Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustulosta intoilevat!

Vierailija
14.12.2018 |

Ettekö tajua että jos perustulo tulee, se on sitten siinä eikä muita tukia ole. Ei asumistukia, harkinnanvaraisia toimeentulotukia tai muita. Ei voi mennä sinne sossuun vinkumaan, koska luukut pistetään kiinni. Ja asumisesta joutuu maksamaan itse tuon 500 euron jälkeen.

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

asumisesta joutuu maksamaan itse tuon 500 euron jälkeen.

Jälkeen? Minä käyttäisin perustulon nimenomaan velattoman asuntoni yhtiövastikkeeseen (n. 300 eur). Siitä jäisi vielä melkein parisataa, jolla saisin hyvin kuukauden ruuat ostettua, yksin kun elän. 

Minulle riittäisi, eikä tarvitsisi töitä enää etsiä. 

Sinä, sinä, sinä.

Entä ne muut?

Älä suutu, en minä ole keneltäkään mitään vähentämässä - paitsi ehkä rikkailta ;). Vastasin vain omasta puolestani. Tuossa edellä joku jo viisaasti sanoi, ettei perustuloon tarvita lisää miljardeja. Tarvitaan vain nykyisten  summien jakamista eri tavalla ja ilman byrokratiaa. Ne, jotka pelottelevat sillä, että perustulon takia ihmiset saavat vain 500 euroa eikä yhtään päälle, ovat idiootteja. Tosin en minä ihmettelisi, jos päättäjät tuollaiseen kuristuksen haluaisivat. 

Määrittele "rikkaat". ja Mitä heiltä olet vähentämässä? Vielä kertaakaan ei ole näissä keskusteluissa näytetty YHTÄÄN tukea mikä maksetaan vain rikkaille.  se "byrokratian purkautuminen" ei paljoa lämmitä, Esim kelan toimintamenot ovat noin 480 miljoonaa, josta puolet ovat palkkoja. Vaikka koko kela lakkautettaisiin tämän muutoksen johdosta niin sillä saataisiin perustulosta katettua 9 euroa kuukaudessa.

Sinä siis tummensit kohdan, jossa puhuin rikkaista, mutta jätit huomioimatta hymiön, jonka laitoin perään osoittamaan, että se oli tarkoitettu vitsiksi? Okei. 

Vierailija
42/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Ei se ole mikään taivaasta annettu etuus, vaan poliitikot lakia säätäessään voivat itse määritellä perustulon sisällön. Kukaan ei ole ehdottanut tietääkseni, että mitään muita etuuksia ei enää sen myötä saisi. Tuo on vain sinun mielikuvitustasi.

Arvelet, että valtiolle pölähtää jostain ylimääräiset pari miljardia tuota varten? Ettei mitään leikattais?

En nyt ymmärrä, miten tämä kysymys liittyy kommenttiini. Työmarkkinatukea, sairauspäivärahaa, opintotukea ym. maksetaan tälläkin hetkellä. Mistä yhtäkkiä tulisi tarve ylimääräisille miljardeille? Päinvastoin, kun jokaista tukikuukautta ei tarvitse erikseen käsitellä, on helpompi ottaa vastaan keikkatyötä ja pienipalkkaista lisätyötä. Nykyään se ei pienillä tuilla yksin elävälle kannata, koska parin euron lisäansio voi katkaista työmarkkinatuen maksun käsittelyn ajaksi. Ja ne ajat eivät todellakaan ole lyhyitä.

Perustulo tulisi KAIKILLE aikuisille. Jos summa pysyy entisellään ja jakajat kasvaa niin miten luulet että sille jaettavalle luvulle käy?

Perustuloa voidaan maksaa vaikka vain yksijalkaisille tai pelkkiin koiratalouksiin. Miksi sinä puhut siitä niin kuin se olisi jokin pysäyttämätön luonnonvoima, johon ei voi vaikuttaa? Kyllä sen ihan ihmiset päättävät kenelle ja mitä summia sitä maksetaan. Mitä ihmettä kiihkoilet, kun asiasta ei ole mitään aloitetta edes olemassa? Pelkkiä alustavia fantasioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustulon vastustajilla on hätä. Suoltavat jatkuvaa idioottimaista propagandaa jokaiseen perustuloketjuun. Tai sitten vastustajina on enää aitoja erkkejä, jotka eivät todellakaan vain ymmärrä.

no ne rättinkit pöytään niin uskotaan. Mutta vielä yhtään laskelmaa ei ole tullut kannattajien puolelta, ja nimenomaan sellaista että julkishallinnon kustannukset eivät nousisi.

ja jos on johonkin viitattu (esim vihreiden laskelmat) niin verotus on faktisesti entisestään kiristynyt ja progressio voimistunut.

Jos Aivan kaikki julkishallinnon toiminta lakkaisi, voitaisiin perustuloa jakaa noin 2000 €/kk/henkilö (mutta kuka ne jakais kun kaikki on potkittu pois, sotilaita ja poliiseja myöten.)

