Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustulosta intoilevat!

Vierailija
14.12.2018 |

Ettekö tajua että jos perustulo tulee, se on sitten siinä eikä muita tukia ole. Ei asumistukia, harkinnanvaraisia toimeentulotukia tai muita. Ei voi mennä sinne sossuun vinkumaan, koska luukut pistetään kiinni. Ja asumisesta joutuu maksamaan itse tuon 500 euron jälkeen.

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan olisikin hyvä idea. Sais jäädä eläkkeelle kohta pikaa ja muuttaa mamman kanssa thaikkulaan lopullisesti jo alta 50v. Sillä tuolla tulisi toimeen ja vois myydä vielä kämpän niin sais loppuelämäksi tasku rahaa.

Tuet ovat asumisperusteisia, eivät kansalaisuuteen perustuvia...

Vierailija
22/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustulon pitäisi olla melko suuri, jos ajatellaan, että se korvaisi kaikki muut etuudet eikä muuta enää saisi, esim. toimeentulotukea. Senhän pitäisi olla reippaasti yli tonnin kuussa, jotta sillä maksaisi yksin asuva pääkaupunkiseudulla asunnon ja elämisen. Minimi toimeentulo taitaa olla tällä hetkellä Helsingissä asuvalla se 1200e. Jos perustulo olisi esim. 560e, kuten nyt kokeilussa, se korvaisi vaan esim. nykyisen työttömyysetuuden ja tuohon päälle pitäisi hakea ainakin toimeentulotukea ja asumistukea, jos asumistuki säilyisi.

800e on hyvä, ellei riitä pk-seudulla asumiseen niin jostain jämsästä tai jurvasta saa varmasti sen hintaisen asunnon että rahat riittää vielä ruokaankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisipa perustulo. Tekisin puolet vuodesta töitä ja puolet eläisin sen ja säästöjen avulla jossain lämpimässä 😏

Vierailija
24/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustulon pitäisi olla melko suuri, jos ajatellaan, että se korvaisi kaikki muut etuudet eikä muuta enää saisi, esim. toimeentulotukea. Senhän pitäisi olla reippaasti yli tonnin kuussa, jotta sillä maksaisi yksin asuva pääkaupunkiseudulla asunnon ja elämisen. Minimi toimeentulo taitaa olla tällä hetkellä Helsingissä asuvalla se 1200e. Jos perustulo olisi esim. 560e, kuten nyt kokeilussa, se korvaisi vaan esim. nykyisen työttömyysetuuden ja tuohon päälle pitäisi hakea ainakin toimeentulotukea ja asumistukea, jos asumistuki säilyisi.

800e on hyvä, ellei riitä pk-seudulla asumiseen niin jostain jämsästä tai jurvasta saa varmasti sen hintaisen asunnon että rahat riittää vielä ruokaankin.

Tämä. Jos ei onnistu pk-seudulla työllistymään ja itseään elättämään, henkilö on hyvä ja muuttaa muualle. 

Ihmiset voisi myös muuttaa kommuuneihin, jolloin asumiskulut olisivat suhteessa pienemmät. Nykyään vaan kaikki kuvittelevat että vaikka ei itse olisi senttiäkään veroja maksanut muuta kuin työmarkkinatuesta, pitää olla oma yksiö jos on sinkku jne. Vielä 70-luvulla oli ihan tyypillistä että kolmiossa asui nelihenkinen perhe ja niillä oli alivuokralainen. TYÖSSÄKÄYVÄ alivuokralainen ja perheen molemmat vanhemmatkin kävi töissä.

Itse elän työmarkkinatuella, asumistukea en saa koska mieheni on töissä ja omistusasunto. Perustulo, pienikin, olisi suunnaton helpotus kun ei olisi hakurumbaa ja aktiivimallia. Olen siis siinä tilanteessa että olen lääkäreiden mielestä työkyvytön ja vakuutusyhtiön mielestä työkykyinen. Joten nostan työttömyyskorvausta vaikken tosiasiassa ole työmarkkinoiden käytettävissä. Perustulo olisi minun kaltaisilleni ihmisille paras mahdollinen ratkaisu, kun se ahdistus siitä että nostaa työttömyyskorvausta väärin perustein poistuisi.

Lisäksi moni vajaakuntoinen pystyisi kyllä puuhailemaan vähän jotain. Nykyjärjestelmässä vaan se byrokratia tekee sen mahdottomaksi.

Vierailija
25/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Ei se ole mikään taivaasta annettu etuus, vaan poliitikot lakia säätäessään voivat itse määritellä perustulon sisällön. Kukaan ei ole ehdottanut tietääkseni, että mitään muita etuuksia ei enää sen myötä saisi. Tuo on vain sinun mielikuvitustasi.

Eli kaikki tuet pysyisi ennallaan, sitten kaikille touhutonni, ja valtion menot pysyy ennallaan ja kenenkään verotus ei kiristy? tämän mallin laskemat minäkin haluaisin nähdä.

Vierailija
26/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan olisikin hyvä idea. Sais jäädä eläkkeelle kohta pikaa ja muuttaa mamman kanssa thaikkulaan lopullisesti jo alta 50v. Sillä tuolla tulisi toimeen ja vois myydä vielä kämpän niin sais loppuelämäksi tasku rahaa.

Tuet ovat asumisperusteisia, eivät kansalaisuuteen perustuvia...

No jättäis sitten kirjat suomeen

Vierailija
27/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Ei se ole mikään taivaasta annettu etuus, vaan poliitikot lakia säätäessään voivat itse määritellä perustulon sisällön. Kukaan ei ole ehdottanut tietääkseni, että mitään muita etuuksia ei enää sen myötä saisi. Tuo on vain sinun mielikuvitustasi.

Arvelet, että valtiolle pölähtää jostain ylimääräiset pari miljardia tuota varten? Ettei mitään leikattais?

Pari miljardia ei riitä mihinkään. Parilla miljardilla maksettaisiin 38 euron kuukausiperustuloa aikuisille

Vierailija
28/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö tajua että jos perustulo tulee, se on sitten siinä eikä muita tukia ole. Ei asumistukia, harkinnanvaraisia toimeentulotukia tai muita. Ei voi mennä sinne sossuun vinkumaan, koska luukut pistetään kiinni. Ja asumisesta joutuu maksamaan itse tuon 500 euron jälkeen.

Käsitäthän, että nykytilanteessa ihmiset joutuvat menemään "sinne sossuun vinkumaan" koska eivät yksinkertaisesti pärjää mitenkään tuloillaan.

Vierailija
29/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

asumisesta joutuu maksamaan itse tuon 500 euron jälkeen.

Jälkeen? Minä käyttäisin perustulon nimenomaan velattoman asuntoni yhtiövastikkeeseen (n. 300 eur). Siitä jäisi vielä melkein parisataa, jolla saisin hyvin kuukauden ruuat ostettua, yksin kun elän. 

Minulle riittäisi, eikä tarvitsisi töitä enää etsiä. 

Sinä, sinä, sinä.

Entä ne muut?

Älä suutu, en minä ole keneltäkään mitään vähentämässä - paitsi ehkä rikkailta ;). Vastasin vain omasta puolestani. Tuossa edellä joku jo viisaasti sanoi, ettei perustuloon tarvita lisää miljardeja. Tarvitaan vain nykyisten  summien jakamista eri tavalla ja ilman byrokratiaa. Ne, jotka pelottelevat sillä, että perustulon takia ihmiset saavat vain 500 euroa eikä yhtään päälle, ovat idiootteja. Tosin en minä ihmettelisi, jos päättäjät tuollaiseen kuristuksen haluaisivat. 

Vierailija
30/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vitussa pelkällä perustulolla elävän pitäisi asua nimenomaan pääkaupunkiseudulla? Muutto halvemmalle alueelle, jossa tuolla tulee toimeen.

Vierailija
31/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pienipalkkainen siivooja joka tienaa 1800€ brutto ja maksaa veroa ~300€ saa 800€ perustuloa lisää näppiin lisää, eli 2300€ käteen. Kerro sitten kuka on se tyhmä,joka vielä tekee tehtaassa vuorotyötä ja saa saman tassuun.

Tulevaisuudessa tapellaan siivoojan paikoista.

Vierailija
32/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvelet, että valtiolle pölähtää jostain ylimääräiset pari miljardia tuota varten? Ettei mitään leikattais?

En nyt ymmärrä, miten tämä kysymys liittyy kommenttiini. Työmarkkinatukea, sairauspäivärahaa, opintotukea ym. maksetaan tälläkin hetkellä. Mistä yhtäkkiä tulisi tarve ylimääräisille miljardeille? Päinvastoin, kun jokaista tukikuukautta ei tarvitse erikseen käsitellä, on helpompi ottaa vastaan keikkatyötä ja pienipalkkaista lisätyötä. Nykyään se ei pienillä tuilla yksin elävälle kannata, koska parin euron lisäansio voi katkaista työmarkkinatuen maksun käsittelyn ajaksi. Ja ne ajat eivät todellakaan ole lyhyitä.

Perustulo tulisi KAIKILLE aikuisille. Jos summa pysyy entisellään ja jakajat kasvaa niin miten luulet että sille jaettavalle luvulle käy?

Vierailija
33/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälkeen? Minä käyttäisin perustulon nimenomaan velattoman asuntoni yhtiövastikkeeseen (n. 300 eur). Siitä jäisi vielä melkein parisataa, jolla saisin hyvin kuukauden ruuat ostettua, yksin kun elän. 

Sinä, sinä, sinä.

Entä ne muut?

Älä suutu, en minä ole keneltäkään mitään vähentämässä - paitsi ehkä rikkailta ;). Vastasin vain omasta puolestani. Tuossa edellä joku jo viisaasti sanoi, ettei perustuloon tarvita lisää miljardeja. Tarvitaan vain nykyisten  summien jakamista eri tavalla ja ilman byrokratiaa. Ne, jotka pelottelevat sillä, että perustulon takia ihmiset saavat vain 500 euroa eikä yhtään päälle, ovat idiootteja. Tosin en minä ihmettelisi, jos päättäjät tuollaiseen kuristuksen haluaisivat. 

No nyt vaan laskelmat tänne sitten, ei tarvi olla edes mitään tarkkaa, kunhan jonkun hahmotelman ja suuntaviivat näytät.

Vierailija
34/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö käytä vettä, sähköä, nettiä, puhelinta, joukkoliikennettä, vakuutuksia, lääkkeitä? Kyllähän se riittää, jos voi koko summan laittaa pelkkään ruokaan.

Käytän, mutta nuo summat ovat aika pieniä, noin 5-10 eur/kk jokaisesta. Esim. yhtiövastikkeessani on jo taloyhtiön netti. En saa sitä pienemmäksi (paitsi muuttamalla, mutta siihen menisi taas rahaa). Jos en kävisi töissä, niin en tarvitsisi liikkumiseen juuri mitään rahaa. Onnekseni minulla ei ole sairautta, joka vaatisi lääkkeitä koko ajan, mutta tietysti se voi muuttua milloin tahansa. Lähinnä sähköä ja vettä varten tarvitsisin rahaa. Voisin myydä jotain omaisuuttani.

Suunnittelen kyllä muuttavani johonkin kuolevaan pikkukaupunkiin, jossa on vielä pienemmät asumiskulut kuin täällä, missä nyt asun. Sitten ainakin riittäisi 500 eur/kk. Ei minua kukaan töihin ota, vaikka joka viikko niitä haen. 

Vierailija
35/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko oikeasti noin naiivi vai esitätkö vain? Perustulon ideahan on nimenomaan se, että se "yksinkertaistaa" tukiviidakkoa. Toisin sanoen lakkauttaa muut tuet. Tämähän se keskeinen idea on koko perustulossa. Siksi esimerkiksi Kokoomus ei ole tyrmännyt hanketta, vaan suhtautuu siihen "mielenkiinnolla".

Mutta uskokaa mihin haluatte.

Älä viitsi höpöttää. Tietenkin ihanne olisi täydellinen perustulomalli, jonka päälle ei muita tukia tarvittaisi. Summan pitäisi ola n. 1000 euroa. Jokainen ymmärtää, että Suomessa ei voida ottaa käyttöön 500 euron perustuloa, jonka päälle ei saisi muuta. Mutta tuo 500 on hyvä alku, vaikka osa tukiviidakosta valitettavasti säilyykin.

Vierailija
36/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä, sinä, sinä.

Entä ne muut?

Määrittele "rikkaat". ja Mitä heiltä olet vähentämässä? Vielä kertaakaan ei ole näissä keskusteluissa näytetty YHTÄÄN tukea mikä maksetaan vain rikkaille.  se "byrokratian purkautuminen" ei paljoa lämmitä, Esim kelan toimintamenot ovat noin 480 miljoonaa, josta puolet ovat palkkoja. Vaikka koko kela lakkautettaisiin tämän muutoksen johdosta niin sillä saataisiin perustulosta katettua 9 euroa kuukaudessa.

Vierailija
37/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä, sinä, sinä.

Entä ne muut?

No nyt vaan laskelmat tänne sitten, ei tarvi olla edes mitään tarkkaa, kunhan jonkun hahmotelman ja suuntaviivat näytät.

Kysy sinä siltä, joka tuon mielipiteen ensin toi ilmi, ja näytä sinä laskelmat, miksi tarvitaan enemmän, jos samat summat mitä nyt jaetaan, annetaan ilman byrokratiaa. 

Vierailija
38/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä, sinä, sinä.

Entä ne muut?

Alapeukuttajan mielestä ei tarvi laskea, kuhan vaan jaetaan rahaa?

Vierailija
39/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 28v ollut työttömänä 5v, koskaan ei ole tullut mitään työehdotuksia eikä muuta kuntoittavaa.

Puhun 5 kieltä, puoliso töissä, hieno koti. En vain kelpaa. Mistä ihmiset repii näitä et pakotetaan johonki??????

Tylsää et uskomukset vääristävät.

Vierailija
40/96 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulon vastustajilla on hätä. Suoltavat jatkuvaa idioottimaista propagandaa jokaiseen perustuloketjuun. Tai sitten vastustajina on enää aitoja erkkejä, jotka eivät todellakaan vain ymmärrä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi