Hoitoalalta tradenomiksi? Kannattaako hakea?
Olen opiskellut 2 vuotta sairaanhoitajaksi enkä usko, että tämä on minun alani vaikka paljon kehuja saankin aina harkoistani, potilailta ja ohjaajilta.
En vaan näe itseäni tällä alalla... Kannattaako tradenomiksi hakea? Millaista palkkaa on mahdollista saada tradenomin papereilla?
Kommentit (37)
Ei kannata miettiä mistä tienaa mitenkin paljon, tärkeämpää on se että oma pää pysyy kasassa. Olen itse sh joka tekee työtä kolmessa vuorossa ja melkein kaikki pyhät. Palkka on se 3 tonnia kuukaudessa. Se on ihan ok raha, mutta suoraan sanottuna olisi valmis alentamaan palkkaani vaikka 500 eurolla, jos minun ei tarvitsisi olla koko ajan ottaa tällaista vastuusta ja olla hermot kireällä. Tradenomi voi mokata jotkut rahahommat, mikä on ikävää, mutta siinä ei sentään kenenkään henki tai terveys ole kyseessä. Kun sairaanhoitaja mokaa, niin siinä on todella iso riski että jotakin paskaa tapahtuu. Jos siis jo kouluaikaan on epäilyksiä, ettei ole oma ala, niin sitten vaihtoon ja äkkiä. Työelämässä nimittäin alkaa se todellinen paine eikä hoitoalalla silitellä ketään päästä, vaan vastuuta tulee ja se on kestettävä. Lisäksi osa asiakkaista/potilaista on todella inhottavia ja jopa väkivaltaisia, mikä ei työhyvinvointia paranna.
Vierailija kirjoitti:
Itse suosittelen. Olen valmistunut tradenomiksi pari vuotta sitten ja työskentelen tällä hetkellä rahoitusalalla back office -tehtävissä. Pidän työstäni todella paljon, se on mielenkiintoista ja haastavaa.
Tunnen paljon tradenomeja, eikä kukaan tuntemistani todellakaan työskentele kaupan kassalla. On taloushallinnon alan ihmisiä, hr-puolen ihmisiä, jotkut työskentelevät markkinoinnin tehtävissä, moni rahoitusalalla. Yksikään heistä ei ole työttömänä.
En siis ole itse huomannut, että tradenomeja koulutettaisiin liikaa, mutta voihan tietysti muualla päin Suomea näin olla. Itse asun Itä-Suomessa. Jos pidät siististä sisätyöstä, hae ihmeessä. Opiskelemaan on melko helppoa päästä.
Eikö digitalisaatio ja jatkuvat YT:t puuduta? Jos oot OPn keskitetyissä palvelutuotannoissa Joensuussa niin työ ei nyt älyttömän haastavaa ole. Asiakkaita ei onneksi tarvitse nähdä, minkä johdosta sitä kestää heikompaa palkkaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tradenomeja on liikaa eikä koulutuksella ole suurta arvoa. Talouspuolen (kirjanpito) opinnot voisi ehkä kannattaa.
T. Assari-tradenomi, alalla selkeä ylitarjonta.Kiva kuulla, sillä juuri kirjanpitoa olen ajatellut.
Ap
Kirjanpito tulee pitkälti automatisoitumaan seuraavan 5-10v aikana. Ei välttämättä paras vaihtoehto pitkällä tähtäimellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae mielummin oikis tai KTM. Ei kannata tradenomiksi.
T. Tradenomi
No en mä oikikseen kyllä missään nimessä koska haluan tulevaisuudessa asua ulkomailla. Siellä ei hirveästi Suomen lailla mitään tee. :D
Miksi ei tradenomiksi? Toisaalta mä luulen ettei moni sh myöskään suosittele sairaanhoitajaksi lukemista.
Ap
Alepan kassat on usein tradenomeja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tradenomeja on liikaa eikä koulutuksella ole suurta arvoa. Talouspuolen (kirjanpito) opinnot voisi ehkä kannattaa.
T. Assari-tradenomi, alalla selkeä ylitarjonta.Kiva kuulla, sillä juuri kirjanpitoa olen ajatellut.
Ap
Kirjanpito tulee pitkälti automatisoitumaan seuraavan 5-10v aikana. Ei välttämättä paras vaihtoehto pitkällä tähtäimellä.
Tästä on puhuttu kohta parikymmentä vuotta. Softat edelleen kivikaudella ja osa yrittäjistä elää edelleen kuitti+muovipussi aikakautta.
Jos haluat opiskella kolme vuotta ja samalla et halua oppia mitään, niin ihan ok vaihtoehto.
Miksi et käy sh-tutkintoa loppuun ja täydennä tutkintoasi jollain hallintotieteen maisterin tutkinnolla? Pääset samanlaisiin paperipyörityshommiin mutta julkiselle puolelle (vakaa pysyvä työpaikka ja eläkevirka) ja saat pyöritellä paperihommia samoin kuin kirjanpidon puolella.
Mä oon tradenomi ja myös tykkään kovasti työstäni. Palkka on hieman yli 3000 e bruttona ja se riittää ihan hyvin. Työskentelen pankissa, ei tarvitse tehdä ilta- tai viikonloppuhommia ellei erikseen halua. Itse en tee, koska pienet lapset.
Omista opiskelukavereista suurin osa on kai työllistynyt ihan hyvin. Tietääkseni kukaan ei ole kaupan kassalla. Eikä siinäkään mitään vikaa olisi, palkkataso vaan jäi aika alhaiseksi.
Eli ei kun opiskelemaan, jos yhtään siltä tuntuu!
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata miettiä mistä tienaa mitenkin paljon, tärkeämpää on se että oma pää pysyy kasassa. Olen itse sh joka tekee työtä kolmessa vuorossa ja melkein kaikki pyhät. Palkka on se 3 tonnia kuukaudessa. Se on ihan ok raha, mutta suoraan sanottuna olisi valmis alentamaan palkkaani vaikka 500 eurolla, jos minun ei tarvitsisi olla koko ajan ottaa tällaista vastuusta ja olla hermot kireällä. Tradenomi voi mokata jotkut rahahommat, mikä on ikävää, mutta siinä ei sentään kenenkään henki tai terveys ole kyseessä. Kun sairaanhoitaja mokaa, niin siinä on todella iso riski että jotakin paskaa tapahtuu. Jos siis jo kouluaikaan on epäilyksiä, ettei ole oma ala, niin sitten vaihtoon ja äkkiä. Työelämässä nimittäin alkaa se todellinen paine eikä hoitoalalla silitellä ketään päästä, vaan vastuuta tulee ja se on kestettävä. Lisäksi osa asiakkaista/potilaista on todella inhottavia ja jopa väkivaltaisia, mikä ei työhyvinvointia paranna.
Toisille sopii hoitajan paineet, aplle ja sinulle ei, minä koen että olen töissä, teen sen mikä on tehtävissä ja suljen oven ja unohdan työt. Toki olen ollut alalla 20v. Eilen viimeksi sain potilaalta palautetta, miten voit aina olla noin hymyilevä ja kannustava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisille sopii hoitajan paineet, aplle ja sinulle ei, minä koen että olen töissä, teen sen mikä on tehtävissä ja suljen oven ja unohdan työt. Toki olen ollut alalla 20v. Eilen viimeksi sain potilaalta palautetta, miten voit aina olla noin hymyilevä ja kannustava.
Sitä tarkoitinkin! Eli ala sopii toisille, mutta toisille ei. On ihan turha lähteä kiduttamaan itseään jos tuntee sisällään että homma ei ole itseä varten.
Riippuu vähän. Liiketalouden puolelle en lähtisi, it-puolta voin kyllä suositella. Itse työllistyin jo toisena opiskeluvuonna ja palkka ennen valmistumista on jo pari tonnia. Odotan sen nousevan kolmeen tonniin valmistuttuani. Nytkin olisi kaksi työpaikkaa, joihin voisin halutessani vaihtaa, tosin olen hankkinut opintojen aikana ylimääräistä erityisosaamista myös.
Itse siirryin juuri toisinpäin, hoitoalalle kesken tradenomikoulutuksen, ja tein omalta kannaltani aivan oikean valinnan. Siitä lähinnä riippuu, kumpi ala tuntuu itselle omalta. :)
Vierailija kirjoitti:
T. Assari-tradenomi, alalla selkeä ylitarjonta.
Totta, tradenomeja on liikaa ja he kilpailevat merkonomien kanssa samoista työpaikoista. Ei siis kannata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Assari-tradenomi, alalla selkeä ylitarjonta.Totta, tradenomeja on liikaa ja he kilpailevat merkonomien kanssa samoista työpaikoista. Ei siis kannata.
Tradenomi ei ole mikään yksittäinen tietty tutkinto, vaan on erilaisia tradenomitutkintoja. It-tradenomina en todellakaan kilpaile merkonomien kanssa työpaikoista. Itse asiassa töitä on tarjolla todella runsaasti, koska juuri tällaiselle osaamiselle tuntuu olevan kysyntää.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajalla on hirveästi työmahdollisuuksia ja paikat on todella erilaisia..joka paikassa ei todellakaan tarvitse olla ihmishengistä vastuussa samalla tavalla kuin toisissa paikoissa. Ja on tosi erilaisia paikkoja, akuutteja ja ihan ns. Rauhallisia paikkoja. On vuorotyötä ja päivätyötä, sekä 2-vuoroa. Vaihtoehtoja on todella paljon! On likaista työtä ja siistiä työtä.
Todellakin on vaihtoehtoja. Kaikki sairaanhoitajat ei todellakaan työskentele siellä kuuluisalla vuodeosastolla tai vanhustenhoidossa.
Itse suosittelen. Olen valmistunut tradenomiksi pari vuotta sitten ja työskentelen tällä hetkellä rahoitusalalla back office -tehtävissä. Pidän työstäni todella paljon, se on mielenkiintoista ja haastavaa.
Tunnen paljon tradenomeja, eikä kukaan tuntemistani todellakaan työskentele kaupan kassalla. On taloushallinnon alan ihmisiä, hr-puolen ihmisiä, jotkut työskentelevät markkinoinnin tehtävissä, moni rahoitusalalla. Yksikään heistä ei ole työttömänä.
En siis ole itse huomannut, että tradenomeja koulutettaisiin liikaa, mutta voihan tietysti muualla päin Suomea näin olla. Itse asun Itä-Suomessa. Jos pidät siististä sisätyöstä, hae ihmeessä. Opiskelemaan on melko helppoa päästä.