin (jo vuosikymmeniä sitten muslimiksi palannut) käy mm. joululaulutilaisuuksissa.

Vierailija
14/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa meilläpäin kirkko on ihan täynnä aaton hartaudessa. Itse en kuulu kirkkoon (erosin 15 vuotta sitten) ja käyn kyllä juurikin jouluna kirkossa. Rakastan joulua ja joululauluja ja niitä kuulee paljon tuossa aattokirkossa.

Ja montako asukasta siellä "teillä päin" on? Jo 10 000 hengen kylässä kirkon jäseniä on keskimäärin 80% (koska kaupungeissa jäsenmäärä on pienempi, ja pikkukylissä suurempi kuin keskimäärin), ja tuskin siellä kirkossa 8000 henkeä on... 160 tekee sen 2% jäsenistä ja sillä on jo pienehkö kirkko täynnä.

Vierailija
15/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy. Ei kiinnosta kirkolliset toimitukset ollenkaan, eikä joulu ole mikään poikkeus. 

Vierailija
16/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, kuulun jopa kirkkoon koska pakolla siihen vauvana liitettiin mutta en silti, jeesus ei liity jouluun sitten mitenkään.

Kyllä se Jeesus liittyy mutta saat toki juhlia, joulu vain ei ole sitten juhlan nimi.

Vierailija
17/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy. Aina ovat siellä kolehtihaavi ojossa, oli sitten lauluiltana tai muuna mainostettu tilaisuus. Eihän siellä kaikki uskovatkaan käy kuin juuri ja juuri ehkä kauneimmat joululaulut kuuntelemassa, tai joulukirkossa, jos jaksavat nousta aamulla.

Vierailija
18/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn koska uskon, mutta en kuulu seurakuntiin.

Vierailija
19/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja montako asukasta siellä "teillä päin" on? Jo 10 000 hengen kylässä kirkon jäseniä on keskimäärin 80% (koska kaupungeissa jäsenmäärä on pienempi, ja pikkukylissä suurempi kuin keskimäärin), ja tuskin siellä kirkossa 8000 henkeä on... 160 tekee sen 2% jäsenistä ja sillä on jo pienehkö kirkko täynnä.

Pieni maalaiskunta, n. 3000 asukasta, kirkossa paikkoja n. 800. Toki osan vievät minun kaltaiseni "vapaamatkustajat" ja mummolaan jouluksi tulleet ulkopaikkakuntalaiset. Mutta ero normaaliin sunnuntaihin on suuri, koska ilmeisesti (vanhempieni kertoman mukaan) tavallisena sunnuntaina kirkossa on  ainoastaan 20-30 henkilöä jumalanpalveluksessa.

Vierailija
20/52 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan käy, välttelen kaikkea kirkkoon liittyvää kuin ruttoa.

M36

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä