Tapailemani miehen runsas alkoholinkäyttö, mikä on alkoholismia?
Olen tapaillut erästä miestä nyt jo pidemmän aikaa. Olemme kumpikin yli kolmekymppisiä, työssäkäyviä ihmisiä.
Arkisin kaikki on ok, mutta olen huomnnut että mies juo joka viikonloppu yhden, tai jopa kaksi iltaa. Ja kyse ei ole tissuttelusta, vaan rehellisestä perskännistä. Kesällä mies oli reissuillaan pitempiäkin aikoja.
Minulla ei ole kokemusta alkoholismista, kuulostaako tämä siltä? Kuitenkin käy töissä.
Itse en juo juuri ollenkaan, juhlissa lasin tai kaksi.
Minulla on kaksi alakouluikäistä lasta, eivät tietenkään ole tavanneet tätä miestä vielä. Mies on lapseton.
Viime aikoina on alkanut tämä juominen vaivaamaan, mutten ole asiasta vielä puhunut miehelle, kun kuitenkin vain tapaillaan ns vakavammin, muttei seurustella edes. Myös muutama pikkujuttu on jotenkin soittanut kelloja (esim kun en vastaa heti puhelimeen, hän tiuskii).
Hmm. Tajusin ehkä nyt itsekin jo, että varmaan kannattaa jatkaa omia teitä, jos tässä kohtaa asiat vaivaa ja hälytyskellot soi.
Saisinko kuitenkin mielipiteitä?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Etpä tiedä alkoholismista yhtään mitään.
Ja juu, jätä toki se sika ja etsi uutta lompakkoa itsellesi vaikka uskovaisten raittiitten miesten parista.
Missä sanottiin että ap etsii lompakkoa?
Minä ainakin tiedän alkoholismista sen verran, että kuulostaa huolestuttavalta tuo juominen.
Voihan tuo olla ongelma. Itse harrastin samanlaista tuossa iässä täyttääkseni tyhjiön kun olin siis yksin.
Jos oli jotain tapailua tai muuta niin silloin kyllä olin vähemmällä. On tapa sinkkuvuosilta tuo eikä osaa mukautua uuteen kuvioon. Itse tein saman virheen alle 30v ja lähti alkanut suhde pois.
Nyt kun väsynyt pitkälti yli 40v ja yksin niin eipä tahdo enään maistua. On niin puuduttamista ja turruttamista ja vie yöunet lopulta vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta alkoholismilta. Jotkut nyt vain tykkäävät vetää kännit.
Alkaisin olemaan huolissaan, jos joisi viikollakin, jäisi työt tekemättä juomisen/krapulan takia ja hän ei pystyisi lopettamaan juomista.
Kyllähän alkoholisti työnsä hoitaa. Täytyyhän juomiseen olla rahaa.
Kannattaa muistaa yksi nyrkkisääntö, niin oma elämä helpottuu, ja pystyy tekemään omat ratkaisunsa koskien omia suhteitaan, eikä tarvitse ulkopuolisten mielipiteitä. Kerron sen seuraavaksi;
Jos sinulla on huono olla jonkun ihmisen kanssa, niin älä ole. Näin helppoa.
Ei tarvitse teitää onko mies/nainen/kuka tahansa narsisti/alkoholisti/persoonallisuushäiriöinen/what ever, riittää että sinulla on paha olla. En ymmärrä tätä nykyajan pakkoa saada joku diagnoosi toiselle ennen kuin voitte itse päättää omasta elämästänne.
Eräällä sukulaismiehellä on juuri tuollaista menoa. Ei häntä kukaan nainen ole pitkään jaksanut katsella, kun juominen hallitsee niin voimakkaasti viikonloppuja, on ollut pettämistä kännissä yms. sekoilua.
Kiitos vastauksista.
Kaipasin vain ajatustenvaihtoa tästä. Enkä tosiaan etsi lompakkoa, tienaan ihan hyvin itsekin. Lapsilla on myös isä, joten en etsi sitäkään.
