Mikä olisi helppo mutta hyvä jälkiruoka jouluaatoksi?
Olen monena jouluna tehnyt karpalojäädykettä tai suklaakakkua. Nyt en ehdi tekemään itse jälkiruokaa ennakkoon, ellei se ole hyvin helppo ja nopea. Olisiko kellään vinkkejä?
Onko ihan hölmöä ostaa jäätelöä ja vaikka lakkoja? Voisiko sellaista jotenkin itse hieman muokata, ettei olisi ihan suoraan kaupan altaasta se?
Kommentit (27)
Jäädykkeen voit tehdä vaikka palstailun sijan tänään
Tee edellis-iltana piimähyytelöä, johon sopii mainiosti lakat. Aikaa sellaisen tekoon menee ehkä noin vartti.
Siihen tulee siis piimää, kermaa, lakkoja, sokeria , ehkä jotain mausteita/likööriä maun mukaan.
Ohjeita löytyy varmasti googlaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Pavlova! Tee marenki edeltä tai osta kaupasta valmista, sitten mukaan karpaloita/puolukoita, kinuskikastiketta ja kermavaahtoa.
En ehdi tänä vuonna tekemään etukäteen itse, koska en ole kotona vaan matkalla, ja tulen kotiin vasta aaton aattona, jolloin ne muutamat tunnit menee suolaisten ruokien valmistamiseen ja siivoamiseen. Mutta hyvä vinkki kaupan marengit, pavlova voisi olla sopiva meille!
Meillä on vaihteeksi tehty vadelma-marenkijäädykettä, halva-piparijäädykettä ja mustikka-valkosuklaajäädykettä.
Makuja voi keksiä kymmeniä lisää
1 euron paketti vaniljajäätelöä. Kauheeta miten ihmiset tuhlaa kymmeniä euroja "parempaan jädeen".
Vierailija kirjoitti:
Tee edellis-iltana piimähyytelöä, johon sopii mainiosti lakat. Aikaa sellaisen tekoon menee ehkä noin vartti.
Siihen tulee siis piimää, kermaa, lakkoja, sokeria , ehkä jotain mausteita/likööriä maun mukaan.
Ohjeita löytyy varmasti googlaamalla.
https://www.google.fi/search?source=hp&ei=ZCQVXO6yM4WcsgHc86GADA&q=piim…
Tuossa linkki erilaisiin ohjeisiin
Parsakaali ja porkkana dipattuna fondue keittimessä täynnä suklaata. Nam!
Espresso ja ne miljoonat joululeipomukset.
Leipäjuustoa paloina uunivuokaan ja kermaa pohjalle. Kuumenna niin että juusto pehmenee./osittain vähän sulaa. Tarjoa kuumana lakkahillon kanssa.
Luumurahka on mun joululemppari, koristeluihin voi panostaa, jos haluaa hienompaa, tai sitten sekoittaa vain aineet keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Jäädykkeen voit tehdä vaikka palstailun sijan tänään
En ole kotona, olen junassa.
Luumurahka tai "hienostuneempi" luumuvaahto. Google löytää ohjeet. Helppo ja nopea jälkkäri ja hyvää.
Minä haluaisin luumusta jotain. Luumurahka on hyvää mutta olisiko kenellään reseptiä vähän " hienostuneenpaan" versioon luumurahkasta?
Googlella löytyy tietysti mutta jos olisi kokemusta että on varmasti hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin luumusta jotain. Luumurahka on hyvää mutta olisiko kenellään reseptiä vähän " hienostuneenpaan" versioon luumurahkasta?
Googlella löytyy tietysti mutta jos olisi kokemusta että on varmasti hyvää.
Rommissa ja joulumausteissa marinoidut luumut ja päälle kanelilla maustettua (rahka)kermavaahtoa.
Todella nopea ja helppo jälkiruoka on laittaa leipäjuuston päälle kermaa (esim. kanelilla maustettua), hauduttaa hetken aikaa uunissa, että juusto lämpenee ja pehmenee, kylkeen lakkoja/lakkahilloa. Etukäteen ei tarvitse tehdä mitään kuin tarvittaessa sulattaa marjat.
Vierailija kirjoitti:
Todella nopea ja helppo jälkiruoka on laittaa leipäjuuston päälle kermaa (esim. kanelilla maustettua), hauduttaa hetken aikaa uunissa, että juusto lämpenee ja pehmenee, kylkeen lakkoja/lakkahilloa. Etukäteen ei tarvitse tehdä mitään kuin tarvittaessa sulattaa marjat.
Tämä on todella hyvää, en muistanutkaan tätä. Menee harkintaan.
Aloittaja.
Meillä on tänä vuonna jouluruuan jälkiruokana ehkä hieman arkinen luumusoppa kermavaahdolla. Päädyin tähän vaihtoehtoon sen keveyden vuoksi. Kukaan ei todennäköisesti jaksa raskaan ruuan jälkeen mitään ihmeellisempää jälkiruokaa. Syödään muuta makeaa sitten kahvin kanssa.
Ostat vaniljajäätelöä, laitat kulhoon, anna hetki pehmetä. Sillä välin murskaa kaupan piparkakkuja ja heitä sekaan ja sekoita kunnolla. Laita massa kuivakakkuvuokaan ja voit lurautella sinne tänne kaupan kinuskikastiketta. Pakasta ja kun tarjoilet aattona murusta tarjoilulautaselle piparkakkumurua ja kumoa jäätelökakku sen päälle. Voit siis tehdä itsekkin perus jäädykepohjan mutta jos et ehdi osta jäätelö kaupasta. Toimii hyvin.
Onko teillä aina jouluaterian päälle jälkiruokaa? Meillä ei ole koskaan ollut enkä ole sellaista kaivannutkaan. Jouluruoka on niin hyvää, että jälkkäri on minusta ihan turha.
Pavlova! Tee marenki edeltä tai osta kaupasta valmista, sitten mukaan karpaloita/puolukoita, kinuskikastiketta ja kermavaahtoa.