Hoitoalalta tradenomiksi? Kannattaako hakea?
Olen opiskellut 2 vuotta sairaanhoitajaksi enkä usko, että tämä on minun alani vaikka paljon kehuja saankin aina harkoistani, potilailta ja ohjaajilta.
En vaan näe itseäni tällä alalla... Kannattaako tradenomiksi hakea? Millaista palkkaa on mahdollista saada tradenomin papereilla?
Kommentit (37)
Kiinnostaako sua kys. ala? Kouluihin on nykyään aika vaikea päästä ja koko hakuprosessi on uuvuttava. Palkka ei ole kaikki kaikessa ja aika vähän se lopulta lämmittää, jos työ ei ole yhtään mielekästä.
Hae mielummin oikis tai KTM. Ei kannata tradenomiksi.
T. Tradenomi
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaako sua kys. ala? Kouluihin on nykyään aika vaikea päästä ja koko hakuprosessi on uuvuttava. Palkka ei ole kaikki kaikessa ja aika vähän se lopulta lämmittää, jos työ ei ole yhtään mielekästä.
On toki vaikea päästä, mutta uskon että tradenomiksi hakuprosessi on vähemmän stressaava kuin hoitoalalle haku, Jossa on se esivalintakoekin. En yhtään epäile ettenkö voisi päästä opiskelemaan kyseistä alaa.
Tradenomina saa parempaa palkkaa paljon pienemmällä vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
T. Tradenomi
No en mä oikikseen kyllä missään nimessä koska haluan tulevaisuudessa asua ulkomailla. Siellä ei hirveästi Suomen lailla mitään tee. :D
Miksi ei tradenomiksi? Toisaalta mä luulen ettei moni sh myöskään suosittele sairaanhoitajaksi lukemista.
Ap
Riippunee vähän, että minkä linjan trade. Tuntemani tradenomi on ollut jo vuosikausia valmistumisensa jälkeen kaupassa myyjänä, samaa hommaa siis mitä voisi tehdä ilman koulutustakin.
Hae ihmeessä! Hoitoala on toki työllistävä, mutta äärimmäisen stressaava ja raskas. Jos on pienikin tunne, että ei ole oma juttu, niin ehdottomasti muuta lukemaan!
Palkka perustuu ensisijaisesti työnkuvan vaativuuden ja vastuullisuuden mukaan, lisäbojoja saa extrataidoista kuten kielitaito ym. Liiton mukaan lähtö-ja peruspalkka pyörii 2500€-3200€/kk välissä.
Mieheni liksa n.4500€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Riippunee vähän, että minkä linjan trade. Tuntemani tradenomi on ollut jo vuosikausia valmistumisensa jälkeen kaupassa myyjänä, samaa hommaa siis mitä voisi tehdä ilman koulutustakin.
Mutta siinäkin tienaa varmaan saman kuin sairaanhoitajana? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Tradenomi
No en mä oikikseen kyllä missään nimessä koska haluan tulevaisuudessa asua ulkomailla. Siellä ei hirveästi Suomen lailla mitään tee. :D
Miksi ei tradenomiksi? Toisaalta mä luulen ettei moni sh myöskään suosittele sairaanhoitajaksi lukemista.
Ap
Sh:lla on täydellinen työllisyystilanne, mutta työ on uuvuttavaa.
Tradenomeilla taas työ olisi siistiä toimistotyötä, mutta työllisyystilanne paljon huonompi.
Tradenomeja on liikaa eikä koulutuksella ole suurta arvoa. Talouspuolen (kirjanpito) opinnot voisi ehkä kannattaa.
T. Assari-tradenomi, alalla selkeä ylitarjonta.
Vierailija kirjoitti:
Palkka perustuu ensisijaisesti työnkuvan vaativuuden ja vastuullisuuden mukaan, lisäbojoja saa extrataidoista kuten kielitaito ym. Liiton mukaan lähtö-ja peruspalkka pyörii 2500€-3200€/kk välissä.
Mieheni liksa n.4500€/kk.
Okei. Nimenomaan tuo, että voi itse vaikuttaa taidoillaan palkkaansa, kuulostaa hyvältä..hoitoalalla tämä ei onnistu. Kiitos vastauksesta :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Tradenomi
Ap
Tradenomina työllistymismahdollisuudet ovat huomattavasti heikommat. Omista opiskelukavereista suurin osa edelleen pyörii assareina, kaupan kassalla tai ovat työttömiä. Tämä oli myös minulla ongelmana.
Hain kauppakorkeaan ja valmistuin. Nyt palkka tuplat aiemmasta, tehtävät haastavampia, eikä minua vituta ihan kokoaikaa töissä. On myös hyvä tutkinto ulkomailla.
Suosittelisin sinulle myös jotain insinöörialaa(raksa,sähkö,lvi,koodari), mikäli AMK-tason tutkinto kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Tradenomeja on liikaa eikä koulutuksella ole suurta arvoa. Talouspuolen (kirjanpito) opinnot voisi ehkä kannattaa.
T. Assari-tradenomi, alalla selkeä ylitarjonta.
Kiva kuulla, sillä juuri kirjanpitoa olen ajatellut.
Ap
Niin ja nuo liiton ilmoittamat peruspalkat ovat itselleni ja monelle kaverille täysin utopiaa, sairaanhoitaja lisien kanssa tienaa varmasti paremmin kuin helpoissa hommissa oleva tradenomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sh tienannee 3-vuorolisineen ~3000€/kk.
Itse olin ennen myyjä, kahdeksannen vuoden kokemuslisillä (8-vuotta on maksimi, eli ei enää tule sen jälkeen kokemusvuosikorotuksia) 2-vuorotyössä palkka oli n ~2300€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tosiaan tienaa.
Tradet voi kyllä työllistyä ihan hyväpalkkaisiinkin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin ennen myyjä, kahdeksannen vuoden kokemuslisillä (8-vuotta on maksimi, eli ei enää tule sen jälkeen kokemusvuosikorotuksia) 2-vuorotyössä palkka oli n ~2300€/kk.
Kyllä kai ne 3-vuorossa saa jotain 3500e? Sh siis
Juu, toki kannattaa opiskella tradenomiksi ja päätyä sitten töuhin kaupan kassalle tai osastovastaavaksi mitä toiset tekee ilman koulutusta tai merkonomin koulutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin ennen myyjä, kahdeksannen vuoden kokemuslisillä (8-vuotta on maksimi, eli ei enää tule sen jälkeen kokemusvuosikorotuksia) 2-vuorotyössä palkka oli n ~2300€/kk.Kyllä kai ne 3-vuorossa saa jotain 3500e? Sh siis
En tiedä, kolmetonnia oli raaka arvioni. Joku sh voisi kertoa tarkan summan?
Nosto