Mies on useammalla viikolla alkuviikosta, kun maanantai ja tiistai menee viikonlopusta palautumiseen, miettinyt, että jos ensi viikonloppuna tekis sitä ja tätä, siis selvinpäin, ikinä näin ei vaan tapahdu.
Ja tiuskimisesta, kyllä se minunkin mielestä on ongelma, mutta ei niin usein kuin alkoholi, joten olen sivuuttanut asiaa ja ajatellut että on huono päivä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta alkoholismilta. Jotkut nyt vain tykkäävät vetää kännit.
Alkaisin olemaan huolissaan, jos joisi viikollakin, jäisi työt tekemättä juomisen/krapulan takia ja hän ei pystyisi lopettamaan juomista.Kyllähän alkoholisti työnsä hoitaa. Täytyyhän juomiseen olla rahaa.
Niin, tiettyyn pisteeseen asti. Lopulta ei enää kykene.
Myös viikonloppuna ohjelmaa pitkään iltaan asti ja hermostuuko jos juomiselle on sitten oma aikataulu olemassa ja jotakin kiirettä tuo sitten ilmi?
Vierailija kirjoitti:
Onko sun mies T. N??
Joo, kaikki viinaanmenevät ovat T.N.
Jokuviikonloppuinen humalahakuinen juominen ei ole ok missään tapauksessa.
En sanoisi alkoholismiksi, alkoholisti juo päivittäin ja enemmän kuin vähän. Kuitenkaan perskänniin juominen ei ole minusta koskaan järkevää tai kohtuullista joten jos se häiritsee niin tiedät mitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etpä tiedä alkoholismista yhtään mitään.
Ja juu, jätä toki se sika ja etsi uutta lompakkoa itsellesi vaikka uskovaisten raittiitten miesten parista.
Missä sanottiin että ap etsii lompakkoa?
Minä ainakin tiedän alkoholismista sen verran, että kuulostaa huolestuttavalta tuo juominen.
Uskovaiset raittiit miehet – oikea kunnollisuuden synonyymi. Mikä vitsi. Niiden joukosta muuten sitten löytyvät ne pahimmat huoripukit ja naisten hyväksikäyttäjät. Sen verran läheltä seurasin mm. Patmos-lähetyksen toimintaa kulisseissa. Karismaattinen saarnaaja ja naiset märkinä etupenkeissä eronneista kolmekymppisistä aina mummoihin asti.
Usean muunkin lahkon kärkimiehet seksiaddikteja, ja seurakunnan jeesuksen morsiamet helppoa riistaa. Mielummin suosittelen daameille tavallista perusalkieta kuin tuollaisia Liituraita–Leoja. Tietysti, jos siellä jalkojen välissä polttelee, niin asiahan on sitten aivan eri . .
Jos juominen häiritsee sinua, niin kannattaa jättää tuollainen mies jonkun muun löydettäväksi. Itse olin suhteessa, jossa mies joi viikonloput, lomat, juhlapyhät jne. Viikolla muutamat saunakaljat. Ei ollut väliä oliko paikalla hänen lapset.
Nyt emme ole enää yhdessä. Olen paljon onnellisempi päihteettömän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jokuviikonloppuinen humalahakuinen juominen ei ole ok missään tapauksessa.
Viikolla tulee suunniteltua kaikkea mukavaa harrastusta vklopuksi: Ne kaikki sitten jää kun pitää päästä vähän "tuulettuun". Siinä sitten palautellaan koko vkloppu, harrastukset jäi toteutumatta.
Eikös alkoholismin raja kulje siinä, että läikyttää enemmän kuin juo. Minun mieheni on juonut 12-16 keskiolutta ja muutaman terävän joka päivä jo 25 vuoden ajan eikä ole vielä kertaakaan läikyttänyt pisaraakaan.