Vierailija
44/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sitä tule mutta myöskään vastikkeellinen tuki ei käytännössä toimi koska sen työpalvelun järjestäminen tuo joukon ongelmia.

Vierailija
45/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälkeen? Minä käyttäisin perustulon nimenomaan velattoman asuntoni yhtiövastikkeeseen (n. 300 eur). Siitä jäisi vielä melkein parisataa, jolla saisin hyvin kuukauden ruuat ostettua, yksin kun elän. 

Etkö käytä vettä, sähköä, nettiä, puhelinta, joukkoliikennettä, vakuutuksia, lääkkeitä? Kyllähän se riittää, jos voi koko summan laittaa pelkkään ruokaan.

Käytän, mutta nuo summat ovat aika pieniä, noin 5-10 eur/kk jokaisesta. Esim. yhtiövastikkeessani on jo taloyhtiön netti. En saa sitä pienemmäksi (paitsi muuttamalla, mutta siihen menisi taas rahaa). Jos en kävisi töissä, niin en tarvitsisi liikkumiseen juuri mitään rahaa. Onnekseni minulla ei ole sairautta, joka vaatisi lääkkeitä koko ajan, mutta tietysti se voi muuttua milloin tahansa. Lähinnä sähköä ja vettä varten tarvitsisin rahaa. Voisin myydä jotain omaisuuttani.

Suunnittelen kyllä muuttavani johonkin kuolevaan pikkukaupunkiin, jossa on vielä pienemmät asumiskulut kuin täällä, missä nyt asun. Sitten ainakin riittäisi 500 eur/kk. Ei minua kukaan töihin ota, vaikka joka viikko niitä haen. 

Itse asun muuttotappiokunnassa vuokralla pikkuyksiössä ja asumiskuluni ovat noin 450 euroa kuussa (sis. sähkö, vesi ja kotivakuutus). Tuon lisäksi tulee puhelin, netti ja pesutupa (ei omaa liitäntää). Pikkukunnissakaan ei välttämättä eläminen tule merkittävästi halvemmaksi, sillä mm. ruokakauppaan menee enemmän rahaa (ei Prismaa, Lidliä), eikä vastike välttämättä ole paljon pienempi.

Vierailija
46/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustulon vastustajilla on hätä. Suoltavat jatkuvaa idioottimaista propagandaa jokaiseen perustuloketjuun. Tai sitten vastustajina on enää aitoja erkkejä, jotka eivät todellakaan vain ymmärrä.

En ole vastustaja, ideahan on mahtava jos työtä voi tehdä niin että se kannattaa.

Haluan silti nähdä ne laskelmat mitkä näyttävät että kelan käyttämät miljoonat muuttuvatkin kymmeniksi miljardeiksi, siten että jokainen työikäinen suomalainen saa sen 1000e

Vierailija
47/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eikös perustulon idea ole, että se verotetaan pois niiltä, jotka sitä eivät tarvi? Eli ei se tuen saajien määrä sinänsä kai kasvaisi?

Vierailija
48/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö käytä vettä, sähköä, nettiä, puhelinta, joukkoliikennettä, vakuutuksia, lääkkeitä? Kyllähän se riittää, jos voi koko summan laittaa pelkkään ruokaan.

Käytän, mutta nuo summat ovat aika pieniä, noin 5-10 eur/kk jokaisesta. Esim. yhtiövastikkeessani on jo taloyhtiön netti. En saa sitä pienemmäksi (paitsi muuttamalla, mutta siihen menisi taas rahaa). Jos en kävisi töissä, niin en tarvitsisi liikkumiseen juuri mitään rahaa. Onnekseni minulla ei ole sairautta, joka vaatisi lääkkeitä koko ajan, mutta tietysti se voi muuttua milloin tahansa. Lähinnä sähköä ja vettä varten tarvitsisin rahaa. Voisin myydä jotain omaisuuttani.

Suunnittelen kyllä muuttavani johonkin kuolevaan pikkukaupunkiin, jossa on vielä pienemmät asumiskulut kuin täällä, missä nyt asun. Sitten ainakin riittäisi 500 eur/kk. Ei minua kukaan töihin ota, vaikka joka viikko niitä haen. 

Itse asun muuttotappiokunnassa vuokralla pikkuyksiössä ja asumiskuluni ovat noin 450 euroa kuussa (sis. sähkö, vesi ja kotivakuutus). Tuon lisäksi tulee puhelin, netti ja pesutupa (ei omaa liitäntää). Pikkukunnissakaan ei välttämättä eläminen tule merkittävästi halvemmaksi, sillä mm. ruokakauppaan menee enemmän rahaa (ei Prismaa, Lidliä), eikä vastike välttämättä ole paljon pienempi.

