8v tytölle leikattu isänsä luona minulta kysymättä lyhyt tukka, ylireagoinko kun harmistuin tytön surua ääneen?
Isän uusi vaimo oli halunnut leikkauttaa tukan, kun takapuoleen asti ylettänyt tukka meni kuulemma aina takkuun ja oli hankala. Kas kun meillä ei mitään ongelmaa sen kanssa ollut ja tyttö hoiti hiuksiaan tunnollisesti. Nyt lapsi on jo useamman kerran katsellut peiliin ja itkeskellyt "prinsessatukan" perään. Minusta tuollaista ei voi ulkopuolinen ihminen päättää varmistamatta molemmilta vanhemmilta? Kun otin asian puheeksi, niin kuulemma hössötän ja valitan turhasta.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi joskus samoin, erona se että miehen uusi nainen oli leikkauttanut minun tyttöni hiukset, mutta jättänyt oman tyttönsä pitkäksi. Siinä sitten lasta luokseni tuodessaan silitteli omahyväinen hymy naamallaan oman tyttönsä pitkiä kiharoita kun omani seisoi vieressä itkusta turvonnein silmin. Normaalisti hillitsen itseni mutta tuolloin tuo nainen kuuli kyllä muutaman valitun sanan.
Hienosti hallitsit homman. Itse olisin pistellyt saksilla rouvaan muutaman reiän.
Väkivaltainen prinsessamutsi, wuhuu! Hei se on vaan tukkaa.
En ymmärrä näitä "se on vaan tukkaa"-mussuttajia. Hiukset vaikuttavat ulkonäköön niin oleellisesti, että se ei todellakaan ole "vain tukkaa". Lisäksi lyhyeksi leikattu tukka kasvaa takaisin peppuun asti aivan piinaavan hitaasti. Uusiutuva luonnonvara kyllä, mutta useampi vuosi menee.
Ap, leikkasiko vastoin lapsen tahtoa? Jos, niin kysy poliisilta onko kyseessä rikos. Aikuisen tukan leikkaamisesta vastentahtoisesti saa tuomion.
Poliisille hiustenleikkuun vuoksi, voi ristus. Siinä saa tytär äidiltä mallin, että mikä elämässä on tärkeää. Tukka ja välien selvittely exän kanssa poliisin välityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytä esimerkkiä olemalla aikuinen. Älä lähde riitelyyn ja uuden vaimon mustamaalaamiseen.
Sano ymmärtäväsi lapsen harmituksen, mutta kerro miten kaunis lapsi on ja miten hyvin uusi tyyli pukee häntä. Ihmettele oikein, miten ette ole ennen tajunneet, miten hyvin lyhyt tukka sopii hänelle. Positiivisen kautta, vaikka miten ärsyttäisi. Lasta ei tarvitse käyttää aikuisten riitelyn välineenä.
Voi lässynlässyn..
Unohdin aivan, että av:lla ainoa oikea ratkaisu on katkeruus ja riitely kaikkien lähipiirin ihmisten kanssa. Harmi, että lapset joutuvat välineeksi siihen soppaan.
Lapsi tarvitsee nyt tukeasi. Eikä ole muutenkaan hyvä idea painottaa ulkonäköä niin hysteerisesti. Sano lapselle aivan rauhallisesti, että lyhyempikin kampaus sopii hänelle tosi hyvin ja nyt hän voi kokeilla tätäkin hiustyyliä. Kerro, että ensi kesänä hiukset ovat kasvaneet jo 15 senttiä ja ensi vuonna tähän aikaan hänellä on jo aika pitkät hiukset, jos ylipäätään niitä enää haluaakaan. Tsemppaa häntä, älä tee tästä draamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi joskus samoin, erona se että miehen uusi nainen oli leikkauttanut minun tyttöni hiukset, mutta jättänyt oman tyttönsä pitkäksi. Siinä sitten lasta luokseni tuodessaan silitteli omahyväinen hymy naamallaan oman tyttönsä pitkiä kiharoita kun omani seisoi vieressä itkusta turvonnein silmin. Normaalisti hillitsen itseni mutta tuolloin tuo nainen kuuli kyllä muutaman valitun sanan.
Hienosti hallitsit homman. Itse olisin pistellyt saksilla rouvaan muutaman reiän.
En ymmärrä näitä "se on vaan tukkaa"-mussuttajia. Hiukset vaikuttavat ulkonäköön niin oleellisesti, että se ei todellakaan ole "vain tukkaa". Lisäksi lyhyeksi leikattu tukka kasvaa takaisin peppuun asti aivan piinaavan hitaasti. Uusiutuva luonnonvara kyllä, mutta useampi vuosi menee.
Ap, leikkasiko vastoin lapsen tahtoa? Jos, niin kysy poliisilta onko kyseessä rikos. Aikuisen tukan leikkaamisesta vastentahtoisesti saa tuomion.
Poliisille hiustenleikkuun vuoksi, voi ristus. Siinä saa tytär äidiltä mallin, että mikä elämässä on tärkeää. Tukka ja välien selvittely exän kanssa poliisin välityksellä.
Kyllä. Poliisille toisen ulkonäön tahallisesta sabotoinnista. Itse rinnastan pahoinpitelyyn, en tiedä millä nimikkeellä tuomio tulee.
/20
Olen asiallisesti toimeen tulemisen kannalla, mutta tuo on jo henkistä väkivaltaa, ja antaisin kuulua lapsen kuullen. Lapsella on oikeus olla rajat, ja aikuinen ei saa niitä ylittää. Äitipuoli ei ole vanhempi joka tällaisista asioista päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Poliisille toisen ulkonäön tahallisesta sabotoinnista. Itse rinnastan pahoinpitelyyn, en tiedä millä nimikkeellä tuomio tulee.
/20
Lapsi on varmaan onnellinen, kun äitinsä pitää häntä niin rumana, että rinnastuu pahoinpitelyyn.
Saa suuttua. Törkeää leikata ilman tytön lupaa! Jos tytön lupa olisi, se olisi ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten samaa mieltä, mutta ei siihen poliiseja kannata sotkea. Aikuiset selvittäköön asian keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/20
Lapsi on varmaan onnellinen, kun äitinsä pitää häntä niin rumana, että rinnastuu pahoinpitelyyn.
Outoa, jos joku voi pitää lasta rumana. Tuollainen ajattelu ei liity tähän aiheeseen mitenkään. Pointtina on se, että lapsen ulkonäköä on muutettu vastoin tämän tahtoa dramaattisesti. Oli lopputulos ruma tai ei, vastentahtoisuus on se juju joka tekee hommasta rikoksen.
/20
Aika outo ajatus, ettei 8v osaa itse sanoa, millaiset hiukset haluaa. Ruokin ehkä trollia, mutta mitä jos tyttö halusi itse lyhyet hiukset muttei uskaltanut pyytää äidiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/20
Outoa, jos joku voi pitää lasta rumana. Tuollainen ajattelu ei liity tähän aiheeseen mitenkään. Pointtina on se, että lapsen ulkonäköä on muutettu vastoin tämän tahtoa dramaattisesti. Oli lopputulos ruma tai ei, vastentahtoisuus on se juju joka tekee hommasta rikoksen.
/20
Siinäpä sitten olisikin lapsen kiva käräjöidä asiasta. Onneksi poliisit torppaavat tuollaiset ilmoitukset saman tien, lapsen edun nimissä.
Mikä vaivaa tuollaisia ihmisiä, jotka menevät ilman lupaa leikkaamaan toisten hiuksia? Narsisteja? Kun ei kunnioiteta toisten rajoja?
Vierailija kirjoitti:
Näytä esimerkkiä olemalla aikuinen. Älä lähde riitelyyn ja uuden vaimon mustamaalaamiseen.
Sano ymmärtäväsi lapsen harmituksen, mutta kerro miten kaunis lapsi on ja miten hyvin uusi tyyli pukee häntä. Ihmettele oikein, miten ette ole ennen tajunneet, miten hyvin lyhyt tukka sopii hänelle. Positiivisen kautta, vaikka miten ärsyttäisi. Lasta ei tarvitse käyttää aikuisten riitelyn välineenä.
Jos olisin tuo kynitty pieni tyttö ja oma äiti suhtautuisi näin, olisin hyvin pettynyt. Haluaisin että äiti puolustaa minua, omaa tytärtään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle äiti leikkasi lapsena polkan vastoin isän tahtoa. Muistan loppuikäni isän kommentin, siitä jäi sellainen olo, että olin jotenkin sääliteltävä ja vähempiarvoinen lyhyttukkaisena. Se ajatus sattuu vieläkin.
Joten nyt kaikki te, joiden lapset ovat jääneet exän nyxän saksien uhriksi (mikäli ette ole trolleja) hymyä huuleen, ja vakuutatte lapselle että tukka kasvaa pian entistä vahvemmaksi ja ostatte vaikka uusia pinnejä ja kiharruspatukoita.
Tuo on eri asia. En mäkään lyhyttä tukkaa moittisi, mutta sitä, että se on tehty lapsen tahtoa vastaan. Jos tuossa hymyilisin viestisin sille leikkaajalle, että olen samaa mieltä. Mä olen lasteni puolella aina, ja sanon sen ihan ääneen (tuossa tapauksessa tuskin hillitysti). Sen jälkeen voitaisiin sitten jutella siitä miten lyhyetkin hiukset sopii ja miten ne kasvaa jne...
En näe, että erolapsen turvallisuutta ja onnellisuutta mitenkään lisää se, että hän näkee äitinsä ja isänsä puolison keskustelevan "tuskin hillitysti" hänen hiuksistaan.
Niin paljon kuin pään sisässä kihiseekin, olisi hyvä muistaa että lapsi hyvin herkästi kääntää välikohtaukset omaksi syykseen.
Mutta sinusta turvallisuudentunnetta lisää, että vanhempi näyttää miten valehdellaan? Olen hermona koska lapsen mielipidettä ei ole kuunneltu tärkeässä asiassa (ihan sama missä, voi olla muukin kuin hiustyyli), mutta minun pitää teeskennellä muuta? Meillä tunteet on aina näkynyt ja lapseni eivät ole tyhmiä. He myös tietävät, että olen heidän puolellaan aina. Puolustaisin, ja olen puolustanutkin, heitä myös isäänsä "vastaan". Mistään raivareista tässä ei ole kyse, mutta mitään väkinäistä hymyä en naamalleni väännä.
Vierailija kirjoitti:
Saa suuttua. Törkeää leikata ilman tytön lupaa! Jos tytön lupa olisi, se olisi ok.
Me vietiin lapsi kampaajalle lapsen pyynnöstä ja äidiltäkin saatiin lupa, mutta jälkikäteen kuintekin tuli itku. Paljon myöhemmin lapsi uskaltautui kertomaan, että äiti joka kerta pestessään ja harjatessaan harmitteli hiuksien lyhyyttä.
Hoitakaa niitä lastenne tukkia, niin ei tarvi toisten leikkauttaa. Mikä ihmeen fiksaatio joillain on pitää ylipitkää tukkaa pikkutytöllä ja mielellään vielä päälle nenään asti roikkuva etutukka. Lapsi on kuin takkuinen peikko, mutta äiti pitää kiinni siitä. Pienillä tytöillä etutukka on paras, koska muuten ne hiukset on aina silmillä. Isommat tytöt pystyy pitämään ne jo pois naamalta, mutta pienet ei. Sitten laitetaan jotain pampulaa, joka irtoaa ja taas lapsi raukka siristelee hiusten välistä silmiään. Ennen sanottiin, että menee näkö pilalle, jos hiukset on silmillä, eikä se välttämättä ole lainkaan väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin tuo kynitty pieni tyttö ja oma äiti suhtautuisi näin, olisin hyvin pettynyt. Haluaisin että äiti puolustaa minua, omaa tytärtään!
Älä käytä sanaa "kynitty". Jos pienellä tytöllä on siisti lyhyt kampaus, se ei ole kynitty.
T. Eräs, joka tietää, miltä tuntuu olla pieni polkkatukkainen tyttö, jota kutsutaan kynityksi. Itse toivoin lyhyttä tukkaa, mutta silti pääsi itku kun kuulin tuon sanan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle äiti leikkasi lapsena polkan vastoin isän tahtoa. Muistan loppuikäni isän kommentin, siitä jäi sellainen olo, että olin jotenkin sääliteltävä ja vähempiarvoinen lyhyttukkaisena. Se ajatus sattuu vieläkin.
Joten nyt kaikki te, joiden lapset ovat jääneet exän nyxän saksien uhriksi (mikäli ette ole trolleja) hymyä huuleen, ja vakuutatte lapselle että tukka kasvaa pian entistä vahvemmaksi ja ostatte vaikka uusia pinnejä ja kiharruspatukoita.
Tuo on eri asia. En mäkään lyhyttä tukkaa moittisi, mutta sitä, että se on tehty lapsen tahtoa vastaan. Jos tuossa hymyilisin viestisin sille leikkaajalle, että olen samaa mieltä. Mä olen lasteni puolella aina, ja sanon sen ihan ääneen (tuossa tapauksessa tuskin hillitysti). Sen jälkeen voitaisiin sitten jutella siitä miten lyhyetkin hiukset sopii ja miten ne kasvaa jne...
En näe, että erolapsen turvallisuutta ja onnellisuutta mitenkään lisää se, että hän näkee äitinsä ja isänsä puolison keskustelevan "tuskin hillitysti" hänen hiuksistaan.
Niin paljon kuin pään sisässä kihiseekin, olisi hyvä muistaa että lapsi hyvin herkästi kääntää välikohtaukset omaksi syykseen.
Näin jo aikuisena, mutta eroperheen lapsena, voin sanoa, että monesti olisin toivonut vanhempieni puuttuneen äitipuoleni toimintaan. Lapsen puolustaminen on tärkeää, muuten lapselle tulee olo, että hänelle saa aikuiset tehdä mitä haluavat, eikä hänen tunteillaan ole väliä. Monesti aikuiset ajattelevat, että parempi olla hiljaa kuin aiheuttaa riitaa, mutta myös se voi satuttaa lasta. Lapsen puolia on pidettävä, en nyt tarkoita, että ryhtyä tappelemaan, mutta vakavasti keskustellenkin asian voi hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Tässä kohtaa kerrotaan että kylläpä lapsi näyttää variksenpelättimeltä koska iskän nyxä on pahantahtoinen laiska paska. Sitten voidaan hieman pohjustaa tulevaa , että mitähän ilkeetä se seuraavalla kwrralla keksii. Sitten lohdutellaan lasta, että tukka kasvaa ja paskan iskän luo ei tarvitse mennä jos ei halua. Kannattaa kwrtoa lastenvalvojalle ja vaatia muutosta tapaamussoppariin.