Olen itse ollut kuntoutuksessa alkoholismini takia. Siellä oli silloin yksi mies, joka ei koskaan oikeastaan kännejä vetänyt. Hän joi kuusi pientä kaljaa päivittäin töiden jälkeen. Se oli hänen henkireikänsä. Koko työpäivän hän vain ajatteli niitä kuutta tölkkiä, jotka odottivat kaupassa, tai jo kotona. Me muut juotiin aivan älyttömän paljon enemmän verrattuna tuohon ja vähän mietittiin, mitä hän siellä oikein teki. Mutta ohjaajamme kertoi, että jos se alkoholi on noin kovasti mielen päällä ja ihan vain se sikspäkki vie kaiken ajattelun, niin se on ihan samalla tavalla alkoholismia kuin kotona sohvannurkassa 24-päkin vetäminen.
Mut AP, kyllä tuo enemmän kuulostaa mieheltä, jolla ei ole ollut omaa perhettä. Tilanne saattaa muuttua, mutta kannattaa tarkkailla. Ihan näin kokemuksesta.. Jos riippuvuus niihin viikonloppukänneihin on, sitä on vaikea rikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen tapaillut erästä miestä nyt jo pidemmän aikaa. Olemme kumpikin yli kolmekymppisiä, työssäkäyviä ihmisiä.
Arkisin kaikki on ok, mutta olen huomnnut että mies juo joka viikonloppu yhden, tai jopa kaksi iltaa. Ja kyse ei ole tissuttelusta, vaan rehellisestä perskännistä. Kesällä mies oli reissuillaan pitempiäkin aikoja.
Minulla ei ole kokemusta alkoholismista, kuulostaako tämä siltä? Kuitenkin käy töissä.
Itse en juo juuri ollenkaan, juhlissa lasin tai kaksi.Minulla on kaksi alakouluikäistä lasta, eivät tietenkään ole tavanneet tätä miestä vielä. Mies on lapseton.
Viime aikoina on alkanut tämä juominen vaivaamaan, mutten ole asiasta vielä puhunut miehelle, kun kuitenkin vain tapaillaan ns vakavammin, muttei seurustella edes. Myös muutama pikkujuttu on jotenkin soittanut kelloja (esim kun en vastaa heti puhelimeen, hän tiuskii).
Hmm. Tajusin ehkä nyt itsekin jo, että varmaan kannattaa jatkaa omia teitä, jos tässä kohtaa asiat vaivaa ja hälytyskellot soi.
Saisinko kuitenkin mielipiteitä?
Jos suhteem alussa pään sekoittaminen on niin tärkeää, että 2 kertaa/vk pitää olla kuupa himmeänä, ei se suhteen edetessä siitä muutu ainakaan paremmaksi.
Tuon tasoinen juominen vaikuttaa pidemmänpäälle terveyteen.
Oletko puhunut miehen kanssa juomisesta, pitääkö sitä ongelmana?
Todennäköisesti hän on alkoholisti.
Voi toki olla osa perheettömän miehen elämäntapaakin, mutta asiasta täytyy vakavasti keskustella ennen kuin tuot miehen lastesi elämään.
En ehkä alkoholismia itse lähtisi diagnosoimaan, sehän niin riippuu, millainen suhtautuminen hänellä on siihen viinaan. Alkoholisteilla se on pakonomaista, elämä saattaa pyöriä vain sen alkoholin ympärillä ja se juominen/humala on aina asia, mitä odotetaan ja sen puolesta tehdään uhrauksia. Toisaalta taas sitten ei sekään ole tervettä, että juo joka viikonloppu perskännit, vielä useammin kuin kerran. Viikoittainen alkoholin runsaampi käyttö on minun mittapuulla jo ongelma. Alkoholin aiheuttamat terveyshaitat ovat sitä luokkaa, etten haluaisi elää miehen kanssa, joka sitä litkua kaataa paljon kurkusta alas. Jo pelkkä aivosolujen liukeneminen on yksi syy.