Se on varmasti ihan totta, että ruokakauppaan voi mennä enemmän siellä, missä kilpailua ei ole. En silti oikein usko, että nyt puhutaan mistään laskun tuplaantumisesta ja on minulla varaa karsia menojani jonkin verran muutenkin (voin ryhtyä ostamaan kaikkein halvinta, mitä en nyt tee, tai jättää ihan kaikki juustot, leikkeleet yms. pois). Jos ostan asunnon, jonka hinta on puolet nykyisestä ja jonka yhtiövastike on edes 50 eur vähemmän, niin tulee eläminen väistämättä halvemmaksi. Eihän esim. yhtiövastike yllätyksenä tule, vaan se on tiedossa ostohetkellä. 

Vierailija
49/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan silti nähdä ne laskelmat mitkä näyttävät että kelan käyttämät miljoonat muuttuvatkin kymmeniksi miljardeiksi, siten että jokainen työikäinen suomalainen saa sen 1000e

Minä haluan nähdä edelleen sen laskelman, jossa tarvitaan enemmän rahaa, jos henkilö, joka nyt saa esim. 500 eur työttömyysrahaa ja 200 eur asumistukea, saakin jatkossa 700 euroa, mutta ilman kyykytystä. 

Vierailija
50/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eikös perustulon idea ole, että se verotetaan pois niiltä, jotka sitä eivät tarvi? Eli ei se tuen saajien määrä sinänsä kai kasvaisi?

Suomeksi, verotus kovenee osasta porukkaa, eli niillä jotka jo nyt maksavat suurimman osan tuloveroista. Muutenhan tämä on hölmöläisen peitonjatkoa tai tarvitsioiden tilanne ei faktisesti muuttuisi miksikään.

Vierailija
51/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä haluan nähdä edelleen sen laskelman, jossa tarvitaan enemmän rahaa, jos henkilö, joka nyt saa esim. 500 eur työttömyysrahaa ja 200 eur asumistukea, saakin jatkossa 700 euroa, mutta ilman kyykytystä. 

Ei mitään kyykystä nytkään ole vaan tarveharkintaa. jos perustulo tulee kaikille, se tulee kaikille. JOs ei tule niin sitten tarvitaan tarveharkintaa eli "byrokratiaa ja kyykytystä" että tiedetään ketkä sitä tarvii ja kuinka paljon.

Vierailija
52/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unoohdit nyt sen että se 1300e tienaava siivooja ei saa nyt kuin ehkä asumistukea vähäsen, mutta saisikin myös sen saman 700e kuin sinäkin.

Mistä se raha tulee?

Vierailija
53/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo 1200 euroa kaikille yli 25-vuotiaille olisi hyvä ratkaisu. Siihen päälle ei muita tukia paitsi sairaskulut.

Vierailija
54/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän tuo vaikuttaa soviteltuun päivärahaan 🤔 Sitä kun tulee 200> 900 euroa tunneista riippuen enkä muita tukia saa.

Vierailija
55/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustulo 1200 euroa kaikille yli 25-vuotiaille olisi hyvä ratkaisu. Siihen päälle ei muita tukia paitsi sairaskulut.

Ja mistä tämä extra 30 miljardia otettas tämän lystin rahoittamiseksi. Tuon verran menot suunnilleen kasvaisi.

Vierailija
56/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mistä tämä extra 30 miljardia otettas tämän lystin rahoittamiseksi. Tuon verran menot suunnilleen kasvaisi.

Eihän tuohon tarvita edes aivan 50% lisäystä valtion budjettiin.

Ei kyllä ihmetytä että juuri näitä kuukausisummia hatusta heitteleville ei oikein meinaa työtä löytyä.

Vierailija
57/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä laskelmat. Jos et, niin heittelet vain ilmasta lukuja. 

Vierailija
58/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2000000 kansalaista x 1250e/kk x 12kk

= 30 000 000 000e

Näin helppoa tämä matematiikka on, vaikeaa on tuon rahan hankkiminen.

Vierailija
59/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 25 vuotiaita 3998899 henkeä. Siispä 3998899*12*1200=57 584 156 600€/vuosi. Tästä otetaan sitten pois työttömyys 8,1 miljardia, asuminen 2,4 miljardia, Lapsilisät/äitiyspäivärahat yms. 9,6 miljardia. vammaistuet 9,8 miljardia. Lisäkustannuksiksi jää siis 27, 68 miljardia.

Vai puretaanko eläkejärjestelmäkin?

Vierailija
60/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 25 vuotiaita 3998899 henkeä. Siispä 3998899*12*1200=57 584 156 600€/vuosi. Tästä otetaan sitten pois työttömyys 8,1 miljardia, asuminen 2,4 miljardia, Lapsilisät/äitiyspäivärahat yms. 9,6 miljardia. vammaistuet 9,8 miljardia. Lisäkustannuksiksi jää siis 27, 68 miljardia.

Vai puretaanko eläkejärjestelmäkin?

Väitämpä että tässäkin tapauksessa mm vammaisten elintaso romahtaisi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi