Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8v tytölle leikattu isänsä luona minulta kysymättä lyhyt tukka, ylireagoinko kun harmistuin tytön surua ääneen?

Vierailija
14.12.2018 |

Isän uusi vaimo oli halunnut leikkauttaa tukan, kun takapuoleen asti ylettänyt tukka meni kuulemma aina takkuun ja oli hankala. Kas kun meillä ei mitään ongelmaa sen kanssa ollut ja tyttö hoiti hiuksiaan tunnollisesti. Nyt lapsi on jo useamman kerran katsellut peiliin ja itkeskellyt "prinsessatukan" perään. Minusta tuollaista ei voi ulkopuolinen ihminen päättää varmistamatta molemmilta vanhemmilta? Kun otin asian puheeksi, niin kuulemma hössötän ja valitan turhasta.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asiallisesti toimeen tulemisen kannalla, mutta tuo on jo henkistä väkivaltaa, ja antaisin kuulua lapsen kuullen. Lapsella on oikeus olla rajat, ja aikuinen ei saa niitä ylittää. Äitipuoli ei ole vanhempi joka tällaisista asioista päättää.

Äitipuoli ei toki ole se ihminen joka päättää mutta jos syystä tai toisesta tälläiseen valtataisteluun on päädytty niin typerintä ikinä on alkaa käydä sitä taistelua lapsen läsnäollessa ja "antaa kuulua" lapsen kuullen. Se toki pönkittää sun roolia kaikkivoipaisena äitinä sen lapsen silmissä mutta ahdistaa kyllä noin niinkuin muuten lasta varmasti pahasti että nyt hänen ja hänen hiustensa vuoksi tapellaan.

Lapselle toki pitää tuoda ilmi että noin ei olisi saanut tehdä ja äiti puhuu isin ja sen äitipuolen kanssa asiasta. Sen lapsen harmituksen tunteen voi ottaa vastaan ja siihen vastata että äitiäkin harmittaa mutta ei sitä lapsen pahaa oloa asiasta pidä lietsoa kahta pahemmaksi riitelemällä asiasta lapsen kuullen.

Oletko muuten edes varma että äitipuoli on toiminut varmasti omasta ideastaan eikä lapsen isän pyynnöstä?

Vierailija
42/71 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi joskus samoin, erona se että miehen uusi nainen oli leikkauttanut minun tyttöni hiukset, mutta jättänyt oman tyttönsä pitkäksi. Siinä sitten lasta luokseni tuodessaan silitteli omahyväinen hymy naamallaan oman tyttönsä pitkiä kiharoita kun omani seisoi vieressä itkusta turvonnein silmin. Normaalisti hillitsen itseni mutta tuolloin tuo nainen kuuli kyllä muutaman valitun sanan.

Hienosti hallitsit homman. Itse olisin pistellyt saksilla rouvaan muutaman reiän.

Väkivaltainen prinsessamutsi, wuhuu! Hei se on vaan tukkaa.

En ymmärrä näitä "se on vaan tukkaa"-mussuttajia. Hiukset vaikuttavat ulkonäköön niin oleellisesti, että se ei todellakaan ole "vain tukkaa". Lisäksi lyhyeksi leikattu tukka kasvaa takaisin peppuun asti aivan piinaavan hitaasti. Uusiutuva luonnonvara kyllä, mutta useampi vuosi menee.

Ap, leikkasiko vastoin lapsen tahtoa? Jos, niin kysy poliisilta onko kyseessä rikos. Aikuisen tukan leikkaamisesta vastentahtoisesti saa tuomion.

Poliisille hiustenleikkuun vuoksi, voi ristus. Siinä saa tytär äidiltä mallin, että mikä elämässä on tärkeää. Tukka ja välien selvittely exän kanssa poliisin välityksellä.

Kyllä. Poliisille toisen ulkonäön tahallisesta sabotoinnista. Itse rinnastan pahoinpitelyyn, en tiedä millä nimikkeellä tuomio tulee.

/20

Lapsi on varmaan onnellinen, kun äitinsä pitää häntä niin rumana, että rinnastuu pahoinpitelyyn.

Outoa, jos joku voi pitää lasta rumana. Tuollainen ajattelu ei liity tähän aiheeseen mitenkään. Pointtina on se, että lapsen ulkonäköä on muutettu vastoin tämän tahtoa dramaattisesti. Oli lopputulos ruma tai ei, vastentahtoisuus on se juju joka tekee hommasta rikoksen.

/20

Siinäpä sitten olisikin lapsen kiva käräjöidä asiasta. Onneksi poliisit torppaavat tuollaiset ilmoitukset saman tien, lapsen edun nimissä.

Torppaako? Olisi kiva tietää mutta en googlella löytänyt vastaavia tapauksia. Itse uskon, että lapsen itsemääräämisoikeuden rikkominen teolla, jolla on vuosien mittaiset seuraukset, otetaan kyllä käsittelyyn.

Aikuisen ihmisen hiusten leikkuu tämän tahtomatta on lievä pahoinpitely, josta saa syytteen. Tämän löysin googlella.

/20

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle äiti leikkasi lapsena polkan vastoin isän tahtoa. Muistan loppuikäni isän kommentin, siitä jäi sellainen olo, että olin jotenkin sääliteltävä ja vähempiarvoinen lyhyttukkaisena. Se ajatus sattuu vieläkin.

Joten nyt kaikki te, joiden lapset ovat jääneet exän nyxän saksien uhriksi (mikäli ette ole trolleja) hymyä huuleen, ja vakuutatte lapselle että tukka kasvaa pian entistä vahvemmaksi ja ostatte vaikka uusia pinnejä ja kiharruspatukoita.

Tuo on eri asia. En mäkään lyhyttä tukkaa moittisi, mutta sitä, että se on tehty lapsen tahtoa vastaan. Jos tuossa hymyilisin viestisin sille leikkaajalle, että olen samaa mieltä. Mä olen lasteni puolella aina, ja sanon sen ihan ääneen (tuossa tapauksessa tuskin hillitysti). Sen jälkeen voitaisiin sitten jutella siitä miten lyhyetkin hiukset sopii ja miten ne kasvaa jne... 

En näe, että erolapsen turvallisuutta ja onnellisuutta mitenkään lisää se, että hän näkee äitinsä ja isänsä puolison keskustelevan "tuskin hillitysti" hänen hiuksistaan.

Niin paljon kuin pään sisässä kihiseekin, olisi hyvä muistaa että lapsi hyvin herkästi kääntää välikohtaukset omaksi syykseen.

Mutta sinusta turvallisuudentunnetta lisää, että vanhempi näyttää miten valehdellaan? Olen hermona koska lapsen mielipidettä ei ole kuunneltu tärkeässä asiassa (ihan sama missä, voi olla muukin kuin hiustyyli), mutta minun pitää teeskennellä muuta? Meillä tunteet on aina näkynyt ja lapseni eivät ole tyhmiä. He myös tietävät, että olen heidän puolellaan aina. Puolustaisin, ja olen puolustanutkin, heitä myös isäänsä "vastaan". Mistään raivareista tässä ei ole kyse, mutta mitään väkinäistä hymyä en naamalleni väännä. 

Okei. Sinä olet niitä, jotka "puolustaa lapsiaan näiden isää vastaan". Itselleni ei ole tällaisia tilanteita vastaan tullut, joten en osaa sanoa, miten kommunikoisin niissä. Pyrimme olemaan lasten edessä samaa mieltä asioista.

Mutta silti meidän 7v osaa aika selvästi sanoa, että hiuksia ei leikata.

Vierailija
44/71 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle äiti leikkasi lapsena polkan vastoin isän tahtoa. Muistan loppuikäni isän kommentin, siitä jäi sellainen olo, että olin jotenkin sääliteltävä ja vähempiarvoinen lyhyttukkaisena. Se ajatus sattuu vieläkin.

Joten nyt kaikki te, joiden lapset ovat jääneet exän nyxän saksien uhriksi (mikäli ette ole trolleja) hymyä huuleen, ja vakuutatte lapselle että tukka kasvaa pian entistä vahvemmaksi ja ostatte vaikka uusia pinnejä ja kiharruspatukoita.

Tuo on eri asia. En mäkään lyhyttä tukkaa moittisi, mutta sitä, että se on tehty lapsen tahtoa vastaan. Jos tuossa hymyilisin viestisin sille leikkaajalle, että olen samaa mieltä. Mä olen lasteni puolella aina, ja sanon sen ihan ääneen (tuossa tapauksessa tuskin hillitysti). Sen jälkeen voitaisiin sitten jutella siitä miten lyhyetkin hiukset sopii ja miten ne kasvaa jne... 

En näe, että erolapsen turvallisuutta ja onnellisuutta mitenkään lisää se, että hän näkee äitinsä ja isänsä puolison keskustelevan "tuskin hillitysti" hänen hiuksistaan.

Niin paljon kuin pään sisässä kihiseekin, olisi hyvä muistaa että lapsi hyvin herkästi kääntää välikohtaukset omaksi syykseen.

Toki lapselle tehdään kristallinkirkaasti selväksi ettei syy ole hänen vaan isän ja sen nyxän. Kyllähän Lumikillakin oli ilkeä noita-akka äitipuolena. Äiti pitää aina lapsensa puolta.

Vierailija
45/71 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän on vanhanaikainen tämä prinsessasatu. Seuraava aloitus voisi olla teini-ikäisestä tytöstä, jonka ilkeä äitipuoli lähettää tatuoinnin poistoon. Siis tatuoinnin, jonka tyttö on äidin luvalla teettänyt ja itse synttärilahjarahoillaan kustantanut.

Vierailija
46/71 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi joskus samoin, erona se että miehen uusi nainen oli leikkauttanut minun tyttöni hiukset, mutta jättänyt oman tyttönsä pitkäksi. Siinä sitten lasta luokseni tuodessaan silitteli omahyväinen hymy naamallaan oman tyttönsä pitkiä kiharoita kun omani seisoi vieressä itkusta turvonnein silmin. Normaalisti hillitsen itseni mutta tuolloin tuo nainen kuuli kyllä muutaman valitun sanan.

Hienosti hallitsit homman. Itse olisin pistellyt saksilla rouvaan muutaman reiän.

En ymmärrä näitä "se on vaan tukkaa"-mussuttajia. Hiukset vaikuttavat ulkonäköön niin oleellisesti, että se ei todellakaan ole "vain tukkaa". Lisäksi lyhyeksi leikattu tukka kasvaa takaisin peppuun asti aivan piinaavan hitaasti. Uusiutuva luonnonvara kyllä, mutta useampi vuosi menee.

Ap, leikkasiko vastoin lapsen tahtoa? Jos, niin kysy poliisilta onko kyseessä rikos. Aikuisen tukan leikkaamisesta vastentahtoisesti saa tuomion.

Poliisille hiustenleikkuun vuoksi, voi ristus. Siinä saa tytär äidiltä mallin, että mikä elämässä on tärkeää. Tukka ja välien selvittely exän kanssa poliisin välityksellä.

Kyllä. Poliisille toisen ulkonäön tahallisesta sabotoinnista. Itse rinnastan pahoinpitelyyn, en tiedä millä nimikkeellä tuomio tulee.

/20

Lapsi on varmaan onnellinen, kun äitinsä pitää häntä niin rumana, että rinnastuu pahoinpitelyyn.

Outoa, jos joku voi pitää lasta rumana. Tuollainen ajattelu ei liity tähän aiheeseen mitenkään. Pointtina on se, että lapsen ulkonäköä on muutettu vastoin tämän tahtoa dramaattisesti. Oli lopputulos ruma tai ei, vastentahtoisuus on se juju joka tekee hommasta rikoksen.

/20

Siinäpä sitten olisikin lapsen kiva käräjöidä asiasta. Onneksi poliisit torppaavat tuollaiset ilmoitukset saman tien, lapsen edun nimissä.

Torppaako? Olisi kiva tietää mutta en googlella löytänyt vastaavia tapauksia. Itse uskon, että lapsen itsemääräämisoikeuden rikkominen teolla, jolla on vuosien mittaiset seuraukset, otetaan kyllä käsittelyyn.

Aikuisen ihmisen hiusten leikkuu tämän tahtomatta on lievä pahoinpitely, josta saa syytteen. Tämän löysin googlella.

/20

Lapsella on yleensä 1-2 huoltajaa, jotka tekevät päätökset lapsen puolesta. Esimerkiksi passin hakuun tarvitaan molempien suostumus, mutta parturikäynnit menevät käsittääkseni vähemmällä byrokratialla.

Vierailija
47/71 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä esimerkkiä olemalla aikuinen. Älä lähde riitelyyn ja uuden vaimon mustamaalaamiseen.

Sano ymmärtäväsi lapsen harmituksen, mutta kerro miten kaunis lapsi on ja miten hyvin uusi tyyli pukee häntä. Ihmettele oikein, miten ette ole ennen tajunneet, miten hyvin lyhyt tukka sopii hänelle. Positiivisen kautta, vaikka miten ärsyttäisi. Lasta ei tarvitse käyttää aikuisten riitelyn välineenä.

Voi lässynlässyn..

Unohdin aivan, että av:lla ainoa oikea ratkaisu on katkeruus ja riitely kaikkien lähipiirin ihmisten kanssa. Harmi, että lapset joutuvat välineeksi siihen soppaan.

Kyllähän siihen jokainen puuttuu jos täysin sivullinen ihminen päättää leikata lapsesi tukan. Ei kuulu isän uusien hoitojen toimivaltaan.

Vierailija
48/71 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä esimerkkiä olemalla aikuinen. Älä lähde riitelyyn ja uuden vaimon mustamaalaamiseen.

Sano ymmärtäväsi lapsen harmituksen, mutta kerro miten kaunis lapsi on ja miten hyvin uusi tyyli pukee häntä. Ihmettele oikein, miten ette ole ennen tajunneet, miten hyvin lyhyt tukka sopii hänelle. Positiivisen kautta, vaikka miten ärsyttäisi. Lasta ei tarvitse käyttää aikuisten riitelyn välineenä.

Voi lässynlässyn..

Unohdin aivan, että av:lla ainoa oikea ratkaisu on katkeruus ja riitely kaikkien lähipiirin ihmisten kanssa. Harmi, että lapset joutuvat välineeksi siihen soppaan.

Kyllähän siihen jokainen puuttuu jos täysin sivullinen ihminen päättää leikata lapsesi tukan. Ei kuulu isän uusien hoitojen toimivaltaan.

Jos kyseessä on lapsen pyyntö ja sille on vielä jommankumman huoltajan suostumus, niin totta ihmeessä täysin sivullinen voi leikata lapsen hiukset. Ei se parturi-kampaajakaan sen läheisempi isälle tai lapselle ole. Yleensä ainakaan.

Vierailija
49/71 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

/20

/20

/20

Lapsella on yleensä 1-2 huoltajaa, jotka tekevät päätökset lapsen puolesta. Esimerkiksi passin hakuun tarvitaan molempien suostumus, mutta parturikäynnit menevät käsittääkseni vähemmällä byrokratialla.

Niimpä, ja hyvä niin. Vanhempien tahdosta tässä ei tosin edelleenkään ole kyse, vaan lapsen.

/20

Vierailija
50/71 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulta kysymättä? Lapselta itseltään sitä pitäisi kysyä, ei keneltäkään muulta. Kyse on sentään 8-vuotiaasta, ei 2-vuotiaasta. Hiukset kasvavat takaisin, mutta hitaasti, ja se on lapselle pitempi aika kuin aikuiselle. Sinuna vaatisin, että lapsen pitää saada jonkinlainen korvaus menetetyistä hiuksista. Ja vahtisin sen jälkeen tarkemmin, mitä siellä isän luona tapahtuu. Eihän tuollaisiin ihmisiin voi luottaa. Ties vaikka jotain vastaavanlaista tapahtuisi uudestaan.

Vierailija
51/71 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mitä??????

Vierailija
52/71 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten lapsi itse saanut sanotuksi isälleen eikä hänen uudelle naiselleen, että haluaa pitää pitkät hiukset. Kyllä 8-vuotias jo pitäisi osata itse kammata tukkansa.

Nyt kannattaa opettaa tyttö 1. sanomaan EI SAA ja 2. kampaamaan itse hiuksensa, ettei sinun tarvitse samaa aloitusta kirjoittaa taas helmikuussa uudestaan.

Vierailija
53/71 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän vakioprovoon menette. Paha äitipuoli, lapsiparka ja ymmärtävä äiti...

Vierailija
54/71 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi lässynlässyn..

Ja tähän provoon taas menitte.

Vierailija
55/71 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän on vanhanaikainen tämä prinsessasatu. Seuraava aloitus voisi olla teini-ikäisestä tytöstä, jonka ilkeä äitipuoli lähettää tatuoinnin poistoon. Siis tatuoinnin, jonka tyttö on äidin luvalla teettänyt ja itse synttärilahjarahoillaan kustantanut.

Mammat pelkäävät, että mies löytää uuden ja purkavat pelkoan isän uusi säätö provoilla.

Vierailija
56/71 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi lässynlässyn..

Ja tähän provoon taas menitte.

So what? Onhan tää taas tosi viihdyttävää ja ihmiset kirjottaa puolesta ja vastaan ja reagoi omien kokemustansa perusteella. Asia joka tapauksessa herättää keskustelua joten mitä väliä onko eka viesti totta tai tarua?

Vierailija
57/71 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Tässä tuntuu olevan enemmän kyse exän ja nyxän valtataistelusta, jossa välineenä on lapsi. Nyt lapsi kokee olevansa vähempiarvoinen, kun äiti itkee vanhan tukan perään. Toisena vaihtoehtona olisi ihailla uutta tyyliä ja vahvistaa lapsen itsetuntoa, mutta eihän se käy.

Ei tässä tukasta ole kyse vaan siitä, että LAPSEN ITSEMÄÄRÄÄMISOIKEUTEEN ON KAJOTTU.

Jos lapsi ei itse ole pyytänyt että tukka leikataan, jollain random naisella ei ole oikeutta niin tehdä. Juridisesti isän nyksä on lapselle täysin vieras ihminen. Ei meistä kukaan voi mennä kadullekaan leikkelemään pikkulasten hiuksia.

Lasun ja rikosilmoituksen paikka. Lapsen täytyy tietää että vanhemmat suojelevat sen itsemääräämisoikeutta ja ruumiillista koskemattomuutta.

Lapselle voi silti selittää että lyhytkin tukka voi olla sievä. Mutta tärkeintä on selittää että lapsen ruumiiseen ei kajota ilman sen lupaa.

Vierailija
58/71 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, nämä paha äitipuoli, isän puoliso, isän säätö provoilut perustuvat pelkoon siitä, että oma suhde voi loppua. Pitää puhkua paheksuntaa uusista puolisoista, ehkä se estää omaa parisuhdekriisiä ajatellaan kenties ajatellaan.

Ja sitten lopulta eroista 70pros tapahtuu naisen aloitteesta ja isät päätyvät lähinnä maksumiehiksi ja isien uudet puolisot exien hyökkäysten uhreiksi.

Peiliin voi katsoa.

Vierailija
59/71 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi lässynlässyn..

Jos kyseessä on lapsen pyyntö ja sille on vielä jommankumman huoltajan suostumus, niin totta ihmeessä täysin sivullinen voi leikata lapsen hiukset. Ei se parturi-kampaajakaan sen läheisempi isälle tai lapselle ole. Yleensä ainakaan.

Tässä tapauksessa iskän uusi hoito oli niin laiska ettei viitsinyt auttaa lasta hiusten laittamisessa. Lapsi ei leikkuuta halunnut.

Vierailija
60/71 |
14.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Tässä tuntuu olevan enemmän kyse exän ja nyxän valtataistelusta, jossa välineenä on lapsi. Nyt lapsi kokee olevansa vähempiarvoinen, kun äiti itkee vanhan tukan perään. Toisena vaihtoehtona olisi ihailla uutta tyyliä ja vahvistaa lapsen itsetuntoa, mutta eihän se käy.

Ei tässä tukasta ole kyse vaan siitä, että LAPSEN ITSEMÄÄRÄÄMISOIKEUTEEN ON KAJOTTU.

Jos lapsi ei itse ole pyytänyt että tukka leikataan, jollain random naisella ei ole oikeutta niin tehdä. Juridisesti isän nyksä on lapselle täysin vieras ihminen. Ei meistä kukaan voi mennä kadullekaan leikkelemään pikkulasten hiuksia.

Lasun ja rikosilmoituksen paikka. Lapsen täytyy tietää että vanhemmat suojelevat sen itsemääräämisoikeutta ja ruumiillista koskemattomuutta.

Lapselle voi silti selittää että lyhytkin tukka voi olla sievä. Mutta tärkeintä on selittää että lapsen ruumiiseen ei kajota ilman sen lupaa.

Rauhoitu, tätä tuskin on edes tapahtunut. 2-3krt vuodessa vastaava postataan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan